Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) *** Prosjektet er for øyeblikket lagt på is pga endring i gruppesammensetning *** Hei Jeg har, per i dag lørdag 5. mai 2007, begitt meg ut på en noenlunde krevende prosjektoppgave for skolen. Tatt fra oppgavebeskrivelsen: *** NIVÅ 3 Oppdragsgiver: Kvinesdal vgs. Velg enten: a) ”medieportalen” eller: b) ”Nettavis for MK” c) ”Medieforum for MK” En ”fri” oppgave for de som har jobbet litt med web før. Oppgaven krever mao. noe forkunnskaper. Oppgaven løses som en gruppeoppgave eller individuelt. Oppdragsgiver blir Kvinesdal vgs ved **** og *******, og dere må snakke med oss om hvilke løsninger vi skal gå for. Portalene blir en portal som skal skreddersys for dere elevene, der dere skal finne de veiene ut i media på nett, som er interessant for dere (målgruppa). Hvordan oppgaven skal løses blir også avhengig av hvor mange som melder seg på til oppgaven. Dere står fritt til hvordan dere skal løse oppgaven, men noen krav er det: - Velge mer kompliserte tekniske løsninger - Dere skal lage en logo - Portalen skal inneholde flere kategorier - Bilder eller grafikk Oppgaver Mediedesign: - Lage ideskisser, grovskisser og arbeidskisser til alle sider - Lage ideskisser og grovskisser til eventuelle logoer, grafikk etc. - Lage navigasjonskart - Gruppas begrunnelse for valg av design som leveres i elevmappa på its learning. Oppgaver Medieproduksjon: Felles:\1MK 06-07\Mediefag\Prosjekter MD-MP\Web-prosjekt\”egen mappe”- Alle filer lagres her. . (dvs. alle mapper, bilder, grafikk, etc.) - Siden skal fungere om den åpnes fra denne plasseringen - Filer bør lagres med en oversiktlig struktur med tydelige navn på filer og mapper. - Skriv logg og prosjektrapport i elevmappa på its learning. Vurdering Nivå 3: Om alle krav beskrevet i oppgaveteksten er oppfylt, vil vurderingen ligge rundt over middels måloppnåelse. Kravene i oppgaven kan regnes som minimumskrav. Skal være ferdig innen 16.mai. *** Jeg tror at ei "dynamisk" side i dette tilfellet hadde vært det beste, da slik at man slipper å endre "alle" sidene i f.eks. Dreamweaver når man ønsker å poste en ny artikkel eller lenke. Saken er den at jeg har minimalt med kunnskaper fra før, og jeg trenger anbefalinger til hvor jeg kan få tak i informasjonen,kunnskapen og evt. programmene til å kunne lage ei slik side. Grunnen til at jeg vil prøve å lage sida fra grunnen av, er at jeg på den måten lærer mest om hvordan bygge/designe/opprette slike sider, samtidig som jeg da forhåpentligvis får full kontroll over hvordan det hele fungerer, Her er hvordan navigasjonskartet for tiden ser ut: *** Alle lenker til artikler/nettsider og andre ting som kan være av interesse i denne saken mottas med den aller største glede! AgentP Endret 11. mai 2007 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Hm. Tror det letteste er å gjøre dette i PHP og MYSQL. Da har du enkelt mulighet for å leggetil nye artikler osv. Har laget det samme noen ganger, men tar litt tid, og man må kunne både PHP og MYSQL.. Kan jo og lages i ASP f.eks. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Det høres ut som om du ikke er i stand til å skrive dette selv. Hvis du skulle skrevet det selv, måtte du ha hatt god kjennskap til html, css, php, mysql OG hvis du skal sette opp server, apache og linux. For slik er virkeligheten: Du lager ikke et sånt prosjekt statisk. ALT må være dynamisk og allsidig (noe som krever en database). Må du ha en database, er PHP og MYSQL + Apache det naturlige valget. Du må ha en database for å lagre brukere, rettigheter til brukere, metadata om artikler, (christ) til og med forum. Selv om du kan alt ovenfor godt, tar dette tid. Et CMS, som f. eks. Wordpress, kan gjøre alt i navigasjonskartet automagisk. Hjulet er altså oppfunnet, og du trenger bare å bekymre deg om html/css. Begynn her:Wordpress Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå