Gå til innhold

Hvordan finne "flaskehalsen" i systemet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3d mark 06 gir en god veiledning etter testen sidne den gir poeng på skjermkort og cpu, og hvis skjermkort har mye høyere scor så er cpu flaske hals

8544089[/snapback]

Det blir jo bare rør da. Har dobbelt så bra score med min 8800GTX i grafikk tester enn det min [email protected] har på cpu tester. Ta heller å skriv inn systemet ditt, så kan vi se om det er noen flaskehals der.

Endret av Megern
Lenke til kommentar
3d mark 06 gir en god veiledning etter testen sidne den gir poeng på skjermkort og cpu, og hvis skjermkort har mye høyere scor så er cpu flaske hals

8544089[/snapback]

Det eg vill finne ut er om ram en min er flaskehalsen. Hvordan kan eg finne ut av det ?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noe program som enkelt og konklusivt vil finne flaskehals i systemet ditt.

Hovedgrunnen til dette er vel fordi "flaskehalsen" vil kunne være i forskjellige komponenter helt avhengig av hva slags program du kjører.

På samme maskin kan:

- SpillA være begrenset av CPU

- SpillB være begrenset av grafikkort

- SpillC gi dårlig/hakkete ytelse pga. harddisk-ytelse

osv. osv.

Jeg tror den beste måten å finne ut er sansynligvis å skrive opp hva du har her på forumet, samt spesifisere sånn generellt hva du skal bruke maskinen primært til, og så høre på rådene fra de mange her på forumet som har bygget dusivis eller hundrevis av maskiner gjennom tidene. Jeg tror inget program vil kunne slå god gammeldags erfaring på dette området :)

-Stigma

Lenke til kommentar

8544089[/snapback]

Det eg vill finne ut er om ram en min er flaskehalsen. Hvordan kan eg finne ut av det ?

8544360[/snapback]

Jeg kan nestne katagorisk si at det er ikke tilfellet.

RAM fungerer sånn at den kjører på en hastighet bestemmt av internbussen din (i praksis satt av prosessoren). Enten takler RAMen din det, eller så har du RAM som er ikke er spesifisert til å kjøre på hastigheten du prøver å kjøre den på. Enkelt og grit.

Med andre ord: Så lenge du har RAM som er spesifisert rask nok til å kjøre sammen med den prosessoren du bruker, så hjelper det ikke å kjøpe raskere RAM. Den vil da bare ende opp med å kjøre på lavere hastighet enn det den kan. Det eneste som høyere hastighets RAM enn det som er standard kan hjele med er om du har planer om å overklokke. Ellers så er det ganske så ubrukelig.

Den eneste andre måten du kan få "bedre" RAM på da er å se på timings. RAm på 800Mhz kan ha gode timings eller dårligere timings. Poenget er bare at forskjellen mellom helt standard RAM timings og RAM med de aller beste timings du kan kjøpe er ytelsesmessig utrolig liten. Vi snakker i størrelsesorden under 1% for de fleste spill f.eks. , og selv på programmer der minnehåndtering spiller en stor rolle er det snakk om bare et par prosent på det meste. Prisenforskjellen er derimot som oftes meget stor.

Kort fortalt: Ved midnre du har konkrete planer om å overklokke, så kjøp RAM som passer til internbus hastigheten som prosessoren din bruker. Kjøp gjerne en av de billigere alternativene, og bruk heller pengene på bedre CPU/skjermkort eller annet slikt. Den totale ytelsen på systemet vil bli mye bedre slik. RAM bør være en av de siste tingene du bruker "ekstra" penger på i et system.

-Stigma

Lenke til kommentar

Systemet mitt består av følgende komponenter

RAM: 2x Curial PC3200 DDR-DIMM CL3

HD: 2x SEAGATE BARRACUDA 7200RPM NCQ

CPU: AMD ATHLON 64 X2 4200+ 2.2GHz SOCKET 939 1MB, BOXED

GPU: GAINWARD GeFORCE 7900GT256MB

Håper dette kan hjelpe

Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg kan se forstår jeg ikke hvorfor du leter etter "flaskehalsen" i systemet ditt. Personlig tror ikke det er hardware'n din det skal stå på i så fall. Jeg ser ikke store muligheter til oppgradering som vil la PCen din kjører lettere.

Vil du at ting skal kjøre litt "smoothere" så kan jeg anbefale å brenne inn CPU. Dette er selvfølgelig noe som du må vurdere selv og ikke alle system vil ha nytte av dette. Uansett er det folk som har vellykett brent in CPU og opplevd at alt fungerer litt bedre sammen.

Lenke til kommentar
Ut i fra det jeg kan se forstår jeg ikke hvorfor du leter etter "flaskehalsen" i systemet ditt. Personlig tror ikke det er hardware'n din det skal stå på i så fall. Jeg ser ikke store muligheter til oppgradering som vil la PCen din kjører lettere.

Vil du at ting skal kjøre litt "smoothere" så kan jeg anbefale å brenne inn CPU. Dette er selvfølgelig noe som du må vurdere selv og ikke alle system vil ha nytte av dette. Uansett er det folk som har vellykett brent in CPU og opplevd at alt fungerer litt bedre sammen.

8545953[/snapback]

Hei, ka er å "brenne inn CPU"? takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...