Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye Ford Mondeo


Anbefalte innlegg

Har funnet den i papirversjonen, sammen med regnsensor. Henger kanskje sammen med det tillegget.

 

Rabattene vil jo variere iht. hvor mye utstyr man bestiller. Litt vanskelig å få de helt store summene med en komfortpakke og ett par skvettlapper. Mange har bestillt automat, bare den drar prisen opp. Som tidligere nevnt, blir standard lite rabattert.

Endret av kikker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjørte en "harry tur" til sverige i dag og oppdaget til min forferdelse at cruisecontrolen ikke bremser. Noen andre som har opplevd dette ? Skal jo ikke være sånn. Man kommer jo til å bli tatt i samtlige fotobokser i bunn av alle bakker!!

 

Pellepedal

9158076[/snapback]

Bremser den ikke ned til låst hastighet...?

Lenke til kommentar
Kjørte en "harry tur" til sverige i dag og oppdaget til min forferdelse at cruisecontrolen ikke bremser. Noen andre som har opplevd dette ? Skal jo ikke være sånn. Man kommer jo til å bli tatt i samtlige fotobokser i bunn av alle bakker!!

 

Pellepedal

9158076[/snapback]

Bremser den ikke ned til låst hastighet...?

9158120[/snapback]

 

Om den ikke klarer å bremse ned, er den jo delvis bortkastet...har ikke vært borti en bil med cruise tidligere som ikke har bremset farten når man har låst den til en hastighet.

Lenke til kommentar
Nei ned oslofjord tunnelen så bare økte hastigheten selvom jeg hadde låst den på 90km/t

 

Skal få testet det mere i morgen.....

 

Pellepedal

9158205[/snapback]

Skummelt....hvis du ikke har vært borte i bremsen, er det en alvorlig feil.

ACCen slår seg av ved girskift....vet ikke om cruisekontrollen har samme funksjon.

Lenke til kommentar
Nei ned oslofjord tunnelen så bare økte hastigheten selvom jeg hadde låst den på 90km/t

 

Skal få testet det mere i morgen.....

 

Pellepedal

9158205[/snapback]

Skummelt....hvis du ikke har vært borte i bremsen, er det en alvorlig feil.

ACCen slår seg av ved girskift....vet ikke om cruisekontrollen har samme funksjon.

9158231[/snapback]

 

Gjelder det automat også kikker ? (når den foretar sin giring).

Lenke til kommentar

Godt spørsmål, prøvde den bare på manuell. Ville vær rart om den gjorde det.

 

En ting jeg glemte. Hvis man har låst ACCen i en hastighet, og ga mer gas overlengere tid, vil den også slå seg av. Da må man hente den tibake med resumeknappen. Kanskje noe der. Kommer opp ett symbol med gaspedal og fot.

Endret av kikker
Lenke til kommentar

pellepedal

 

Ble nysgjerrig på cruisekontrolen.

Hvis jeg har forstått bruker manualen riktig, er det en egen prosedyre ved kjøring i nedoverbakke.

Man skal gire ned og deretter trykke set i ønsket hastighet. Står beskrevet i manualen. Systemet går ikke på bremsene.

Antar det gjelder manuel gir, ikke automat.

 

Sjekket også autolys.

 

I manualen er det illustrert ett ekstra symbol mrk.A på hovedlysbryteren. Funksjonen er sikkert for de land som ikke har kjørelys på dagen, men går på i tunneller. Mulig det henger sammen med regnsensoren, så vi også får den ekstra funksjonen.

Lenke til kommentar
pellepedal

 

Ble nysgjerrig på cruisekontrolen.

Hvis jeg har forstått bruker manualen riktig, er det en egen prosedyre ved kjøring i nedoverbakke.

Man skal gire ned og deretter trykke set i ønsket hastighet. Står beskrevet i manualen. Systemet går ikke på bremsene.

Antar det gjelder manuel gir, ikke automat.

 

9158987[/snapback]

 

Ok...er bare vant til Passaten jeg hadde og hadde du "låst" den på 90 så var det 90!! uansett oppover eller nedover. Er jo absolutt en av de beste funksjonen med CC å slippe å jokke på bremsen i nedoverbakke.

 

Pellepedal

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt CC, men ikke ACC. Og angrer ikke på det.

 

Men mener dere at den vanlige CC skal bremse bilen i nedoverbakker? har tidligere hatt Mercedes C200 2003 modell og denne bremset ikke bilen i nedoverbakker - det gjorde heller ikke min tidligere Peugeot 407 2006 modell.

 

Dette var firmabiler begge to - jeg bytter ikke privatbil like ofte...;)

 

Må si meg positivt overrasket dersom CC bremser bilen i nedoverbakker.

 

Og må si meg svært negativt overrasket dersom ikke ACC gjør det!! Da faller jo nesten hele poenget bort..

Lenke til kommentar
Jeg har bestilt CC, men ikke ACC. Og angrer ikke på det.

 

Men mener dere at den vanlige CC skal bremse bilen i nedoverbakker? har tidligere hatt Mercedes C200 2003 modell og denne bremset ikke bilen i nedoverbakker - det gjorde heller ikke min tidligere Peugeot 407 2006 modell.

 

Dette var firmabiler begge to - jeg bytter ikke privatbil like ofte...;)

 

Må si meg positivt overrasket dersom CC bremser bilen i nedoverbakker.

 

Og må si meg svært negativt overrasket dersom ikke ACC gjør det!! Da faller jo nesten hele poenget bort..

9159560[/snapback]

 

På min Mazda6 så bremser den da som bare det for å holde seg til oppgitt hastighet, det gjorde den også på min Octavia.

Lenke til kommentar

På min siste Merc. var det bremser, mens min Merc før der ikke hadde brems. Jeg ser at BMW har CC både med og uten brems. For 4-syl. modeller er det kun uten brems tilgjengelig. CC med brems koster kun noen hundrelapper ekstra, så man kan undre på hvorfor man har disse to variantene, og hvorfor 4-syl. ikke er tilgjengelig med brems. Antar at ACC har med brems iom. at der skal jo bilen bremse ned hastighet ifm. at man tar igjen en bil.

Lenke til kommentar
firstford

 

Er bilen i hus..?

9159032[/snapback]

 

Ja. Bilen ble hentet på fredag formiddag og det har gått på noen hundre kilometer nå.

 

Kort fortalt er det: kjøreglede, kjøreglede, kjøreglede, kjøreglede ....

 

Positive erfaringer:

 

Komfort. Sitter fantastisk godt. Bedre enn i min Saab 9-5 som jeg byttet inn. Sier ikke lite. Alt av knapper, hendler og displayer er lett og intuitivt å betjene. God og klar lyd i stereoanlegget.

 

Motor og drivverk. 130 HK TDCI med 6 trinns automat. En perfekt kombinasjon Silkemyke girskift og veldig bra drag. I motsetning til alle andre automatkasser jeg har hatt, bremser denne til en viss grad på girene. Positivt å slippe å bremse hele tiden i nedoverbakker.

 

Støynivå. Nesten ingen lyd fra motor eller vind.

 

IDVC og kjøreegenskaper Aldri opplevd bedre. Ved kjøring på svingete veier i høy hastighet med Sport modus sitter bilen som klistret. Med Comfort er brostein, fartshumper og dårlige vedlikeholdte norske veier nesten eliminert. Normal er perfekt til alt annet.

 

ACC Fantastisk. Dette har jeg aldri prøvet før og skal nok aldri mer ha en bil uten. Sammen med automatgir gir dette en veldig god komfortabel og avslappet kjøring. Still inn hastigheten og når du tar igjen køen sørger elektronikken for resten. Må passe på litt. Det ble noen "morsomme" opplevelser ved veiarbeider og omlegging av veibaner. Ser det har vært litt diskusjon her om ACC holder farten korrekt i nedoverbakker. Uten å ha brukt det på veier med bratte bakker, opplever jeg ikke at dette er noe problem.

 

Utseende Bilen vekker oppsikt. Panther Black gjør seg godt. Likte designet kjempegodt fra første blikk og dette svekkes ikke etter å ha hatt den et par dager. Blir enda bedre når spoileren blir montert. (Av en eller annen tullete grunn kunne denne ikke bestilles fra fabrikk når man velger automat)

 

Annet Kult med Navi, Bluetooth, Converse+ og ikke minst stemmestyring. Overraskende positiv til Converse+. Dette gir kortfattet info midt i synsfeltet om det nødvendigste fra radio, cd, telefon og navigasjon.

 

 

Negativt (Ikke mye men litt)

 

Regnsensor Manglet også hos meg. Fikk automatisk nedblendbart speil. Ford har dummet seg her. Fjernet det som standardutstyr uten å fortelle det til hverken forhandlere eller kunder.

 

Hjulstøy Ikke mye, men litt sjenerende. Kan være dekkene som sitter på. Bridgestone. 17" felg.

 

Reflekser Som andre før meg har nevnt. Refleks i frontrute fra luftdyse på dashboard. I tillegg litt reflekser i siderutene (akkurat mot speilene) av kromringene i sideluftdysene.

 

Annet Jeg fikk likevel med reservedekk og jekk. Dette er bra, men det medfører at ikke det er noen "smart" plass bak i bilen (kombikupé) til å ha ting som førstehjelpspute og andre småsaker som er naturlig å ha liggende i bilen.

 

Egen (subjektiv) konklusjon

Alt i alt er jeg kjempefornøyd. Føler at jeg har fått det jeg ønsket meg. Bil og utstyr er over det en kan forvente til prisen det koster. Som nikket mitt sier så er dette min første Ford og jeg har vel tidligere heller vært litt anti. Slutt på det nå. Er vel i stedet i ferd med å bli evangelist.

 

FirstFord

 

PS! Er det noen som har klart å få tak i en liste over mobiler som passer perfekt til Bluetooth handsfree? Har i dag en Qtek med Windows mobile 5. Fungerer helt OK til å ringe og motta samtaler, men klarer ikke å få opp oversikten over lagrede telefonnummer.

Endret av FirstFord
Lenke til kommentar

firstford

 

Gratulerer....

Mange svar på de tingene man lurer på, når man har hentet bilen. Takk.

 

Du nevnte uventet oppstruksjoner på veien, med ACCen. Hva gjorde det utslag i..?

Bakspoileren var en morsom detalje, gjelder det bare kombi aut..?

 

Dysen i dashbordet vil bli revidert og byttet, når de har funnet en god løsning. Gjelder også de som har tatt ut bilen...(internt skriv ved Forhandlerene).

 

Det var cruisekontrollen man hadde forskjellig oppfatning av. Ikke ACC.. :)

Endret av kikker
Lenke til kommentar
firstford

 

Gratulerer....

Mange svar på de tingene man lurer på, når man har hentet bilen. Takk.

 

Du nevnte uventet oppstruksjoner på veien, med ACCen. Hva gjorde det utslag i..?

Bakspoileren var en morsom detalje, gjelder det bare kombi aut..?

 

Dysen i dashbordet vil bli revidert og byttet, når de har funnet en god løsning. Gjelder også de som har tatt ut bilen...(internt skriv ved Forhandlerene).

 

Det var cruisekontrollen man hadde forskjellig oppfatning av. Ikke ACC.. :)

9165091[/snapback]

 

ACC Ved omlegging av kjørebaner skjer det jo av og til at bilen foran deg plutselig forsvinner ut til siden (blir borte). Når dette skjer er det ikke lengre noen "hindring" foran deg og bilen akselererer.

 

Spoiler Tror dette gjaldt kun på kombikupén.

Endret av FirstFord
Lenke til kommentar

Takk for tipset, høres ut som noe de fleste vil komme opp i.

 

Demo.bilen jeg kjørte hadde 18"Conti. sport 2, ikke noe nevneverdig mer støy en BMWen jeg har idag. Men Norsk asfalt er jo forferdelig dårlig.

 

Komfort blir også mitt førstevalg. Utrolig behagelig og spenstig.

 

Så nettavisen testet S.maxen, med IVDC. De mente de var ett "must", så her strides de kloke.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

FirstFord

 

Da er det bare å gratulere så mye, og takker like mye for din info. Gleder meg ikke noe mindre nå i hvert fall...bare ser at jeg burde tatt med IVDC.

 

Takk Takk, og kos deg videre i din sorte Panter :thumbup:

Endret av tjohoi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...