jora Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Jeg har bestilt bilen min med automat. Jeg spurte selger om dette var den nye automaten med sportsprogram, men det trodde han ikke. Han hadde ikke sett noen biler med slikt program. Da var jo Mondeo ennå ikke kommet med aut. Min selger trodde dette evt. kun kom sammen med ny 2,3 liters bensin som introduseres senere. Men i Tyskland ser jeg at ved å velge aut. så får man utgaven med valg for sportsmodus. Jeg tviler på at det er noen forskjell på kassene avhengig av hvilket land man bestiller fra, men er det noen som har noen flere detaljer her? 9064287[/snapback] Gå til side 20 og se bilde larsse har lagt opp av interiør. Her ser du automat-spak med S-stilling, og hvis jeg ikke tar helt feil har larsse en 2.0 TDCi -denne motor/aut er det samme som jeg får! -blir spennende Ang. lakkforsegling har jeg samme erfaring som deg. Jeg synes bilen ble bare mer ømfindtelig for småriper, som ble grå og stygge på en mørk bil. Og dette får du jo ikke gjort stort med selv. Du må etterbehandle bilen. Så jeg veier for og imot nå.. skal, skal ikke.. Tror jeg prøver ett år eller noe med polish og slit, så får vi se.... Har K2000 på innbyttebilen nå. Interresant å se andres erfaringer.. Endret 13. juli 2007 av jora Lenke til kommentar
kikker Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Lakkforsegling: Behandlingen står ikke imot slag og steinsprut, men riper etter vask, negler i dørhåndtak og annen berøring med lakken. Det er ogå lettere å polere bort de overfladiske ripene. IVDC: Det er fjæring, ikke fjærer. Fjærene er nok de samme, men støtdemperen har 3 hardhetsnivåer som styres elektronisk av føreren, i tillegg er det sensorer som leser underlaget 5 ganger pr. sekund, og det vil gi EPS mer nøyaktig tilbakemelding ift. underlag du kjører på. Derfor kalles det avans. EPS. Har forstått det slik. Skulle gjerne ha testet systemet, men demo.bilene har vært spartansk utstyrt. Endret 14. juli 2007 av kikker Lenke til kommentar
poskare Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) Ang. lakkforsegling har jeg samme erfaring som deg. Jeg synes bilen ble bare mer ømfindtelig for småriper, som ble grå og stygge på en mørk bil. Og dette får du jo ikke gjort stort med selv. Du må etterbehandle bilen. Så jeg veier for og imot nå.. skal, skal ikke.. Tror jeg prøver ett år eller noe med polish og slit, så får vi se.... Har K2000 på innbyttebilen nå. Interresant å se andres erfaringer.. 9064751[/snapback] Siste bil jeg hadde nå, en 2003 E220 CDI, skippet jeg TefCar-behandlig for å vurdere jevnlig polering kontra TefCar. Jeg kommer til å bruke denne lakkbehandlingen denne gangen, uten tvil. Forrige bilen jeg hadde tefcar på var en sort bil, holdt seg meget bra(ca150000km). Mercedesen mistet "det ekstra" i glansen og dybden med kun vanlig behandling, enda denne var sølv, og slikt skulle vært mindre synlig på denne. Så for meg er valget ganske enkelt. Turen går til Brix bilpleie i Sandefjord. Bare så synd jeg ikke får bilen før i slutten av oktober....*sukk* Endret 13. juli 2007 av poskare Lenke til kommentar
kikker Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Ang. lakkforsegling har jeg samme erfaring som deg. Jeg synes bilen ble bare mer ømfindtelig for småriper, som ble grå og stygge på en mørk bil. Og dette får du jo ikke gjort stort med selv. Du må etterbehandle bilen. Så jeg veier for og imot nå.. skal, skal ikke.. Tror jeg prøver ett år eller noe med polish og slit, så får vi se.... Har K2000 på innbyttebilen nå. Interresant å se andres erfaringer.. 9064751[/snapback] Siste bil jeg hadde nå, en 2003 E220 CDI, skippet jeg TefCar-behandlig for å vurdere jevnlig polering kontra TefCar. Jeg kommer til å bruke denne lakkbehandlingen denne gangen, uten tvil. Forrige bilen jeg hadde tefcar på var en sort bil, holdt seg meget bra(ca150000km). Mercedesen mistet "det ekstra" i glansen og dybden med kun vanlig behandling, enda denne var sølv, og slikt skulle vært mindre synlig på denne. Så for meg er valget ganske enkelt. Turen går til Brix bilpleie i Sandefjord. Bare så synd jeg ikke får bilen før i slutten av oktober....*sukk* 9064849[/snapback] Velkommen i 08 klubben. Lenke til kommentar
jora Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Lakkforsegling: Behandlingen står ikke imot slag og steinsprut, men riper etter vask, negler i dørhåndtak og annen berøring med lakken. Det er ogå lettere å polere bort de overfladiske ripene. 9064848[/snapback] Der ramler jeg litt ut. Trodde ikke du kunne bruke noen form for polish på lakkforsegling? (Sa også han som behandlet bilen med K2000 den gang) Spesielt negler under dørhåndtak synes jeg ble svært fremtredene med K2000!! Vel, det ser ut til at flere er godt fornøyd med Tefcar.. bygger kanskje på andre stoffer.. .. skal vurdere denne. Lenke til kommentar
kikker Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Lakkforsegling: Behandlingen står ikke imot slag og steinsprut, men riper etter vask, negler i dørhåndtak og annen berøring med lakken. Det er ogå lettere å polere bort de overfladiske ripene. 9064848[/snapback] Der ramler jeg litt ut. Trodde ikke du kunne bruke noen form for polish på lakkforsegling? (Sa også han som behandlet bilen med K2000 den gang) Spesielt negler under dørhåndtak synes jeg ble svært fremtredene med K2000!! Vel, det ser ut til at flere er godt fornøyd med Tefcar.. bygger kanskje på andre stoffer.. .. skal vurdere denne. 9064893[/snapback] Selvkorreks... mente etterbehandling, ikke polering. Lenke til kommentar
jora Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 9064751[/snapback] Siste bil jeg hadde nå, en 2003 E220 CDI, skippet jeg TefCar-behandlig for å vurdere jevnlig polering kontra TefCar. Jeg kommer til å bruke denne lakkbehandlingen denne gangen, uten tvil. Forrige bilen jeg hadde tefcar på var en sort bil, holdt seg meget bra(ca150000km). Mercedesen mistet "det ekstra" i glansen og dybden med kun vanlig behandling, enda denne var sølv, og slikt skulle vært mindre synlig på denne. Så for meg er valget ganske enkelt. Turen går til Brix bilpleie i Sandefjord. Bare så synd jeg ikke får bilen før i slutten av oktober....*sukk* 9064849[/snapback] Velkommen i 08 klubben. 9064863[/snapback] Interessant! Om jeg får bry med ettpar ?: Hvor mange år holdt den bilen seg pen med Tefcar? Hadde du noen etterbehandling?.. Og ikke særlig problemer med riper?... Lenke til kommentar
jora Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Selvkorreks... mente etterbehandling, ikke polering. 9064923[/snapback] Ok, takk! Da er jeg med.. Lenke til kommentar
mondeoman Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Veldig teknisk men det er vel noen som er interesserte i dette også Etter diverse spørsmål om IVDC ble jeg nysgjerrig og har sjekket litt. IVDC er et konsept som inneholder Continuously Controlled Damping (CCD). Det er i praksis aktive dempere som justeres 5 ganger i sekundet avhengig av vei og hvordan bilen kjøres. Det gjør at bilen blir mer stabil - ligger rettere - ved aktiv svingkjøring, oppbremsing (også kortere bremsestrekning) o.s.v. Systemet kan kontrolleres av sjåføren med "Sport", "Normal" eller "Comfort" innstilling, men systemet selv overstyrer hvis situasjonen tilsier det. IVDC innvirker på ESP ved at ESP kan programmeres til å ta kontroll senere i og med at IVDC vil stabilisere bilen og føre til at den "slipper" senere. IVDC og ESP vil forøvrig ikke virke samtidig - ESP tar over for IVDC og omvendt. Systemene har hver sine sensorer, hvert sitt styringsprogram og gjør forskjellige handlinger; IVDC=dempere, ESP=bremser og motor. Men Ford forsker videre på dette for i neste fase at systemene jobber sammen. Kilder: http://www.tuev-sued.de/uploads/images/113...busch_FORD1.pdf http://www.mazdausamedia.com/products/pres...=422&make_id=92 Angående automatkasser jobber Ford med en dobbeltklutsj-kasse liknende som VW DSG. Den er visst snart ferdigutviklet og testet, men skal først lanseres på Volvo før den kommer på Ford-modeller. Spennende! Lenke til kommentar
kikker Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 mondeoman: Bra link..endelig litt kjøtt på beinet. Prøver å snakke med Fordfolkene, men de er desverre ikke så oppdatert på det tekniske. Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Hei alle dere ihuga Mondeofans, er det noen av dere som har fått med seg om vinduene til den nye utgaven beskytter mot UV, og om det eventuelt gir ekstra beskyttelse ved å velge mørke ruter? Lenke til kommentar
Torz Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Leste en engelsk anmeldelse av Mondeo. Første gang jeg har sett kommentert det samme som jeg la merke til unde min prøvetur, nemlig reflekser i frontrute og speil. I frontruten er det et stort luftuttak som reflekteres midt i senter, og i sidespeilene er det metallringene rundt luftutblåsingsventilene som reflekteres. Slikt er alltid irriterende. Den engelske anmelderen skrev at Ford var klar over dette og jobbet med å få på plass en løsning, men er det noen av dere som kjenner mer til denne "minusen" og evt. utbedring? Lenke til kommentar
kikker Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) La merke til det første gang jeg prøvekjørte, uten at det var påpekt av andre, det var en Trend. Andre prøvetur tenkte jeg ikke over det, det var en Tit. med blåtonede glass, mulig det dempet det noe. Har også nevnt det til forhandler, men det hadde de ikke hørt om, heller ikke om Ford ville forbedre det. Antar Ford revidere det hvis klagende blir mange nok, de har vel ett prosent system før de gjør noe. Endret 14. juli 2007 av kikker Lenke til kommentar
Dallas Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Dette har vel vært påpekt i de fleste tester og dersom selgeren ikke hadde hørt om dette, var han ikke særlig oppdatert. Har lest at Ford jobber med å løse dette. Kanskje er det allerede løst. Lenke til kommentar
kikker Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Dette har vel vært påpekt i de fleste tester og dersom selgeren ikke hadde hørt om dette, var han ikke særlig oppdatert. Har lest at Ford jobber med å løse dette. Kanskje er det allerede løst. 9070702[/snapback] Vi har jo hatt noen runder med forhandlerene, de vil vel ikke kaste seg på noe som treffer dem senere. Siden vi skal ha 08 mod. er det håp om at de har fikset det. Lenke til kommentar
tjohoi Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Da begynner det å nærme seg signering av bestillingen av min nye Mondeo !! Usikker på om det er noe "viktig" jeg har glemt med tanke på ekstrautstyr, så om noen har noen tips så hyl ut! Dette har jeg på blokka: Ford Mondeo TITANIUM X Stv. 2.0 TDCi 130 hk - Automat (A6) - Bagasjeromsgardin (mellom tak og 2. seterad) - Cruise control (inkl skinnratt) - Bi-xenon (HID) (inkl statiske hjørnelys) - Komfortpakke/intropakke (Motor/kupévarmer m/tidsur, avkjølt hanskerom, parkeringssensor, solskjermer 2. rad, el innfellbare speil, handsfree BT/VC) - Metallic lakk - Mørktonet glass (fra B-stolpe og bakover) - Nøkkelfri adkomst og start - Regnsensor & aut avblendbart bakspeil - Takrails – metallfarvet - Navigasjon - avansert (radio/CD-farge/berøringsskjerm/-klima) over radio/CD Sony - Alarm - Spoiler bak - 8-veis el justering av førersete med minnefunksjon Ser ikke behovet for IVDC så det er ikke tatt med (denne bilen sitter jo som klistret allikevel). Har heller ikke tatt med den avanserte cruise controlen med radar (adaptiv fartsholder), da 10.000 ekstra blir litt drøyt for denne kjekt-å-ha saken :-) Vinterdekk kjøper jeg selv, da det er det mest gunstige. Tips utover dette mottas med takk, da jeg har planer om å sende bestilling til mandag/tirsdag. Lenke til kommentar
kikker Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Ville kanskje tatt med aut. nivåreg, siden du velger bort IVDC. og sportsfjæring. Ett tips: Etter kontrakten er skrevet, og tilleggsutstyret er godkjent, ville jeg ta kontakt en stund etterpå, og dobbelsjekke at bestillingen er kodet for prod. så slipper du glippen som jeg og eppen fikk. (gikk bra for min del).. Endret 14. juli 2007 av kikker Lenke til kommentar
Dallas Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Da begynner det å nærme seg signering av bestillingen av min nye Mondeo !! Usikker på om det er noe "viktig" jeg har glemt med tanke på ekstrautstyr, så om noen har noen tips så hyl ut! Dette har jeg på blokka: Ford Mondeo TITANIUM X Stv. 2.0 TDCi 130 hk - Automat (A6) - Bagasjeromsgardin (mellom tak og 2. seterad) - Cruise control (inkl skinnratt) - Bi-xenon (HID) (inkl statiske hjørnelys) - Komfortpakke/intropakke (Motor/kupévarmer m/tidsur, avkjølt hanskerom, parkeringssensor, solskjermer 2. rad, el innfellbare speil, handsfree BT/VC) - Metallic lakk - Mørktonet glass (fra B-stolpe og bakover) - Nøkkelfri adkomst og start - Regnsensor & aut avblendbart bakspeil - Takrails – metallfarvet - Navigasjon - avansert (radio/CD-farge/berøringsskjerm/-klima) over radio/CD Sony - Alarm - Spoiler bak - 8-veis el justering av førersete med minnefunksjon Ser ikke behovet for IVDC så det er ikke tatt med (denne bilen sitter jo som klistret allikevel). Har heller ikke tatt med den avanserte cruise controlen med radar (adaptiv fartsholder), da 10.000 ekstra blir litt drøyt for denne kjekt-å-ha saken :-) Vinterdekk kjøper jeg selv, da det er det mest gunstige. Tips utover dette mottas med takk, da jeg har planer om å sende bestilling til mandag/tirsdag. 9071214[/snapback] Ser veldig bra ut dette. Ser ikke ut som du har glemt noe vesentlig, bortsett fra at jeg ville ha hatt med kjerringlift, altså høydejusertet passasjersete. Dette koster kun kr. 500,- Hvilken farge og til hvilken tid er du forespeilet leveranse? Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Leste en engelsk anmeldelse av Mondeo. Første gang jeg har sett kommentert det samme som jeg la merke til unde min prøvetur, nemlig reflekser i frontrute og speil. I frontruten er det et stort luftuttak som reflekteres midt i senter, og i sidespeilene er det metallringene rundt luftutblåsingsventilene som reflekteres. Slikt er alltid irriterende. Den engelske anmelderen skrev at Ford var klar over dette og jobbet med å få på plass en løsning, men er det noen av dere som kjenner mer til denne "minusen" og evt. utbedring? 9070637[/snapback] Jeg har også lagt merke til refleksene fra luftuttaket og oppfatter dem som mer sjenerende enn vanlig. Ifølge Ford Norge jobbes det med å gjøre noe med dette. En endring kommer tidligst på de første 2008-modellene, men de kan ikke si sikkert når de har klar noen løsning og om det blir mulig å få utbedret tidligere modeller. Løsningen på problemet er muligens en mattere overflate som gir mindre reflekser. Ford S-max som kom i fjor hadde visst et tilsvarende problem, og det ble utbedret ut på høsten. Hvis jeg oppfattet refleksene som et stort problem ble jeg anbefalt å vente til endringen kom. For at Ford skal ta dette på alvor å få fortgang på utbedring anbefaler jeg alle som opplever det som et problem å ta det opp både med selger og Ford Norge. Edit:Skrivefeil Endret 14. juli 2007 av Oljens Lenke til kommentar
Torz Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Du har en svært godt utstyrt bil. Hvis du hører mye på CD ville nok jeg foretrukket å kjøpe navigasjon med radio og 6CD, koster 2000 ekstra, men da slipper man å holde på å bytte plater. Ellers er jeg selv ganske soltakfrelst, men det blir en smaksak. Skjønner ikke de som argumenterer med at man ikke trenger soltak når man har aircond. Dette er ikke en erstatning for aircond. Jeg bruker soltak året rundt, også vinterstid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå