Gå til innhold

Raw. Få bilder tar mye plass

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å sniffer rundt etter digital speil. kamera for litt hobby fotografering.

En tank som slo meg med RAW formatet. Hva gjør dere med alle bildene tatt i det formatet. Altså, det skal ikke mange bilder til for å fylle en rimelig stor hd.

Sånn som med kompakt kameraen så samler jeg på absolutt alle bildene, dårlig som gode.

Er det slik dere gjør også eller beholder en kun de som er verdt å beholde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Driver å sniffer rundt etter digital speil. kamera for litt hobby fotografering.

En tank som slo meg med RAW formatet. Hva gjør dere med alle bildene tatt i det formatet. Altså, det skal ikke mange bilder til for å fylle en rimelig stor hd.

Sånn som med kompakt kameraen så samler jeg på absolutt alle bildene, dårlig som gode.

8544894[/snapback]

Beholder nesten alt, også de som ikke er verdt å beholde. Sletter kun de bildene som er helt enestående totalt mislykket (ute av fokus uten sidestykke). Harddiskplass er billig, bare spe på med eksterne harddisker.

Lenke til kommentar

HDD koster ikke så mye i dag, så du har igjen mer for å ta bilde i raw enn i jpg i forhold til å bare spare litt plass.

Jeg lagrer alle mine bilder på hdd, dvs, man bør aldri lagre bildene bare på en og samme disk, så jeg har lager på game pc, server og bærbar.

synes ikke 6mb per bilde er så ekstremt mye heller egnetlig, er noen tusen bilder før du fyller en 300gb disk.

Lenke til kommentar

Jeg er jo redd for å miste bildene, så hvis jeg skal lagre de, får jeg helt paranoia og tenker at jeg må minst lagre de i x antall ex.

Dvd`r lever ikke evig, de er jo som døgnfluer og kan krepere når som helst?

Og hd`r, måkere dere alt inn på en disk og satser på at den snurrer så lenge dere lever? Hmm. skeptisk

Jeg vil jo helst ha de på ett medium som ikke stryker med, med det første :D Å plutselig panikkfltytte 300gb med bilder tar litt tid.

Ingen her som lagrer de på nettet eller server ett sted?

Selv om servere også består av disker så er de i det minste speilt og overvåket med tanke på lang oppbevaring.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Det har begynt å hope seg opp noen giga med bilder nå, ja. Lagringsplass er billig i disse dager, så jeg beholder det aller meste.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Hvis du leser min post, ser du at jeg sier jeg lagrer alle bildene mine på 3 forskjellige disker, i 3 forskjellige pcer. Vurderer og bruke en ekstern disk i stedet for den bærbare, og oppevare denne hos brodern.

Lagre alle bildene på en disk er dumt, og kan fort gå deg ille om disken tar kvelden. Som jeg sa, koster ikke så mye for et par 300gb disker f.eks.

En dvd er sagt skal vare, om den lagres på en ok måte, i 5-10 år.

Lenke til kommentar

Jeg brenner på ny ca 1 gang i året, for å sørge for fornyet leselighet...og jeg kvitter meg selvsagt ikke med den gamle plata heller :)

Blir mange dvd plater med ting og tang som ligger etterhvert, men skal du ha noe som varer, så må du sørge for det selv ;)

Lenke til kommentar
Hvis du leser min post, ser du at jeg sier jeg lagrer alle bildene mine på 3 forskjellige disker, i 3 forskjellige pcer. Vurderer og bruke en ekstern disk i stedet for den bærbare, og oppevare denne hos brodern.

Lagre alle bildene på en disk er dumt, og kan fort gå deg ille om disken tar kvelden. Som jeg sa, koster ikke så mye for et par 300gb disker f.eks.

En dvd er sagt skal vare, om den lagres på en ok måte, i 5-10 år.

8545307[/snapback]

Joda, hehe :thumbup:

Menne jeg har alt 6-7 hd der fra før og skal jeg ha fler må jeg bygge om hele kassa:)

Skal ikke være enkelt nei :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, det er desverre mange som ikke tenker på det. Brodern har fått inn endel pcer i firmaet sitt for å prøve å redde bilder/mail m.m.

Med tanke på hvor enkelt det er å sette opp autosyncron av bilder og dokumenter med f.eks maxtor sin one touch serie, er det egentlig ingen grunn til at folk ikke klarer å ta backup heller.

Lenke til kommentar

En annen ting. Skjønner det at raw gjør bilder bedre og letter å kontrollere.

Er det noe "gylden regel" for når raw skal\bør brukes?

At man kan spare plass ved å ikke brukes høykvalitets format på noen bilder.

Endret av regga
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei!

8544894[/snapback]

Jeg beholder ALLE bilder uansett. Alltid greit å ha, enten det skal brukes eller ikke :) Med RAW kan man dessuten man uansett gjøre mye mer etterarbeid enn man kan med JPG så da er mulighetene større for at det blir noen brukbare bilder.

Jeg brenner alt ut på dvd forresten. Koster mer enn en harddisk i lengden, men er verdt det hvis man har bilder man ikke vil miste.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Skal man sikre seg helt med tanke på backup må man ha en kopi hos noen andre eller i et brannsikkert skap også! Hjelper ikke å ha backup mange steder om huset brenner opp! Dette blir i verste fall, men allikevel viktig! Regner med at man kan lagre de på noen fotonettsider også, men jeg antar at det ligger en begrensning på hvor mange GB man kan laste opp der!

Lenke til kommentar
En annen ting. Skjønner det at raw gjør bilder bedre og letter å kontrollere.

Er det noe "gylden regel" for når raw skal\bør brukes?

At man kan spare plass ved å ikke brukes høykvalitets format på noen bilder.

Jeg bruker RAW. Etter å vært på tur med sub-optimal optikk og JPEG; så har jeg gått over til RAW på heltid.

Jeg har Canon, og prgramvaren som følger med (Canon Digital Photo Professional) lar meg konvertere bildene til JPEG på en enkel måte. Hvis jeg ikke gidder å gjøre noe med de, så blir de som om jeg hadde tatt de i JPEG; men trenger de litt polish,så er det lett å fikse det.

Ønsker du mer avansert behandling, så kan du velge Adobe Photoshop (Elements), Adobe Lightroom eller andre programmer som Dxo og Bibble Pro (og andre jeg ikke kjenner til).

Tom

Lenke til kommentar

Det er jo strengt tatt bare tull å ta vare på 'dårlige' bilder da (såsant det ikke er minner/snapshots som du ikke har andre og bedre varianter av). For du kommer neppe til å bruke dem til noe hvis du har noen andre som viser det samme men er mye bedre.

Jeg sletter med hard hånd; av 100 bilder går nok fort 70-80 i bøtta hos meg. Men jeg tar ofte flere varianter av samme ting da - men beholder selvfølgelig kun de beste av dem.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

En 300 GB ekstern disk koster vel rundt 800,- og lar deg lagre ca 30.000 bilder i RAW fra et 10 megapix kamera. Du MÅ ha to disker for backup.

Dvs om du tar 15-20.000 bilder i året (det er en del), har du en kostnad på under tusenlappen per år for å sikre bildene dine (neste år blir enda billigere pga mer GB/krone)

Eller sagt på en annen måte, 12-13 halvlitere på Aker Brygge....

Bestill f.eks to slike http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343423 i dag og du har lagring i et par år (aller helst 3 disker, hvor den ene plasseres i et annet hus enn de to andre i tilfelle brann/innbrudd)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tar sikkert endel flere bidler enn gjennomsnittet, så jeg beholder de som er gode, og de som er halveis gode. Sletter alt som jeg definitivt ikke skal bruke til noe halveis fornuftig =)

Som sagt så er jo hdd og minnekort så latterlig billig nowdays, at det er jo ikke noe å bry seg med. Og du kan jo bare hoppe over til jpeg om du føler plassen minsker =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...