Gå til innhold

Hvordan funker SLI?

Anbefalte innlegg

Lurer rett og slett på om grafikkortene må være samme versjon/navn hvis man skal kjøre SLI? Eks hvis man har et 8800 gtx må det andre også være 8800gtx og av samme produsent og være indentiske i klokkefrekvensene osv? Eller vil det gå å ha et 8800 gtx-kort og et eks 8800 ultra?

Prøvde å finne noen andre tråder som inneholdt svaret, men fant ingen :blush:

Endret av Sky89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skal gå bra så lenge begge kortene har samme chip. F.eks G80 og liknende ;)

8552625[/snapback]

Vil bare utdype dette litt , det han sier er helt riktig. Man kan ha forskjellig minne mengde på kortene. F eks 256MB på et og 512MB på et annet. De kan ha forskjellige frekvenser på minnet og på kjerne. Teknologien vil da klokke ned det raskeste kortet og halvere minne mengden på det med mest minne. Dette for å gjøre dem identiske. Man trenger heller ikke å ha de fra samme produsent.

Lenke til kommentar
Må være samme chip alså  8800gtx  ram mengen har ikke så mye å si selv anbefal å like

8553463[/snapback]

Jepp.

Det skal gå bra så lenge begge kortene har samme chip. F.eks G80 og liknende

Nei, du kan ikke ha 8800GTS og GTX i SLI. (som begger er G80) ;)

Lenke til kommentar
Kan noen forklare/gi link til hvordan SLI yter anyway? (er det vært det liksom :O)

Jeg gikk liksom fra å følge med på sånne ting til å ikke gjøre det når SLI ble lansert ><

8553577[/snapback]

Det er så utrolig mange variabler at det ikke finnes et enkelt svar på det.

Det kan variere fra bittelitt dårligere ytelse, til en rundt 90% bedre ytelse.

Som regel så pleier man gjerne å si en 75% forbedring. (om man ikke har en CPU flaskehals)

JO dårligere skjermkort du har i SLI, og jo mer GPU krevende et spill er, jo nærmere kommer man dobbel ytelse. (jo høyere oppløsning og AA, jo mer tjener man på SLI)

Eksempler på SLI med 8800GTX: http://www.guru3d.com/article/Videocards/408/10/

I Fear i 2560x1600, så er det bare 1FPS ifra dobbel ytelse. (fordi det er et spill som er veldig GPU krevende, og i en høy oppløsning, så vil du få tilnærmet dobbel ytelse)

Blar du videre, så ser du at også GRAW og Prey i 2560x1600 nyter veldig bra av SLI. (ca 90%)

Når jeg selv hadde 6800GT i SLI, så hadde jeg i de "fleste" nyere spill oppimot dobbel ytelse. (fordi skjermkortene ofte ble en flaskehals)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

8553474[/snapback]

Sant nok :ph34r: , jeg burde sagt G80GTS eller G80GTX (hvis det er det chipene heter), eller noe liknende ;)

8558114[/snapback]

Men på en annen måte så er ikke de kjernene "like" heller da. Ulikt antall shadere og pipelines.

Lenke til kommentar

8553474[/snapback]

Sant nok :ph34r: , jeg burde sagt G80GTS eller G80GTX (hvis det er det chipene heter), eller noe liknende ;)

8558114[/snapback]

Men på en annen måte så er ikke de kjernene "like" heller da. Ulikt antall shadere og pipelines.

8558426[/snapback]

jeg burde sagt G80GTS eller G80GTX

8558114[/snapback]

Jeg sa eller ;)

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar

Et spm. rundt implementering av SLI

XFX GeForce 7600GT står i maskina idag - tenker prøve en SLI kombinasjon med Gainward GeForce 7600GT.

Hva blir framgangsmåten:

Kan eksisterende XFX kort stå med tilhørende drivere og installere Gainward kortet i tillegg med drivere i ledig PCI-e slot? Er det alt?

Ingen spesiell prosedyre som må følges ved implementering av SLI for ulike leverandører av samme type grafikk kort?

Hovedkortet er Asus P5B Delux.

Mvh

Lenke til kommentar
Et spm. rundt implementering av SLI

XFX GeForce 7600GT står i maskina idag - tenker prøve en SLI kombinasjon med Gainward GeForce 7600GT.

Hva blir framgangsmåten:

Kan eksisterende XFX kort stå med tilhørende drivere og installere Gainward kortet i tillegg med drivere i ledig PCI-e slot? Er det alt?

Ingen spesiell prosedyre som må følges ved implementering av SLI for ulike leverandører av samme type grafikk kort?

Hovedkortet er Asus P5B Delux.

Mvh

8563916[/snapback]

Nei skal ikke være det.

PLugg inn kortet -> få melding om ny maskinvare ->installere-> reboote-> få melding om mulighet til SLI -> aktivere SLI ->spille

Edit: Husk at det er godt mulig du må aktivere SLI i BIOS først.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

Men ser ut som jeg har tabbet meg ut. Selv om Asus P5B Delux har 2 slot for PCIe så støtter den visst ikke SLI konfigurasjon.

Hvilke muligheter har jeg:

Kan HK oppgraderes med SW for SLI støtte?

Kan skjermkortene tilknyttes fysisk på et vis og hvor skaffer jeg det?

Eller må jeg har nytt HK

På forhånd tak..

Lenke til kommentar

husk at sli krever litt krefter fra cpu

du kan ikke oppgrader mb med noen bios for får sli

hovedkort nå støtte det fra bunn av

si p5n32-e sl og p5n32-e sl plus gjøre f esk

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar
Takk for tilbakemelding.

Men ser ut som jeg har tabbet meg ut. Selv om Asus P5B Delux har 2 slot for PCIe så støtter den visst ikke SLI konfigurasjon.

Hvilke muligheter har jeg:

Kan HK oppgraderes med SW for SLI støtte?

Kan skjermkortene tilknyttes fysisk på et vis og hvor skaffer jeg det?

Eller må jeg har nytt HK

På forhånd tak..

8579783[/snapback]

har sett at de solgte SLI bro visse steder, men om de passer til akkurat ditt hovedkort kommer jo litt ann på. (lengden på SLI broen er forskjellig ifra hovedkort til hovedkort)

+ så tror jeg du trenger en form for hack for å kunne aktivere SLI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...