Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøp av trådløst utstyr, trenger hjelp NÅ!

Anbefalte innlegg

Hola! Vi har tele2 adsl i huset som forsyner 2 PCer med internett via vanlig tp-kabel. Med flere og flere laptoper i familien skal vi gå over til trådløst.

Lite datakyndig som jeg er, lurer jeg på hvilket utstyr jeg skal kjøpe.

Ruter har jeg jo, så det er vel ikke en trådløs ruter jeg trenger, men et trådløst aksesspunkt?

Setter stor pris på om noen kunne anbefale spesifisert utstyr. Trenger ikke være noe fancy smancy. Trenger også trådløs mottaker på PCene !

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hola! Vi har tele2 adsl i huset som forsyner 2 PCer med internett via vanlig tp-kabel. Med flere og flere laptoper i familien skal vi gå over til trådløst.

Lite datakyndig som jeg er, lurer jeg på hvilket utstyr jeg skal kjøpe.

Ruter har jeg jo, så det er vel ikke en trådløs ruter jeg trenger, men et trådløst aksesspunkt?

Setter stor pris på om noen kunne anbefale spesifisert utstyr. Trenger ikke være noe fancy smancy. Trenger også trådløs mottaker på PCene !

På forhånd takk!  :)

8547249[/snapback]

Jeg vil anbefale linksys WRT54GL som kan brukes som både trådløs ruter eller aksesspunkt. den er rimelig og meget stabil. Det beste er hvis det er mulig å sette adsl modemet i bridgemodus og bruke linksys som trådløs ruter. om det er mulig med tele2 modemet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

De fleste nyere laptopper har innebygget trådløst nettverkskort.

Accespunkt for trådløse kommunikasjon er vanligvis kombinert med router. Dermed kan dy erstatte den routeren du har med en kombinert router/accesspunkt.

Accesspunktet kan også være innebygget i ADSL-modemet. Bytter du ut dette til en kombinert modem/router/accesspunkt sparer du antall enheter som må ha strøm.

Anbefalinger av utstyr finner du i mange tråder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det beste er kablet nettverk. :)

Trådløst er praktiskt ja, men ofte "plunder og heft" og heller ikke sikker.

Mange kjører jo helt uten kryptering og selv kryptert kan folk med kunnskapen avlytte trafikk og "sniffe" passord etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264
Det beste er kablet nettverk. :)

Trådløst er praktiskt ja, men ofte "plunder og heft" og heller ikke sikker.

Mange kjører jo helt uten kryptering og selv kryptert kan folk med kunnskapen avlytte trafikk og "sniffe" passord etc.

8547900[/snapback]

Hvis man kjører skikkelig kryptering (f.eks. WPA2 m/ key renewal på noen minutter) skal det som regel et ålreit motiv til før noen gidder å bryte seg inn. Men vil man absolutt, så klarer man det som oftest.

Trådløse nett er jo i utgangspunktet det samme som å feste opp nettverksporter til sitt LAN overalt innenfor 100 meters radius.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...