Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye Ford Mondeo

Anbefalte innlegg

1. Hvor fikk du prøvet Mondeo 140HK? I Oslo?

2. Sto en grundig test i tyske Auto Motor & Sport nylig. Meget godt resultat, med ett viktig unntak. Bremsing på underlag med høy/lav friksjon ga ekstremt lang bremselengde. Bilen hadde fortsatt ca. 50 km/t når testbanen på 150m tok slutt. Dette gjorde meg urolig, jeg som nesten hadde bestemt meg for å gå for denne bilen. I Norge er jo varierende friksjon noe vi har hele vinteren. Håper dette enten var et engangstilfelle eller at Ford gjør noe snarest!

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Hvor fikk du prøvet Mondeo 140HK? I Oslo?

2. Sto en grundig test i tyske Auto Motor & Sport nylig. Meget godt resultat, med ett viktig unntak. Bremsing på underlag med høy/lav friksjon ga ekstremt lang bremselengde. Bilen hadde fortsatt ca. 50 km/t når testbanen på 150m tok slutt. Dette gjorde meg urolig, jeg som nesten hadde bestemt meg for å gå for denne bilen. I Norge er jo varierende friksjon noe vi har hele vinteren. Håper dette enten var et engangstilfelle eller at Ford gjør noe snarest!

Hva tenker dere?

8941169[/snapback]

Au, dette hørtes ikke bra ut. Nå har jo nye Mondeo fått veldig mye skryt for sine bremser og vinner på sammenligninger mot andre.

Men det er tydligvis på varierende underlag at den sliter.

Hva skal en gjøre med dette da? Ganske sikker på at dersom en tar kontakt med den lokale forhandler, har de ikke hørt om dette.

Lenke til kommentar

8941169[/snapback]

Au, dette hørtes ikke bra ut. Nå har jo nye Mondeo fått veldig mye skryt for sine bremser og vinner på sammenligninger mot andre.

Men det er tydligvis på varierende underlag at den sliter.

Hva skal en gjøre med dette da? Ganske sikker på at dersom en tar kontakt med den lokale forhandler, har de ikke hørt om dette.

8941281[/snapback]

Jeg skrev en mail til ford sentralt via nettsiden ford.no. Har ikke fått svar enda. AMS kommer med sammenligningstest i neste nr. Hvis resultatet er det samme vil jeg skrive e-post til importøren. Dette bør de jo svare på. Kanskje de gjør noe hvis vi er flere som skriver?

Lenke til kommentar

1. Røhne og Selmer.

2. Dekk har nok en viktig faktor her, gummiblanding, profil og bredde.

Ifg. bladet Bil, bremset Mondeoen kortest med 23,7m ved 80 km/t, foran

Avensis og Passat hhv. 25,3m. og 24,8m.

Prøvde en hard oppbremsning fra 60 km/t på vått veibane, stoppfølesen var

like heftig som innbremsingen med en berg og dalbane ( hvis det gir noen

mening).. veldig kontrolert og presist.

Lenke til kommentar

Snakket med salgssjefen hos min forhandler jeg nå nettopp.

De hadde ikke hørt om dette og syntes det hørtes veldig rart ut ettersom det i utgangspunktet er veldig gode bremser i nye Mondeo og at ESP og ASB fungerer godt. Det er også et "stivt" karosseri som burde hjelpe.

Finnes denne testen på nett eller bare i bladverson? Kan du evt gi et resyme av artikklen?

Lenke til kommentar

Det hørtes ut som et typisk forhandlersvar...

Det som utfordres i denne testen er ABS og ESP systemet i samarbeid. Det er krevende å utbytte friksjonen der den er god samtidig som bilen skal fortsette rett fram. AMS tester alle biler på denne måten og forskjellene er tildels store, men jeg har ikke sett et så dårlig resultat før. MB C-klasse stopper f. eks. på under 100 m.

Dette tyder på at det kan være tatt noen snarveier i programmeringen/justeringen. Kanskje har ikke Ford selv gjort denne testen.

Se: http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/e...04748_14194.hbs

Jeg tror som sagt det er importøren i dialog med Ford i tyskland som kan svare på dette...

Lenke til kommentar
Her kan det virke som testene gir forskellige resultater.

8941657[/snapback]

Har du sett andre som tester på denne måten? Det er ikke tvil om at Mondeo har meget gode bremser under normale forhold, men for Norge er situasjonen litt spesiell. Det bør jo uansett være tankevekkende at selv tyskere er opptatt av bremsing under ekstreme forhold...

Lenke til kommentar

Du har ett poeng.

Regner med at det kommer mange tester utover, og norske testere må ta hensyn til det varierte underlaget vi har her.

Ford følger nok nøye med alt som blir skrevet om Mondeoen, spesielt hvis det går på sikkerhet.

Mener at elektronikk og dekk også har ett samspill her.

Er vel også vektforskjell mellom MB. C og Mondeo.

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt Mondeo nå fra 2001, fikk ny i 2004 var det på tide å bytte igjen.

Har kjørt på firmaavtale, men vi blir jo skattet ihjel så kmgodtgjørelse ble eneste utvei.

Så da ble valget enklet, det måtte jo bli den nye mondeo`n.

Denne skrev jeg kontrakt på i dag:

Ford Mondeo TitX stv 2,0 TDCI 130 hk.

Safetech pakke.

Komfortpakke.

Navi avansert.

Bag. matte, nett skillvegg.

Mørktonet glass, hengerfeste

8 veis sete

Vinterhjul, spoiler bak

Skvettlapper foran

Takrails metal.

Eneste som bekymrer meg er att jeg må betale 419000,- mens andre her inne har fått mye mer i rabatt.

Lurer på om jeg må gå noen runder til med forhandler, men hvordan stiller dette seg når jeg skrev kontrakt i dag? :hmm:

Endret av Runecar
Lenke til kommentar
Etter å ha kjørt Mondeo nå fra 2001, fikk ny i 2004 var det på tide å bytte igjen.

Har kjørt på firmaavtale, men vi blir jo skattet ihjel så kmgodtgjørelse ble eneste utvei.

Safetech pakke.

Komfortpakke.

Navi avansert.

8 veis sete

Vinterhjul, spoiler bak

Skvettlapper foran

Takrails metal.

Eneste som bekymrer meg er att jeg må betale 419000,- mens andre her inne har fått mye mer i rabatt.

Lurer på om jeg må gå noen runder til med forhandler, men hvordan stiller dette seg når jeg skrev kontrakt i dag?  :hmm:

8943021[/snapback]

--------

Gratulerer med et godt valg :)

Hvor mye fikk du i rabatt? Kan vel tenkes at det er mulig å krangle deg fram til noe ;)

Hvilken farge valgte du?

Lenke til kommentar

Safetech pakke.

Komfortpakke.

Navi avansert.

8 veis sete

Vinterhjul, spoiler bak

Skvettlapper foran

Takrails metal.

Lurer på om jeg må gå noen runder til med forhandler, men hvordan stiller dette seg når jeg skrev kontrakt i dag?  :hmm:

8943021[/snapback]

--------

Gratulerer med et godt valg :)

Hvor mye fikk du i rabatt? Kan vel tenkes at det er mulig å krangle deg fram til noe ;)

Hvilken farge valgte du?

8943560[/snapback]

Jeg har desverre ikke noe valg når det gjelder farge, vi må kjøre rød bil i firma jeg jobber i (branding kaller de det på godt norsk).

Så fargen blir colerado red.

Fikk 15000,- i storbrukerrabatt, må vel kunne prute med meg vinterdekk og hengerfeste selv om jeg har underskrevet kontrakt. Bilen skal heller ikke leveres meg før i desember, så det er jo en stund til de sender inn bestilling til fabrikk på min bil.

Lenke til kommentar

Rødfargen til nye Mondeo er helt grei. Jeg så en på parkeringsplassen til min forhandler (nettopp kommet) og jeg syntes denne fargen passet godt til bilen.

Nå er det jo slik at de har muligheten til å gi 40-50% rabatt på vinterdekk/felg slik at 15.000,- i rabatt hørtes litt stusselig ut.

Hvordan har driftsikkerheten vært i den Mondeo du har nå?

Mye folk som har en oppfatning av at Mondeo av utgående modell har dårlig kvalitet hører jeg...

Lenke til kommentar
Rødfargen til nye Mondeo er helt grei. Jeg så en på parkeringsplassen til min forhandler (nettopp kommet) og jeg syntes denne fargen passet godt til bilen.

Nå er det jo slik at de har muligheten til å gi 40-50% rabatt på vinterdekk/felg slik at 15.000,- i rabatt hørtes litt stusselig ut.

Hvordan har driftsikkerheten vært i den Mondeo du har nå?

Mye folk som har en oppfatning av at Mondeo av utgående modell har dårlig kvalitet hører jeg...

8943784[/snapback]

2001 mod jeg hadde vær helt grei, den spiste bakdekk pga feil i bakstillingen som de aldri fikk bort. Kjørte ca 200000 med den uten nevneverdige problemer ellers.

2004 mod jeg har nå har gått 130000 uten noen som helst problemer, kun hatt 20000km servicer..

Jeg kan gjøre ca 40-50 mil på en dag uten problemer, kjenner nesten ikke på kroppen att jeg har kjørt så langt.. mye pga att jeg sitter godt i bilen... blir jo selvsagt sliten i topplokket uansett hva slags bil man kjører.. når man banker 40-50 mil på en dag.

Så dette er en stor grunn til att jeg velger mondeo i dag.

Lenke til kommentar

2001 mod jeg hadde vær helt grei, den spiste bakdekk pga feil i bakstillingen som de aldri fikk bort. Kjørte ca 200000 med den uten nevneverdige problemer ellers.

2004 mod jeg har nå har gått 130000 uten noen som helst problemer, kun hatt 20000km servicer..

Jeg kan gjøre ca 40-50 mil på en dag uten problemer, kjenner nesten ikke på kroppen att jeg har kjørt så langt.. mye pga att jeg sitter godt i bilen... blir jo selvsagt sliten i topplokket uansett hva slags bil man kjører.. når man banker 40-50 mil på en dag.

8943900[/snapback]

Godt å høre. Tror egentlig at kvalitetsrykte til utgående Mondeo er værre enn den reelle kvaliteten.

Lenke til kommentar

8943900[/snapback]

Godt å høre. Tror egentlig at kvalitetsrykte til utgående Mondeo er værre enn den reelle kvaliteten.

8943944[/snapback]

Uten tvil, i firma som jeg jobber i så har vi ca 70-80 mondeo`r og vi har aldri hatt så lav bilkost.

Og vi kjøper de gjennom røhne og selmer, her er det ikke noe leasing.

Hmm, jo mer jeg tenker på det jo mer sur blir jeg.. skal da kunne gå ann å få mer rabatt, lurer på om jeg ikke skal ringe røhne og selmer i morgen.

Litt andre forhold der inne enn her på Gjøvik. :D

Lenke til kommentar
Uten tvil, i firma som jeg jobber i så har vi ca 70-80 mondeo`r og vi har aldri hatt så lav bilkost.

Og vi kjøper de gjennom røhne og selmer, her er det ikke noe leasing.

Hmm, jo mer jeg tenker på det jo mer sur blir jeg.. skal da kunne gå ann å få mer rabatt, lurer på om jeg ikke skal ringe røhne og selmer i morgen.

Litt andre forhold der inne enn her på Gjøvik.  :D

8943985[/snapback]

Med så mange biler i firmaet, så burde jo absolutt mulighetene være tilstede for litt større rabatt enn det du nå har fått.

Ville nok tatt en telefon til selger hadde jeg vært deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...