Gå til innhold

Flatbed-scanner til negativ/lysbilder?


Anbefalte innlegg

Skal hjelpe fattern med å kjøpe en ny scanner. Han har fra før av en gammel UMAX scanner, et treskeverk på SCSI. Han har hatt en del problemer med den i det siste med at lysbildene han scanner blir hvite osv og foreslå heller at han går i innvistering for en ny en som er USB.

 

Så, hva har man å velge mellom og hvilken er best til formålet?

Han scanner vanlig papirbilder, lysbilder, negativer og slikt. Han nevner også noe med at scanneren må ta dias, jeg vet ikke helt hva det er for noe?

Budsjettet er vel på 1000 - 1500 tenker jeg, og det er en flatbed scanner som blir aktuellt.

 

Jeg har noen andre spørsmål i samme slengen. Han har scannet og drivi med dette i en god del år, så han har kanskje litt mer erfaring enn meg på området - men det er et ting jeg lurer på.

Han scannet noen lysbilder her om dagen, og da lagrer han dem som TIF-filer. Et bilde ble da på 250MB - er dette vits, er det ikke like greit å scanne inn som JPG i full kvalitet?

 

Vanlig papirbilder scanner han inn i BMP, så deretter kan han lage en kopi av fila som JPG, men han sparer på alle bildene han har i både BMP (originalen som han kaller det) og JPG som en endra versjon, i f.eks Photoshop. Er dette virkelig nødveldig? Det går jo en del plass på det.

 

Takker for svar jeg måtte få!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første. Scanning av negativer og dias på en flatbed er ganske dårlig. Jeg har selv hatt 4 forskjellige scannere, og ble aldri fornøyd med resultatet. Invisterte i en filmscanner for et par år siden, og er kjempefornøyd. Mye, mye bedre resultat. Hvert til sitt formål. Om jeg var han ville jeg heller invistert litt mer og fått en bra filmscanner og en flatbed.

 

Dias er forresten det samme som lysbilder.

 

Synes det høres litt rart ut å lagre dem i bmp. Personlig syns jeg det er totalt unødvendig. Selv scanner jeg både negativer og dias og lagrer dette som jpg med høyest kvalitet, evt. tif.

Lenke til kommentar

Men de koster jo en formue.. Er det ingen scannere som er brukbare i det hele tatt til å scanne negativer? De fleste flatbedene har jo funksjonen, og hvilken vil være best av dem. Scanneren som han allerede bruker og har brukt i alle år er en flatbed og den scanner negativer og lysbilder bra, men det blir uansett noe jobb i Photoshop etter det.

Lenke til kommentar

Koster jo ikke så mye da. Den jeg kjøpte kostet rundt 2,5 k tenker jeg. Aner ikke om det finnes flatbed scannere som det funker ok å skanne dias/negativer på. Som sagt alle jeg har hatt har vært elendige.

 

Flatbeden jeg har nå (som faktisk var ganske dyr, mer enn 2 k når jeg kjøpte den) klarer bare å scanne negativer i laveste oppløsning. (et negativ blir ca 800x600) noe større enn det og man får bare med seg blåtonene.

Lenke til kommentar
Koster jo ikke så mye da. Den jeg kjøpte kostet rundt 2,5 k tenker jeg. Aner ikke om det finnes flatbed scannere som det funker ok å skanne dias/negativer på. Som sagt alle jeg har hatt har vært elendige.

 

Flatbeden jeg har nå (som faktisk var ganske dyr, mer enn 2 k når jeg kjøpte den) klarer bare å scanne negativer i laveste oppløsning. (et negativ blir ca 800x600) noe større enn det og man får bare med seg blåtonene.

8548557[/snapback]

 

Jeg har Epson perfection 350V og den gir mer enn brukbare bilder på negativer, selvsagt ikke like godt som en dedikert filmscanner. Men aner ikke hvordan det er med fargegjengivelse, da jeg bare skyter svarthvit med filmkameraene mine.

Lenke til kommentar
:

Så, hva har man å velge mellom og hvilken er best til formålet?

Han scanner vanlig papirbilder, lysbilder, negativer og slikt. Han nevner også noe med at scanneren må ta dias, jeg vet ikke helt hva det er for noe?

Budsjettet er vel på 1000 - 1500 tenker jeg, og det er en flatbed scanner som blir aktuellt.

 

8547624[/snapback]

Jeg har en rimelig Canon scanner jeg ganske fornøyd med, du får ganske bra resultater av dias/negativer der også, men det kommer jo helt an på hva du skal bruke de til!!

Jeg har laget en FotoKnudsen fotobok, der de største bildene dekker hele arket, og det ble helt ok!

Skal du ikke ha større kopi enn A4 kan det holde.

Bare pass på at scanner har elektronisk fjerning av støv/riper, og det har vel de fleste nå...

Men har du høyere krav og skal jobbe masse med bildene trenger du nok helst egen filmscanner, som jeg også har kjøpt. Men da er du fort oppe i 5000...

Men da skal du ha litt ekstra behov.

Hvis det ikke er for mange bilder lønner det seg sikkert å levere de til scanning.

Lenke til kommentar

Epson sine flatbedscannere er helt OK, i alle fall 4490 (som jeg selv har brukt). For negativer er det ikke til å komme forbi at en Nikon LS-50 er kjekk, eller evt. en brukt Minolta Scan Dual IV. Jeg solgte min for 1500, og den var mer enn bra nok (men manglet ICE).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...