Gå til innhold

Daily Mail:Bevis på at mennesker kan se fremtiden?

Anbefalte innlegg

hvor lenge varer disse vibrasjonene da? Og hvordan kan en dustete elefant sette disse vibrasjonene i sammenheng med en bølge som når land mangfoldige timer etterpå?

8551311[/snapback]

Første spørsmålet ditt kan eg diverre ikkje svare på. Det mest naturlege svaret på det andre spørssmålet er at elefantane er ei dyrerase som har vandra på jorda i meir enn 15 millionar år. Dette vil seie at dei har ganske gode instinkt når det gjeld naturkatastrofar osv. Ein annan ting er at einskilde elefantar kan kommunisere over områder på 4-10km med lavfrekvente lydar. Altså eit kraftig trumpetstøt ut av snabelen sender ikkje berre ut dei høgfrekvente lydane vi høyrer, men også lavfrekvente lydar. Om det kjem veldig kraftige lavfrekvente lydar frå to jordplater som støyter saman, er eg absolutt ikkje i tvil om at elefantane vil kunne merke dette på lang lang avstand.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det at dyr merker jordskjelv osv har vel noe med at de kan merke magnetiske forandringer og slikt noe.

Hvordan finner fugler osv veien til rett sted hver eneste gang, uten og ha vært der før?

De er ikke synske eller noe, de følger magnetiske mønstre på jorda osv.

8550894[/snapback]

Hvordan andre dyr orienterer seg er forklart så langt mennesket kan, men hvorfor elefanter i forkant av tsunamien rømte fra lavlandet er bare litt mystisk.

8550917[/snapback]

Det at elefanter rømte fra tsunamien er vel ikke mere mystisk enn at de registrerer lyder og vibrasjoner vi ikke kan høre. Flokker av elefanter holder sammen og kommuniserer med lavfrekvente lyder vi ikke kan høre. Slanger registrerer at du nærmer deg ved å kjenne fottrinnene dine i bakken. Mange dyr vhørte nok at noe var på gang.

Hvis du står midt i veien og hører en bil nærme seg i høy fart trenger du ikke en egen evne til å se inn i fremtiden for å skjønne at det er lurt å flytte seg...

8551069[/snapback]

Vibrasjoner/lyder fra en bølge som er en centimeter høy, flere hundre kilometer fra land ... Javel ja ... :ph34r:

8551230[/snapback]

Fra wikipedia:

More likely, though, is that the certain large animals (e.g., elephants) heard the sounds of the tsunami as it approached the coast. The elephants reactions were to go in the direction opposite of the noise, and thus go inland. Humans, on the other hand, head down to the shore to investigate.

Det er jo også mulig de hørte jordkjelvet som skapte tsunamien (ble av mennesker målt til 9.3 på Richters skala)

Lenke til kommentar
For the results - released exclusively to the Daily Mail - suggest that ordinary people really do have a sixth sense that can help them 'see' the future.

En god grunn til å bli skeptisk er at resultatene blir gitt til en avis.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

Men et viktig filosofisk spørsmål er fortsatt "Hva er tid?". Ettersom vi ikke bare uten videre kan forklare hvorfor vi opplever tid som vi gjør (tiden går framover), er det også vanskelig å forklare hvorfor vi ikke kan oppleve tid som de sier i denne artikkelen (å se lenger fram i tid enn vi allerede er).

Stiller meg skeptisk til resultatene de presanterer, men begrepet tid er for meg fortsatt veldig interressant :)

Lenke til kommentar
Denne "magefølelsen" tro jeg bare er all informasjonen i hodet ditt som blir puttet sammen i underbevisstheten og sier ifra om at her kan det skje noe.

8549411[/snapback]

Det forklarer ikke de bevisene som det står om i artikkelen som det er linket til.

8549443[/snapback]

Påstander i en tabloid avis er ikke beviser. Og dårlig gjennomførte eksperiment av personer som 'tror' og derfor ønsker bekreftelse kan forklare ganske mye når det gjelder slike resultat.

Edit: Forresten følte jeg at noen stod bak meg, når jeg leste dette. Det viste seg at jeg tok feil. :)

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Josephson is one of the most well-known advocates of the possibility of the existence of paranormal phenomena."

Heh.

Ja, hvorfor skulle ikke mennesker på samme måte som andre dyr kunne ha evner til å "se" inn i fremtiden.

Dyr kan ikke se inn i fremtiden. De har derimot sterkere sanser enn oss, og kan høre eller føle f.eks. jordskjelv før de kommer på grunn av at jordskjelv gir ut signaler før hovedskjelvet kommer. Disse kan mange dyr fange opp, men ikke vi.

Hvis man er bevisst på sin egen "magefølelse" så vil man oppdage at den er veldig presis.

8548624[/snapback]

Eller man vil finne ut at om man tror sterkt på noe, så ignorerer man opplevelser som ikke stemmer overens med det man tror på.

Lenke til kommentar
men hvorfor elefanter i forkant av tsunamien rømte fra lavlandet er bare litt mystisk.

Det at såpass få dyr omkom i tsunamien er ikke rart i det hele tatt. Bortsett fra mennesker er det få dyr som liker å ligge å sole seg i timesvis helt nede i sjøkanten.

Lenke til kommentar
men hvorfor elefanter i forkant av tsunamien rømte fra lavlandet er bare litt mystisk.

Det at såpass få dyr omkom i tsunamien er ikke rart i det hele tatt. Bortsett fra mennesker er det få dyr som liker å ligge å sole seg i timesvis helt nede i sjøkanten.

8693597[/snapback]

Vel, dyr følger jo instinkter, og når de gjerne merker noen små forandringer eller små vibrasjoner, så flykter de. Mennesker derimot, er ikke så smarte... Når de ser at vannet trekker seg tilbake (som det gjør før store bølger/tsunamier) går de helt ut til den nye vannkanten og venter til bølgen kommer. :thumbdown:

Jeg kjenner en som var der nede da det skjedde, men han og hans familie var i hvertfall smarte nok til å løpe til nærmeste fjelltopp/høyddeområde, og det gikk helt fint med dem.

Og et problem jeg ser med mennesker: De får en såkalt magefølelse, og tipper på ett eller annet, og de har tilfeldigvis rett. Dette får dem til å huske dette i LANG tid, som om de "så fremtiden" eller at de visste hva som ville skje. Men hvis de derimot hadde hatt feil, som mennesker er uendelig mange ganger oftere, så husker vi det ikke. Derfor er det bare de gangene vi tipper riktig vi husker, og vi tror kanskje vi er synsk/kan se inn i fremtiden.

Enda et eksempel: En venninne av min mor er noe overtroisk, og hun går til noe sånt "healer" greier. Denne "healeren" begynte å spørre om hun gråt lite eller noe sånt, etter å tydeligvis ha kjent dette på ryggen av alle steder, og dette var riktig. Denne damen var ikke av det mest tårerennende slaget :p og derfor husket hun dette lenge, og trodde at han var synsk. Hvis han derimot hadde hatt feil her, så hadde hun ikke husket det, og det hadde gått i glemmeboken. Det funker nesten som med værmeldinger. Værmeldinger får som ofstest rett (6/7 dager i uker i gjennomsnitt) men en del folk føler at de aldri får det riktig. Dette er fordi de aldri tenker "Hmm. i dag traff jo værmeldignen.." Mens hvis værmeldingen bommer, da husker de det godt.

Det er i hvertfall min mening ;)

EDIT: Jeg ser at Pricks har skrevet et innlegg der han snakker om noenlunde det samme som jeg ;) Jeg er uansett 100% enig med det du skriver. Som sagt, dyr har bare sterkere sanser. Ikke noe mysyisk her

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Og et problem jeg ser med mennesker: De får en såkalt magefølelse, og tipper på ett eller annet, og de har tilfeldigvis rett. Dette får dem til å huske dette i LANG tid, som om de "så fremtiden" eller at de visste hva som ville skje. Men hvis de derimot hadde hatt feil, som mennesker er uendelig mange ganger oftere, så husker vi det ikke. Derfor er det bare de gangene vi tipper riktig vi husker, og vi tror kanskje vi er synsk/kan se inn i fremtiden.

Ja, selektiv hukommelse. Jeg var inne på dette i innlegget over.

Lenke til kommentar

Ja, selektiv hukommelse. Jeg var inne på dette i innlegget over.

8700045[/snapback]

Det jeg mente ja ;) Bra vi er enige da :p

Lenke til kommentar

Interessante saker. Sant det at vi hugsar spesielt godt dei gongane vi tippar rett. Men eg trur gjerne det er ein del ting vi "forutser" underbevisst, fordi vi har det i instinkta, eller fordi ting har ein tendens til å gjenta seg. Det kan då tenkjast at vi "kjenner igjen" opptakta til ei hending utan at vi er klare over det.

Sånn til slutt slenger eg på ei teikning eg teikna på barneskulen i ein musikktime 11.09.01. ;)

post-54831-1180192919_thumb.jpg

Endret av MK_Blackbird
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmmm... Jeg tror nok hjernen har kapasitet til å oppfatte mer enn vi tror når det gjelder sånne ting, samtidig så tror jeg at det er mye tilfeldigheter ute og går.

Jeg vet ikke om noen av dere husker den båtulykken i Hellas for noen år siden? Familien min var på øyhopping, hadde billett der og vi bestemte oss for å la være å dra med den, uten helt å vite hvorfor da det egentlig var dit vi hadde planlagt ferien. Sånne ting er alltid litt rart å tenke på.

I EM 2004, i kampen mellom England og Frankrike veddet jeg 50 kroner på Frankrike da det var to minutter igjen (England ledet 1-0 da), jeg sa "bare se, to dødballmål", noe som faktisk skjedde. Jeg har 350 kroner som bevis på dette :p

Samtidig så er det veldig riktig det som nevnes om at man husker de gangene magefølelsen har vært riktig og ikke de gangene den har vært feil, så for meg å tro blindt på at disse hendelsene er et tegn blir litt vel naivt. Det skal forresten nevnes at jeg like ofte har hatt Star Wars "I've got a bad feeling about this" typen følelser flere ganger det ikke har vært riktig, noe som tyder på at tilfeldigheter har mye å si.

Når det gjelder negative spådommer som man påvirker selv selv så tror jeg en stor majoritet er selvoppfyllende.

Man får tro hva man vil, men jeg blir ikke noe særlig mer overbevist over de testresultatene som eventuelt kommer.

Endret av Anigmama
Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fra wikipedia:

More likely, though, is that the certain large animals (e.g., elephants) heard the sounds of the tsunami as it approached the coast. The elephants reactions were to go in the direction opposite of the noise, and thus go inland. Humans, on the other hand, head down to the shore to investigate.

Det er jo også mulig de hørte jordkjelvet som skapte tsunamien (ble av mennesker målt til 9.3 på Richters skala)

8551663[/snapback]

Hvis støyen er plagsom vil jeg tro at dyr rømmer i motsatt retning. Så hvordan elefanter legger to og to sammen ved at de oppfatter en uhørlig lyd, eller vibrasjoner for deretter å vende nesen mot innlandet er fremdeles ikke forklart etter min mening. Hvis dyr reagerer med flukt på støy/vibrasjoner, så betyr vel det at de lever i konstant flukt ...?

Bare vibrasjoner fra et passerende tog vil vel da skape panikk, eller?

Lenke til kommentar
Hvis støyen er plagsom vil jeg tro at dyr rømmer i motsatt retning.

Det var jo det de gjorde. De rømte bort fra retningen tsunamien kom fra

Så hvordan elefanter legger to og to sammen ved at de oppfatter en uhørlig lyd, eller vibrasjoner for deretter å vende nesen mot innlandet er fremdeles ikke forklart etter min mening.

Du siterer det jo selv, så hvorfor påstår du at det ikke er forklart da?

"certain large animals (e.g., elephants) heard the sounds of the tsunami as it approached the coast. The elephants reactions were to go in the direction opposite of the noise, and thus go inland"

Og de trenger ikke å legge to og to sammen. De følger instinktene sine.

Hvis dyr reagerer med flukt på støy/vibrasjoner, så betyr vel det at de lever i konstant flukt ...?

Du har hørt om ville dyr som blir vant til mennesker og ikke stikker av når mennesker er i nærheten som andre ville dyr? F.eks. vibrasjoner som går igjen hele tiden vil dyrene bli vant til. Jordskjelvet med påfølgende tsunami var svært kraftig, og slett ikke hverdagskost. Uventede situasjoner som dette gjør at fluktinstinktet setter inn.

Dette er grunnleggende zoologi, PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...