Programvare Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg vurderer å formatere pc'en. Fordi den er stappfull med alt mulig rart jeg ikke trenger. Jeg har Windows XP. Så jeg legger over alt det viktige til en ekstern harddisk jeg har. Musikk, dokumenter, osv. Hva nå? Skal jeg bare trykke formater på C: ? Hva skjer? og hvordan er prosessen for å installere Windows på nytt? Kan noen bare fortelle meg liksom hele formateringprossesen. Tusen takk! Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Har du en cd med windows på? Restart maskinen, ta en tur i bios og sørg for at cd/dvd romen din er satt til 1st boot device. Sett windows cden i maskinen, restart maskinen - følg instruksjonene på skjermen. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Har du en cd med windows på? 8548936[/snapback] Jeg veit ikke. Jeg har 2 xp-cder, men jeg veit ikke om det er windows? Restart maskinen, ta en tur i bios og sørg for at cd/dvd romen din er satt til 1st boot device. Jeg aner ikke hva bios og 1st boot device er for noe... Sett windows cden i maskinen, restart maskinen - følg instruksjonene på skjermen. Hvis jeg har en windows cd da. Hvis jeg ikke har en cd med windows, hva gjør jeg da? Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg sjekka. De to cdene var bare office pakka. Hva gjør jeg hvis jeg ikke har en cd med windows? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Xp er en versjon av windows. Når du starter maskinen, vil du ha mulighet til å trykke F2, Del e.l. taster for å komme inn i BIOS. Hvilken tast du skal trykke blir oppgitt når du starter maskinen (les: "**tast** to enter BIOS"). Du får videre opp en slags meny, hvor du navigerer deg frem til menyvalget "boot". Du vil da se noe ala dette. http://static.flickr.com/63/158559535_b756bbf638_o.jpg Velg cd/dvd rom som 1st boot device. edit: Bare office pakka.. hmm. Da må du enten kjøpe operativsystemet, eventuelt se etter om du har fått med noen "recovery cd'er" eller lignende til maskinen din. Ellers er det mulig at du kan installere xp via filer som ligger på harddisken din, hvis denne "featuren" fulgte med os'et. Endret 6. mai 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
b-real Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Den enkleste måten å formater en pc på er imo å gjøre det under windows-installasjonen. Det du gjør er at du flytter over alt det du har av dokumenter og ting som du trenger å ta vare på. Så restarter du maskinen din og velger cd-rom som første boot-device. Så starter du maskinen på nytt og begynner windows-installasjonen. Så gjør du følgende: At the Welcome to Setup page, press Enter. Press F8 to accept the Windows XP Licensing Agreement. You'll be asked if you want to repair your existing Windows XP installation. Press ESC to bypass the repair and install a fresh copy. All your existing disk partitions will be listed, like this. partition-manager.jpg You want to delete the current partition where Windows is installed. Use the arrow key to select it, and press D to delete it. Press L to confirm. Then, to create a new partition, select the unpartitioned space and press C. To create a new partition with the maximum amount of space allotted to it, press Enter. Now select the brand spanking new partition you've just created to install Windows on. Format the drive as NTFS (Quick if you want, but I went thorough just to be sure.) Depending on the size of the drive and how fast your computer is, this will take some time. Get a sandwich. Then, follow Windows Setup's steps, set your area code and name and password and let it reboot as many times as necessary until it asks you to log in for the first time. Congratulations! Welcome to your fresh new Windows installation. (kilde) Så skal du nok klare resten selv Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Hva betyr å partisjonere? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Hva betyr å partisjonere? 8549342[/snapback] Å dele opp harddisken. http://en.wikipedia.org/wiki/Partition_(computing) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå