Gå til innhold

Hvordan er disse olympus kameraene? :)

Anbefalte innlegg

Har sett på Olympus SP-510UZ og Olympus SP-550UZ. Har fått et bra tilbud på 510 gjennom jobben mens 550 blir noe dyrere.

Har prøvd begge og synes de virker bra begge to. Men synes at 550 fikk skarpere bilder (testet i butikk så jeg så bare på lcd-skjermen) enn 510. Er dette på grunn av at 550 har bedre skjerm? Kameraene er vel ganske like, eller ?

Noen som har noen erfaringer med et av disse kameraene eller tips/råd?

All hjelp mottas med takk :)

Vegard.

Endret av VegardSK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du bruke kameraet ditt mest til?

Trenger du et lomme-, fest-, ferie-, eller er du på utkikk etter et "alt i ett" kamera, kan disse gjøre jobben. Olympus er flinke på fargene sine (spes. blått og grått; kalde farger) og har laget markedets spenstigste zoom, men har ikke like lyssterk CCD som Fujifilm. Canon gir ofte litt rikere gyldne farger (varme) og oppleves av mange som et bedre alternativ. Canon har derimot valgt å begrense zoomen litt, hvilket av mange oppleves som fornuftig. Her skal du få et par lenker til tester: http://www.dcresource.com/reviews/olympus/...iew/index.shtml

http://www.photographyblog.com/reviews_olympus_sp_550uz.php

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar :) Kommer nok til å bruke det en god del til skate/snowboard bilder, altså blir det bevegelse i bildene jeg skal ha. Har et lite kompaktkamera som jeg lett kan ta i lommen til andre andledninger. Leste at 510 har 115 000pikslers skjerm, mens 550 har 230 000 pikslers skjerm, det er kanskje grunnen til at jeg synes 550 fikk bedre bilder av det jeg så på skjermene ?

-Men tar de like gode bilder ? Vet du noe om det ? :) For tilbudet jeg har fått er ganske bra på 510 (1600) Så om 510 er nesten like bra som 550 kjøper jeg nok :)

Endret av VegardSK
Lenke til kommentar

Jeg har selv brukt Olympus i flere år og er godt fornøyd med bildene, men som jeg skrev i innlegget over er ikke egenskapene de aller beste med redusert belysning. Olympus kan også ha en tendens til å klippe høylysene om man ikke er oppmerksom (bla. derfor jeg gikk over til Fujifilm), litt hard kontrast med litt for kort spennvidde.

Olympus har samarbeidet med Panasonic noen år nå, og som et resultat av dette bør du nok også ta en titt på Panasonic Luimix DMC-FZ8 før du bestemmer deg! http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz8/

Her kan du sammenlikne Olympus 550 mot Panasonic FZ8: http://www.dpreview.com/reviews/olympussp550uz/page10.asp

Mitt valg ville nok være Fujifilm FinePix S6500fd: http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms6000fd/page14.asp

Som du ser er det ikke bare bare å kjøpe nytt kamera, men det viktigste er ikke hva vi andre mener. Det er du som bestemmer og kameraet skal føles riktig for deg.

Passe stort, godt å holde og en god utforming, funksjonalitet og design du liker. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar

La oss i tillegg be deg om å ikke vurdere bildekvalitet utfra det du ser på kameraets egen skjerm! Skal man teste kamera i butikk må man iallfall ha med seg minnekort på lomma, og så vurdere bildene på PC'n hjemme etterpå. Men når du nevner dobbelt sø høy oppløsning på 550'n, vil iallfall det gi deg skarpere bilde når du skal komponere bildet/sjekke fokus. Det er stor forskjell på 115K og 230K på samme størrelse skjerm. Jeg har selv hatt to av forgjengerne til SP510 og 550, da het de C-700 og C-750, og der var det også dramatisk forbedring fra en til en annen modell, det synes godt på skjermen.

Et annet moment er at selv om 550'n har en griserå optisk zoom, betyr det at det er snakk om mer kompromisser enn normalt, når man skal presse inn et såpass perverst brennviddeområde på et meget kompakt objektiv. Ikke forvent altfor gnistrende skarphet i ytterområdene av brennviddene, f.eks. På den annen side får man en usedvanlig anvendelig linse til en rekke bruksområder med 18x zoom. Ikke minst fordi den også har skikkelig vidvinkel. Jeg var meget fornøyd med mine gamle Olympuser, faktisk såpass at C-750 fortsatt er mitt reservekamera, så denne typen kamera fra Olympus er slett ikke gale. Nå er mitt et 4 MP-kamera, og sliter derfor ikke så mye med støy som de nyere med 6-7 MP på omtrent samme brikkestørrelse. Men slik er det desverre blitt med megapikselhysteriet.

Lenke til kommentar
En kollega av meg kjøpte nylig 550 og klager på at han ikke greier å ta skarpe bilder med maks tele. Bildestabilisatoren er ikke bra nok. Dette bekreftes også av en test av kameraet på DinSide.

8551607[/snapback]

Selv med et speilreflekskamera klarer du ikke få skarpe bilder helt uten videre med teleobjektiv. Du må ha stativ og svært kort lukkertid. Selv på en solskinnsdag kan du ikke uten videre forvente å kunne ta skarpe bilder håndholdt med såpass stor brennvidde. Sånn er det bare, dessverre.

Lenke til kommentar
En kollega av meg kjøpte nylig 550 og klager på at han ikke greier å ta skarpe bilder med maks tele. Bildestabilisatoren er ikke bra nok. Dette bekreftes også av en test av kameraet på DinSide.

8551607[/snapback]

Hva synes han ellers om kameraet ? Vurderer dette kameraet sterkt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...