Gå til innhold

(LØST)Hvordan lage en WiFi-antenne til Laptop?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en laptop som jeg kjøpte et Wifi Mini PCI-kort til for å erstatte det utgamle modemet som sto der fra før.

 

Det jeg ikke tenkte på var at slike kort trenger antenner for å fungere. Jeg regnet med at frekvenser på oppmot 2,5GHz ikke trengte lange stubben for å sende. Så feil kan man altså ta, og nå får jeg kun nettverk hvis jeg står <50cm fra routeren.

 

Hvordan kan man improvisere en antenne til et slikt kort? Det er to plugger som jeg antar er til antenne på kortet, en merket MAIN og en AUX. Begge kontaktene ser ut som ørsmå smurfe-koaks-tilkoblinger.

 

På andre radioer (2-500MHz) vet jeg at det går an å mekke improviserte antenner med litt feltkabel, men hvordan i eff gjør jeg det på dette kortet? Og må jeg bruke en koaks-løsning? Trenger kortet en dipol eller holder det med en trådantenne?

Endret av trettifire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å lage en dipol i coax enden med litt stiv tråd, ca 25mm hver vei.

Bruk gjerne litt tykk tråd, det bør gi tilpassning i litt bredere bånd så det er lettere å treffe.

 

Legg gjerne en 90 graders knekk i enden av ene dipolen (siste 10mm ca) dette gir en mer rundstrålende antenne en ren dipol.

 

Tenk på at metaller nære innpå elementet påvirker effektiv lenge av elementene (gir frekvensavhengige tap) og (tykk) plastikk påvirker dielektrisk som gjerne gir flate tap.

 

Prøv å sette opp en test du kan repetere og der du kan måle feltstyrken uten å gå nære utstyret du tester (sitte på PC i andre enden med andre ord) start med litt for lange dipoler og klipp litt og litt til du er godt forbi toppen. (plott på papir)

Lenke til kommentar

Gode nyheter...

 

Rotet litt rundt i en skuff og fant en gammel radioantenne av typen trådantenne viklet rundt en plastikkramme. Den var tvinnet dobbel og gikk i en loop, dvs. "u-shaped" og ca 1,5m lang.

 

På nettverkskortet var det som sagt en main og en aux-tilkobling, og en titt på mitt fungerende Intel/PRO 3945 avslørte at det gikk en kabel ut fra hver av disse.

 

Tok en råsjans og rett og slett teipa fast ledningene til hver sin kontakt, kappa ledninga i bunnen av U-en og testa. "Utmerket signal" i hele huset!

 

Så da er jeg ikke mer raffinert enn at jeg la ledningen inni chassiset på den bærbare i en firkant-form (overlappa med 1,5 runde) og skrudde hopprennet sammen. Fungerer som snus...Sikkert ikke 2 km rekkevidde men det kommer jeg til å tåle.

 

Eneste snægget nå er at teipen (elektrotape) driver og løsner hele tiden sånn at ledningene faller ut. Så jeg får vel ta turen og kjøpe loddebolt i morgen.

 

Edith: Kanskje jeg skulle ta litt bilder og legge ved slik at flere kan ta "den billige løsningen"...

Endret av trettifire
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...