Gå til innhold

Fransk valg - to elitister.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er dette det franske velgere kan velge blant? De er omtrent identiske i bakgrunn og politikk. Jeg skjønner ikke hvorfor mediene må bruke tid på dette når det er fullstendig meningsløst.

8544307[/snapback]

Det virker ikke som om du virkelig har satt deg inn i politikken til de to.

Lenke til kommentar

Ségolène Royal er sosialist, hun har en god utdanning ved Det Politiske Fakultet, Paris, og har andre politiske meningen enn Nicolas Sarkozy.

Nicolas Sarkozy er konservativ, kommer fra Ungarn, og er leder for UMP, og har veldig ulike politiske meninger. Du sier de er identiske, jeg sier du har dårlige kilder.

O.T: Go Ségolène :D

Lenke til kommentar

Jeg kjenner hverken Sarkozy eller Segolene Royal som politikere eller mennesker. Jeg har heller ikke lest noen av partiprogrammene. Men Royal har en holdning overfor den bilbrennende, bortskjemte pøbelen som skremmer meg. Det er en holdning av å la vold være virkemiddelet som gir resultater.

Mest skremmende var det å se TV2-nyhetene i kveld, der unge Royal-tilhengere lovte at "dersom Sarkozy vinner, så skal vi lage h*vete i gatene i kveld!"

Dersom ingen lar seg skremme, men stemmer det de synes er det beste for Frankrike, uavhengig av hva pøbelen truer med, så ser jeg det som en seier for demokratiet og fornuften.

Så kan det godt tenkes at det er enkelte ting på Royal's valgprogram forøvrig som jeg ville være enig i. Og ting på Sarkozy's program jeg ville være uenig i. Hovedpoenget er at man ikke lar de som er raskest til å ty til vold få bli en maktfaktor i politikken. Og her svikter Royal totalt, på vanlig moderne sosialistisk vis.

Lenke til kommentar

Magasinet

Jean-Marie Le Pen

Le Pen har vunnet nye velgere i år ved å kjøre ha såkalt nulltoleranse for kriminalitet. Han foreslår blant annet å senke den kriminelle lavalderen til ti år, å bygge 200 000 flere fengselsplasser, samt å ta barnetrygda fra foreldre med kriminelle barn. Ifølge Aftonbladet skal Le Pen, som er en iherdig forsvarer av dødsstraff, til og med ha truet med å gjeninnføre giljotinen.

Spesielt har Le Pen og hans partifeller rettet skarp skyts mot muslimske innvandrere fra tidligere franske koloniområder i Nord-Afrika.

Ifølge Nasjonal Front utgjør denne innvandringen en trussel mot Frankrike og franskmenns dagligliv. Andre saker som ligger partiets hjerte nær er skatt, sikkerhet og arbeidsledighet, og en frykt for at EU og globalisering skal svekke fransk selvråderett og kultur.

Tilbake i 1987 kom Le Pen med et utsagn verden aldri vil glemme, da han sa at nazistenes gasskammer, der millioner av jøder ble drept, kun var «en detalj» i historien om andre verdenskrig. Han ble bøtelagt for dette utsagnet, men har siden kommet med flere omstridte utspill om jøder og Nazi-Tyskland. Han skapte også bråk da han foreslo å kaste innvandrere ut av Frankrike fordi de vanner ut «den franske identiteten».

I ung alder ble han flere ganger dømt for voldelige og rasistiske episoder.

:no:

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Enig. Han er jo helt ekstremt høyre-vridd.

8552473[/snapback]

Husk at de har ganske store problemer med islamistiske bydeler i Franrike. Men jeg vet ikke hva som er innvandringspolitikken der - ingen klar plan virker det som.

Omtrent som i Norge.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...