Gå til innhold

Hva gjør swap?

Anbefalte innlegg

Sikkert blitt spurt om mange ganger, men kunne ikke finne det konkret ved å søke. Sikkert mange som kan gi en god forklaring på dette her ;)

Et lite sp til slutt: går det bra å installere linux først og så installere xp? Er det noe fare å ha to os på samme disk(kan det lage krøll osv.)?

Så enda ett kom jeg på; hvor stor bør linux partisjonen være? Ønsker å ha os'et på egne partisjoner, og en felles lagringsplass. Hvilke filsytemer til hva?

Endret av melkn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkel forklaring på swap: en partisjon som brukes til mellomlagring av filer. Nesten som ram på en måte

Du skal installere XP OGSÅ linux. XP skriver over bootloaderen til linux hvis du installerer det etterpå

Du kan gjerne ha flere OS på samme disk bare de ligger på forskjellige partisjoner. På linuxpartisjonen kan du velge mellom flere filsystem, men det vanligste er vel ext3 tror jeg. Hvis du skal ha en felles partisjon kan denne være FAT32. Vet at det går ann å skrive til NTFS også, men tror det er mer stabilt å skrive til FAT32(mulig det hører gamledager til). Til windows bør du selvfølgelig ha NTFS

Lenke til kommentar
Takker for alle svar. Ble mye klarere nå.

Las noe om at det var best om swap partisjonen låg innerst på disken. Hvordan plasserer jeg den?

8546325[/snapback]

Det er bare å opprette den blant de første partisjonene, altså i starten på disken. Aller helst burde du ha swap på en egen disk for maks ytelse. Men disse tipsene gjelder jo egentlig mest for Windows og ikke linux, for hvis du har brukbart med RAM så swapper ikke linux :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...