Peterman Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 Hvor mange av de 8 trådene bruker en ISDN linje i en TP kabel, og hvor mange bruker ADSL (ethernet)? Lenke til kommentar
Delux Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 mener at det bare er to (2)....hvis du tenker på kabelen som går fra spitteren til ADSL modemet. Lenke til kommentar
Tor_Eddy Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 Hei En isdn linje bruker 2 ledere. 2 isdn linjer bruker 4 ledere. alle isdn ledninger til telefoner og isdn kort må ha 4 ledere for å kunne utnytte begge linjene. ADSL bruker 2 ledere før modemet. mitt modem fungerer også med bare en!! ledning tilkoblet, skjønner ikke helt hvorfor det virker, men det gjør det. MVH Tor_Eddy Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 uhm...ISDN går på strøm i tilleg, så det er nok 6 ledere i bruk ved 2 linjer mener jeg. TCP/IP er beregnet for hastigheter opp til 1 GB (cat 5 kabel) da blir alle lederenne brukt, ved 10 Mbit 2 ledere 100 Mbit 4 ledere 1 Gbit 6 ledere Lenke til kommentar
WaRFaiR Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 ISDN benytter 2 ledere inn til ISDN-boksen, og fire ledere på alt tilkoblet etter ISDN boksen. Mulig det fungerer med to ledere til kun en B kanal som nevnt tidligere. Ikke testet dette. Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 Uff og uff... her var det mange villedende svar. Linje fra Sentral = 2 ledere (til tilefonuttak ved analog til isdn boks eller splitter/filter) Fra Splitter = 2 ledere til ISDN boks eller analog telefon og 2 ledere til ADSLmodem Fra ISDN boks = 4 ledere til Telefon, ISDN kort etc.... Fra ADSL modem = cat5 kabel 4 par (8ledere) (kun 4 ledere er i bruk ved 10 eller 100 mbits nettverk) Lenke til kommentar
pekle Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 TCP/IP er beregnet for hastigheter opp til 1 GB Kva i hulen har TCP/IP med dette å gjere? Lenke til kommentar
aron Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 For å klar litt opp her, så legger jeg inn et par linker: Generellt koblingsskjema for Elko modularkontakter ISDN og CAT5 (PDF): http://www.elko.no/elko/userhtml/dokumenta...ksanv6104_1.pdf Koblingsskjema for RJ45 plugg og cat 5 kabel: http://www.aptcommunications.com/ncode.htm Både ISDN (S-bus fra ISDN boks) og nettverk benytter 2 trådpar, uavhengig av hastighet og antall benyttede linjer/kanaler. Hverken mer eller mindre. Untak: Jordskjerm brukes ved 100mb nettverk (Cat5 stp). Lenke til kommentar
DogEye Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 isdn gt har 2 B kanaler (64kbs) og en "D" kanal som er 16kbs (tror eg) D kanalen brukes til informasjon (nummeroverføring etc.) menst B kanalene er data/tele. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 uhm...ISDN går på strøm i tilleg, så det er nok 6 ledere i bruk ved 2 linjermener jeg. TCP/IP er beregnet for hastigheter opp til 1 GB (cat 5 kabel) da blir alle lederenne brukt, ved 10 Mbit 2 ledere 100 Mbit 4 ledere Nåja, sats på 6 du på 100Mb/s. Lenke til kommentar
bruktbat Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 ISDN bruker alle trådene! http://kunnskapsnett.no/innhold/FBrj45%20og%20tp.htm Lenke til kommentar
RPA Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Jeg bruker å lage ISDN og ethernet-kabler selv og ISDN m/begge linjer bruker 4ledere og 10/100mbits ethernet bruker 4... 1000mbit er jeg ikke sikker på. Med andre ord går det ann å kombinere isdn og ethernet i en 8leders-kabel slik jeg bruker å gjøre for å slippe å ha to ledninger slengendes til pc'n. Lenke til kommentar
Arath Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 [ Nåja, sats på 6 du på 100Mb/s. 100mbit funker fint på 4 par det. Det går fint å kjøre to 100mbit linjer på en kabel. Vi gjør det på jobben der hvor det er bare ett uttak i veggen, ved å montere en splitter i hver ende. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Det går fint å kjøre to 100mbit linjer på en kabel. Vi gjør det på jobben der hvor det er bare ett uttak i veggen, ved å montere en splitter i hver ende. Nåja, jeg har hvertfall dårlig erfaring med det. Bravida insisterer på to par og jeg får hvertfall ikke opp link på noen av disse koblingene på 100Mb/s, når de kommer med et par til så går det rett opp. Nå tviler jeg ikke på at med skikkelig kabel og lite støy så går det men dette Bravida driver med virker håpløst. Jeg ser ikke hensikten og satse på to par hvis man alikevel har mulighet til 3 par. Lenke til kommentar
Arath Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Nåja, jeg har hvertfall dårlig erfaring med det. Bravida insisterer på to par og jeg får hvertfall ikke opp link på noen av disse koblingene på 100Mb/s, når de kommer med et par til så går det rett opp. Nå tviler jeg ikke på at med skikkelig kabel og lite støy så går det men dette Bravida driver med virker håpløst. Jeg ser ikke hensikten og satse på to par hvis man alikevel har mulighet til 3 par. Da lurer jeg på hva det 3dje paret brukes til, iog med at ene par'et brukes til tx og andre til rx. Har hørt at 100mbit kan bruke de 2 siste til handshake, men det skal ikke ha noe å si? minsker kanskje støyen med at de andre er i bruk. Det er jo derfor de er tvinnet og man må ha den bestemte rekkefølgen i kontakten. Det holder jo ikke at de er like i begge ender Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Her er fasiten, eg jobber med dette til dagen, så eg (håper iallefall) at eg har ein viss kontroll på det. Analog linje 1 par ISDN (gt) U grensesnitt (før ISDN boksen) 1 par (2 ledere) ISDN (gt)S grensesnitt (etter ISDN boksen) 2 par (4 ledere) 10 base-T (10mb lan) 2 par 100 base-TX (100mb lan) 2 par 1000 base-TX (1gb lan) 4 par edit: Splitter data/data er ikkje å ambefale, særlig ikkje på 100mb lan, det samme gjelder for splitter data/telefon. Desse splitterne er ein stor feilkilde, pluss at dei vanskeligjør system administrasjonen. Lenke til kommentar
DogEye Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 d kanalen da? ikke at den har noe med saken og gjøre men den er der Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 ISDN S grensesnitt bruker fysisk ein 4-tråds buss til kommunikasjon til tlf. apparat, isdn kort, isdn-pax, ispbx og anna. "logisk" så er konfigurasjonen på ein standard ISDN GT er 2B+D. D.v.s. at den har 2 B kanaler, som brukest til tele/data/fax og anna, og ein D kanal som vert brukt til signalering. Enkelte datat og meldingstjenester bruker og D kanalen. Desse kanalane ver alle overført på S0 bussen. Link til Telenor sin faktaside(krever acrobat) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå