Gå til innhold

harddisk støy......AAAArgh!!

Vimme

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bruker PC som multimedia senter i stua, musikk, spill og film.

Vil derfor gjerne redusere støy til et minimum.

Jeg har to

"IBM 80GB DESKSTAR 120GXP ATA/100 7200RPM 2M"

koblet i raid oppsett.

Disse gir fra seg en lav metallisk summing som er utrolig irriterende.

:-?

Finnes det alternativer som egner seg bedre med hensyn til støy?

Setter pris på svar.

Mvh

Roger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg bruker PC som multimedia senter i stua, musikk, spill og film.

Vil derfor gjerne redusere støy til et minimum.

Jeg har to

"IBM 80GB DESKSTAR 120GXP ATA/100 7200RPM 2M"

koblet i raid oppsett.

Disse gir fra seg en lav metallisk summing som er utrolig irriterende.

:-?

Finnes det alternativer som egner seg bedre med hensyn til støy?

Setter pris på svar.

Mvh

Roger

IBM har et lite program på hjemmesidene deres. Med det kan du stille støyen på diskene. Dumister litt ytelse, men til det bruket du nevnte har det lite å si.

Lenke til kommentar

Ja enten D programmet til IBM som du kan få støyen ned til ett minimum eller gjør som meg , kjøp Samsung Hardisker :D [Med Noise Guard]

Har 2 STK av de og har ennå ikke hørt hardiskene ;)

Ja de er bitte lite tregere enn del del andre merker/hardisker men gud hvor stille og stabile de der , ja de passer perfect til min stuePC/stereo/film :)

og jeg foretrekker en stille PC med kvalitetsprodukter i stedet får en rask IMB disk som støye som fan og vare i 6-12 MND :(

Så jeg har ikke mye/ingen støy her i stua med mine 19 dbs kabinettvifter [2 STK Enermax regulerbare]] og 2 hardisker som ikke er hørbar , bedre kan D ikke bli :p

PS: De har Samsung [Noise Guard] rimeligst på http://www.psdata.no/

Lenke til kommentar

Alt av støy er relativt. Jeg har selv både IBM WD disker og mener støyen er plagsom. Jeg har et vannkjølt system med asfaltplater rundt om, så det er vel jeg som er blitt litt sær. Poenget er slik jeg ser det at hvis du først blir vant til litt stilhet, ønsker du enda mer... Det er og blir en vane sak

WD diskene har bra ytelse, men jeg synes selv disse bråker for mye. Eneste alternativet er vel Seagate Barraquda diskene.

Lenke til kommentar

Sorry guys ,,, Samsung er og blir best når D gjelder lite støy ;)

Desuten har ivertefall jeg meget dårlig erfaring med Seagate , ja har hatt 2 STK hardisker av det merket der og begge 2 gikk gaiken :(

Og IBM gidder jeg ikke nevne en gang , ja får de er jo DÅRLIGST av alle [både støymessing og kvalitetsmessig] :(

Western Digital har jeg hørt er OK , ivertefall når det gjelder kvalitet , støynivå vet jeg ikke...

Så jeg kan bare annbefale Samsung jai... 8)

Lenke til kommentar

Utifra hva jeg husker var han ute etter måter å bli kitt støyen på diskene sine, ikke etter annbefalinger til nye. Alle mener vel at de diskene de selv har er best, hvis ikke "hvorfor kjøpte du dem?". Jeg har både Barracuda, WD og IBM, og må si at alle diskene har sine kvaliteter. IBM og WD har mest høyfrekvent lyd, men jobbingen hører man ikke(delvis pga overdøving av den andre støyen). Barracuda er stille, men ikke når den jobber, mye "klikking" (delvis pga at den er såpass stille ellers)!

Last ned det programmet fra IBM og still diskene dine in på minst støy, da blir du nok fornøyd.

Mvh,

Peter Sveistrup

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Først vil jeg si takk for alle råd, mye bra. :D

Sveistrup hadde tips om en utility som lå på IBM sin side.

Prøvde denne, men støyen var vedvarende. :-?

Koblet så vekk en og en haddisk og fant ut at det kun var den ene som hadde denne støyen.

Tok denne ut fra "harddisk beholderen" og kjørte den umontert.

Og gjett hva.....den høyfrekvente støyen ble redusert.....er det mulig at harddisk beholderen på en eller annen måte viderefører resonans fra disken og ut til chassiset...?

Skal prøve meg litt frem med diverse støydempende materiell. 8)

Uansett så lager den ene disken mer høyfrekvent lyd en den andre.

Dette liker jeg svært dårlig og er for meg et sterkt argument for å satse på et annet merke neste gang.

Mvh

Roger

Lenke til kommentar

Hei

Virker som om du har funnet en grei løsning, og ikke skal kjøpe ny disk, men hvis du skal, så må jeg bare anbefale Seagate Barracuda V. Kjøpte nettopp 120GB'versjonen av denne, selv om det egentlig var WD jeg ville.. Fikk seagate'en billig :wink:

Har også en IBM 61gb stående og putre. Denne lager konstante høyfrekvente koselyder når den jobber.. Plagsomt i lengden.

Har ikke merket noe lyd fra seagate'en. Selv om pcen er _rimelig_ rolig.

Denne disken bråker ikke!

Men hvis du beholder diskene, så kan du kjøpe en sånn no-vibes-ramme, og til å montere diskene i.. Da er det ikke mange vibrasjoner som forplantes i kabinettet og lager bråk.. Du kan jo eventuelt henge diskene opp i vanlige tjukke kjøkkenstrikker? :roll: Litt jalla-løsning, men det er jo lettere og billigere da :)

Du får nesten bestemme selv.

ELWiss

Lenke til kommentar
har en ibm 60giga ,den hyler og smeller og høres ut som en gammel moped (av og til stopper den nesten)

...og om en liten stund så virker den ikke lenger (klar forvarsel til en harddisks død det du nevner her. Ta backup snarest og kvitt deg med disken, evt. send den inn hvis garantien fortsatt gjelder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...