Gå til innhold

Ny sykkel - noen tips?


Jooakim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Jeg skal ikke ha racing-sykkel, om det er slik med "bøyd" styre. :)

 

Jeg vil helst ha dempere bak, da jeg kommer til å sykle litt i Bergen sentrum. :)

8570637[/snapback]

Hvis du faktisk skal sykle Molde-Bergen så gjør du ditt livs tabbe ved å kjøpe sykkel med dempere. I såfall må de kunne være låsbare. Men det kommer til å suge å sykle så mange mil på en offroad/MTB. Racer er tingen, og selv om du sier det er uaktuellt så ville jeg sett på sjangsene til å få "prøvekjørt" en - du merker forskjellen instantly.

 

edit: og syklene kan sikkert sendes med Hurtigruta?

 

edit2:

 

Jeg kan jo gå inn på grunnene til at MTB er en dårlig ide:

 

- Dempere som gynger utgjør et meget stort energitap, noe som merkes over lengre tid

- Hva trenger du dempere til? Hoppe ned fra fortauskanter?

- MTB'er har en meget oppreist sittestilling, rett og slett fordi man må ha litt bedre oversikt/balanse hvis man skal bruke dem i terrenget

- En racer har tynne dekk, mildt sagt en kjempe-fordel

- En racer gir en fantastisk sittestilling som gjør at du lettere kan bruke hele kroppen når du sykler.

Endret av Tiamin
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke vil ha racingsykkel er av den enkle grunn at jeg kommer til å sykle mye i Bergen sentrum.

8761045[/snapback]

Really? Det er det samme som å bære med seg en seng over vidden slik at man kan sove i den når man kommer frem.

 

Hvis du ene og alene ikke vil ha racer fordi du skal sykle i sentrum så vil du angre bittert. :) Sentrum er ganske lite her, det er mye bedre å ta bena fatt når man skal fra sted til sted.

Lenke til kommentar

45 mil på asfalt med en offroader uten låsbare dempere? :( Lykke til. Jeg har drevet aktivt med sykling noen år nå å bygger opp sykler med komponenter importert fra diverse fabrikanter (skal sies at dette ikke er yrket mitt, men mer en hobby som fulgte med sykling). 4000,- er ikke allverden for å bruke på en sykkel du skal sykle en såpass lang strekning med. Hvor lang tid har du tenkt å bruke?

 

Personlig ville jeg ikke vært i tvil. Jeg ville gått for en racer. Muligens får du noen Fiji-racere ned i ca 4000 kroner. Jeg tror heller ikke du finner mange offroadere til denne prisen med låsbare dempere (da må girene og ramma isåfall være rimelig tarvelig). Et kompromiss mellom landeveissykkel/racer og mtb/offroad er jo en hybridsykkel. Muligens er jeg litt kresen når det kommer til dette, men jeg ville ikke gått under shimano XT/105 serien om jeg var deg. Da har du gode gir iallefall, men til 4000,-? Du må nok iallefall oppi 6000kroner for å få noe ok. Hybridsyklene har ikke dempere, men du kan jo isåfall koste på deg et dempegaffelsett du kan montere når du skal ut å takle brosteinen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...