Jxl Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Hm, i dag blir det ny prøvekjøring. MÅ teste IVDC-systemet for å se om det er noe man må ha med.. Hadde vært gøy å høre fra noen av de som har hatt bilen en stund nå, erfaringer? Tenkte å ta vekk mørktonede ruter, det kan an alltids legge til senere.. Om det ikke blir endring i bestillingen så får'n ihvertfall delt opp ventetiden litt. Lenke til kommentar
jora Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Maser mer om 17` vs 18` jeg..... Ingen som har oppfatninger om hva en bør velge? Fatmann33 og de andre som har fått sin bil eller prøvekjørt med både 17`og 18`. Blir det mer sporing og støy med 18` Klar over at dette har blitt diskutert flere ganger i denne tråden men....... 9281035[/snapback] Som 16' bruker skal ikke jeg personlig synes noe her, vil bare nevne at en test jeg leste i bladet BIL ikke anbefalte 18' pga sporing.. De skrev at Ford overvurderte litt når de leverte en testbil med 18'.. testfyren ville foretrukket 17.. Men som alltid er smaken som baken, og det har selvsagt med den enkelte's kjørestil å gjøre. Personlig er jeg en 'komfort' type ) .. Lenke til kommentar
jora Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Neste tanke som streifet var ett Mondeo julebord... :!: 20-30 mondeoer i alle farger og modeller på parkeringsplassen, ett svært oppdekket bord, med bordkort med nickene.. 9281466[/snapback] Count me in! Lenke til kommentar
Torz Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Ser at flere her fortsatt har anledning til å endre sine biler, og de aller fleste har lovnader om bil før meg. Jeg har ikke fått lovnad om bil før nov./des. Jeg ønsket noen små justeringer, bl.a. memorysete og ventilasjon og skvetter bak, men selger, som hadde vært i kontakt med Ford, sa at det ikke lenger lot seg gjøre. Da måtte de ta bilen ut av køen og sette den inn på mars 08 produksjon. Det var selvsagt ikke interessant. Jeg har ikke fått noen produksjonsdato eller chassisnummer. Er derfor interessert i å høre hvilke tilbakemeldinger andre får i forhold til endringer. Hvorfor kan andre som har tidligere levering endre, men ikke jeg?? Lenke til kommentar
jora Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Ser at flere her fortsatt har anledning til å endre sine biler, og de aller fleste har lovnader om bil før meg. Jeg har ikke fått lovnad om bil før nov./des. Jeg ønsket noen små justeringer, bl.a. memorysete og ventilasjon og skvetter bak, men selger, som hadde vært i kontakt med Ford, sa at det ikke lenger lot seg gjøre. Da måtte de ta bilen ut av køen og sette den inn på mars 08 produksjon. Det var selvsagt ikke interessant. Jeg har ikke fått noen produksjonsdato eller chassisnummer. Er derfor interessert i å høre hvilke tilbakemeldinger andre får i forhold til endringer. Hvorfor kan andre som har tidligere levering endre, men ikke jeg?? 9282981[/snapback] Høres litt rart ut. Jeg endret til Sony-stereo 14d etter bestilling. Ingen stor endring, men mener jeg fikk beskjed om at det som regel gikk greit med endringer så lenge bilen ikke hadde fått chassinr. Lenke til kommentar
hhf Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Hva sier statistikken vår om våre Mondeovalg? Hva vil disse valgene ha å si for hvordan Ford bør utvikle sitt Mondeoprogram? Det er viktig for å få ned kostnadene at man standardiserer mest mulig og ikke holder kostnadene oppe med å tilby varianter som ingen vil ha. Jeg har derfor prøvd å dra noen linjer rundt fremtidige utviklingstrekk. Dette vil kun være typisk for Norge, som kun er et mikromarked for Ford (og alle andre bilmerker). Av karosseri velger 78% stv., 16% 5-dørs kombi, 6% 4-dørs sedan. Konkl.: Kutt ut 4-dørs. Av drivstofftype velger 100% diesel. Konkl.: Kutt ut bensin. Av dieselmotor velger 97% 2,0 liter og 3% 1,8 liter. Konkl.: Kutt ut 1,8 liter. Kom heller på banen med en 2,5 liters diesel med 180-200 hk. Av 2,0 liters diesel velger 97% 130 hk og 3% 140 hk. Konkl.: Kutt ut 140 hk. Av girkasse velger 53% 6-trinns manuell, 43% automat, og 3% 5-trinns manuell. Konkl.: Kutt ut 5-trinns manuell. Av utgave velger 66% TitaniumX, 22% Titanium, 6% Trend, 3% Ghia, og 3% GhiaX. Konkl.: Kutt ut Ambiente (Antar den eksisterer kun for å være med i prissammenligningstester). Av farge velger 48% Panther Black, 23% SeaGrey, 10% Tonic, 6% på hver av Machine Silver, Colorado Red og Thunder Grey. Konkl.: Kun 6 av 14 tilgjengelige farger velges. Bytt ut noen av lakkfargene. Av interiør er det 3 farger å velge i, men 7 forskjellige materialvalg avhengig av utgave. Konkl.: Kutt ned på antall materialvalg og øk antall farger. Av mer avansert tilleggsutstyr velger 56% Bi-Xenon, 47% navigasjon, 38% nøkkelfri start/adkomst, 31% aktiv cruise control og 25% IVDC (tallene kan være høyere). Konkl. Flere velger rimelig avansert tilleggsutstyr. Pakkene er imidlertid ikke helt tilpasset forbrukerne. Ved at så mange velger en dyrere utgave (TitX fremfor Tit), reduseres pakkemulighetene. Her burde Ford være flinkere til å tilby andre pakker for dem som velger dyreste utgave. Som eksempel kan en som velger Ghia kjøpe stilpakke bestående av 17" felger, mørke ruter og sølv takrails for kr. 4.500. Dersom man velger GhiaX så er 17" felgene inkludert i de 16' kr. man betaler ekstra for GhiaX'en. Da må mørke ruter og takrails bestilles som separat tilleggsutstyr, og prisen blir kr. 5.100. Man betaler altså mer for mindre utstyr ved å ha bestilt en dyrere utgave. Her burde Ford kunne sy sammen bedre pakker for dem som kjøper dyrere utgaver. Som eksempel fins det 6 pakker å velge i til Trend. For TitX er det kun 2 pakker (Komfort og Safetech.), og ingen som er spesielle kun for TitX. Jeg har tatt opp dette med Ford, som foreløpig velger ikke å gjøre noe. Dette bør de enkelt kunne rette på. 9282936[/snapback] Det er jo naturligvis et veldig snevert utvalg vi jobber med her og det blir nok derfor litt drøyt å basere konklusjoner om hva som bør bort bare på dette. Jeg vil nok tro at de som er her inne har bestilt biler som er "litt over gjennomsnittet" hva gjelder motor og utstyr. Uansett, tror jeg allikevel man kan være ganske sikre på at alt myndighetene har gjort så langt med avgiftspolitikk osv har sørget for at bensinbiler snart ikke blir solgt i det hele tatt. Ergo går vel dieselprisene til himmelse om ikke så lenge. Synes diskusjonen om pakker og utstyrsvarianter er interessant. Der synes jeg også Ford bommer veldig. Det er ulogiske koblinger mellom ting som gjensidig utelukker hverandre og umulig å få satt sammen drømmebilen helt 100% på tvers av typer, motorstørrelser, utstyrsnivåer og ekstrautstyrstilvalg. Litt kjedelig når man ellers har fleksible produksjonslinjer for tiden ... Lenke til kommentar
mondeoman Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Maser mer om 17` vs 18` jeg..... Ingen som har oppfatninger om hva en bør velge? Fatmann33 og de andre som har fått sin bil eller prøvekjørt med både 17`og 18`. Blir det mer sporing og støy med 18` Klar over at dette har blitt diskutert flere ganger i denne tråden men....... 9281035[/snapback] Bilen er jo stor og dersom utseendet er det viktigste ville jeg gått for 18'. Den blir helt klart tøffere da. Men det vil gå noe ut over komforten med tanke på demping, støy og sporing. Det vil ikke være så merkbart på gode veier, bilen kan til og med føles mer retningsstabil, men på dårligere veier er det ganske merkbart. Jeg kjører selv en 2001 Mondeo med 18' og har erfart dette. Jeg har også prøvd ny Mondeo med 16' og 17'. Den med 17' hadde også sportpakke og jeg ville ikke hatt det noe hardere. Min mening er at hvis du kan ofre litt komfort og vil ha en tøffere bil velger du 18', hvis ikke velger du 17'. Det kan også være verdt å høre med forhandler om det går an å bytte etter en stund hvis du ikke er fornøyd. Jeg har hørt om forhandlere som gjør dette. Lenke til kommentar
Dallas Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Bilen er jo stor og dersom utseendet er det viktigste ville jeg gått for 18'. Den blir helt klart tøffere da.Men det vil gå noe ut over komforten med tanke på demping, støy og sporing. Det vil ikke være så merkbart på gode veier, bilen kan til og med føles mer retningsstabil, men på dårligere veier er det ganske merkbart. Jeg kjører selv en 2001 Mondeo med 18' og har erfart dette. Jeg har også prøvd ny Mondeo med 16' og 17'. Den med 17' hadde også sportpakke og jeg ville ikke hatt det noe hardere. Min mening er at hvis du kan ofre litt komfort og vil ha en tøffere bil velger du 18', hvis ikke velger du 17'. Det kan også være verdt å høre med forhandler om det går an å bytte etter en stund hvis du ikke er fornøyd. Jeg har hørt om forhandlere som gjør dette. 9283205[/snapback] Takker for tibakemelding! Jeg har bestilt med 18" men som du påpeker så håper jeg har forhandler kan gå med på å skifte dersom jeg ikke blir fornøyd. Det er særlig dekkstøy jeg helst ikke vil ha noe mer enn nødvendig av, men en må vel regne med at dette blir noe mer fremtredende med 18". Vil jo egentlig ha i både pose og sekk her Endret 15. august 2007 av Dallas Lenke til kommentar
Dallas Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Ser at flere her fortsatt har anledning til å endre sine biler, og de aller fleste har lovnader om bil før meg. Jeg har ikke fått lovnad om bil før nov./des. Jeg ønsket noen små justeringer, bl.a. memorysete og ventilasjon og skvetter bak, men selger, som hadde vært i kontakt med Ford, sa at det ikke lenger lot seg gjøre. Da måtte de ta bilen ut av køen og sette den inn på mars 08 produksjon. Det var selvsagt ikke interessant. Jeg har ikke fått noen produksjonsdato eller chassisnummer. Er derfor interessert i å høre hvilke tilbakemeldinger andre får i forhold til endringer. Hvorfor kan andre som har tidligere levering endre, men ikke jeg?? 9282981[/snapback] Høres litt rart ut. Jeg endret til Sony-stereo 14d etter bestilling. Ingen stor endring, men mener jeg fikk beskjed om at det som regel gikk greit med endringer så lenge bilen ikke hadde fått chassinr. 9283050[/snapback] ----- Jeg har endret noe på min bestilling og forhørte meg om dette ville forsinke levering. De sjekket med Ford Norge og de mente at det ikke gjorde det. Noe av mine endringer (keyless entry) fikk de ikke oppdatert i bestillingssystemet slik at de måtte sende en mail til Ford Norge på dette slik at dette ble endret av de. Så jeg fikk beskjed om at dette ikke ville forsinke men at de ikke kunne garantere. Jeg disponerer en gratis 07 mod Mondeo (utgående) fra forhandler helt fram til levering slik at jeg lider ingen nød om det blir noe forsinket, selv om jeg vil gjerne ha bilen så fort som mulig. Lenke til kommentar
Dallas Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Så du fjernet de mørke rutene Dallas, noen spesiel grunn..? Hadde nesten regnet med at bestillingen var låst. Har du peiling på hvor nært opp til prod. de låser bestillingen..? 9281716[/snapback] Jeg fjernet de mørke rutene pga av at jeg synes det ble litt overkill. Jeg skal ha sort bil og det blir etter min mening litt "dystert". Hadde de vært litt mindre mørk så hadde jeg kanskje beholdt de. Men jeg er VELDIG i tvil...her også Lenke til kommentar
mondeoman Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Så du fjernet de mørke rutene Dallas, noen spesiel grunn..? Hadde nesten regnet med at bestillingen var låst. Har du peiling på hvor nært opp til prod. de låser bestillingen..? 9281716[/snapback] Jeg fjernet de mørke rutene pga av at jeg synes det ble litt overkill. Jeg skal ha sort bil og det blir etter min mening litt "dystert". Hadde de vært litt mindre mørk så hadde jeg kanskje beholdt de. Men jeg er VELDIG i tvil...her også 9283449[/snapback] He he. Litt morsomt å lese så mange som tviler på utstyr Kjenner meg så godt igjen selv om jeg ikke skal kjøpe Mondeo nå (gjelder det meste jeg kjøper..) Mørke ruter er jo noe som det går an å gjøre noe med etter levering også, via andre. Da kan du jo også velge grader av mørk. Lenke til kommentar
FruJxl Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Lagde helt nytt innlegg, jeg istedetfor inne på denne tråden... Prøver igjen.... Sitter her som frustrert frue , og blir nærmest hagla ned av samboer (Jxl) med diverse endringer og nye løsninger på bilvalget vårt. Har derfor registrert meg som bruker fordi jeg trenger litt hjelp av dere gutter (og jenter). Vi har valgt en TitX 130 manuell Stv med følgende (tror jeg...he he): Panther Bl.- Navi, ACC, komfortpakke, 8-veis sete u minne, tonede ruter, 18" felg,aluminiums pedaler (hjelpes, dette er harry....sorry), spoiler, h.feste, rails, regnsensor, v.dekk på alu. Problemet nå er at min kjære ønsker seg Safetech. Men jeg sier at vi må sette grensen et sted, med tanke på kostnader..... Jeg sier vi SKAL holde oss under 400'. Må nevnes at jeg ønsker minne på 8- veis justeringen på setet da det nesten er 30 cm høydeforskjell mellom oss.... For at vi skal holde oss innenfor 400.000,- grensa kommer han med forskjellige alternativer; Alt 1: han sier vi kan ta vekk alu.pedaler (dette kommer vi til å gjøre uansett) og mørktonede ruter og ACC (som visstnok følger med på safetech- pakka). Vi legger da til Safetech + sete med minne. Her kommer vi faktisk over 400.000,-. Alt 2: Nesten det samme som alt 1, men vi dropper Safetech og beholder ACC. Dette er det rimeligste alternativet. Alt 3: Trekker fra alu.pedaler og mørke ruter, legger til Safetech, trekker fra ACC og dropper sete med minne. Puh, dette ble mye.... Men så spør jeg dere: hvor viktig og bra er dette Safetech- greiene?? Jeg nevner at vi bilen skal stort sett skal bli brukt tur/ retur Drammen - Oslo + div bykjøring etc. 2 - 3 ganger i året er vi på hytta på fjellet..... Jeg synes også vi skal beholde mørke ruter, tror dette blir veldig stilig med tanke på at vi har valgt farge Panther Black . Men samboer sier vi kan legge til dette seinere.... (som om det kommer til å skje....). Håper dere tar dere tid til å hjelpe meg.... Tusen takk dere Hilsen FruJxl Lenke til kommentar
hhf Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 hvor viktig og bra er dette Safetech- greiene?? Jeg nevner at vi bilen skal stort sett skal bli brukt tur/ retur Drammen - Oslo + div bykjøring etc. 2 - 3 ganger i året er vi på hytta på fjellet..... Jeg synes også vi skal beholde mørke ruter, tror dette blir veldig stilig med tanke på at vi har valgt farge Panther Black . Men samboer sier vi kan legge til dette seinere.... (som om det kommer til å skje....). Håper dere tar dere tid til å hjelpe meg.... Tusen takk dere Hilsen FruJxl 9283507[/snapback] Det er nok best å få prøvd en bil med Safetech-pakken og teste selv. Videre er det klart at kjøremønster og ønsker om sportslighet må avgjøre. Om det ikke er så avgjørende å ha mer stivhet for aktiv kjøring, ja så dropp det. Det høres absolutt ut som om minnesete er viktig ihvertfall. Det vil dere helt sikkert ha glede av med den høydeforskjellen. Har dere penger nok -gå for alt 1 Lenke til kommentar
tjohoi Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Puh, dette ble mye.... Men så spør jeg dere: hvor viktig og bra er dette Safetech- greiene?? Jeg nevner at vi bilen skal stort sett skal bli brukt tur/ retur Drammen - Oslo + div bykjøring etc. 2 - 3 ganger i året er vi på hytta på fjellet..... Jeg synes også vi skal beholde mørke ruter, tror dette blir veldig stilig med tanke på at vi har valgt farge Panther Black . Men samboer sier vi kan legge til dette seinere.... (som om det kommer til å skje....). Håper dere tar dere tid til å hjelpe meg.... Tusen takk dere Hilsen FruJxl 9283507[/snapback] hehe, godt med frustrerte fruer - min frue har forøvrig gitt opp meg og den nye Mondeon..så jeg har fått frie tøyler Men over til din case da...jeg har testet dette med ACC og IVDC, og mener helt klart at ACC er det mest "behøvende" av disse godene - det var bare fantastisk ! IVDC som er en del av safetech vet jeg ikke om jeg kommer til å få samme nytten av da denne bilen sitter meget godt uansett...men dette med IVDC må muligens testes over litt tid for å merke dens godhet Jeg gikk for Safetech pakka i min bestilling, men det var vel mest grunnet "reklamen" for IVDC her på forumet fremfor den utrolige opplevelsen jeg burde hatt ved prøvekjøringen av dette ! Mørke ruter MÅ dere ha, det er jo mye av det som gjør den sorte panteren så rå ! Med tanke på høyedeforskjellen er vel dette minnet også fornuftig da....hehehe...alt kan forsvares her ! Jeg ville gått for Safetech, mørke ruter og minne - I verste fall ville jeg gitt pokker i IVDC og beholdt ACC. Regner med at du er like frustrert etter dette...beklager Lenke til kommentar
jora Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 hvor viktig og bra er dette Safetech- greiene?? Jeg nevner at vi bilen skal stort sett skal bli brukt tur/ retur Drammen - Oslo + div bykjøring etc. 2 - 3 ganger i året er vi på hytta på fjellet..... Jeg synes også vi skal beholde mørke ruter, tror dette blir veldig stilig med tanke på at vi har valgt farge Panther Black . Men samboer sier vi kan legge til dette seinere.... (som om det kommer til å skje....). Håper dere tar dere tid til å hjelpe meg.... Tusen takk dere Hilsen FruJxl 9283507[/snapback] Det er nok best å få prøvd en bil med Safetech-pakken og teste selv. Videre er det klart at kjøremønster og ønsker om sportslighet må avgjøre. Om det ikke er så avgjørende å ha mer stivhet for aktiv kjøring, ja så dropp det. Det høres absolutt ut som om minnesete er viktig ihvertfall. Det vil dere helt sikkert ha glede av med den høydeforskjellen. Har dere penger nok -gå for alt 1 9283531[/snapback] Nå tilhører jeg den nøkterne antagelig, og har også satt grenser. Etter bruken deres å dømme ville jeg prioritert ACC og sete-minne først og fremst! Bilen sitter som limt på veien, selv med 16' og det skal jamen kjøres tøft før behovet for ytterligere oppførselskontroll melder seg, det er hva jeg føler. Men skal jeg velge blant alt. dine, er jeg enig med hhf -hadde valgt nr.1. Lenke til kommentar
Torz Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Hei fru JXL Her på forumet har vi heldigvis en fin tendens til å trå litt forsiktig i forhold til andres valg og preferanser. Noen liker mora, andre dattera. Slik er det bare. Jeg kan kun komme med mine egne resonnementer, så får du ta de for det de er verdt. Hvis du må prioritere, velg utstyr som er aktivt nyttig fremfor stilig/fancy, og velg utstyr som blir brukt fremfor utstyr som ikke blir brukt. Dere har jo valgt en godt spekket bil i utgangspunktet så her er det meste under kontroll. Alu. pedaler? Ikke min smak. Svarte ruter? Jo det har en funksjon, særlig hvis du har hund med tykk pels som blir varm av sollys inn i bilen. Det har nemlig jeg. Det er også stilig der det lager kontrast, f.eks. til en lys bil. Til en svart bil ville jeg utelatt det. Du får jo tross alt noen fine blå ruter. Er det så stilig at absolutt alt er svart egentlig? NB! Glem ettermontering av svart film hvis du vil ha svarte ruter, det blir ikke det samme (kun nødløsning). 18" felg? Helt uaktuelt hos meg, bilen blir i alle fall ikke bedre å kjøre. IVDC? Glem det under vanlig kjøring, men kjører du aktivt og hurtig på svingete veier, ja så har det sin misjon. Da vil bilen stive seg opp. ACC? Klart førstevalg fremfor IVDC, men man kan selvsagt klare seg uten. Navi? Kjekt å ha, men ikke noe must. Var jeg grei nå? Du kan faktisk klare deg uten det meste. Skulle jeg prioritert hadde jeg gjort følgende i ditt tilfelle. 1. Hengerfeste og vinterdekk, 2. Komfortpakke, 3 Regnsensor, 4. El.sete m/minne, 5. Navigasjon, 6. ACC 7. IVDC. Alu pedaler, 18" felger, mørke ruter og spoiler kan utgå, eller tas inn isf. IVDC. Lenke til kommentar
kikker Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Hei frujxl Her i huset er det egentlig konen som bruker bilen mest siden hun pendler. Men det er jeg som har stått for innkjøpet, og selvfølgelig med diskusjoner ang. penger og nødvendig utstyr. I våres tilfelle er planen å ha denne bilen i noen år. Så da kommer spørsmålene: Hva koster det å spandere på seg en oppdatert og teknisk moderne bil, som ikke er akterutseilt etter ett par år.( her går utviklingen rasende fort) Så automatkassen ble bortvalgt, siden bilen stort set skal på langkjøring. Da var det 32000.- til andre tekniske finesser. Etter å ha prøvd ACCen var jeg solgt, måtte ha meg en ekstra tur med innsmuglet videokamera, for å overbevise konen om at dette var helt fantastisk. IVDCen imponerte også. Så safetech ble påplusset. Enig i alupedalene, og minne må være befriende med så stor forskjell i innstillingene, mens min personlige mening er at de mørke rutene "limer" sammen hele inntrykket av bilen, spesielt i Panther utgaven. Til syvende og sist er det banken som sponser 30% av bilen, og da ble vi litt ekstra modige.. Sikkert ikke mye hjelp, men sånn resonerte vi oss frem til den bilen vi har bestilt. Og selvfølgelig med god hjelp fra forumet her.... Endret 15. august 2007 av kikker Lenke til kommentar
Jxl Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Nå ble visst min "fri-havn" ikke en frihavn lenger, siden kona er her... Men det er bare gøy! Takk for alle tilbakemeldinger; kommer nok definitivt til å ta vekk alu-pedaler (harry og upraktisk) og sotede ruter (blå ruter ). Minne må med! IVDC, vi får se hva testen sier - men den blir nok med... Lenke til kommentar
tjohoi Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Vinterdekk på felg skaffet jeg forøvrig til 1/3 del av den prisen jeg måtte ut med hos Ford ved å handle selv, men det varierer nok på hva slags rabatt man får på fleg/dekk hos den enkelte forhandler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå