AsconaB Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Har til nå brukt et gaaaammelt program som heter iPhoto Plus 4. Har egentlig ikke brukt det så mye, men nå har interessen tatt seg litt opp og har tenkt å investere i litt bedre saker. Hva anbefales ? Det er vel en haug av bilderedigeringsprogrammer..... Forresten, har sett meg ut at Corel Knockout er et program jeg MÅ ha, later til at det er en plugin ? Da inskrenkes kanskje valget av hovedprogram ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 I følge sida til Corel er det ein plugin som passer for Adobe Photoshop, Corel Photo-Paint og Corel Painter. Photoshop er eit av dei beste, og mest brukte biletbehandlingsprogramma på marknaden, men prisen er stiv. Det finst i ein versjon med færre funksjonar, Photoshop Elements, men om Knockout fungerer med den kan eg ikkje seie. Prisar finn du på Adobe.no; trykk på handlevogna oppe til høgre. Corel Painter og Photo-Paint veit eg eigentleg ingenting om. Photoshop, om du har råd til det, er utvilsamt eit godt program, og det finst mange nettressursar, bøker og DVD-ar for læring. Her på forumet er Photoshop det mest brukte (og i dei fleste tilfella ein piratkopiert versjon [kjelde]). Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jeg bruker Corel Photo Paint en del og synes det er et meget godt og raskt program, eneste ulempen er at det ikke støtter RAW, men de få gangene jeg tar bilder i RAW bruker jeg Bibble Labs. Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Hmm, prisen på Photoshop var jo mildt sakt stiv. Skulle visst om Knockout fungerte med Elements, noen ? Og hvor pleier dere å kjøpe fra ? Fotovideo ? Finnes det noen "programm" butikker/webshop ? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=41 Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 Tok kontakt med Corel, her er svaret jeg fikk : Knockout 2 will work with Adobe CS, and may sometimes work with CS2, but will not work with CS3 or Elements 5.0. Blir vel nødt til å gå for CS da. Skjønner ikke helt "may sometimes work with CS2", er det bare flaks hvis det virker ? Høh ! Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Bør jeg gå for norsk eller engelsk versjon ? Har kanskje ingen betydning annet en språk ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Den einaste ulempa med norsk versjon er at det meste av tutorials o.l. er på engelsk, og det kan kanskje gjere det litt vanskelegare å finne fram i høve til dei. Driv du forresten med fotografering, og tek du då bileta i RAW? For RAW-konverteraren i Photoshop, Camera RAW, vert ikkje oppdatert lengre. Har du eit relativt nytt kamera må du då bruke eit anna program for RAW-konverteringa. Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Da går jeg for engelsk, siden jeg ikke har noen erfaring med programmet likevel. Ser ut som CS ikke finnes i salg lengre så jeg får vel gå for CS2 og håpe det fungerer. Tar ikke bilder i RAW, men det finnes vel enkle programmer for konvertering hvis jeg skulle gjøre det noen gang ? Lenke til kommentar
filthyhabits Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Driv du forresten med fotografering, og tek du då bileta i RAW? For RAW-konverteraren i Photoshop, Camera RAW, vert ikkje oppdatert lengre. Har du eit relativt nytt kamera må du då bruke eit anna program for RAW-konverteringa. 8583541[/snapback] Ikke det? Det er da ny versjon av RAW-konverter i CS3? Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Hmm, prisen på Photoshop var jo mildt sakt stiv. Skulle visst om Knockout fungerte med Elements, noen ? Og hvor pleier dere å kjøpe fra ? Fotovideo ? Finnes det noen "programm" butikker/webshop ? 8550028[/snapback] Elements støtter også plugins... Merk at hvis du er student, eller kjenner noen som er det (søsken? Holder med barne/ungdomsskole) kan du kjøpe til studentpris, CS3 får du da til 169 euro =1370 NOK, og det er ikke så verst! Ellers får du gjort det meste i Elements, anbefaler en glimrende bok av Scott Kelby som forklarer veldig godt alt du kan gjøre, også det du egentlig må ha fullversjonen til... Kjempebra bok, billig hos Amazon... Edit: Og Adobe Raw kom jo nettopp i ny utgave, og er med Elements og CS Endret 11. mai 2007 av kjelldell Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Ikke det? Det er da ny versjon av RAW-konverter i CS3?8587111[/snapback] Dårleg formulering frå mi side kanskje, men det virker ikkje som du har lest heile tråden. Trådstartar hadde bestemt seg for å kjøpe CS(1), og Camera RAW for denne vert ikkje oppdatert lengre. Det same lurer eg på om gjeld for CS2 ogso; den nyaste versjonen av ACR, 4.0, er vel berre kompatibel med CS3 og Elements 5.0.Elements støtter også plugins...So var det dette med å lese tråden då. Nokre få innlegg lengre oppe siterer trådstartar eit svar han har fått frå Corel, der dei seier at Knockout ikkje vil fungere med Elements 5.0. Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Om du kun skal bruke photoshop til privat bruk så har faktisk adobe sagt at de ikke bryr seg om man laster det ned. Sålenge man betaler for det når man tjener penger på noe man har laget i photoshop. Dette var ikke noen oppfordring til piratkopiering eller noe, jeg bare opplyste deg om synspunktet til adobe i denne saken Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Jo takk. Men nå har det seg sånn at jeg sitter på en 56k linje uten mulighet for bredbånd, derfor er nedlasting helt uaktuelt for meg. Bredbånd er fortsatt ikke tilgjengelig for alle dessverre. Hvordan får jeg foresten student pris ? Har en bror som går siste året på u.skolen. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) MÅ du bruke Knockout? Det finnes alternativer, f.eks Fluid Mask og Mask Pro, begge er nyere og bedre, og Mask Pro har en splitter ny versjon som er kompatibel med CS3. Edit/linker: Mask Pro Fluid Mask Endret 13. mai 2007 av Gjest Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Må selvsagt ikke det, ante ikke at det fantes andre programmer for dette. Dårlig research av meg, hehe. Leste bare en test av knockout på akam og fant ut at det bare måtte jeg ha. Får se om jeg finner noen tester av disse 2. Takk for at du gjorde meg oppmerksom. =) Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Hmmm, fant litt tester om disse + et tredje program : Digital Film Tools EZ Mask. Nå ble jeg egentlig bare usikker på hvilket jeg skal velge.....hmmm. Noen tips, noen som har erfaringer med disse ? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg ville gått for Mask Pro, siden den har støtte for CS3. Det er også den mest brukte. Har såvidt erfaring med det selv, og det er helt fantastisk. Pluss at det er litt billigere enn Fluid Mask :-P Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Akkurat, men så var det hvordan man får studentpris da ? Tenker da på CS3. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Gå inn på Adobe.com, og so inn på butikken (handlevogna på menyen øvst). I menyen til høgre finn du link til Education Store. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå