Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye Ford Mondeo

Anbefalte innlegg

Da begynner det å nærme seg signering av bestillingen av min nye Mondeo !!

Usikker på om det er noe "viktig" jeg har glemt med tanke på ekstrautstyr, så om noen har noen tips så hyl ut!

Dette har jeg på blokka:

Ford Mondeo TITANIUM X Stv. 2.0 TDCi 130 hk

- Automat (A6)

- Bagasjeromsgardin (mellom tak og 2. seterad)

- Cruise control (inkl skinnratt)

- Bi-xenon (HID) (inkl statiske hjørnelys)

- Komfortpakke/intropakke (Motor/kupévarmer m/tidsur, avkjølt hanskerom, parkeringssensor, solskjermer 2. rad, el innfellbare speil, handsfree BT/VC)

- Metallic lakk

- Mørktonet glass (fra B-stolpe og bakover)

- Nøkkelfri adkomst og start

- Regnsensor & aut avblendbart bakspeil

- Takrails – metallfarvet

- Navigasjon - avansert (radio/CD-farge/berøringsskjerm/-klima) over radio/CD Sony

- Alarm

- Spoiler bak

- 8-veis el justering av førersete med minnefunksjon

Ser ikke behovet for IVDC så det er ikke tatt med (denne bilen sitter jo som klistret allikevel).

Har heller ikke tatt med den avanserte cruise controlen med radar (adaptiv fartsholder), da 10.000 ekstra blir litt drøyt for denne kjekt-å-ha saken :-)

Vinterdekk kjøper jeg selv, da det er det mest gunstige.

Tips utover dette mottas med takk, da jeg har planer om å sende bestilling til mandag/tirsdag.

9071214[/snapback]

Ser veldig bra ut dette. Ser ikke ut som du har glemt noe vesentlig, bortsett fra at jeg ville ha hatt med kjerringlift, altså høydejusertet passasjersete. Dette koster kun kr. 500,-

Hvilken farge og til hvilken tid er du forespeilet leveranse?

9071252[/snapback]

Kjerringlift (forøvrig et meget godt ord) tar jeg med ja, det hadde jeg sett bort i fra, så det bør vel med...vurderer også baksetevarmere, men vet ikke helt nytten.

Fargen er til heftig diskusjon i heimen, da jeg gjerne vil ha den i Sea Grey, mens fruen helst vil ha den i Stardust Silver. Selger sa jeg vill ha bilen på plass i løpet av september om jeg bestilte nå, men jeg vil ikke ha den levert før det blir en 2008 modell som ruller ut til meg (grunnet at den da på papiret ser et år nyere ut på et hvis ved eventuellt vidersalg i fremtiden).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville kanskje tatt med aut. nivåreg, siden du velger bort IVDC. og sportsfjæring.

Ett tips:

Etter kontrakten er skrevet, og tilleggsutstyret er godkjent, ville jeg ta kontakt en stund etterpå, og dobbelsjekke at bestillingen er kodet for prod. så slipper du glippen som jeg og eppen fikk. (gikk bra for min del)..

9071249[/snapback]

Takker for tips, sakl sjekke litt rundt dette med aut. nivåreg, da det egentlig ikke sier meg så mye hva dette gjør i praksis...er det slik at bilen justeres etter hvor mye vekt man har bak i der...?

har ikke fått med meg helt hva som skjedde med deg og eppen vedrørende bestilling - hva slags glipp skjedde her ?

Lenke til kommentar
Ville kanskje tatt med aut. nivåreg, siden du velger bort IVDC. og sportsfjæring.

Ett tips:

Etter kontrakten er skrevet, og tilleggsutstyret er godkjent, ville jeg ta kontakt en stund etterpå, og dobbelsjekke at bestillingen er kodet for prod. så slipper du glippen som jeg og eppen fikk. (gikk bra for min del)..

9071249[/snapback]

Takker for tips, sakl sjekke litt rundt dette med aut. nivåreg, da det egentlig ikke sier meg så mye hva dette gjør i praksis...er det slik at bilen justeres etter hvor mye vekt man har bak i der...?

har ikke fått med meg helt hva som skjedde med deg og eppen vedrørende bestilling - hva slags glipp skjedde her ?

9072470[/snapback]

Aut. nivåreg. hever bilen etter hvor mye last man har bak, kan være kjekt når man har forhjulsdrift så den ikke blir "løs" på rattet.

eppen manglet keyless entry, da han skulle hente bilen.. :thumbdown:

Etter det, sjekket jeg min bestilling. Keyless entry manglet også på min bestilling. Det var priset i min kontrakt, men ikke kodet for prod.

Lenke til kommentar

Ett tips:

9071249[/snapback]

9072470[/snapback]

Aut. nivåreg. hever bilen etter hvor mye last man har bak, kan være kjekt når man har forhjulsdrift så den ikke blir "løs" på rattet.

eppen manglet keyless entry, da han skulle hente bilen.. :thumbdown:

Etter det, sjekket jeg min bestilling. Keyless entry manglet også på min bestilling. Det var priset i min kontrakt, men ikke kodet for prod.

9072516[/snapback]

Ok, takk fro tipset - da skal jeg "spame" selger i tiden etter bestilling for å sørge for at jeg får hva jeg skal ! Mulig jeg kaster på Aut.nivåreg også da gitt.

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt som de fleste her inne, mørke turer bak B-stolpe.

Jeg har blitt litt i tvil om det egentlig passer så godt på bilen. De sotede rutene er fullstendig sort og det er umulig å se inn. Virker nesten litt for mye,. Litt overkill, men så er det jo litt stilig også.

Nå har jo Tit X blåtonede vinduer. Kanskje er det like pent?

Jeg ser at dette er tema ved disse diskusjonssidene også:

http://www.fordmondeo.org/forum/showtopic....id/749482/tp/2/

Blir selvsagt mye smaksak dette men hva synes dere?

Lenke til kommentar
Jeg har bestilt som de fleste her inne, mørke turer bak B-stolpe.

Jeg har blitt litt i tvil om det egentlig passer så godt på bilen. De sotede rutene er fullstendig sort og det er umulig å se inn. Virker nesten litt for mye,. Litt overkill, men så er det jo litt stilig også.

Nå har jo Tit X blåtonede vinduer. Kanskje  er det like pent?

Jeg ser at dette er tema ved disse diskusjonssidene også:

http://www.fordmondeo.org/forum/showtopic....id/749482/tp/2/

Blir selvsagt mye smaksak dette men hva synes dere?

9077478[/snapback]

Har sett bilen med sotede ruter på sort, grå, og rød, og kan bekrefte at det er helt annerledes enn blåtonede, men kan også bekrefte at dette er skikkelig lekkert....men alle har jo hver sin smak..

Lenke til kommentar

Hvis jeg kunne velge de beige skinnsetene, ville jeg ha valgt blåtonet glass.

Siden jeg har bestillt sort Tit.X med det sorte og metall interiøret, synes jeg de mørke rutene bare blir råtøffe til designet på Mondeoen.

Kromdetaljene kommer også bedre frem.

Lenke til kommentar
Leste en engelsk anmeldelse av Mondeo. Første gang jeg har sett kommentert det samme som jeg la merke til unde min prøvetur, nemlig reflekser i frontrute og speil. I frontruten er det et stort luftuttak som reflekteres midt i senter, og i sidespeilene er det metallringene rundt luftutblåsingsventilene som reflekteres. Slikt er alltid irriterende. Den engelske anmelderen skrev at Ford var klar over dette og jobbet med å få på plass en løsning, men er det noen av dere som kjenner mer til denne "minusen" og evt. utbedring?

9070637[/snapback]

Ja det er riktig sjenerende .Var å kjørte en tur idag og da merket jeg det godt.

Og så begynte varmevifta å bråke noe voldsomt Det dirra i hele dashbordet.

Må på Ford å klage.

Lenke til kommentar
Ja det er riktig sjenerende .Var å kjørte en tur idag og da merket jeg det godt.

Og så begynte varmevifta å bråke noe voldsomt Det dirra i hele dashbordet.

Må på Ford å klage.

9078626[/snapback]

Hørtes ikke bra ut. Fornøyd ellers?

Lenke til kommentar
Sikkert en dumt spørsmål, men hva er egentlig "statiske hjørnelys"?  :blush:

9080438[/snapback]

Hvis du titter i en av brosjyrene, så ser du på frontlykten, så ser du en skråstilt del av reflektoren med en skråstilt pære, mener den står lengst inn. Denne er statisk, altså fastmontert og lyser ut mot den siden lampen sitter på for å lyse opp den veien du svinger.... :)

Endret av poskare
Lenke til kommentar
Sikkert en dumt spørsmål, men hva er egentlig "statiske hjørnelys"?  :blush:

9080438[/snapback]

Hvis du titter i en av brosjyrene, så ser du på frontlykten, så ser du en skråstilt del av reflektoren med en skråstilt pære, mener den står lengst inn. Denne er statisk, altså fastmontert og lyser ut mot den siden lampen sitter på for å lyse opp den veien du svinger.... :)

9080551[/snapback]

Oki, da forstår jeg. Er dette "vanlig" på nye biler i dag eller?

Lenke til kommentar
Har forstått det sånn at frontlyset lyser 90gr. så man får sidelys, feks. i parkeringshus, veikryss og skarpe hjørner.

9080825[/snapback]

For å svare på dette, og noen av spm. rundt lys på nye Mondeo.

Lyset tennes når du får et rattutslag på 15 grader eller mer, og dette fungerer veldig bra. Nei, det er ikke så veldig vanlig ennå, men kommer nok mer og mer.

På Ford kan man ikke velge Bi-Xenon med aktiv belysning, kunn passiv, men da med statisk sidelys som tenner v/behov.

Du kan få aktive hovedlykter, men da får du ikke Xenon.

Bi-Xenon er ikke aktive, men betyr at du har både nærlys og fulltlys med Xenonpærer.

Endret av poskare
Lenke til kommentar

Hadde en prat med produktansvarlig Reidar Holtedal hos Ford i dag. Spurte om utbedring av dette med reflekser i speil/vindu. Han kjente til problemet og hadde henvendt seg til Ford i Tyskland men ventet fortsatt på svar. Han trodde at ubedring ville komme en gang på høsten, f.eks. ved å bruke lakk som hindret reflekser. Kunne ikke si noe detaljert da han ikke hadde fått noe svar.

Ellers vil automatkassen være den samme på 2,3 liter bensin og 2 liter diesel, altså ingen "ny" automatkasse på gang. Den er vel nokså ny den som er introdusert.

Prøvde også å få litt bedre forståelse av IVDC. I følge Reidar hadde dette vel så mye å gjøre med sikkerhet som med komfort og valg av program. Han mente nok at bilen er svært god på fjæringen uansett, så pengene kan trygt gå til annet tilleggsutstyr. Det samme sa selgeren hos Bilia.

Ellers bekreftet han at trepanelet i Ghia vil bli endret til en mørkere farge, som i Galaxy, fra og med 2008 produksjonsstart 3.9.07.

Salget gikk langt over forventning, og han antydet at allerede nå er det mer enn 6 måneders levering. Den som bestiller bil i dag får nok ikke denne produsert før i 2008. Så selv om det er noen her som må vente noen måneder så ligger vi likevel godt an i løypen.

Lenke til kommentar
Er det flere som har bestillt IVDC, eller er det bare meg.

Evt. hvorfor...?

9082496[/snapback]

Jeg har prøvd å finne ut av nytten med IVDC for egen del. Jeg har ikke fått prøve en bil med IVDC, og kan derfor ikke si noe om hvor ønskelig det er. Har derfor måttet forholde meg til hva andre mener. Dersom du har prøvd ut funksjonaliteten og mener at det er tingen å ha, så bør du gå for det. Det er uansett ingen ulempe å ha det. Spm. er vel mer om det er særs nyttig eller nødvendig, men her har jeg så langt ikke fått noen veldig overbevisende anbefalinger. Noen som har prøvd med og uten IVDC og kan forklare forskjellen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...