Gå til innhold

Trenger opeth aktig musikk. Noen tipps ?

albions

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må lete lenge for å finne noe som likner veldig på Opeth, men de har noen elementer til felles med:

Lake of Sorrow (mørkt og dystert, men melodiøst)

Symphony X (progressivt)

Tristania (gidder ikke skrive mer :p)

Isis

Shadow Gallery

After Forever

Orphaned Land (kanskje det jeg kommer på som er mest likt. Anbefales!)

Nile

Ayreon

Star One

.. bare nevner noen forskjellige band; tipper neppe at du liker alt, men kanskje du liker noe.

Lenke til kommentar

Enslaved er god progget black metal(i mangel av bedre ord), med mye av de samme inspirasjonskildene som Opeth(Rush og så videre). Synes personlig de er langt bedre enn Opeth, siden de har et mye mer distinkt lydbilde, til forskjell fra Opeth som jeg synes høres litt generisk ut.

Alle platene fra Mardraum og utover har mer enn nok variasjon, forskjellig vokal, og proggete elementer til å tilfredstille en hvilken som helst Opeth-fan. Platene før det er mye mer ren metal, og vil kanskje ikke falle like mye i smak, selvom jeg syntes de er fine de og.

Lenke til kommentar
Jævlig aktuelt at Nile minner om Opeth.

8550804[/snapback]

http://www.myspace.com/ikuinenkaamos Er det bandet jeg synes ligner mest. Synes ingen av de Zethyr nevner ligner noe spesielt, annet enn at sjangren kanskje stemmer.

8551121[/snapback]

Jeg prøvde ikke å komme med noe som liknet mye, for som jeg påpekte kommer jeg ikke på noe i farten som likner mye. Jeg nevnte kun band med noen elementer til felles med Opeth, så får man selv sjekke dem og forkaste de man ikke liker. Jeg tipper at trådstarter finner minst et par band han liker i den lista, og en del flere han misliker.

Lenke til kommentar
Enslaved er god progget black metal(i mangel av bedre ord), med mye av de samme inspirasjonskildene som Opeth(Rush og så videre). Synes personlig de er langt bedre enn Opeth, siden de har et mye mer distinkt lydbilde, til forskjell fra Opeth som jeg synes høres litt generisk ut.

Alle platene fra Mardraum og utover har mer enn nok variasjon, forskjellig vokal, og proggete elementer til å tilfredstille en hvilken som helst Opeth-fan. Platene før det er mye mer ren metal, og vil kanskje ikke falle like mye i smak, selvom jeg syntes de er fine de og.

8551976[/snapback]

Ettersom Enslaved er favorittbandet mitt slenger jeg meg selvsagt på denne anbefalingen. Milevis bedre enn Opeth, ja. ;) Enslaved kan vel sies å være det samme for black metal som Opeth er for death metal (dagens Enslaved er ikke black metal, og Opeth er ikke death metal, bare så det er sagt).

Lenke til kommentar
Green Carnation kan være at faller i smak.

Serlig  da albumet: Light Of Day, Day Of Darkness

8554804[/snapback]

Genialt album ja :) Ikke særlig mange av de tunge elementene fra Opeth der, men fint og progresivt, se forøvrig min signatur "the greatest masterpiece ever written".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Snever anbefaling av musikk skal tas i Anbefalingstråden, Musikkafeen, i en av de passende sjangertrådene (i dette tilfellet Backstage) eller i artisttråden (i dette tilfellet albumguiden til Opeth). Søk og let mer på forumet før dere oppretter nye tråder ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...