Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye Ford Mondeo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har spurt selger om dette med autolys og fått til svar at det kun eksisterer på Ghia. Jeg trodde det kom sammen med regnsensor, men dette ble avkreftet. Har prøvd å sjekke på ulike Tit modeller, men klarer ikke å se om bilen har regnsensor eller intervallvisker. Hendlene er jo helt like. Men, vedlagte bilde er en TitX, og den har da helt klart autolys?? Ses som 4 posisjoner på lysbryteren mot ellers 3.

 

Har også hatt litt moro med å spørre ulike selgere om hva de kan love av leveringsdato dersom jeg bestiller bil på spesifikasjon i dag. Her er der mye triksing ute og går. Ford sier at bestilling i dag vil gå på feb/mars produksjon, men jeg ble lovet bil både i januar og november, selv om de ikke hadde ledige biler klar i produksjonsløypen. Alt av kvote var forhåndssolgt. Tydelig at ikke alle er like seriøse overfor kunden.

 

Fant også ut at setene i TitX er perforert uavhengig av om man velger seteventilasjon eller ei, mens skinnet i GhiaX kun er perforert ved valg av seteventilasjon.

 

Har også brukt litt tid på å sammenligne biler med og uten diverse utstyr. Har sammenlignet m/u spoiler, mørke ruter, takrails, 16, 17 og 18" felger, og 3 ulike griller. Jeg blir aldeles i villrede. Det er fint med, og så er det fint uten. Jeg konkluderte vel at det ble fint stort sett uansett hva man gjorde av valg. Har også studert 8 ulike farger: Panther, Seagrey, Thunder grey, Tonic, Stardust silver, Machine silver, Ink blue og en rødfarge (usikker på hvilken). Kan også her konkludere med at ingen av fargene var stygge, men selvsagt var det noen jeg foretrakk fremfor andre. Faktisk var stardust silver en farge i min smak, lys lys sølv, nesten litt over mot hvitt. Gjorde seg veldig bra med blanke rails.

 

Vurderte også 5-dørs kombi mot stv. Fortsatt like forvirret, fine biler begge to.

 

Har også sett den første bilen med soltak. Faktisk så gjorde det seg når en så bilen forfra. Taket krummer såpass at den sorte luken kommer frem sett forfra. Ellers litt skuffende at den er så liten i åpningsflate. Her har S-Maxen en mye større luke.

 

Har også fått sett keyless entry live, så den eksisterer i alle fall.

 

Testet ut seter i alle utgavene, Trend/Ghia/GhiaX/Tit/TitX, med tanke på hardhet. Jeg klarte ikke å skille disse fra hverandre. Syntes de var temmelig like. Mulig jeg helte mot at TitX setene var en tanke mer komfortable/myke, men det kan være tilfeldighet, eller det kan ha å gjøre med stoffet i TitX setene. Rent personlig synes jeg det ble veldig eksklusivt med setene i de to X utgavene. Her får en også annet type dørpanel, og det hevet nok kvalitetsinntrykket flere hakk.

 

Synes kanskje at baksetene var noe rette i ryggen, men her har jeg liten erfaring med å sitte på denne plassen. Er dessuten litt godt vant der med min gamle Scorpio Ghia som har el.regulering av bakseteryggene. Synes kanskje generelt at setene er litt i hardeste laget, men dette vet man ikke noe om før man får kjørt bilen over flere timer i strekk. Er ikke sikkert at det kjennes hardt da.

 

For øvrig er det verste nå den lange ventetiden. Gjensynet med nye Mondeo etter ferien ble et gledelig gjensyn. Bilen er enda finere enn det den var etter første prøvetur. Spesielt forfra har den et vanvittig bra design. Og stasjonsvognen er jo en riktig så sporty versjon.

 

Velkommen til våre danske venner her på forumet.

post-133505-1187936234_thumb.jpg

Endret av Torz
Lenke til kommentar
Det er nu ikke specielt elektronik, der er afgiftsbelagt - det er bilen inkl. dens monterede udstyr.

 

Eksempel.

 

Hvis det koster kr. 2.000 fra fabrikken at få Bluetooth så kommer der 180% afgift oveni fordi det fabriksmonteret og dermed en del af bilen. Prisen bliver så næsten kr. 6.000 :(

 

Et andet skørt eksempel:

 

Fartpiloten koster kr. 6.900 fabrikskmonteret men kun kr. 4.995 eftermonteret (fordi der så ikke kommer afgift på).

 

Så derfor sælges der flest "standard" biler i Danmark.

9343844[/snapback]

 

Trodde faktisk biler var billigere i Danmark enn I Norge men prøvde nå å sette sammen min Trend med tilsvarende ekstrautstyr og motor (koster feks. 7000,- for Metallic lakk :ohmy: ) Totalpris kom på 435` da uten frakt og lev.omkostninger :cry: dette er hele 85` i forskjell på ordinær prisen i Norge. Så var vi ikke verdens dyreste land på absolutt alt allikavel.

Lenke til kommentar

I går skjønte jeg hvorfor folk går bananas over utseende til den nye Mondeoen.

Da vi skulle hjem fra stranden i går kveld stod det en sedan ved siden av min på parkeringsplassen, og jeg må si at bilder ikke yter den rettferdighet. "Barsk" var det første jeg tenkte. Store, herlige linjer, sint front, nydelig inni. På bilder ser den liksom så vanlig ut, men på parkeringsplassen i går ruvet den. Hadde jeg vært ute etter såpass stor bil akkurat nå, så ville valget vært rimelig enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg skal til Ford i Drammen og prøvekjøre en TitX stv imorgen.

 

Har fra Ford i Sandvika fått høre at de kan levere H&R senkesett (tipper Ford i Drammen også kan), men pris på denne er ikke tilgjengelig enda.

 

For min del er valget helt klart TitX stv med senkesett, sportsfjæring og 18" Y felger. Tror fargemessig så vil Machine Silver og sorte ruter se bra ut.

 

Tror det er det mest sportslige oppsettet jeg kan få på denne bilen.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
Nogen der ved om Bluetooth funktionen kan eftermonteres?

 

Kunne jo være det bare var et simpelt modul og så en microfon. Kunne også tænkes der med tiden kom noget "3. parts" produkt, der også integrerer med Converse+ displayet.

 

I så fald kunne det jo være til en billigere pris end den fabriksmonterede der i DK koster ca. kr. DKK 6000 som Bargib også skriver!

9342102[/snapback]

 

Fandt ud af i anden sammenhæng at der kræves et PSE (Portable System Electronics) modul, der har indgang for bluetooth og mikrofon. Men efter sigende skulle det ikke være muligt at efterinstallere?

9343159[/snapback]

Kan virke som at ettermontasje av elektronikk er vanskelig.

 

Vi har en i forumet som manglet keyless go, da han skulle hente bilen. Etter en del research viste det seg at det ikke kunne ettermonteres. Det samme skjedde med en alarm på en annen bil.

 

Er klar over de høye avgiftene på biler i Danmark. Men trodde ikke elektronikk var så høyt avgiftsbelagt.

 

Feks. DVD underholdning...Ca Nok. 19,000.- her, mens dere må betale DKK. 39,000.-.

Dette er jo ekstrautstyr.

 

Er selv irritert på antennen,(radiobil) den kunne de ha laget smoothere. Vet dere om noen løsning på en erstatning av antennen. Tenkte på en kortere antenne, evt. en "kloss". Å flytte den bak for montering av "haifinne" er nok ikke en enkel oppgave.

 

Har sendt mail til Ford Norge for å høre om de kan bekrefte/avkrefte disse tingene som forsinker.

9343659[/snapback]

 

Hei !

Jeg liker også denne antenna svært dårlig. Den bryter linjene i det som ellers er ett lekkert design. For meg vil den også henge seg opp i en vaier jeg har på garasjeporten min.

Jeg ville vært villig til å legge noen kroner i en litt mer elegant løsning hvis den finnes. Håper noen kan bidra her. :yes:

Lenke til kommentar
Nogen der ved om Bluetooth funktionen kan eftermonteres?

 

Kunne jo være det bare var et simpelt modul og så en microfon. Kunne også tænkes der med tiden kom noget "3. parts" produkt, der også integrerer med Converse+ displayet.

 

I så fald kunne det jo være til en billigere pris end den fabriksmonterede der i DK koster ca. kr. DKK 6000 som Bargib også skriver!

9342102[/snapback]

 

Fandt ud af i anden sammenhæng at der kræves et PSE (Portable System Electronics) modul, der har indgang for bluetooth og mikrofon. Men efter sigende skulle det ikke være muligt at efterinstallere?

9343159[/snapback]

Kan virke som at ettermontasje av elektronikk er vanskelig.

 

Vi har en i forumet som manglet keyless go, da han skulle hente bilen. Etter en del research viste det seg at det ikke kunne ettermonteres. Det samme skjedde med en alarm på en annen bil.

 

Er klar over de høye avgiftene på biler i Danmark. Men trodde ikke elektronikk var så høyt avgiftsbelagt.

 

Feks. DVD underholdning...Ca Nok. 19,000.- her, mens dere må betale DKK. 39,000.-.

Dette er jo ekstrautstyr.

 

Er selv irritert på antennen,(radiobil) den kunne de ha laget smoothere. Vet dere om noen løsning på en erstatning av antennen. Tenkte på en kortere antenne, evt. en "kloss". Å flytte den bak for montering av "haifinne" er nok ikke en enkel oppgave.

 

Har sendt mail til Ford Norge for å høre om de kan bekrefte/avkrefte disse tingene som forsinker.

9343659[/snapback]

 

Hei !

Jeg liker også denne antenna svært dårlig. Den bryter linjene i det som ellers er ett lekkert design. For meg vil den også henge seg opp i en vaier jeg har på garasjeporten min.

Jeg ville vært villig til å legge noen kroner i en litt mer elegant løsning hvis den finnes. Håper noen kan bidra her. :yes:

9348111[/snapback]

 

Tok en kjapp telefon til Bilradiospesialisten her i Trondheim jeg. De sier at det er mulig å skifte både til mindre antenne eller haifinne, men at dette vil gå ut over signalkvaliteten på radio. Dersom en ikke hører på radio, går det greit, men de sier at biler med haifinne har signalforsterker. Dette går ganske greit i byer, men er ikke tilfredstillende utenom byer. En kan skifte til mindre pisk men en bør kjøpe en som ikke forringer signalkvaliteten.

Lenke til kommentar

Ja, den ser også stilig ut, men ble ikke helt klok på dashborddesignet. Det så så høyt ut. Dog, dette er jo bare en konseptmodell, så en del av det kan jo forandre seg, men det viser jo likevel linjene som skal komme i den neste småbilen til Ford. Regner med at de samtidig dropper Fiestanavnet. DE har i hvert fall lykkes langt bedre enn Peugeot når det gjelder haikjeft. :wee:

 

Enda litt off topic: Det står for tiden en fantastisk strøken XR2i på parkeringsplassen vår på jobb. Den er så tøff den :D

Lenke til kommentar
Dere som har fått levert baby'n... legg ut bilder slik at vi andre kan se hva vi har å se frem til. Jeg holder på å gå i veggen av den lange ventetiden..  :dribble:

9339141[/snapback]

 

Her er det noen bilder av min "baby."

9349808[/snapback]

 

Utrolig vakker !! Lignet den mor eller far :D

Lenke til kommentar
Dere som har fått levert baby'n... legg ut bilder slik at vi andre kan se hva vi har å se frem til. Jeg holder på å gå i veggen av den lange ventetiden..   :dribble:

9339141[/snapback]

 

Her er det noen bilder av min "baby."

9349808[/snapback]

 

Utrolig vakker !! Lignet den mor eller far :D

9349825[/snapback]

Far så klart

Lenke til kommentar
Dere som har fått levert baby'n... legg ut bilder slik at vi andre kan se hva vi har å se frem til. Jeg holder på å gå i veggen av den lange ventetiden..   :dribble:

9339141[/snapback]

 

Her er det noen bilder av min "baby."

9349808[/snapback]

 

 

Veldig fin den der!

Fortsatt fornøyd med kjøpet og bilen?

Lenke til kommentar
Dere som har fått levert baby'n... legg ut bilder slik at vi andre kan se hva vi har å se frem til. Jeg holder på å gå i veggen av den lange ventetiden..   :dribble:

9339141[/snapback]

 

Her er det noen bilder av min "baby."

9349808[/snapback]

 

 

Veldig fin den der!

Fortsatt fornøyd med kjøpet og bilen?

9349857[/snapback]

Ja fikk skifta varmevifta så nå er den knall.

Det satt faktisk en tape bit på vifta så det derfor den bråkte.

Lenke til kommentar

Litt OT her også vel...men er det noen som har en link til en Owners Handbook for forrige Mondeo (altså den som kom før denne vi skal ja....). Har en kollega som har importert en 2004 modell, og den har instruksjonsboka på Nederlandsk hevdet han, og det var vist ikke bare greit å forstå....så skulle noen ha en slik link, så hyl ut da :cool:

Endret av tjohoi
Lenke til kommentar

Leste i brukermanualen som der lå link til her vedr. IVDC. Der hevder Ford at Normal innstillingen er som en standard Ford personbil. Jeg trodde at Comfortinnstillingen var det som tilsvarte en standardbil. Dersom Normal tilsvarer standarddempere på nye Mondeo uten IVDC, og de er jo svært gode, så skal det bli ganske så artig å ha muligheten for å legge inn Comforten. Gleder meg. Bare "100" dager igjen nå.

Lenke til kommentar
Litt OT her også vel...men er det noen som har en link til en Owners Handbook for forrige Mondeo (altså den som kom før denne vi skal ja....). Har en kollega som har importert en 2004 modell, og den har instruksjonsboka på Nederlandsk hevdet han, og det var vist ikke bare greit å forstå....så skulle noen ha en slik link, så hyl ut da  :cool:

9352050[/snapback]

Ikke noen link dessverre, men tenkte bare på at kollegaen din sikkert kan få tak i en flott papirversjon av boka hos Ford eller en forhandler. Det kan jo være hyggeligere å ha denne enn å sitte med en pdf ... ?

Lenke til kommentar
Litt OT her også vel...men er det noen som har en link til en Owners Handbook for forrige Mondeo (altså den som kom før denne vi skal ja....). Har en kollega som har importert en 2004 modell, og den har instruksjonsboka på Nederlandsk hevdet han, og det var vist ikke bare greit å forstå....så skulle noen ha en slik link, så hyl ut da  :cool:

9352050[/snapback]

Ikke noen link dessverre, men tenkte bare på at kollegaen din sikkert kan få tak i en flott papirversjon av boka hos Ford eller en forhandler. Det kan jo være hyggeligere å ha denne enn å sitte med en pdf ... ?

9352272[/snapback]

 

Sant det, og det er en i bestilling..han var bare noe rastløs med å finne ut av noen funksjoner :)

Endret av tjohoi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...