kikker Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 tjohoi Hva ble sluttbilen..? Lenke til kommentar
tjohoi Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 tjohoi Hva ble sluttbilen..? 9086368[/snapback] Hei Kikker, det ble som følger: Ford Mondeo TITANIUM X Stv. 2.0 TDCi 130 hk - Automat (A6) - Automatisk nivåregulering - Avtagbart hengerfest - Bagasjeromsgardin (mellom tak og 2. seterad) - Basjeromsnett (handlenett) - Cruise control (inkl skinnratt) - Bi-xenon (HID) (inkl statiske hjørnelys) - Komfortpakke/intropakke (Motor/kupévarmer m/tidsur, avkjølt hanskerom, parkeringssensor, solskjermer 2. rad, el innfellbare speil, handsfree BT/VC) - Metallic lakk - Mørktonet glass (fra B-stolpe og bakover) - Nøkkelfri adkomst og start - Regnsensor & aut avblendbart bakspeil - Takrails – metallfarvet - Navigasjon - avansert (radio/CD-farge/berøringsskjerm/-klima) over radio/CD Sony - Alarm - Spoiler bak - 8-veis el justering av førersete med minnefunksjon - Høyedjustering på passasjersete Nå er det bare å krige med fruen om fargen natten i gjennom...hehe. Ender nok opp med "kjedelige" Stardust silver, da jeg har en sort bil nå som nesten har tatt livet av meg hva gjelder riper, møkk og annet søl som syns 2 timer etter nyvasket bil. Hadde lyst på Sea Grey jeg, mens fruen ville gå for Thunder - da ender vi på sølv ! :-) Lenke til kommentar
Dallas Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Det er vel førøvrig den offisielle lanseringsdato på nye Mondeo i Norge idag. Blir vel sikkert aggresiv markedsføring, men litt dumt at de ikke makter å levere biler før 2008... 9085174[/snapback] Utgår. Det er selvfølgelig 16 august at den lanseres i Norge... Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Har forstått det sånn at frontlyset lyser 90gr. så man får sidelys, feks. i parkeringshus, veikryss og skarpe hjørner. 9080825[/snapback] For å svare på dette, og noen av spm. rundt lys på nye Mondeo. Lyset tennes når du får et rattutslag på 15 grader eller mer, og dette fungerer veldig bra. Nei, det er ikke så veldig vanlig ennå, men kommer nok mer og mer. På Ford kan man ikke velge Bi-Xenon med aktiv belysning, kunn passiv, men da med statisk sidelys som tenner v/behov. Du kan få aktive hovedlykter, men da får du ikke Xenon. Bi-Xenon er ikke aktive, men betyr at du har både nærlys og fulltlys med Xenonpærer. 9081525[/snapback] Det er minst 40 år siden det kom biler med "sidelys" som slås på ved sving. Endret 17. juli 2007 av Autofil Lenke til kommentar
kikker Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 tjohoi Skikkkelig gromt utstyrt. Linjene på bilen tåler veldig godt sølv met. absolut ikke noe dårlig valg. autofil: Men er det vanlig..? Lenke til kommentar
poskare Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Har forstått det sånn at frontlyset lyser 90gr. så man får sidelys, feks. i parkeringshus, veikryss og skarpe hjørner. 9080825[/snapback] For å svare på dette, og noen av spm. rundt lys på nye Mondeo. Lyset tennes når du får et rattutslag på 15 grader eller mer, og dette fungerer veldig bra. Nei, det er ikke så veldig vanlig ennå, men kommer nok mer og mer. På Ford kan man ikke velge Bi-Xenon med aktiv belysning, kunn passiv, men da med statisk sidelys som tenner v/behov. Du kan få aktive hovedlykter, men da får du ikke Xenon. Bi-Xenon er ikke aktive, men betyr at du har både nærlys og fulltlys med Xenonpærer. 9081525[/snapback] Det er minst 40 år siden det kom biler med "sidelys" som slås på ved sving. 9087398[/snapback] Hehe, det stemmer, men det er fortsatt ikke vanlig. Du kan ikke si at annenhver bil har dette, selv etter 40 år med eksistens!! Lenke til kommentar
Torz Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Det er vel kun to ting jeg savner som ikke er tilgjengelig på nye Mondeo, og det er aut. åpning og lukking av bagasjeromsdør og luftfjæring. Det hadde jeg på min forrige bil, og det hadde en overkommelig pris. Men litt må vi vel ha til gode å vente på til senere årganger. Ellers helt topp med nøkkelløs start og adkomst. Jeg har forsikret meg om at det ikke er noen BMW løsning ved at nøkkelen må stikkes i et hull for så å trykke på en knapp. Da er jo hele vitsen borte. I følge selgeren så skal nøkkelen forbli i lommen. Pakkeoppsettene til Mondeo er meget gode, bortsett fra noen ulogiske oppsett. Dette gjelder samme utstyr som går igjen i flere pakker. Det er sikkert greit for dem som kun velger en pakke, men passer ikke helt når man velger flere (og overlappende) pakker. Eks. Technopakke og sikkerhetspakke, begge med nøkkelfri start. For oss burde det kanskje vært et valg som heter "full pakke" og ferdig med det? Har også litt problemer med å skjønne prissettingen i pakkeoppsettene til Ford. Ta f.eks. sikkerhetspakke til Ghia med alarm, nøkkelfri start og adgang. Denne koster 5.900. Dersom jeg i stedet hadde valgt Ghia X så er ikke denne pakken tilgjengelig. Ghia X har jo nøkkelløs start som standard, men ikke nøkkelløse dører og alarm. Da måtte jeg ha kjøpt utstyret enkeltvis, dvs. alarm kr. 3.500 og nøkkelløs adkomst kr. 2.500, altså kr. 6.000. Beløpet er jo omtrent det samme, men på Ghiaen får en da altså nøkkelløs start med i samme prisen. Dette betyr rabatt i forhold til Ghia X. Hvorfor ikke tilby sikkerhetspakken også til Ghia X men til redusert pris slik man har gjort det på Technopakken? Uansett blir det ikke noen Technopakke på meg da denne ikke introduseres før i novemberproduksjon til Ghia, og så lenge venter jeg ikke for å få det displayet. Lenke til kommentar
Torz Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Noen som har fått med seg om trinnene på varmesetene har å gjøre med tidsinnstilling eller med innstilling av styrke på varmen? I min forrige bil så var det tidsinnstilling. Ønsker også tilbakemelding på ventilerte og klimaregulerte forseter. Leste at både varme og kjøling skulle komme fra ventilasjonen, stemmer det? Noen som har erfaring med slike seter? Venter også spent på resultat fra IVDC testing dersom det lot seg gjøre å få til i dag. Lenke til kommentar
kikker Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Desverre, superbilen var solgt. Fikk egentlig bekreftet magefølelsen av nagela, samt noen journalister som synes systemet er bra. Er det noen her som har prøvd den Adaptive fartsholder(ACC)..? Blir kjøringen påvirket av JO-JO kjøringen til dem foran..? Endret 17. juli 2007 av kikker Lenke til kommentar
nagela Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 ACC fungerte bra, men bør kombineres med automat. Den var god til å holde "target lock" på bilen foran, selv på svingete vei. Er desverre "økonomiutgaven" av ACC, så fungerer ikke under ca 30km/time, så ikke brukbar i Oslokøen hvis du vil lese avisen i fred ( Mercedes og BMW tilbyr nå ACC som fungere ifra 0km/t, men er jo mye dyrere) Lenke til kommentar
kikker Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Man må da finne en som har samme kjørestil som seg selv. Når objektet man har låst seg på, svinger av, vil den da resette seg, eller søke ett nytt objekt..? Lenke til kommentar
Dallas Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Hvordan er det med valget av størrelse på dekk/felg. Vi har jo diskutert dette tidligere, men kanskje noen nå har prøvekjørt både 17` og 18`? Eller kanskje noen har snakket med selgere med klare oppfatninger om 18`vil forringe kjøreegenskaper og bidra til mer dekkstøy? Selv ønsker jeg 18`men ikke dersom det blir nevneverdig værre med kjøreegenskaper/støy. Bladet Bil bemerket i sin test på at 18`ikke var bra for bilen. Synspunkter ønskes. Lenke til kommentar
poskare Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvordan er det med valget av størrelse på dekk/felg. Vi har jo diskutert dette tidligere, men kanskje noen nå har prøvekjørt både 17` og 18`? Eller kanskje noen har snakket med selgere med klare oppfatninger om 18`vil forringe kjøreegenskaper og bidra til mer dekkstøy? Selv ønsker jeg 18`men ikke dersom det blir nevneverdig værre med kjøreegenskaper/støy. Bladet Bil bemerket i sin test på at 18`ikke var bra for bilen. Synspunkter ønskes. 9093529[/snapback] Dette er vel ikke noe spesielt for Mondeo eller Ford, men heller et mer generelt svar. Alle biler "flyter" best på orginalfelger/dekk, men ønsker du en bil som skal ligge klistret til veien, samt du liker å få gode tilbakemeldinger fra asfalten velger du 18-20" felger. Ford er veldig flinke til å lage sportslige biler med komfort, og syntes testbilene gikk flott på 17", min forrige E220 var ok med 17", men satt som smelta osteskive på asfalten med 275/35/18, men med det så får man mye mer kontinuerlig "finjustering" på rattet og får mer detaljer fra bakken. For min del som liker å kjenne underlaget, kommer jeg allikevel til å velge 17" på Mondeo´n da jeg følte jeg fikk all den informasjonen jeg ønsket, samt en mye mer nøyaktig tilbakemelding fra underlaget enn forrige bil. Lenke til kommentar
kikker Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Larsse hadde en tilbakemelding på sin nye Mondeo med 18". Han mente det var helt fint på sporet asfalt. Nå er jo dekk ferskvare, og nye dekk er en drøm å kjøre med. Gikk selv ned fra 18" til 17" for 3 mnd siden, allerede nå merker jeg forskjell. Bilen kaster seg raskere ut av hjulgroppene nå, enn da de var nymonterte. Vi husker også testen til tyske AMS, resultatene ble merkbart bedre med 17". Snakket med en ny S-max eier med 18", som hadde kjørt Tr.heim-Oslo, synes de var fine, helt til han nærmet seg Oslo, da begynte de å skjelve litt. Må også tenke på forhjuls vs. bakhjulstrekk. Diskuterte hjulene med selgeren, han trivdes best med 17". Mitt valg ble sikkerhet og komfort. 17" er ett hav penere enn 16". Endret 18. juli 2007 av kikker Lenke til kommentar
nagela Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Man må da finne en som har samme kjørestil som seg selv. Når objektet man har låst seg på, svinger av, vil den da resette seg, eller søke ett nytt objekt..? 9092831[/snapback] ACC fungere slik at man stiller inn ønsket hastighet (f.eks 100km/t) og så lenge veien er fri holder man den farten (samme som vanlig cruise control). Men hvis man så tar igjen en annen bil som kjører langsommere bremser ACC automatisk ned slik at man holder samme hastighet som bilen foran ( og sikker avstand ). Øker bilen foran hastigheten, gjør ACC det samme, men bare opp til den max hastighet du har valgt (her 100km/t). Du kan også skru på ACC som en ren sikkerhetsfunksjon (Forward Alert), der den ikke fungerer som cruise control, men kun sjekker om veien er klar. Hvis den mener det er fare for en kollisjon vil den først varsle med lyd/lyssignal, og deretter bremse automatisk. ACC jobber også sammen med "Brake support", og vil sette bremsesystemet i "alarmberdskap" hvis det mener det er fare for en kollisjon (bare et lett trykk på bremsepedalen vil da gi 100% bremseeffekt). Denne funksjonen er alltid aktiv, kan ikke skrus av. Alt dette er bedre beskrevet i "Ford Mondeo Owners handbook" som kan lastes ned ifra nettet. Linken er nevnt tidligere i denne tråden. Rent kosmetisk vil alle biler med ACC bli levert med Titanium grill. (Så hvis du ser en Ghia med Titanium grill vet du at den har ACC) Oppdaget forresten en annen sak som kan være av interesse for flere. Hvis man ikke bestiller nødhjul eller vanlig reservehjul, får man heller ikke med jekk/hjulvinne. Så sommer/vinter hjulskifte må settes bort om man ikke har en passende garasjejekk fra før. Endret 18. juli 2007 av nagela Lenke til kommentar
kikker Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har endelig funnet en Mondeo med IVDC og ACC. Skal prøvekjøre imorgen... Ble veldig fenget av ACCen, etter utfyllingen av nagela, samt brukeren av demo.bilen som jeg skal teste imorgen. Bestillingen var ikke låst enda, så hvis systemet faller i smak, skal det på listen. Likte spesielt omtalen "forward alert". Greit med hjelp på reaksjonstiden. Siden bestillingen ikke var låst, antar jeg at det ikke blir sept. bil, men snarer nov.bil. Lenke til kommentar
MrBeach Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvordan er det med valget av størrelse på dekk/felg. Vi har jo diskutert dette tidligere, men kanskje noen nå har prøvekjørt både 17` og 18`? Eller kanskje noen har snakket med selgere med klare oppfatninger om 18`vil forringe kjøreegenskaper og bidra til mer dekkstøy? Selv ønsker jeg 18`men ikke dersom det blir nevneverdig værre med kjøreegenskaper/støy. Bladet Bil bemerket i sin test på at 18`ikke var bra for bilen. Synspunkter ønskes. 9093529[/snapback] Jeg har prøvet 18' i en 140 HK td med sportspakke. Jeg likte kombinasjonen godt. Etter en times tur rundt på dårlige veier i Oslo merket jeg ingen sporing, bare litt mer tilbakemelding i rattet, noe jeg liker godt. Grepet var merkbart bedre enn med 17'. Støyen opplevdes som lik 17'. Nå kjørte jeg ikke på vei med dype piggdekspor, så et lite forbehold for det. Jeg tror allikevel man merker tendensene på vei med skader og humper, noe det var nok av. Til sammenligning prøvde jeg nylig en Alfa 159 150hk JTD med 18'. Her var sporingen et problem. Bilen trakk mer i rattet ved pådrag, selv med automat. Alfaen er jo sportslig og morsom, men Mondeoen er like spenstig, men med betydelig mer ro og komfort. For ikke å snakke om plass etc. Lenke til kommentar
erlends Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg sendte spørsmål til Ford Norge ang DSG girkasse, her er svaret jeg fikk: "Hei og takk for din henvendelse til oss. Pr. i dag foreligger det ingen planer om levering av DSG gearkasse på nye Ford Mondeo. " Søker man på nettet virker det som om DSG kassen først skal komme til den oppdaterte Volvo V50 iløpet av høsten -07, og etterhvert på et bredt spekter av Ford-modeller, bl.a Mondeoen. Er Ford Norge oppdatert?? Lenke til kommentar
kikker Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Har lekt meg litt med prislisten til Ford danmark...Uff for noen priser. Stv. titanium M6 130 tdci.......395,223 -8 veis. el.sete u/minne 6003.- -8 veis. el. sete passasjer 8501.- -Ivdc m/ bakkestart 18497.- -Avbl. speil 2999.- -Bluetooth 6101.- -Motor og kupevarmer 10998.- -Timer f/ kupevarmer 7000.- -Mørke ruter 4749.- -Navi. touchscreen 49599.- -Nøkkelfri adkomst 9999.- -Parksensor foran 8999.- -Solgardin bak 2251.- -El.soltak 13003.- -takrails metall 5001.- -Xenonlys foran 15002.- -Cruisekontrol 6902.- -Dekk trykksensor 5001.- -Avkj. hanskerom 697.- -Delskinn Alcantara 11998.- -Met lakk 7000.- Total før lev.omk. i Dkk. 595523.- i NOK. 637209.- Skal man ha dvd pakke bak, ryker man 49990.- til. Utrolig så forskjellige de skandinaviske landene priser biler. Og svenskene ler av oss. _ Lenke til kommentar
Pellepedal Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Etter å ha sett bilen live på fredag måtte jeg ha en NÅ!! Fikk handlet en "hylle vare" i dag. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...s=null&tot=null Jippi ny bil til uken Pellepedal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå