Gå til innhold

Hvilket Core2-hovedkort velger dere, og hvorfor?

Anbefalte innlegg

De nye Core2-prosessorene har blitt ganske populære det siste året, og det har kommet en drøss med hovedkort som støtter disse prosessorene. Det jeg lurer på er hva slags hovedkort dere har valgt, og hvorfor dere har endt opp med nettopp det hovedkortet. Når folk anbefaler hovedkort til folk som skal kjøpe seg et nytt Core2-system, har jeg på følelsen av at det kan være variasjon over hva folk anbefaler, alt etter hva man skal bruke det Core2-systemet til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan godt starte med å komme med mitt valg, og hvorfor.

Bygget opp mitt første Core2-system i høst. Valget falt på MSI 975X Platinum PowerUp Edition. Siden dette Core2-systemet skulle kjøre FreeBSD/OpenBSD måtte jeg stille store krav til kompabilitet. De fleste hovedkortene jeg så tilfredsstilte ikke disse kravene. Så det ble masse lesing av spesifikasjoner, manualer osv for å finne det rette hovedkortet. Valget falt til slutt på dette 975X hovedkortet fra MSI. Bakdelen var at kortet bare hadde en nettverkskontroller. Heldigvis var denne fra Intel. Sørsiden var ICH7DH, også godt støttet. Har hatt hovedkortet i bruk i over et halvt år, og det har vist seg å være ganske stabilt, særlig etter et par BIOS-oppdateringer. Skal oppgradere det eksisterende P4-systemet mitt til Core2, samt at jeg skal bygge opp et helt nytt Core2-system. Kommer da til å ha totalt 3 Core2-systemer. Har da valgt samme hovedkort fordi jeg allerede har sett hvor stabilt hovedkortet er, samt at det er ganske kompatibelt. Med andre ord, når alle tre Core2-systemene er oppe, vil alle ha MSI 975X Platinum PowerUp Edition som hovedkort. Det at jeg også plukket opp de to nye kortene på lagersalg til ca 700 kr pr stk bidro også til at jeg har lagt meg på dette hovedkortet når det er snakk om Core2. Har ikke testet ut klokke-egenskapene, og kommer ikke til å gjøre det heller. Men hvis dere ser etter et godt, stabilt og kompatibelt Core2 hovedkort for bruk i GNU/Linux, FreeBSD/OpenBSD eller Solaris 10 (sørside og nettverkskontroller er også støttet i Solaris 10, antakelig lyd også, siden det er Intel HD Audio systemet hvis man bruker OSS), er dette hovedkortet veien å gå.

Lenke til kommentar

Mitt p5b deluxe ankommer om få dager. Valgte dette hovedkortet fordi det har mange tilkoblingsmuligheter. Forresten klokker det ganske så godt. Når jeg i tillegg ikke trenger sli var valget enkelt. Tenkte en stund på P5Ne-sli, men fant ut at det var verdt det å betale noen hundrelapper ekstra for p5b deluxe.

Endret av ptta
Lenke til kommentar

Når jeg sist bygde meg en arbeidsstasjon var kravet at jeg skulle satse på kvalitet veien gjennom. det hadde kort og greit blitt nok maskiner med Abit, Asus og MSI hovedkort. fikk låne to kort av en nettbutikk og gikk de ettertrykkelig etter i sømmene. Ett Asus P5WDG2-WS og ett Intel Bad Axe (Intel D975XBX2). Asuskortet var ett bra hovedkort men kvalitetsfølelsen med Intelbordet er det få, om noen som slår. Ved å montere cpukjøleren på ett lga775 bord flexer de fleste bord, inklusive asusbordet. men intelbordet var akkurat like rett og flatt. (jeg mistenker de å bruke 9+ lags pcb) for dønn stivt var det. og er det fremdeles. og så er det dønn stabilt. selv når det presses i knestående med 95% cpu- og minneload i timesvis med realtimerendering av tegninger. jeg må tenke tilbake til de gode gamle SUN Blade 150 arbeidsstasjonene vi hadde for 5 år siden for å finne maken til stablitet.

men det koster litt mer enn de fleste andre..

Go Intel.

Lenke til kommentar
sjekket med en kollega som bruker Linux på sin maskin og man sier at han bare smiler. og han smiler sjelden når det er datasnakk..

8567402[/snapback]

Selv bruker jeg OpenBSD på Core2-systemet mitt og MSI-kortet listet opp først i tråden. Også det går helt problemfritt. Alt på det hovedkortet er støttet. Sannsynligvis fungerer kortet også optimalt i Solaris 10, og selvfølgelig GNU/Linux. Av "normale" hovedkort var det kun MSI-kortet jeg kunne bruke.

Lenke til kommentar

Hei.

Valget av HK, var vell ikke så veldig vanskelig for min del. Har hatt mange gode erfaringer med Abit sine HK.

Så etter litt "grus" i hjernen, falt selvsagt valget på dette HK`et. :Abit HK

Til nå nå har det blitt kjørt 24/7 siden innkjøp i September 2006. (bortsett fra noen sure oppgulp av "starte på nytt" )

Klokker min lille CPU på E6400 [email protected].

Støysvakt, ryddig og veldig enkelt oppset. Bios i kjent Abit stil.

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar
Valgte samme kort som deg stigfjel(4st). Stabilt/fikk bra tester og at eg har msi på alle mine maskiner.

8567727[/snapback]

Ja, det er et meget bra valg. Kortet fikk bl.a. Editor's choice på Toms Hardware Guide for best forhold mellom pris og ytelse/kvalitet.

Lenke til kommentar
Må si at det plager meg at jeg finner ingen Intel Audio løsning på MSI 975X Platinum PowerUp Edition. eller ser jeg feil ?

8569819[/snapback]

Joda, Intel HD Audio (Azalia) fins på dette kortet. Se på produktsiden for kortet, under Audio. Lydbrikken er designet ut i fra Azalia 1.0 specs, altså Intel High Definition Audio. Da Toms Hardware Guide testet 975X hovedkort, var det dette hovedkortet som ga best lyd utenom Intel 975X "Bad Axe". Der brukte Intel en lydbrikke fra Sigmatel, en bedre produsent enn Realtek. Testen finner du her.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det står jo dette:

Audio

• Chip integrated by Realtek® AL882M

- Flexible 8-channel audio with jack sensing

- Compliant with Azalia 1.0 spec.

8569913[/snapback]

Det betyr at lydkortet er kompatibelt med Azalia 1.0 spec, altså Intel HD Audio. Klart, får du tak i Intel 975X "Bad Axe" til en rimelig penge, gå for det. Det er ikke Intel som har laget lydløsningen, det er heller ikke tilfelle på "Bad Axe" hovedkortet heller. Men forskjellen mellom MSI og Intel her er at Realtek har laget brikken på MSI-kortet, mens Sigmatel har laget brikken på Intel-kortet. Så er det opp til deg å vurdere hvilket kort du velger. Jeg gikk for MSI sist fordi jeg fikk dette kortet svært billig. Siste eksemplar jeg kjøpte, fikk jeg for 625 kr på lagersalg hos PSData. Til den prisen velger jeg gladelig kortet fra MSI når kortet fra Intel da blir over 1000 kr dyrere, og MSI-kortet er like kompatibelt med forskjellige OS som kortet fra Intel.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
WoW det var svært billig penger det... kanskje jeg også skal vent på lager salg =P men jeg skjønner hva du mener nå... etter den siste posten der...

8569983[/snapback]

Som sagt, Azalia er en lydstandard som Intel har formet ut. Denne erstattet AC97-standarden som var overmoden for utskifting. Men bra, da er vi enige om den saken. Og det er lurt å følge med på hva som legges ut for lagersalg. Da kan man gjøre svært gode kjøp, som du så i mitt eksempel.

Lenke til kommentar

Har bestilt ASUS P5K Deluxe. Har intel baserte hovedkort fra før og er godt fornøyd med det - også på grunn av nytt brikkesett fra Intel så eg får håpe der er noen forandringer/ forbedringer der... Liker å forske ut og ha det nyeste når eg først kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...