Thoraxxx Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Kan man bruke html input når man skal legge til dagens dato i en db? Jeg har laget et slags lite nyhetssystem hvor jeg ønsker å legge til hver av nyhetene. I mysql bruker jeg feltet date. Hvordan gjør jeg det? Kan jeg bruke noe som dette? <tr><td>Dato:</td><td><input type="text" name="ettellerannet" /></td></tr> Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 dagens dato kan du legge inn ved å gjøre noe liknande: INSERT INTO nyheiter(tittel, ingress, post_dato) VALUES('Test nyheit', 'Dette er ein test', NOW()); Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Er det mysql du bruker? Da trenger du egentlig ikke legge inn datoen selv i det hele tatt. Bare opprett et datofelt og når du legger inn en nyhetsartikkel i databasen setter du dato feltet til NOW(). Eksempel: INSERT INTO blalba 0,'jalla hjortefot','blablabla',NOW(),'dilldall' Edit: Shadows0: Æsj, du slo meg med et minutt Endret 6. mai 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Hvilket format blir datoen i da? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Ståle: Det avhenger av hvilket format raden in mysql databasen er. Og også hvordan du henter det ut. F. eks. om du skal ha ut et unix timestamp kan du bruke SELECT UNIX_TIMESTAMP(dato) Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Ståle: Det avhenger av hvilket format raden in mysql databasen er. Og også hvordan du henter det ut. F. eks. om du skal ha ut et unix timestamp kan du bruke SELECT UNIX_TIMESTAMP(dato) 8547963[/snapback] Jeg ønsker at datoen skal settes inn i feltet dato. Formatet er for raden er "date". Kan jeg gjøre noe inni her, som gjør at det virker?? mysql_query ("INSERT INTO cms (tittel, intro, innhold, av, type, aktiv, forside) VALUES ('$tittel', '$intro', '$innhold', '$av', '$type', '$aktiv', '$forside')"); Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 mysql_query ("INSERT INTO cms (tittel, intro, innhold, av, type, aktiv, forside,dato) VALUES ('$tittel', '$intro', '$innhold', '$av', '$type', '$aktiv', '$forside',NOW())"); burde vel funke? Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 mysql_query ("INSERT INTO cms (tittel, intro, innhold, av, type, aktiv, forside,dato) VALUES ('$tittel', '$intro', '$innhold', '$av', '$type', '$aktiv', '$forside',NOW())"); burde vel funke? 8548021[/snapback] Det gjorde det! Kan jeg spørre om en ting til? Når jeg skal publisere nyhetene vil jeg velge hvilken kategori de skal under. Jeg ønsker å ha en sånn rullgardinboks som henter de mulige valgene fra databasen. Hvordan gjør man det? <select size="1" name="D1"> <option>test</option> </select> Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Da må du ha en egen tabel med kategoriene. Hente dem ut med en SELECT * og iterere gjennom resultatet med en foreach løkke. inni foreachen skriver du ut <option> taggene Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Da må du ha en egen tabel med kategoriene. Hente dem ut med en SELECT * og iterere gjennom resultatet med en foreach løkke. inni foreachen skriver du ut <option> taggene 8548124[/snapback] Jeg ganske nybegynner som du sikkert har skjønt. Kan du vise meg et eksempel? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 $result = mysql_query("SELECT * FROM kategorier;") or die ("blæ"); while ($res = mysql_fetch_object($result)) { ?><option value="<?=$res->id?>"><?=$res->navn?></option><? } Noe slikt som det pleier jeg å gjøre. Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) $result = mysql_query("SELECT * FROM kategorier;") or die ("blæ"); while ($res = mysql_fetch_object($result)) { ?><option value="<?=$res->id?>"><?=$res->navn?></option><? } Noe slikt som det pleier jeg å gjøre. 8548262[/snapback] Hei! Da fikk jeg opp to alternativer ved siden av hverandre. Det var navnet og id-en. Jeg ønsker å bare velge hvilken kategori artikkelen skal under. I rullgardinboksen skal altså alle kategoriene stå under hverandre. Det er det viktig at når jeg endrer artikkelen skal den valgte kategorien stå først i rullgardinmenyen. Hvordan gjør man det? Endret 6. mai 2007 av mariusmk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå