Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye Ford Mondeo

Anbefalte innlegg

Gikk for IVDC pga. den avan.EPS og demperkontrollen som reg. underlaget 5 ganger pr. sek. samt HLA. Har hund som blir bilsyk, så kanskje ett stivere oppsett vil ta av for den den verste duvingen...hvis ikke, så var den ikke så dyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder leveringstid er det nok ikke rart at det holder hardt for Ford om dagen - bare under lanseringshelgen i Tyskland var det hele 10000 (!) som bestilte ny Mondeo! Sinnsykt rått :)

9017717[/snapback]

Litt skummelt det der, dersom nå ikke Ford klarer å holde litt igjen. Mondeo på 90-tallet ble jo trykket ut i enorme kvanta, og ødela sitt eget ettermarked så det sang etter.

Men nå sier jo Ford at de har lært siden den gangen, så vi får jo bare vente og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Ford har ikke kommet med informasjon om noen planer for det. Men en aktuell motor i så fall kan være 3.0 eller 3.2 liter rekkesekser fra Volvo. Det vil si rundt 300HK. I så fall bør vel den versjonen være med 4WD...

Chassiet er mer en klar for et slikt oppsett.

Skulle det skje blir det ikke noen billig bil i Norge i hvert fall.

Kan anbefale Fordeurope.net for uavhengig informasjon om Ford.

9015290[/snapback]

At mondeo kommer til å komme med 4x4 er jeg rimelig overbevist om. Nå har de jo også et vidt spekter av motorer å kombinere det opp mot, så jeg tør ikke tippe hvilken kombinasjon som kommer først.

Men nå sies det at ila 2008 kommer Ford til å re-introdusere 2,2Tdci i Mondeo igjen, men med litt andre ytelser. Har hørt rykte om 175hk og 440 Nm. Noen andre som har hørt noe om dette?

Lenke til kommentar
el-asso

whauw..det var schnellfarer.

Tror det er mange som har kastet alle Fordommene, her i forumet.

Til syvende å sist er det hjertet som bestemmer.

9016824[/snapback]

Ble lei av å taffe rundt på Autobahn med en 97 hk Corolla. Hadde bestemt meg for noe med mere trekkraft, bedre plass og ikke minst bedre seter. Utstyr og tekniske duppeditter samt et bra utseende er heller ikke å forrakte :D

Håper bare Monedeoen holder mål kvalitetsmessig.

Lenke til kommentar
Håper bare Monedeoen holder mål kvalitetsmessig.

9018210[/snapback]

For min egen del så må jeg innrømme at jeg har vært litt usikker på kvaliteten og driftsikkerheten til Ford og særlig Mondeo.

Men når en leser statistikk så kan det virke som om Ford har et ufortjent dårlig rykte på kvalitet.

Warranty direct selger garantiforsikring til biler med max kjørelengde på 160`km og maks 10 år gamle biler. Garantien dekker det samme som fabrikkgaranti. Mange regner dette som den mest troverdige statistikken i forhold til kostnader ved bilhold.

Warranty Direct har valgt å gjøre sin enorme erfaringsbase tilgjengelig. De benytter en indeks der høyeste tall betyr dyrest bilhold. Det er dette som benyttes for prising av forsikringene. Tallmaterialet består også av hvor dyrt det er å reparere bilene.

Her er et utdrag:

Audi A6, 97 – 04 mod - indeks 103.34

Citroen C5, 01 mod og nyere - indeks 24.28

Vw Passat, 97 – 05 mod - indeks 62.73

Ford Mondeo, 00 – 03 mod - indeks 33.07

Ford Focus, 98 – 04 mod - indeks 21.02

Volvo V70, 00 og nyere – indeks 90.61

Link til Warranty:

http://www.reliabilityindex.co.uk/

Lenke til kommentar

Hei.

Har vært en trofast leser av denne tråden de siste ukene. Bestilte en mondeo i slutten av april og har ventet lenge og vel. Denne tråden har fungert som valium for den spennende ventingen. :)

I dag skulle jeg altså få bilen(tit x 130 hk manuell, sea grey), tropper opp for å motta den, bare for å oppdage at selger har glemt å få med nøkkelfri adkomst på min titanium x. :mad: Kontrakten har den med, mens i bestilling til fabrikk mangler den. :hmm:

Saken fredag ettermiddag når alle sjefer hadde dratt var at jeg rett og slett måtte nekte å ta imot bilen.

Ikke fordi jeg ikke ville ha den, men pga at hvis jeg tok den ut så var det færre muligheter for å få en bil med nøkkelfri adkomst.

Jeg SKAL nemlig ha dette på bilen da jeg allerede har det på bil nr.2 og er svært avhengig av dette. :cool: (Kan anbefales på det sterkeste til alle som bestiller tit x, 2500 ekstra)

Så, er det noen her inne som har noen formening om dette kan ettermonteres(realistisk mhp tid og kostnad for butikken)?

Bilen har altså nøkkelfri start, men mangler nøkkefri adkomst.

Jeg vet at mye av teknologien allerede er i bilen, og kanskje det bare trengs å koble til nye håndtak med knapp på, så er databus på plass fra før i dørene og VIPS så virker det.

Litt naivt kanskje, men det er nok ikke umulig heller.

Jeg ser IKKE frem til å måtte kreve ny bil med tilhørende leveringstid i Januar 08.

Jeg vil forøvrig be dere alle om å IKKE spekulere i hvilken forhandler dette er. Foreløpig har de alle muligheter til å rydde opp etter seg. Vennligst ikke begynn noen søk etter hvem det kan være for så å poste rykter. Kun hvis det ender med tull og tøys fra forhandler kan det være aktuelt å nevne hvem det er. Jeg er kun interesert i løsning, ikke sverting.

Regner med at alle forstår at det var med en tungt hjerte at jeg forlatte min nye mondeo på gulvet og kjørte derifra i en annen bil enn min nye baby. :cry:

Endret av eppen
Lenke til kommentar

Vet ikke noe om dette kan ettermonteres jeg men dette kunne de sikkert svare på ved verkstedet hos din forhandler.

Men jeg må si du mår være VELDIG oppsatt på nøkkelfri adkomst ettersom du forlot butikken uten nybilen din :D Jeg hadde ikke hatt karakter nok til dette :)

Men her har forhandler gjort en feil og dersom det ikke er mulig å ettermontere, vil det sikkert være mulighet til å få en kjappere levering på ny..eller?

Lenke til kommentar

Joda, jeg venter på å få avklaring på muligheter på mandag, men mondeoen er veldig ny og det er ikke alt disse selgerne vet. F.eks har det akkurat sunket for dem inn at regnsensor ikke er standard på tit x lengre. Da vil det nok ta litt tid og krefter å finne ut om det kan ettermonteres noe slikt.

Verkstedet har jo knapt sett en mondeo, så ettermontering av slikt har de nok aldri hørt om. Jeg vet at å ettermontere innfellbare speil er økonomisk uforsvarlig så dette vil ikke bli ettermontert hvis det blir glemt i en bestilling. På en bil dette ble glemt så ble det ikke ettermontert pga for høy kostnad.(info fra selger)

Ja, jeg er "avhengig" av keyless entry. Dette fordi jeg har det fra før i en annen bil og vil aldri ha en bil uten igjen. Det er bare så genialt at jeg kan garantere at alle som har hatt det vil si det samme. Det er klart at jeg hadde nok ikke nektet bilen hvis jeg ikke visste hvor praktisk det er å ha til dagen, men jeg vet det dessverre.

Forskjellen kan sammenlignes med å ha fjernkontroll vs vanlig nøkkel.

Ingen ville vel akseptert en bil som ble levert med nøkkel hvis man hadde bestilt med fjernkontroll og var vant med fjernkontroll.

Men, grunnen til at jeg ikke tok imot bilen var det juridiske. Hvis jeg hadde tatt imot den vill jeg stått mye svakere ang å få rettet opp i dette. Jeg kunne ikke levert bilen tilbake hvis det var umulig å ettermontere. Derfor var det bedre å vente til over helgen og få en avklaring. Men, det var smertefullt å la den stå der. Alle i butikken flokket seg rundt den flotte Sea grey stasjonsvogn tit x med 18" og spoiler. Utrolig tøff kombinasjon. Ingen skjønte noe når den ble stående.......

Muligheten for å "snike i køen" er muligens til stede, men det blir minimum 3 mnd venting. Igjen.........

Time will tell.

Lenke til kommentar

Det var akkurat det innlegget jeg fryktet....

Har hatt en magefølelse om at noe sånt kan skje.

Etter min egen erfaring med kontra meldinger, ikke oppdaterte selgere og rot.

Blir spennende nå etter som bilene begynner å komme til landet.

Snakket med dem ang. ettermont. av regnsens. og avbl.speil, det var ikke mulig, var heldig, bestillingen var ikke låst så de kom med.

Tror jeg må ta en tur og dobbelsjekke.

Det er veldig forbitrende når man står der, prisavslag hjelper liksom ikke.

Håper ikke Mondeoeventyret skal starte der.. :no:

Endret av kikker
Lenke til kommentar

Først, jeg er helt enig at keyless er ønskelig, og jeg hadde nok blitt skikkelig satt ut dersom min bil kommer uten. Så til saken, jeg tror jeg vet hva som vil skje. Glem ettermontering. Det blir nok ikke lønnsomt. Du kan ikke kreve at forhandleren bruker urimelig mye penger på å utbedre feilen. Forhandleren vil mest sannsynlig gi deg et tilbud. 1. Du får et avslag i pris på bilen for mangelen. Aksepterer du så er saken ute av verden. 2. Forhandleren har en tilsvarende bil i løypa med nøkkelfri adkomst, og du får muligheten til å bytte. Jeg antar at din utgave er så pass spesiell at du på langt nær får det samme da med tanke på øvrig utstyr. 3. Du får tilbud om ny bestilling med første prioritet, dvs. levering i oktober, og 4. Du får gå fra handelen. Forhandleren har nok mest sannsynlig solgt bilen din ila. noen dager. Så blir det opp til deg å velge. Jeg antar 1 eller 3 er mest aktuelt. Rent juridisk kan det settet spm. ved om du får gå fra handelen, men her vil nok selgerne strekke seg langt for ikke å få misfornøyde kunder. Når de i tillegg blir sittende med en bil som vil gå ut igjen med en gang, så er nok dette et aktuelt tilbud fra forhandleren.

Lenke til kommentar

Hei til alle som lurer på seagrey. Ut fra bilder så er det veldig vanskelig å danne seg bilde av fargene. Det min forhandler sa at det er samme fargen som Volvo sin titangrå, og det har vært den mest populære fargen på V70. Du kan gå inn på Volvo og få et inntrykk der. Ser man i Mondeobrosjyren kan en få inntrykk av at fargen nesten er blå, men her bruker nok fotografene filtere for å lage de mest perfekte bildene, nos som vil kunne gi et feil inntrykk av selve fargen. Min oppfatning er nok at den er mer som koksgrå. Jeg tror dette er en perlemorlakk, så den kan nok skinne i noen nyanser avhengig av lysforholdene.

Lenke til kommentar
Hei til alle som lurer på seagrey. Ut fra bilder så er det veldig vanskelig å danne seg bilde av fargene. Det min forhandler sa at det er samme fargen som Volvo sin titangrå, og det har vært den mest populære fargen på V70. Du kan gå inn på Volvo og få et inntrykk der. Ser man i Mondeobrosjyren kan en få inntrykk av at fargen nesten er blå, men her bruker nok fotografene filtere for å lage de mest perfekte bildene, nos som vil kunne gi et feil inntrykk av selve fargen. Min oppfatning er nok at den er mer som koksgrå. Jeg tror dette er en perlemorlakk, så den kan nok skinne i noen nyanser avhengig av lysforholdene.

9021133[/snapback]

Så en S-Max i dag som var SeaGrey (må ha vært det, da ingen andre farger fra fargekartet på den bilen ligner). Den så knallbra ut! Synes også det passet godt overens med de fargene på bildene som det ble vist til tidligere i tråden her.

Endret av hhf
Lenke til kommentar
Ok, ikke så flott som de fleste her, men en gubbe blir fornøyd likevel  :cool: 

5d. kombi, Trend med 130HK TDCi, Auto og cruise.. blir den fineste bilen jeg har hatt noen gang!  :D  -Ja, og Sony stereo for der var det godlyd synes jeg!

9015620[/snapback]

Ser veldig bra ut det! Jeg har bestilt en skikkelig "budsjettbil" i forhold til alt annet her inne. Synes allikevel jeg fant en miks som passet greit:

100hk tdci Trend stv med sportsseter i delskinn, sportspakke, parkvarmer, parkeringssensor, solgardiner bak, sony stereo, avtagbart hengerfeste, 8-veis el justerbart sete, bagasjeromsgardin og sorte rails som jeg synes passer best til den uten kromlist.

Nå lurer jeg bare på om jeg burde bestilt SeaGrey istedenfor PantherBlack. Den så fin ut på bildet som ble postet her ihvertfall, men det er alltid vanskelig å se uten å ha bilen foran seg.

9015673[/snapback]

Takk! Hyggelig å se en til med litt moderat men bra ;) pakke -men for all del, det er virkelig gøy å lese de entuastiske innleggene her med alt flott utstyr som blir valgt til en fin bil! )..

Glemte å ta med avt.bart h.feste og motorvarmer på min også.. Blir min første diesel og etter hva jeg har skjønt kan den ha godt av litt oppvarming vinterstid..

En annen merkelig ting for meg er at jeg vurderte hekkspoiler (til min 5d kombi) men siden jeg skulle ha automat fikk jeg ikke dette..!!.. :roll: (Det kom frem av brosjyren men jeg trodde det var trykkleif!) Hva i alle har spoiler med automat å gjøre? Forhandler hadde ingen god forklaring heller og ristet like mye på huet som meg. Noen som skjønner noe av dette?...

Vel, jeg var jo usikker på spoiler så jeg slapp å tenke.. :hmm:

For øvrig fikk jeg nyss vite at min blir levert sist i uke 30, dermed håper jeg å få ny bil i siste ferieuke! Håper virkelig dette klaffer! En eldre kar gleder seg som en gutt igjen, mer enn jeg hadde trodd! :D

Slenger ellers på med en link -samt noen direkte -til fin side med bilder. Disse må da også være sea grey!?.. Vi blir nok fornøyd med den! :thumbup:

http://bil.feber.se/feber/art/20444/nya_fo..._en_bil_fr_mas/

http://feber.se/article_images/19591.jpg

http://feber.se/article_images/19546.jpg

http://feber.se/article_images/19594.jpg

http://feber.se/article_images/19600.jpg

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor pålitelig planlagt produksjonsmnd er i Ford Norges system? Har bestilt en s-max tit, som bl.a. har samme convers+ som den nye mondeo tit har, og leste på et engelsk forum at dette kunne forsinke saker og ting...

Vurderte lenge om jeg skulle gå for mondeo 2.0 tdi med automat, men med en liten pjokk på 6 uker og en stor vogn, så endte vi til slutt på s-max. Prøver dog å få min gamle far som er ihuga saab-mann til å se at mondeo i kombiutgave ikke er noe dårlig valg, så gjenstår det å se om han tar til vettet noen gang.

Til info er alt jeg har fått opplyst fra min forhandler at ønsket produksjonsmnd er juli, og at forhandlerprioriteten er 01 (som visstnok var så høyt de kunne sette den).

Lenke til kommentar

Glemte å ta med avt.bart h.feste og motorvarmer på min også.. Blir min første diesel og etter hva jeg har skjønt kan den ha godt av litt oppvarming vinterstid..

En annen merkelig ting for meg er at jeg vurderte hekkspoiler (til min 5d kombi) men siden jeg skulle ha automat fikk jeg ikke dette..!!..  :roll:  (Det kom frem av brosjyren men jeg trodde det var trykkleif!) Hva i alle har spoiler med automat å gjøre? Forhandler hadde ingen god forklaring heller og ristet like mye på huet som meg. Noen som skjønner noe av dette?...

Vel, jeg var jo usikker på spoiler så jeg slapp å tenke..  :hmm: 

Avt.bart h.feste kan du få ettermontert, men da koster det ca 10' istedenfor. Spoileren kan sikkert også ettermonteres, men som du sier - det er jo smak og behag med den - ser jo ok ut uten også. Hva gjelder spørsmål om sammensetning av utstyr og varianter, så er jeg også litt oppgitt over dette. Foreløpig er det en masse merkelige restriksjoner på hva man kan få på bilene. Selgeren min sa at dette var noe de hadde her i starten og så mente han det ville løsne etterhvet slik at man senere kunne bestille mange andre kombinasjoner. Jeg synes jo f.eks det er synd man ikke kan få de kromlistene man ønsker og grillutseende man liker best uten å kjøpe en motor man ikke synes man trenger. Men slik er det nå engang. Kommer nok allikevel raskt som "stylingsutstyr" på markedet, vil jeg tro.

Fine bilder du la ut linker til og det er helt sikkert SeaGrey. Glad jeg fikk valgt dette i siste liten nå ... :cool:

Lenke til kommentar

I helga så jeg en Trend stv. i Sea Grey. Med pene/tøffe felger synes jeg den er skikkelig lekker. Har også sett S-max i samme farge som har vært skikkelig tøff.

Helt klart min favorittfarge for tiden. Når det er sagt synes jeg den nye Mondeoen er fin i alle farger. Jeg så til og med Henning Solberg med en hvit Mondeo som så ordentlig tøff ut.

I helga fikk jeg forresten kommentarer fra 2 personer som uoppfordret skrøt veldig av utseendet på Mondeo. Og dette fra personer som synes Audi er den eneste bilen og som har "mobbet" meg lenge for at jeg kjører Ford. Ford må ha gjort noe ordentlig..

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor pålitelig planlagt produksjonsmnd er i Ford Norges system? Har bestilt en s-max tit, som bl.a. har samme convers+ som den nye mondeo tit har, og leste på et engelsk forum at dette kunne forsinke saker og ting...

Vurderte lenge om jeg skulle gå for mondeo 2.0 tdi med automat, men med en liten pjokk på 6 uker og en stor vogn, så endte vi til slutt på s-max. Prøver dog å få min gamle far som er ihuga saab-mann til å se at mondeo i kombiutgave ikke er noe dårlig valg, så gjenstår det å se om han tar til vettet noen gang.

Til info er alt jeg har fått opplyst fra min forhandler at ønsket produksjonsmnd er juli, og at forhandlerprioriteten er 01 (som visstnok var så høyt de kunne sette den).

9034935[/snapback]

S-max er en kjempebil og jeg har selv vært litt i tvil om jeg egentlig skulle ha valgt denne.

Jeg vet litt om dette ettersom jeg har vært nokså pågående mot forhandler i forhold til bestilling og forsinkelse av nye Mondeo jfr min tidligere innlegg her inne.

Min erfaring er at dette "feltet" planlagt produksjonsmnd" i deres system betyr lite.

Det er først nå det kommer opp "target delivery" (eller noe sånt) at ting begynner å skje. Når chassisnummer kommer opp, er den underveis og de kan være konkret på leveringsdato. Min forhandler sier også at biler "plutselig" dukker opp selv om disse skulle vært levert senere.

Denne forhandlerprioriteten tror jeg betyr lite.

Jeg tror det et veldig tilfeldig når bilene blir produsert.

Tror neppe at Converse er årsaken til forsinkelse. Jeg prøvekjørte en S-max med automat og Converse i forrige uke. Jeg så også flere S-max med Converse på parkeringsplassen til forhandler.

Lenke til kommentar

Takk for svar (selv om det ikke var Mondeo ;)

Var det jeg fryktet også. Fikk da jeg bestilte i slutten av mai beskjed om at det var ca 8 ukers leveringstid, men at det tok 3 uker fra den var produsert til den var klar for levering fra forhandler. Så da ser det ut til at ferien i år vil foregå med sambo og barn i fly til veslandet, og far i fullstappet Scenic (urghhh).

Har forøvrig endt opp med en sea grey 2,0 tdci automat, med comfortpakke (el-sete, p-sensorer og cruise), mørke vinduer, bluetooth, hengerfeste og el-innfellbare speil. Tror det gjør susen :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...