Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye Ford Mondeo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke helt at den blir sammenlignet med 3 serien, har 5 serie idag, og de virker like, når det gjelder størrelse og plass i kupen...?

8997588[/snapback]

Har selv vurdert Mondeoen nettopp opp mot en 3-serie. Det er ikke størrelsen som gjør sammenligningen aktuell.

Det er der jeg ikke henger med. Man snakker om mest mulig bil for pengene, for der blir faktorene i mitt valg av bil: garanti, kjørekomfort, utstyr, plass, karroseri muligheter og avanserte elektroniske detaljer.

Vi snakker om en fulloaded mellomklasse bil til +/- 400.000.-

Som Clarkson sa.: Sjaførene fra de 3,ville ha sagt at det var en bedre bil, hvis de ikke viste hva de hadde kjørt.

9000558[/snapback]

Man må jo ta med seg at Clarkson ofte har litt spesielle meninger :hmm:

Lenke til kommentar
Nå har jeg fått tatt bilder.Dette er fargen Sea grey.

Titanium X med 2,0 tdci med aut. komfortpakke,hengerfeste, 18" hjul (Sporer ikke ) +annet

9000963[/snapback]

Grattis med ny bil da! :) *misunnelig*....må vente lenge før jeg får min.... >Blah<

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt at den blir sammenlignet med 3 serien, har 5 serie idag, og de virker like, når det gjelder størrelse og plass i kupen...?

8997588[/snapback]

Har selv vurdert Mondeoen nettopp opp mot en 3-serie. Det er ikke størrelsen som gjør sammenligningen aktuell.

Det er der jeg ikke henger med. Man snakker om mest mulig bil for pengene, for der blir faktorene i mitt valg av bil: garanti, kjørekomfort, utstyr, plass, karroseri muligheter og avanserte elektroniske detaljer.

Vi snakker om en fulloaded mellomklasse bil til +/- 400.000.-

Som Clarkson sa.: Sjaførene fra de 3,ville ha sagt at det var en bedre bil, hvis de ikke viste hva de hadde kjørt.

9000558[/snapback]

Man må jo ta med seg at Clarkson ofte har litt spesielle meninger :hmm:

9001685[/snapback]

+ ett par andre...

Lenke til kommentar
På nye biler som mondeo syntes jeg ikke 18" så spesiellt stort ut,, ville nesten valgt 19" hvis jeg skulle kjøpe :hmm:

Utrolig pen bil.

9003042[/snapback]

Enig med deg når det gjelder utseende, men jeg kjører Tønsberg-Drammen-Tønsberg hele året, og da blir du lei av å kjøre på slike dekk og felger. Har vært ute flere ganger å prøvekjørt (og bestilt) den nye Mondeo´n og kan skrive under på at kjøreegenskapene/opplevelsen ligger i toppsjiktet, selv med både 16 og 17" felger. Har hatt en W211 MB E-klasse m/18"(https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=742650&view=findpost&p=8990883) , men gikk over til Ford pga masse trøbbel med E-klasse samt ELENDIG kundeservice hos Bertel O.Steen. Støynivå og luksusfølelsen ligger helt på høyde i nye Mondeo´n som i E-klassen....og masse mer technogadgets! :)

Lenke til kommentar
1 mnd

9002081[/snapback]

Litt nysgjerrig, setene dine har skinn på setesidene, men hva er på sitteflatene..?

Har hørt mye forskjellig, semsket skinn, kunststoff og noe annet. Dine ser ut som de er perforerte..!!

Lenke til kommentar

Titanium X med 2,0 tdci med aut. komfortpakke,hengerfeste, 18" hjul (Sporer ikke ) +annet

9000963[/snapback]

Er det bare meg eller er bildet borte ? Jeg ser ikke noe her (men ser interiøret på bildet du har lagt ut i annen post).

18" som ikke sporer høres jo interessant ut. Jeg har valgt sportspakka også med sportsfjærene - spørsmålet er om det kan bli litt hardt også etterhvert med lavere profil også ... Ellers helt med på at det kler bilen godt uten at jeg nå har sett ditt bilde med hjulene på ...

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt kjører jeg en forrige generasjon Mondeo med 18'' felger og 235/40 dekk. Er skeptisk til å ha det på norske veier, men kan støtte at dekktype kan ha mye å si. Kjørte i stykker en felg og dekk for en stund siden - takket være et hull type krater som plutselig dukket opp på en fylkesvei..

Måtte da bytte 2 dekk foran og gikk fra Goodyear Eagle F1 til Sumitomo. Hadde ikke hørt om merket men fikk det anbefalt av forhandler. Det var også klart rimeligere.

Forskjellen var stor da dekkene er mer komfortable, sporer mye mindre og i tillegg er stillere.

Vil også si at 18'' er mer komfortable enn man skulle tro, men sammen med fastere fjæring (Sportspakke) mener jeg det ikke passer så godt til norske forhold. Om man ikke skal drive veldig aktiv kjøring da :)

Prøvekjørte en ny stv. med Sportspakke og 17'' og den var fin, men merket at den gikk hardere over kanter enn en ny kombi uten sportspakke jeg tidligere hadde prøvd.

Lenke til kommentar
Som tidligere nevnt kjører jeg en forrige generasjon Mondeo med 18'' felger og 235/40 dekk. Er skeptisk til å ha det på norske veier, men kan støtte at dekktype kan ha mye å si. Kjørte i stykker en felg og dekk for en stund siden - takket være et hull type krater som plutselig dukket opp på en fylkesvei..

Måtte da bytte 2 dekk foran og gikk fra Goodyear Eagle F1 til Sumitomo. Hadde ikke hørt om merket men fikk det anbefalt av forhandler. Det var også klart rimeligere.

Forskjellen var stor da dekkene er mer komfortable, sporer mye mindre og i tillegg er stillere.

Vil også si at 18'' er mer komfortable enn man skulle tro, men sammen med fastere fjæring (Sportspakke) mener jeg det ikke passer så godt til norske forhold. Om man ikke skal drive veldig aktiv kjøring da :)

Prøvekjørte en ny stv. med Sportspakke og 17'' og den var fin, men merket at den gikk hardere over kanter enn en ny kombi uten sportspakke jeg tidligere hadde prøvd.

9006575[/snapback]

Har selv opplevd tilsvarende store forskjeller på min BMW med 17" før og det er helt utrolig hva dekkene har av betydning. Dine antakelser om at 18" og sportsfjærer blir i tøffest laget, er i tråd med mine. Tror jeg beholder 17" på bestillingen. Det er bare det jeg også har testet på en kombi med sportsfjærer og da var det helt fint ihvertfall... :thumbup:

Lenke til kommentar

Da har jeg også bestilt nye Mondeo, for levering nov/des. Jeg har kjørt Mercedes siste 12 år, og hadde ikke problemer med å skifte til Ford. Jeg trodde nok det i utgangspunktet. Årsaken er at bilen er stilig som bare det, og det viktigste, den var veldig god og komfortabel å kjøre. Utførelsesmessig er nok Mercedes i en klasse for seg, men saken var at jeg faktisk ble begeistret for Mondeoen. Prøvekjørte først på dagen en BMW 525 diesel av det nye slaget med 3 liters motor og 197 hk. Motormessig er BMW helt suverene, men jeg ble ikke overbegeistret for bilen. Trang plass til knærne, og litt stiv i rattingen. Og til 800' med utstyr? Nei takk. Prøvde Mondeoen på ettermiddagen og kjørte en lang tur fra Oslo, Sollihøgda, Lier, Oslo. Bilen var helt suveren, spesielt sytring og fjøring. Valget ble lettere enn jeg trodde. Dette var ikke noe å gruble på. Motormessig var det jo ikke det helt store da testbilen var en 1,8 diesel, men jeg har bestil 2 liter med aut. og håper det fungerer brukbart. Jeg må ned en klasse fra det jeg har hatt tidligere. Har alltid kjørt 6 sylindret, og skulle ikke ha noe annet. Nå er jo motorprogrammet til Ford beskjdent hva angår heftige motorer, men saken er vel at de små motorene er blitt så effektive at de snart konkurrerer med sine større brødre. Og så kjører jeg jo da mer miljømessig enn tidligere. Vet ikke om noen leste om nye S-klassen som kommer med 220 diesel? Da er det tydelig endringer på gang. Frem til levering er det min bil nr. 2 de siste 10 årene som må stå for skyssen, en 90 modell Scorpio 2,9 Ghia.

Lenke til kommentar

Du kan jo få hele bestillingen. 2,0 -130hk diesel Ghia stv. aut i Tonic met. med hengerfeste, stilpakke (Ghia X felger, mørkeruter bak B-stolpe og sølv takrails), komfortpakke (motor/kupevarmer, park.sensor, solskjermer, innf. speil, handsfree og avkjølt hanskerom), sikkerhetspakke (alarm og nøkkelløs start og adgang), el.seter begge sider, soltak, Bi-Xenon, navigasjon m/6 CD, spoiler bak og vinterhjul på std. 16" Ghia felger. Fullpris like under 460' minus noe rabatter, bl.a. 50% på vinterdekk.

Det ble litt frem og tilbake om det ble Ghia eller Titanium, men siden jeg er mest begeistret for myke komfortable biler så ble det Ghia.

Ford i Norge har allerede brukt opp kvoten sin på 1500 biler. Selger nevnte at de så langt har solgt like under 1700 biler, og at det som bestilles nå går på en tilleggskvote på 550 biler for produksjon i 2007, men da som 2008 modell. Derfor levering innenfor 3-6 måneder. Bilen er ikke tildelt noe kønummer foreløpig. Jeg vet kun at den blir produsert etter 3.9, som er oppstart for produksjon av 2008 modeller.

Lenke til kommentar

Poengene på egenskaper ble: M: 369, P: 365 (av 500), Totalt ble det: M: 477, P: 484 (av 650). Årsaken er at Passat fikk 86 poeng mot Mondeos 75 i kostnadsdelen.

Som nevnt tror jeg dette ville sett annerledes ut i Norge.

8960519[/snapback]

Norske AMS har kommet ut og her vinner Mondeoen en overlegen seier over Avensis på annen og Passat på tredje. Avensis scorer mye på prisdelen som gjør at denne blir nr 2. Det er lenge siden jeg har sett noen bil vinne med 20 poeng i en slik reell sammenligningstest faktisk.

Godt med litt etterrasjonalisering :thumbup:

Lenke til kommentar

9000963[/snapback]

Bildene av eksteriør er borte! Kan du legge de ut på nytt? Veldig nyskjerrig på Sea Grey!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...