Gå til innhold

Ext. harddisk død, mulig å redde innhold ?

Anbefalte innlegg

Den eksterne disken er en LaCie Big Disk, USB.(link).

Det sitter 2x250 GB disker i kabinettet.

Den har fungert upåklagelig frem til nå, men i går kom det et par feilmeldinger om "Delayed Write Failed", litt senere på kvelden kunne jeg ikke komme inn i katalogene. Ingen ulyder eller feilmeldinger ellers.

USB-disken ble slått av og koblet til en annen PC i dag, for å se om det var et USB port problem på den opprinnelige PC'en(den eksterne disken ble ikke flyttet).

Da kom det noen stygge skrapelyder fra disken og noen flertonede "advarselspip" - dette gjentok seg 3-4 ganger - så ble det stille.

PÅ denne PC'en ser jeg USB-disken i Computer Management-Disk Management, men Explorer klarer ikke å aksessere disken.

I Disk Management dukker disken opp som uformatert og tom, men "Healthy".

Skulle gjerne hatt tak i innholdet på USB-disken, og lurer på hvilke alternativer jeg har (IBAS og lignende er ikke aktuelt, pga kost-nytte).

Er det noe software som kan brukes for å få kontakt med disken og evt. sjekke hva som kan reddes av innhold, først via USB grensesnittet ?

Eller er det bare å bryte opp kabinettet, ta ut diskene, koble de direkte til en PC, og håpe på det beste ?

(Vet at garantien forsvinner da, men disken er over 2 år gammel så vidt jeg husker, og da får jeg vel ikke noen erstatning uansett)

Hvilken software er mest aktuelt hvis jeg får kontakt med diskene, og de opptrer som som "uformatert" ?

Vil eks. GetDataBack el. klare å lese disker som dukker opp som uformatert, og hente ut kataloger/filer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GetDataBack er en slager til slike formål som du nevner her. Nå vet ikke jeg hvordan disse diskene samarbeider, om de kjører i JBOD eller i RAID 0, men det vil du finne ut når du prøver deg med GetDataBack eller lignende verktøy (det er mange av dem). Produsenten av GetDataBack har et verktøy som heter "RAID Reconstructor" du kan prøve deg på dersom andre verktøy ikke gir matnyttige resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...