Gå til innhold

Div. spm. om militære strømaggregat

Anbefalte innlegg

Noen her som har vært i forsvaret nylig, og kan si noe om de standard strømaggregatene som benyttes der?

Har fått tilbud om å kjøpe et slikt, men vet ikke stort annet enn at det er et standard, militært strømaggregat på ca 2,2 kW.

Går det på bensin eller diesel? Kan jeg trygt koble en pc til det? Hvor stort er det og hvor mye veier det? Noen som vet hva det egentlig heter - selv mener jeg det er Honda, men finner ingen annen info om aggregatet...

Setter pris på all info jeg kan få om dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Nå begynner det å bli noen år siden jeg var i forsvaret, men da jeg var inne (2002-2003) hadde vi Honda aggregater i troppen. Drivstoffet var bensin.

Ren antakelse er at det veier rundt 40 kg og er rundt 40X60 Cm. Kan ikke gå 100% god for disse tallene så du får høre med noen andre også.

Har du ikke mulighet å sjekke aggregatet før du velger å kjøpe det?

Lenke til kommentar

Joda, jeg kan få se det rett får jeg kjøper det, og det skal være så godt som nytt, bare gått 30 timer eller så. Men jeg får ikke med noen manualer, og det tar meg en times kjøretur for å hente det. Aggregatet kommer fra et militært overskuddslager. Men takker og bukker for opplysningene, er muligens samme type aggregater som var i bruk da jeg var i militæret for 10-12 år siden.

Lenke til kommentar
Forsvaret bruker vanligvis F34 som drivstoff på alt fra teltovn til F16. Det er en blanding av parafin og diesel. Kan erstattes med diesel.

Men siden aggregatet du snakker om er så lite, så er nok drivstoffet bensin.

8556213[/snapback]

Hehe, nesten riktig, F16 går nok ikke på F34, men Bell 412 gjør faktisk det.

Uansett, har vært borti en del aggregat i forsvaret, og de går på bensin. (med mindre du snakker om store aggregat)

Helt greie, men må sies at jeg har dårlig erfaring med å koble bærbar pc på aggregat, forrige gang jeg gjorde det så tok laderen kvelden....

Lenke til kommentar
Hehe, nesten riktig, F16 går nok ikke på F34, men Bell 412 gjør faktisk det.

8571818[/snapback]

Og hva bruker F16 for slags drivstoff, mener du? Etter beskrivelsen på Wikipedia å dømme, så skulle den i alle fall kunne gå helt fint på F-34/JP-8, så det ville i så fall vært nokså urasjonelt av Forsvaret å bruke noe annet. Men Forsvaret gjør jo mye som ikke er helt rasjonelt, så... :whistle:

Bell 412 bruker jo forøvrig en form for jetmotor den også (den har 2 stk turboshaft, mens F16 har en enkelt turbofan), så det er i prinsippet ingen forskjell rent teknisk...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er aggregatet kjøpt og testet, og det fungerer utmerket!

Selve aggregatet var et gammelt men strøkent militæraggregat, opprinnelig på 2 kW, men motoren var en splitter ny Hondamotor på 5,5 hester. Aggregatet går på 95 oktan og bruker svært lite olje, bensinforbruket er på ca 1 liter i timen. Ytelsen med ny motor er på 2,4 kW, med peak på 2,7 uten problemer. Fikk aggregatet for en tusenlapp da det hadde stått en stund med bensin, forgasseren måtte renses før det ville gå. Bare å åpne en dyse der, så gikk det problemfritt.

Flere aggregater selges på Eggemoen ved Hønefoss, legger ved original annonse i tilfelle flere er interessert. post-25399-1182358262_thumb.jpg

Endret av el_cash
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Offtopic:

JET A-1

8993851[/snapback]

Fordi det er billigere enn JP-8, da, antakelig? JP-8 (aka F-34) er tilnærmet identisk med JET A-1 (men med endel ekstra tilsetningsstoffer: anti-ising, anti-korrosjon, anti-statisk og smøremidler), og spesielt beregnet på militært bruk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...