Jxl Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Noen som vet hvilken profil 18" har? Er det 40 ? Har selv bestilt 18 og angrer ikke ett sekund, har prøvekjørt bil med 18" uten problemer med sporing. Denne bilen hadde da continental. 9296463[/snapback] 235/40 R18.. Lenke til kommentar
bilsjuk Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Lurer på hvorfor Ford har valgt å legge iPod-kontakten inne i det (avkjølte)hanskerommet? 9296254[/snapback] Det er vel for at det er enkelt å skjule Ipoden der da. Er det noen som vet om det må benyttes en overgang mellom Ipod og denne kontakten i hanskerommet? Finner ikke noe n spesifikasjoner i brukermanualen heller. Endret 16. august 2007 av bilsjuk Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Er det noen som vet om det må benyttes en overgang mellom Ipod og denne kontakten i hanskerommet?Finner ikke noe n spesifikasjoner i brukermanualen heller. 9297139[/snapback] Guttungen kjøpte en kabel på el-kjøp til 49,- så nå blir det et helvete å sitte i bilen fremover :!: Lenke til kommentar
hhf Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Dette med endringer er ikke lett. Men om noe skulle kunne endres i siste minutt så må det være eksteriørfargen. Her er det ingen underleveranser og bestillinger som ligger forut, kun programmering av sprøytemaskinen. De produserer jo blå og rød biler om en annen på samlebåndet. Du må uansett ta det opp med forhandler. SeaGrey skinner i blågrått i solen. Lekkert spør du meg, en skikkelig fin farge dersom du vil ha mørk bil. Hvis du i stedet lurer på svart, så skal i alle fall ikke jeg svare. Som jeg har skrevet før så er alle farger aktuell for meg unntatt svart. 9295196[/snapback] Tror du har rett i at det antakelig burde gå an å endre farge sent - det var også min tanke. Får nesten dra fritidskoordinatoren med inn til forhandler og se på biler i den fargen (vil tro de har enten en S-Max eller Focus om ikke Mondeo i den fargen). Takker også til Jora for input'en. Det er vanskelig å se riktige farger på bilder på internett. Det er ihvertfall min erfaring. Personlig synes jeg de bildene jeg har sett her inne av SeaGrey har vært fine jeg ... + Fatman sin bil som jeg så på veien så lekker ut. Hva angår iPod-koblingen - de er ofte i hanskerommet på bilene og at det er avkjølt her er vel kanskje ikke spesielt vurdert. Er dette et "ekte" ipod interface hvor man kan velge låter osv også fra stereoen direkte slik at iPod'en virker som en slags CD-veksler? Så forresten Mondeo-reklamer overalt i dag på tur/retur Stavanger. Flytoget, VG, Dagbladet, Drammens Tidene og på internett som bannere flere steder. Blir nok synlige i landskapet fremover ja ... Endret 16. august 2007 av hhf Lenke til kommentar
kikker Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Beklager KIKKER, men jeg sa vel bare at det er min personlige oppfatning at bilen blir styggere med så mye felg. Det mener jeg, samme hvilken bil en snakker om. Jeg synes nemlig ikke at så lave profiler er stilig i det hele tatt. Slik er det nå bare, og så må andre ha en annen oppfatning. Jeg synes også at 45 profil er for lite rent estetisk, men håper at de ikke blir problematiske å kjøre på.Når jeg er så pass klar akkurat på det med dekk og dimensjon, er det fordi jeg har erfart hva det vil si å ha en bil som ikke er 100% stø på veien. Trenden som jeg prøvekjørte med 16" hjul var jo kjempegod. Jeg ønsker nok bare at ingen skal bli skuffet. Hvis du kan stå inne for at 18" passer bilen meget bra, så er det absolutt en erfaring å dele med andre. Jeg har aldri prøvd bilen med den dimensjonen, og kan følgelig ikke uttale meg. Bare leser hva enkelte skriver, dvs. DinSide og Autofil (som faktisk klaget på 17" dekkene som for harde). Som du sier så kan det være veldig avhengig av hvilket dekkmerke en velger. Ang. vinterhjul, så på min bestilling at det var spesifisert til Michelin. Får lese om det er OK, hvis ikke får vi vel prøve å bytte til Continental. Dekkdim. er som standard til 16", dvs. 215/55-16. 9296155[/snapback] Alt i orden... Vi har alle våres personlige smak, godt er det. Ellers ville Mondeoen blitt kåret til årets kjedeligste bil. Tror Skiman007 alias Dallas startet denne tråden som ett utvekslingsforum for Mondeopionerer, som har kjøpt en bil på prospekt. Når man går tilbake i forumet å leser all usikkerheten ang. motor, utstyr, rust..osv kan man ikke si noe annet enn mange av de bestillingene Ford har fått kan linkes direkte til denne tråden. Det jeg prøver å si er, at de erfaringer vi har fått som har prøvekjørt og de som har fått bilene, deler erfaringene her i forumet som igjen er gull verdt for kommende Mondeokjøpere som også famler rundt i tester og selgerprat. Når det gjelder tester varierer de veldig her hjemme og uten for Norge. Leste faktisk en test hvor de beskrev IVDCen veldig godt i en S.Max, hvor de konkluderer med at den var fantastisk. Antar også at utenlandske testsjåfører har samme kompetanse som våres. Når man feks. leser danske tester mener de at den forrige mondeo var kjøremessig bedre.... Når man ser hvor engasjerte folket er her, har jeg lyst til å gi Dallas en applaus for det han eller hun har satt igang... Helt til slutt skal jeg komme med en personlig ytring. (16" ser ut som trillebårhjul.. ) Endret 16. august 2007 av kikker Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Lurer på hvorfor Ford har valgt å legge iPod-kontakten inne i det (avkjølte)hanskerommet? 9296254[/snapback] Det er vel for at det er enkelt å skjule Ipoden der da. Er det noen som vet om det må benyttes en overgang mellom Ipod og denne kontakten i hanskerommet? Finner ikke noe n spesifikasjoner i brukermanualen heller. 9297139[/snapback] Tror det skulle holde med en male to male jack plugg! Er ihvertfall det som trengs i min "gamle" modell! Den kontakten har vært der siden 2001, kanskje det er gammel vane!? Men hvorfor ikke? Støtter bilsjuks sin teori i at det er greit å gjemme den bort, og det er jo bare å ta spilleren ut og lukke igjen hanskerommet om man har behov for å vise den frem Endret 16. august 2007 av Jotun Lenke til kommentar
tjohoi Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Helt til slutt skal jeg komme med en personlig ytring. (16" ser ut som trillebårhjul.. ) 9297405[/snapback] Så lenge 18" er omtalt som stygt, og 16" omtalt som trillebårhjul, er jeg jaggu glad jeg gikk for 17" Godt vi har forskjellig smak ja, herlig Lenke til kommentar
kikker Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Helt til slutt skal jeg komme med en personlig ytring. (16" ser ut som trillebårhjul.. ) 9297405[/snapback] Så lenge 18" er omtalt som stygt, og 16" omtalt som trillebårhjul, er jeg jaggu glad jeg gikk for 17" 9297549[/snapback] Helt klart dagens... Lenke til kommentar
tjohoi Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Helt til slutt skal jeg komme med en personlig ytring. (16" ser ut som trillebårhjul.. ) 9297405[/snapback] Så lenge 18" er omtalt som stygt, og 16" omtalt som trillebårhjul, er jeg jaggu glad jeg gikk for 17" 9297549[/snapback] Helt klart dagens... 9297594[/snapback] hehe, du ga meg jo den, så da deles den broderlig med deg kikker Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aZoCA0qb Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 (endret) "Tror Skiman007 alias Dallas startet denne tråden som ett utvekslingsforum for Mondeopionerer, som har kjøpt en bil på prospekt. Når man går tilbake i forumet å leser all usikkerheten ang. motor, utstyr, rust..osv kan man ikke si noe annet enn mange av de bestillingene Ford har fått kan linkes direkte til denne tråden." 9297405[/snapback] personlig ble mondeoen bestilt på prospekt, men samtidig gjorde denne tråden valget av ekstrautstyr mye enklere. Sjelden vært borti en nettside som besvarer spm slik denne tråden gjør. Med handa på hjertet, ingen test i verden har vært bedre enn det "Dallas" har klart å dra igang her. Har selv ikke vært av de mest aktive innleggsytere, men fulgt med i tide og utide om hva som blir lagt inn, derfor vil jeg rette en stor takk til Dallas, Fatman, Torz å kem man no enn har glemt for at de har gjort det som mange forhandlere bare kunne drømme om å få til...nydelig mine Damer og Herrer, nydelig! Endret 16. august 2007 av Slettet-aZoCA0qb Lenke til kommentar
Torz Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Ang. IVDC så er der et par forhold som gjorde at jeg gikk for den. Normalinnstillingen synes å være grei, det blir Comfort. Poenget er at veiene (eller underlaget med snø/is) i dette landet kan skifte så utrolig fort. IVDC'en holder her tritt med underlaget kontinuerlig, og strammer automatisk opp dempingen ved behov. Kommer en fra fin asfalt og over på vaskebrett/veiarbeid, eller fra bar asfalt over på ruglete is, så skal IVDC'en justere demperen øyeblikkelig. Samtidig har en muligheten for selv å velge stivere dempere. Høyst aktuelt på enkelte veistrekninger i dette landet, slik som svingete fjelloverganger. Jeg kjører rundt 40' km i året, på varierte veier, og så nok nytten av å ha et slikt system. I tillegg får en jo med en utvidet ESP i pakken. Trillebårhjul? Ha, ha, jeg kjøper den. De er jo laget med tanke på å gjøre jobben mest mulig komfortabel for brukeren, og da er ikke lavprofil tingen. Fikk plutselig lov til å endre bilen min likevel, så nå har jeg lagt til noen siste justeringer (memory og skvetter bak). Etter det er bestillingen låst. Lenke til kommentar
Torz Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Legger ved lenke til vinterdekk test fra bladet Motor. Testdimensjon er 215/55-16, dvs. akkurat de vinterdekkene som skal stå på en Mondeo. Vinterdekktest Samme lenke har også en test på sommerdekk, der en sammenligner helt nye dekk med brukte dekk for å se hvordan kvaliteten holder seg. Lister opp vinnerne, men her er det så pass tett i teten at jeg tviler på at en merker den helt store forskjellen på de øverste plasseringene: Piggdekk: Michelin X-Ice North og Nokian Hakkapelitta 5 Piggfritt: ContiViking Contact 3 og Nokian Hakkapelitta RSi Sommerdekk: Michelin PilotExalto Lenke til kommentar
kikker Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Har selv valgt IVDCen ut fra de de forholdene som Torz beskriver. Det å kunne variere oppsettet på bilen er en ekstra kontrol funksjon som gør bilkjøring gøy, ikke bare nyttig... Klar over at bilen uten systemet er veldig bra avstemt og mange ikke føler behov for det. Som pensionert road racingfører, kan jeg forsatt lukte "sagflisen" når veien begynner å vri på seg, og da er sportknappen inne, mens i det daglige vil komfort være favorittmodus. Deler samme inntrykk som Beirut. Forumet har samlet mange gode tilbakemeldinger fra "vanlige" bilbrukere, fremfor de testene som i noen tilfeller er villedende. Har lyst til å nevne reisebrevet til Autofil, som ble banket unna med 17" hjul.... Sitat: Føles en anelse nervøs på rattet over 140km/t.(men stødig og fin for norske forhold) Toppfart på Forden. Helt udramatisk. Utrolig stødig og god å kjøre.(bilde av nålen på 220 km/t streken.) Lydnivået i kupeen er knappenålstille, hastigheten tatt i betraktning. Så her strides også de "proffe". Lenke til kommentar
jora Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Helt til slutt skal jeg komme med en personlig ytring. (16" ser ut som trillebårhjul.. ) 9297405[/snapback] Trillebårhjul er helt knall å kjøre med! -hmm.. lurer på om ikke jeg burde hatt 15'.. Lenke til kommentar
tjohoi Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Legger ved lenke til vinterdekk test fra bladet Motor. Testdimensjon er 215/55-16, dvs. akkurat de vinterdekkene som skal stå på en Mondeo. Så dette er dimensjonen å gå for på vinterdekk Torz ? Har ikke kjøpt inn vinterdekk ennå da jeg er noe usikker på hva jeg skal velge av dim her. Felg/Dekkforhandler mente at 15" og 195 bredde var å foretrekke på en mondeo. Da fikk man best grep, osv på vinterføre. Men selv syns jeg 15" høres lite ut da....hva vil Kikker kunne finne på å si om han ser en Mondeo trillende på 15" Lenke til kommentar
tjohoi Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Har selv valgt IVDCen ut fra de de forholdene som Torz beskriver. Det å kunne variere oppsettet på bilen er en ekstra kontrol funksjon som gør bilkjøring gøy, ikke bare nyttig... Klar over at bilen uten systemet er veldig bra avstemt og mange ikke føler behov for det. Som pensionert road racingfører, kan jeg forsatt lukte "sagflisen" når veien begynner å vri på seg, og da er sportknappen inne, mens i det daglige vil komfort være favorittmodus. Ikke helt 100 på hvordan denne IVDC fungerer, men er det ikke når den står i Normal modus at den endres etter å ha sjekket vei og slikt ? Eller gjør den endringer under kjøring samme pokker hvilken modus man har låst den i ? Lenke til kommentar
hhf Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Ikke helt 100 på hvordan denne IVDC fungerer, men er det ikke når den står i Normal modus at den endres etter å ha sjekket vei og slikt ? Eller gjør den endringer under kjøring samme pokker hvilken modus man har låst den i ? 9299312[/snapback] Sakset fra Fords internettsider: Interactive Vehicle Dynamics Control (IVDC) Selv ved kritiske kjøresituasjoner som glatte veibaner eller skarpe svinger har du alltid full kontroll over kjøretøyet. Interactive Vehicle Dynamics Control (IVDC) gir merkbar forbedring av styregenskaper, stabilitet og bremselengde, mens de kontinuerlig kontrollerte demperne (CCD) sikrer en jevn og behagelig kjøretur.CCD systemet sørger for kontinuerlig kontroll og justering av støtdemperne hvert tjuendedels sekund, sørger for at bilen ikke rykker til når du bremser eller akselererer, og minimerer faren for at bilen går rundt i svingene. Velg mellom tre innstillinger – sport, normal eller komfort. Dersom forholdene tilsier det vil Mondeo automatisk stille seg inn på sportsmodus for deg, for å motvirke at bilen sladder eller får slagslide. Skjønner det derfor som om "sjekkingen" foregår hele tiden. Samme forstod jeg fra den testen Fifth Gear hadde gjort som det er lenket til annet sted i tråden. Fin test forresten. Lenke til kommentar
Torz Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Så dette er dimensjonen å gå for på vinterdekk Torz ? Har ikke kjøpt inn vinterdekk ennå da jeg er noe usikker på hva jeg skal velge av dim her. Felg/Dekkforhandler mente at 15" og 195 bredde var å foretrekke på en mondeo. Da fikk man best grep, osv på vinterføre. Men selv syns jeg 15" høres lite ut da....hva vil Kikker kunne finne på å si om han ser en Mondeo trillende på 15" 9299302[/snapback] Jeg forholder meg vanligvis til de standarddekkene som bilprodusenten anbefaler. Det er også den dimensjonen Bilia tilbydde i sin vinterdekkpakke. Tidligere (for mange år siden) var det vanlig å ha en regel om at man går ned i dim. på vinterdekk (les piggdekk). Grunnen var at man da fikk større kraft på piggflaten ved at dekkene var smalere. Dette har man etter hvert gått bort i fra, og med vinterdekk uten pigg har det nok enda mindre for seg å gå ned på dimensjon. Jeg ville valgt 16" for vinterhjul. Meg bekjent lages det ikke 15" felger til nye Mondeo, så det må i tilfelle være fra ekstern forhandler. Lenke til kommentar
kikker Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Hehe... Ikke heng meg på den litt (flåsete) avsluttningsreplikken. Men det var en flikk av en personlig ytring, i ett svakt øyeblikk. (Har 16" på vinterhjulene idag, funker helt fint.) Det er vel ikke tvil om at jo mer gummi jo bedre funksjon vil ett vinterhjul ha. Men bilen er proppet med avanserte kjøreprogrammer, så den tåler nok 16" Det som er fint her er den bredden som tråden har ført. Egne erfaringer, linker, smak og behag. Sensorene i de variable støtdemperene vil hele tiden lese underlaget uavhengig av modus, ellers ville systemet ikke ha noen funksjon. Lenke til kommentar
kikker Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Lansering og kampanje. Noen må føle seg lurt her. Ser man får en Titanium til Trend pris....26.000.- i diferanse.. Håper at Trend kjøperene får tilbakevirkende prisreduksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå