Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen helt livløs etter 2 dager avslått

Anbefalte innlegg

Pc'en min står stort sett på døgnet rundt. I begynnelsen av uka skulle jeg reise vekk ett par dager så jeg skrudde den av på mandagen og slo også av strømknappen på PSU'en. Da jeg kom hjem på onsdagen og skulle starte maskinen skjedde ingenting (hadde skrudd på knappen bak). Var akkurat som om maskinen ikke var tilkoblet stikkontakten, hadde det ikke vært for at strømknappen på PSU'en lyste. Jeg ble bekymret så jeg skrudde fra hverandre pc'en til jeg satt igjen med hovedkortet, cpu, ram'en og psu'en. Prøvde å starte med bare de delene uten resultat. Tenkte at det kunne være PSU'en som var gåen, så jeg prøvde med en annen PSU jeg hadde. Ingen endring. Kom fram til at da måtte hovedkortet ødelagt så idag var jeg innom en butikk og fikk kjøpt meg et nytt hovedkort. Monterte det nettopp og ble skikkelig skuffa da heller ikke det hjalp. :cry:

Jeg har vært borti startproblemer med pc'er før, men da har det i det minste vært liv i maskinen i form av vifter og lyder. Ingen av delene er tilstede nå, så jeg har overhodet ikke peiling på hva som kan være problemet. Kan være CPU'en som har blitt skadet på en eller annen merkelig måte, men jeg ville trodd at maskinen ville sagt fra med piping eller noe lignende da. Eller kan årsaken ligge et annet sted?

Oppsettet mitt er:

MSI K8N Diamond

AMD 4200+ X2

OCZ Dual Channel Platinum Edition (4x1024)

Asus 7900GTX

Hiper HPU-4B580 580W

Thermaltake Rocket vannkjøling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror dette et litt håpløst tips, men prøv å koble til en CPU vifte. Verdt forsøket.

8545300[/snapback]

Kjøpte en svær NorthQ vifta sammen med hovedkortet idag (er lei "stresset" med vannkjøling) så det er det som er montert på cpu'en nå...

Lenke til kommentar

Du kan prøve å kickstarte PSU en gang før du kobler til noe, mulig at noen kondensatorer trenger litt strøm for å bli varme.

Kjør PSU noen minutter ved å gjøre dette:

Kortslutt den GRØNNE ledningen og en valgfri SVART ledning i den store 20/24 pins kontakten på PSU - uten å ha noe tilkoblet.

For å kortslutte kan du f.eks bruke en tang eller en ledning.

Da setter du PWR_ON eller no på PSU så den bare kjører på tomgang på en måte.

Deretter prøver du å koble til alt på HK og ikke noe annet (12V kontakt og 20/24 pins kontakt).

Lykke til !

Så kobler du

Lenke til kommentar
Prøvd og kortsluttet startpinnene med et skrujern? KAN være "startknappen" i kabinettet som har hengt seg opp.

8545411[/snapback]

Startpinnene på hovedkortet? Brukte et flatt skrujern som jeg berørte de 2 pinnene med mens strømmen var koblet til. Skjedde ingenting.

Du kan prøve å kickstarte PSU en gang før du kobler til noe, mulig at noen kondensatorer trenger litt strøm for å bli varme.

Kortslutt den GRØNNE ledningen og en valgfri SVART ledning i den store 20/24 pins kontakten på PSU - uten å ha noe tilkoblet.

Deretter prøver du å koble til alt på HK og ikke noe annet (12V kontakt og 20/24 pins kontakt).

Lykke til !

Så kobler du

8545386[/snapback]

Stikke en ledning i den grønne kontakten og den andre enden i en av de svarte? Burde egentlig ikke drive med sånne "farlige" strømprosjekter med promille :p

Lenke til kommentar

Ettersom maskinen har vært på 24/7 mistenker jeg at problemet ligger i dårlig kontakt et eller annet sted. Problemet vil først vise seg når masinen er kald. Forøsk å løsn alle ledninger, kontakter kort, minnebrikker og sett på på plass igjen.

Lenke til kommentar
Ettersom maskinen har vært på 24/7 mistenker jeg at problemet ligger i dårlig kontakt et eller annet sted. Problemet vil først vise seg når masinen er kald. Forøsk å løsn alle ledninger, kontakter kort, minnebrikker og sett på på plass igjen.

8545555[/snapback]

Løsnet på de fleste kontaktene da jeg skiftet hovedkortet og det hjalp ikke så jeg tror ikke det er årsaken.

Lenke til kommentar

Hei

Ett lite amatør tips fra meg : Hvis du har strøm kabelen til pc'en koblet i en forlenger, altså en slik sak med 4 punkter du kan sette kabelen i, så prøv å bytte til annen enn den som den står i nå.

Det virker kanskje rart, men det har funket her på en litt eldre ibm da men, er jo verdt ett forsøk :) "Det enkle er ofte det beste..."

Frode

Lenke til kommentar
Prøvd og kortsluttet startpinnene med et skrujern? KAN være "startknappen" i kabinettet som har hengt seg opp.

8545411[/snapback]

Startpinnene på hovedkortet? Brukte et flatt skrujern som jeg berørte de 2 pinnene med mens strømmen var koblet til. Skjedde ingenting.

Lykke til !

Så kobler du

8545386[/snapback]

Stikke en ledning i den grønne kontakten og den andre enden i en av de svarte? Burde egentlig ikke drive med sånne "farlige" strømprosjekter med promille :p

8545537[/snapback]

Farlig og fralig da.... :p det er jo bare 12volt... men jeg ville prøvd dette før jeg gjorde noe serlig annet..... en litt bedre forklaring her: http://www.hardware.no/diverse/overklokkin...orsyninger.html

Lenke til kommentar

Har prøvd meg litt fram nå og fikk endelig liv i maskinen. Viste seg å være både hovedkortet og PSU som var kaputt. Mest sannsynlig i motsatt rekkefølge :) Skjønner dog ikke helt hvordan det har skjedd.

Edit: Tror jeg fant årsaken... Var rester av Cola på toppen av harddiskene, og på PSU viften :blush:

Edit2: *Sukk* Nå starter maskinen, men det kommer verken bilde på skjermen, eller feilmeldingslyd fra pc-speakeren. Da er det vel CPU'en som er gåen regner jeg med. Skal prøve cpu'en i en annen pc for å sjekke om det er den som er ødelagt. Hvis ikke så er det nok skjermkortet. Skal jo komme varsellyd hvis det er ram'en som er ødelagt.

Endret av Asmod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...