Gå til innhold

Fransk valg - to elitister.

Anbefalte innlegg

Jeg synes Sarkozy's utsagn om at arbeidsløs ungdom er avskum var nok til å fatte mistanke mot løftet om en lys fremtid for både gamle og unge i landet. Nå er Frankrike så blått som noen gang.

8552345[/snapback]

:dontgetit: Så vidt jeg vet refererte han til de mistilpassede, "underpriviligerte" drittungene med DolceGabbana-klær og RayBan solbriller som satte fyr på over 170 biler, knuste hundrevis av vinduer, raserte flere butikker og tok livet av én person.

Avskum - you got it right!

Og "disse stakkars arbeidsløse" har med sine voldsaksjoner sikkert styrket sin posisjon på arbeidsmarkedet. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Avskum - you got it right!

Og "disse stakkars arbeidsløse" har med sine voldsaksjoner sikkert styrket sin posisjon på arbeidsmarkedet.  :ermm:

8552748[/snapback]

Helt enig!

Alle demonstranter som tyr til hærverk er avskum!! Spiller ingen rolle om de er i Paris eller Oslo...

Ser ut som de begynner allerede... :roll:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=167924

Jepp...

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1773918.ece

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Tror ikke anarkistene som demonstrerer i kveld er tilhengere av Royal på noen slags måte.

"Jeg vil gjenreise arbeid, autoritet, moral og respekt, sa han."

- Sarkozy

Det grøsser nedover ryggen på meg, skulle gjerne ha gått i tog i natt hadde jeg vært fransk

Lenke til kommentar
Kan du peke på disse likhetene, Robocoop?

8549244[/snapback]

Ja, sosial bakgrunn og elitisme fra Science- Po er viktigere enn løst formulerte valgprogrammer.

8549996[/snapback]

Nå roter du fælt. Du må peke på selve politikken. Om du er aldri så anti-utdannelse, så er det fortsatt politikken som teller her.

Det var nok advarsler. Det er forskjell. Hun advarte Sakozy mot hva som kunne skje om han vant valget

8551805[/snapback]

Ja, man må jo legge til side demokratiet for å ikke tirre opp anti-demokratisk pøbel. Beste valgkampargumentet ever!

Lenke til kommentar

- Sarkozy

Det grøsser nedover ryggen på meg, skulle gjerne ha gått i tog i natt hadde jeg vært fransk

8553810[/snapback]

Grøsser nedover ryggen?

Hva er så galt med arbeid, autoritet, moral og respekt?

Viktige prinsipper i et demokrati.

Lenke til kommentar

- Sarkozy

8553810[/snapback]

Grøsser nedover ryggen?

8555394[/snapback]

Han sympatiserer sikkert med Blitz, som jo står for:

* Drive dank/late seg

* Forakte og opponere mot alle autoriteter

* Umoral (og dobbeltmoral :whistle: )

* Respektløshet

Lenke til kommentar

Grøsser nedover ryggen?

8555394[/snapback]

Autoritet i for stor grad er galt fordi det fører til mindre positiv frihet, og at de ressursterke i større grad kan missbruke sin makt. Moral er galt, fordi moral brukes til å forsvare politikk som ikke er rasjonell. Det å ha alle i arbeid som øverst mål er galt av samme grunn, det er irrasjonelt.

Lenke til kommentar
Raptor,07/05-2007 : 14:24]

- Sarkozy

8553810[/snapback]

Grøsser nedover ryggen?

8555394[/snapback]

Han sympatiserer sikkert med Blitz, som jo står for:

* Drive dank/late seg

* Forakte og opponere mot alle autoriteter

* Umoral (og dobbeltmoral :whistle: )

* Respektløshet

8558262[/snapback]

Oppfør deg litt seriøs i en diskusjon da.

Jeg grøsser av at det er de fire viktigeste prinsippinene han sier med det samme han er valgt.

Lenke til kommentar

Og flere enn meg står undrende og lurer på hvorfor. :hmm:

Dette er jo fire grunnpillarer i samfunnet!

Moral omfatter ærlighet, pliktoppfyllelse og arbeidsmoral.

Arbeid - det er jo bra! Flid er en dyd. Den som ikke vil arbeide, skal heller ikke ete.

Respekt - veldig viktig. Vi må respektere hverandre, og vårt felles lovverk.

Autoritet - Det er viktig å utøve sin autoriet, som man har blitt betrodd i et samfunn. Alt for mange veike politikere og byråkrater. Autoritet betyr lederskap.

Så langt bare plusstegn fra meg. :)

Lenke til kommentar

Arbeid - det er jo bra! Flid er en dyd. Den som ikke vil arbeide, skal heller ikke ete.

Kan du begrunne den der? Den er gal, fordi den går på bekostning av målet om at folk skal ha det best mulig. Alle i jobb fører til at flere faller utenfor, at de lavtlønnete får lavere lønninger, at arbeidsforholdene blir dårligere og at arbeidsgiverne generelt sett får for mye makt over ufaglærte arbeidstakere.

Lenke til kommentar

:dontgetit:

Arbeidsledighet er bra? Ja for de som er arbeidssky, og har så lite moral at de gladelig utnytter velferdssystemet i mangel på respekt for sine medmennesker, så kanskje det. :whistle:

Når har forresten høy sysselsetting ført til at arbeiderne får mindre rettigheter? I dag er det jo "selgers marked" i salg av arbeidskraft her til lands!

PS. Sarkozy's bilbrennende motstandere klager jo nettopp på at de ikke får jobb.

Spørsmålet blir: Frykter de Sarkozy fordi han lover å skaffe dem arbeid? Har de etter dyptpløyende økonomisk analyse kommet frem til at en venstredreining (Segolene Royal) av fransk politikk vil sørge for høyere arbeidsledighet, slik at de fortsatt kan loffe rundt og sægge og være tøff?

:p

Lenke til kommentar
:dontgetit:

Arbeidsledighet er bra? Ja for de som er arbeidssky, og har så lite moral at de gladelig utnytter velferdssystemet i mangel på respekt for sine medmennesker, så kanskje det.  :whistle:

Det å presse folk til å jobbe for 35 kroner timen eller til å bo på gata er heller ikke å vise respekt for sine medmennesker. Det er alltid et svakhetstegn når man må appellere til moral, da det å vise til moral er irrasjonelt. I denne sammenheng brukes jo moral som en herskerteknikk, for å få de lavtlønnete og vanlige arbeidere til å akseptere luselønn fremfor å kreve en velferdsstat med trygder og minstelønninger.

Det skal jo nevnes at andelen som går på sosialen i mer enn et år slettes ikke er så høy at det er noe å snakke om.

Når har forresten høy sysselsetting ført til at arbeiderne får mindre rettigheter? I dag er det jo "selgers marked" i salg av arbeidskraft her til lands!

Det er jo nettopp fordi vi har trygder i Norge, noe som hindrer arbeidsmarkedet fra å bli oversvømmet av arbeidskraft. Hadde man ikke hatt trygder, så hadde man også hatt større overskudd av ufaglært arbeidskraft. Det man ser fra andre land som USA er jo at forholdene for de lavtlønnete er elendige selv om man har høy sysselsetting.

Det som er problemet er ikke sysselsettingen. Det er at du ønsker å øke den, ikke ved å skape vekst og flere arbeidsplasser, men ved å gjøre de fattige mer desperate så de godtar jobb til lavere lønn.

Lenke til kommentar
Det å presse folk til å jobbe for 35 kroner timen eller til å bo på gata er heller ikke å vise respekt for sine medmennesker. 

Enig der.

Det er alltid et svakhetstegn når man må appellere til moral, da det å vise til moral er irrasjonelt.
Jeg har muligheten til å ta 1000-lappen du nettopp mistet på gulvet uten å bli oppdaget. Jeg har ingen negativ konsekvens å frykte for dette. Likevel - min moral hindrer meg, og jeg tapper deg på skulderen, gir deg tusenlappen med et smil og sier "du mistet denne". Gjorde jeg det fordi jeg er irrasjonell? Neppe. Var det svakt av meg? Ikke tale om! Viktige valg blir avgjort av moral, ikke bare av hva som ansees for å være rasjonelt.

I denne sammenheng brukes jo moral som en herskerteknikk, for å få de lavtlønnete og vanlige arbeidere til å akseptere luselønn fremfor å kreve en velferdsstat med trygder og minstelønninger.
Nå begynner du å lese vel mye inn i den ene setningen min.... Har aldri sagt noe negativt om minstelønninger, ikke i ett eneste innlegg på dette forumet. Eller er det en annen sammenheng du referer til?

Det skal jo nevnes at andelen som går på sosialen i mer enn et år slettes ikke er så høy at det er noe å snakke om.

* host * Du om det. Jeg synes det er noe å snakke om. Spesielt at enkelte folkegrupper har bortimot halvparten av sine arbeidsføre på trygdeordning.

Det er jo nettopp fordi vi har trygder i Norge, noe som hindrer arbeidsmarkedet fra å bli oversvømmet av arbeidskraft. Hadde man ikke hatt trygder, så hadde man også hatt større overskudd av ufaglært arbeidskraft. Det man ser fra andre land som USA er jo at forholdene for de lavtlønnete er elendige selv om man har høy sysselsetting.
Kan være enig med deg her, men trygdesystemet i Norge må revideres og bedre beskyttes mot misbruk.

Det som er problemet er ikke sysselsettingen. Det er at du ønsker å øke den, ikke ved å skape vekst og flere arbeidsplasser, men ved å gjøre de fattige mer desperate så de godtar jobb til lavere lønn.

8561120[/snapback]

Dette er horrible beskyldninger mot meg. Har du noe som helst dekning for dem?

Lenke til kommentar
Jeg har muligheten til å ta 1000-lappen du nettopp mistet på gulvet uten å bli oppdaget. Jeg har ingen negativ konsekvens å frykte for dette. Likevel - min moral hindrer meg, og jeg tapper deg på skulderen, gir deg tusenlappen med et smil og sier "du mistet denne". Gjorde jeg det fordi jeg er irrasjonell? Neppe. Var det svakt av meg? Ikke tale om! Viktige valg blir avgjort av moral, ikke bare av hva som ansees for å være rasjonelt.

Dette er jo egentlig et interessant problem. Man kan hevde at samfunnet blir bedre å leve i om alle ga tilbake tusenlappen i et slikt tilfelle. Derimot, så har det enkelte individ ikke noe å tjene rent egoistisk på å gi tilbake tusenlappen. Årsaken er at et individs handling ikke er tilstrekkelig til å svekke eller styrke slike normer.

En viktig forskjell er dog at dette er en moral som kan begrunnes rasjonelt rent kollektivt, noe som er mer tvilsomt med "alle i jobb".

Nå begynner du å lese vel mye inn i den ene setningen min.... Har aldri sagt noe negativt om minstelønninger, ikke i ett eneste innlegg på dette forumet. Eller er det en annen sammenheng du referer til?

Brukbare minstelønninger og "alle i jobb" er to motstridende mål, siden minstelønninger priser noen individer og tjenester ut av markedet. Når man mener at alle skal jobbe, så er man derfor også i praksis mot minstelønninger.

* host * Du om det. Jeg synes det er noe å snakke om. Spesielt at enkelte folkegrupper har bortimot halvparten av sine arbeidsføre på trygdeordning.

Sosialtrygden utgjør under en prosent av det offentlige sine utgifter. Det er utgiftene til uføretrygd og sykelønn som virkelig er et problem på statsbudsjettet.

Kan være enig med deg her, men trygdesystemet i Norge må revideres og bedre beskyttes mot misbruk.

Jeg mener at å sørge for at folk har det best mulig og at ingen faller utenfor er viktigere enn å bekjempe "snylting".

Dette er horrible beskyldninger mot meg. Har du noe som helst dekning for dem?

8561342[/snapback]

Når folk ikke får sosialhjelp, så blir de selvfølgelig mer desperate etter å skaffe seg jobb, og blir derfor lettere å utnytte.

Lenke til kommentar

Autoritet - Det er viktig å utøve sin autoriet, som man har blitt betrodd i et samfunn. Alt for mange veike politikere og byråkrater. Autoritet betyr lederskap.

Så langt bare plusstegn fra meg.  :)

8559979[/snapback]

Er ikke dette kun pompøse floskler som "enhver politiker" kunne slengt ut? Denslags går selvsagt hjem hos deler av folkemassen, men jeg synes det er mer betegnene å legge merke til noe av det mindre kjente Sarkozy har uttalt, f.eks. at han vil ta med seg Kärscher-høytrykkspyleren sin og "rengjøre" innvandrer forstedene. For en som har ambisjoner om å være den store landsfaderen som skal samle Frankrike til ny maktposisjon, fremstår slike flåsete uttalelser som et dårlig utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Så langt bare plusstegn fra meg.  :)

8559979[/snapback]

Er ikke dette kun pompøse floskler som "enhver politiker" kunne slengt ut? Denslags går selvsagt hjem hos deler av folkemassen, men jeg synes det er mer betegnene å legge merke til noe av det mindre kjente Sarkozy har uttalt, f.eks. at han vil ta med seg Kärscher-høytrykkspyleren sin og "rengjøre" innvandrer forstedene. For en som har ambisjoner om å være den store landsfaderen som skal samle Frankrike til ny maktposisjon, fremstår slike flåsete uttalelser som et dårlig utgangspunkt.

8561577[/snapback]

Var vel noe mer sånn som at han var klar til å spyle vekk steinkastende og bilbrennende ungdom? Noen som har sitatet?

Lenke til kommentar

(..) men jeg synes det er mer betegnene å legge merke til noe av det mindre kjente Sarkozy har uttalt, f.eks. at han vil ta med seg Kärscher-høytrykkspyleren sin og "rengjøre" innvandrer forstedene. (...)

8561577[/snapback]

Var vel noe mer sånn som at han var klar til å spyle vekk steinkastende og bilbrennende ungdom? Noen som har sitatet?

8561710[/snapback]

Hendelse 1: Sarkozy kaller kriminelle bander som brenner biler, raserer og plyndrer butikker og kaster stein på politiet for "avskum".

Dagen etter kan vi lese i Norske aviser: Sarkozy kaller alle innvandrere for avskum!

Hendelse 2: Sarkozy sier han skal rense opp i ghettoen med høytrykksspyleren sin. Dagen etter kan vi lese i media: Sarkozy skal spyle alle innvandrere på havet! :ohmy:

:roll:

Endret av HilRam
Lenke til kommentar

8561577[/snapback]

Nei, Hotbox, dette tror jeg faktisk ikke hvilken som helst politiker kunne sagt. Moral er jo fyfy i dag, likeså de gamle parolene til arbeiderbevegelsen, som gikk på nettopp arbeid, (arbeids)moral og rettigheter.

Hvis sosialistene i Norge hadde "slengt ut" dette i en valgkamp så er det nok stor fare for at den yngre massen av stemmeberettigede hadde blitt "skremt". :whistle:

Dersom Sarkozy skal være en landsfader så må han nødvendigvis ta tak i noe som den jevne franskmann anser som et stort problem. Jeg tror mange franskmenn er lei av disse bortskjemte drittungene som tror de kan gjøre hva de vil fordi de synes tilstrekkelig synd på seg selv. "Autoritet" anyone? Franskmennene er lei av handlingslammede politikere nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...