Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye Ford Mondeo

Anbefalte innlegg

Den hengeren kan du nok ha på bilen. Det er i hovedsak førerkortet ditt som bestemmer hvilken henger du har lov til å kjøre, med mindre hengerens egenvekt er større enn det bilen din har lov til å trekke totalt sett. Hvis f.eks. en henger har totalvekt 2000 kg og egenvekt 500 kg, betyr det at den kan lastes med inntil 1500 kg. Din Mondeo har maks hengervekt på 1800 kg, hvilket betyr at hengeren kan lastes med inntil 1300 kg når man har trukket fra egenvekt av hengeren på 500 kg. For en henger med totalvekt på 2000 kg må du ha hengersertifikat, f.eks. klasse BE. Når hengerens totalvekt (vekt av henger med maks last) overstiger bilens egenvekt så må man ha hengersertifikat.

Litt off topic, men her hjelper vi til så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om man kan bestille "bortfall av modellbetegnelse" som det vel heter på bilspråket? Har aldri vært noen stor fan av metallbokstaver og tall på bilene og kunne godt tenkt meg å slippe både Mondeo og TDCI (det er vel dette som blir stående antar jeg). Kom plutselig på det i dag og har ikke sett det nevnt noe sted såvidt jeg kan erindre ...

Lenke til kommentar
Noen som vet om man kan bestille "bortfall av modellbetegnelse" som det vel heter på bilspråket? Har aldri vært noen stor fan av metallbokstaver og tall på bilene og kunne godt tenkt meg å slippe både Mondeo og TDCI (det er vel dette som blir stående antar jeg). Kom plutselig på det i dag og har ikke sett det nevnt noe sted såvidt jeg kan erindre ...

9042170[/snapback]

Det kan du be dem å fjerne. De er bare limt på.

Har selv bestillt med blank bakluke.

Lenke til kommentar
Det kan du be dem å fjerne. De er bare limt på.

Har selv bestillt med blank bakluke.

9042268[/snapback]

OK - takker! Tar du også Fordemblemet i samme slengen?

9042309[/snapback]

Blå oval blir, da den er stanset inn. Skulle helst ha fjernet den også.

Lenke til kommentar
Den hengeren kan du nok ha på bilen. Det er i hovedsak førerkortet ditt som bestemmer hvilken henger du har lov til å kjøre, med mindre hengerens egenvekt er større enn det bilen din har lov til å trekke totalt sett. Hvis f.eks. en henger har totalvekt 2000 kg og egenvekt 500 kg, betyr det at den kan lastes med inntil 1500 kg. Din Mondeo har maks hengervekt på 1800 kg, hvilket betyr at hengeren kan lastes med inntil 1300 kg når man har trukket fra egenvekt av hengeren på 500 kg. For en henger med totalvekt på 2000 kg må du ha hengersertifikat, f.eks. klasse BE. Når hengerens totalvekt (vekt av henger med maks last) overstiger bilens egenvekt så må man ha hengersertifikat.

Litt off topic, men her hjelper vi til så godt vi kan.

9041931[/snapback]

Det som imidlertid da ofte blir pes når en blir stoppet, er hvilken vekt du fysisk har på hengeren (med mindre du blir stoppet på en vektstasjon og vekten kan bli kontrollert). Har et par kamerater som har vært ute for "du får enten sette fra deg hengeren her, eller vente til vi er ferdige med kontrollen og en av oss kan geleide deg til nærmeste vegstasjon for kontrollmåling".

Det er slike episoder som regel hender når det passer minst, og det da er veldig greit å kunne vite at en ikke kommer opp i.

Uansett, er det som sagt ikke noe større problem da 2000kg henger ikke har blitt handlet inn.

E har jeg for øvrig i førerkortet

...og det er da aldeles ikke off-topic.....gjelder jo nye Ford Moindeo i høyeste grad dette :thumbup:

.....bilen som nå egentlig skal stå avhentingsklar til meg i morgen.....TROR jeg må innom forhandler i dag gitt :D

Endret av Fatman33
Lenke til kommentar
mondeo.bmpLaget et bilde på den engelske konfiguratoren hvor du også får på rails! Fargen er Sea Grey! Dette er nøyaktig kombinasjonen jeg har valgt!

9043268[/snapback]

Smart å prøve litt - de er åpenbart veldig ulike disse konfiguratorene. Jeg ville også valgt som deg om jeg skulle hatt Titanium.

Siden jeg endte opp med Trend hvor kromlisten på dørene ikke finnes, valgte jeg sorte rails også og synes det ser bra ut (se vedlagte bilde) og spesielt om man ser for seg 17" Y-hjul og ørlittegrann senking. Kunne jo ikke få sorte rails på UK-sidene. På den tyske konfiguratoren derimot, kommer det sorte rails når man velger de blanke, slik at man kan se dem der (men her uten riktige hjul osv selvfølgelig - alt kan jo ikke fungere 100% på noen av stedene). Håper Ford er bedre på å lage biler enn web-konfiguratorene sine ;-)

post-119570-1184070363_thumb.jpg

Endret av hhf
Lenke til kommentar

Her var det stille i dag gitt... Har alle fått bilene sine nå eller?

Jeg var innom forhandleren på mandag for å sjekke om det hadde kommet noe mer info i systemet deres, men den gang NOT... Fortsatt ønsket prod.mnd. juli og pri 1, men ikke noe om planlagt prod, og heldigvis ikke noe om forsinkelser heller.

Noen her inne som også bestilte bil i slutten av mail (28 her..) og har fått mer info fra forhandler?

Lenke til kommentar

Vil tro ferien har slått inn for mange nå, så jeg tror ikke du skal tro at alle har fått bilene sine. Ville imidlertid, uten å ønske å plage deg med triste tanker, vært litt skeptisk til produksjon i juli om du ikke får noe konkret datomessig ennå. Nå har ikke jeg stått i slik ventekø før, men jeg vil anta det må være klart når en bil skal produseres noen uker før den faktisk står klar ... og vi skriver jo 11. juli i dag? :ermm:

Lenke til kommentar

Var det jeg også ble litt skeptisk av... Selgeren som svarte meg (han jeg kjøpte av er selvsagt på ferie) sa at det for tiden var litt dårlig med oppdateringer, og at de hadde fått biler på plassen der som ikke var oppdatert osv. Sikkert bare for å ikke innrømme forsinkelser, men det er jo lov å håpe at den kommer i starten/midten av august en gang da

Lenke til kommentar
Var det jeg også ble litt skeptisk av... Selgeren som svarte meg (han jeg kjøpte av er selvsagt på ferie) sa at det for tiden var litt dårlig med oppdateringer, og at de hadde fått biler på plassen der som ikke var oppdatert osv. Sikkert bare for å ikke innrømme forsinkelser, men det er jo lov å håpe at den kommer i starten/midten av august en gang da

9050096[/snapback]

Ble snakket om her tidligere engang at de hadde ukentlige oppdateringer av logistikksystemene sine (Ford), men om det stemmer vet jeg ikke.

Jeg skulle jo selv vært å hentet min bil i dag, men det viste seg at det ikke stemte helt.

Bilen var ferdig produsert i slutten av juni (24.06), men i systemet til Ford var den fremdeles ikke registrert i/ankommet Kiel!! Så hvor den bilen har tatt veien, må gudene vite. Så det blir ingen ferietur i ny bil som vi nå hadde håpet på. Vi får imidlertid låne en av forrige generasjon Mondeo fra forhandler, men skulle mye heller ha kjørt egen bil på ferie!

Lenke til kommentar

Hvem gir opplysninger om at bilen er leveringsklar til en bestemt dato.

Kan virke som om at det ikke stemmer heller.

Fikk beskjed om at bilen var nøkkelklar 3 uker etter prod, og en uke ekstra ved lakkforsegling.

Rart at bilen plutselig forsvinner..... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Pass på å få med autolys ,jeg har ikke det og da er instrumentene svarte hvis

du bare har på kjørelys. (I tunneler )

9052018[/snapback]

Autolys.... hvor finner jeg det. Har set det ett sted. Er det i en pakke..?

9052265[/snapback]

Kan ikke se det noe sted i utstyrsspesifikasjonslisten. Ville tro det bare er en programmeringssak som sikkert forhandler kan gjøre noe med?

Har ellers fått den "ordentlige" brosjyren hjem nå. Den er en del bedre enn de midlertidige fargekopiene man har fått og også litt hyggeligere enn å bla i pdf-fil på nettet. Synes også fargekartet på bilene ser bra ut der og den mye omtalte SeaGrey kan fint sees der også og den virker "riktig" i forhold til bilder vi har omtalt her inne. Brosjyren kan anbefales som ventestoff for alle utålmodige sjeler... :D

Et spørsmål som slår meg når jeg blar i brosjyren - på Ghia og Titanium vises det setevarmerinstillinger bak girspaken. På Ambiente og Trend ser jeg ikke noe der - hva betyr dette? Det er standardutstyr på alle modeller i Norge såvidt jeg vet og man kan gå utifra at dette bare er bilder fra en internasjonal brosjyre hvor disse modellene kanskje ikke har dette utstyret som standard?

Lenke til kommentar

9052018[/snapback]

9052265[/snapback]

Det står noe om at du kun kan få det med hvis du velger regnsensor

Lenke til kommentar

9052018[/snapback]

9052265[/snapback]

Det står noe om at du kun kan få det med hvis du velger regnsensor

9053074[/snapback]

OK... sikret der.

Åssen har den første uken vært med ny bil, er forventningene innfrid...?

Endret av kikker
Lenke til kommentar
.

Jeg skulle jo selv vært å hentet min bil i dag, men det viste seg at det ikke stemte helt.

Bilen var ferdig produsert i slutten av juni (24.06), men i systemet til Ford var den fremdeles ikke registrert i/ankommet Kiel!! Så hvor den bilen har tatt veien, må gudene vite. Så det blir ingen ferietur i ny bil som vi nå hadde håpet på. Vi får imidlertid låne en av forrige generasjon Mondeo fra forhandler, men skulle mye heller ha kjørt egen bil på ferie!

9050208[/snapback]

Det var skikkelig synd. Men kunne de ikke varsle deg og dette tidligere? De må da ha kjent en stund at bilen ikke kunne leveres idag.

Egentlig lite imponert over logistikken til Ford, men egentlig så tror jeg det er omtrent like ille hos andre merker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...