Gå til innhold

Overklokke dell-maskin. Trøbbel i BIOS.


Anbefalte innlegg

Hei!

Eg fekk ein gammal dell-maskin av brodern som har eit øydelagt HK. (Pc'en slår seg ikkje av.) Uansett, det er ikkje problemet. Som sikkert alle veit, så er partisjonering, installering av OS og OK kunnskapar som det kan vere lurt å ha. Derfor vert dette ein bruk_og_kast-pc for meg. Eg testar ut alt eg vil, så hiv eg han... ^^

 

Uansett, eg rekner med at installering av OS går fint (eg held atm på å installere ubuntu, eg skriv i FF på live-cden), men OK vert vel kanskje litt meir vrient.

 

Så, er det noko som har gjort dette før? Eg kjem snart tilbake med BIOS og HK, eg må berre installere Ubuntu ferdig. Då eg gjekk inn i BIOS fann eg ikkje noko anna enn CPU Spesifications, eller noko i den duren, men her kunne du ikkje endre på noko.

 

Nokon gode råd? :)

 

PS: Eg har aldri overklokka før, så venlegst forklar! :D

 

PS2: Det er CPU-klokking eg tenkjer på.

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He he. Tenkte jeg skulle prøve meg på det samme med min gamle Dell. Brukte ca to uker på å renne hodet i murveggen før jeg innså Dell'ens begrensninger og brukte en 500-lapp på å anskaffe meg et nytt ASRock HK. Fikk tyna prosessoren og minnet som kom med originalt ganske bra.

 

Men jeg fant ihvertfall ingen muligheter whatsoever til å flashe HK'et med en ny BIOS, da hovedkortet tydeligvis er produsert spesielt for Dells maskiner fra Intel og Internett ikke inneholdt BIOS-updates for mitt HK.

 

Men hvis du får det til må du gjerne fortelle meg hvordan du gjorde det.

Lenke til kommentar

Kjøp et nytt hovedkort. Jeg hadde en Dimension 4700 og måtte bytte. Åpne kassa di og sjekk hvor stort HK'et er. Jeg regner med at det er ca 24x24cm, altså micro-ATX.

 

Se deretter i denne seksjonen etter et hovedkort som ligger i din prisklasse.

 

Jeg vet ikke hvilken prosessor du har, men jeg regner nesten med at det er en eller annen P4. Dobbeltsjekk at prosessoren passer til HK'et og off you go.

 

Selv kjøpte jeg et AsRock Conroe945G-DVI som jeg synes er helt OK. Det er få muligheter til å stille voltage på det men jeg har da klart å tyne en 3,0GHz opp ca 500MHz så det er brukanes.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jo, kortet er ca. dei måla du seier.

Eg berre lurer på ein ting. Om eg skifter HK, vil det vere noko igjen av det dell-dritet då? Eg er svært lei av dell! RAM'en var i alle fall Kingston, eller noko sånn.

 

Det er ein Intel Pentium 4 CPU eg har med 2.66 GHz klokke. Det vil jo i alle fall vere ein nyttig lærdom det med å skifte HK, om eg finn på å gjere det.

 

Eg har jo konfirmasjon neste helg, så då får eg vel bruke kortet til pappa, slik at eg får bestilt det.

 

Forresten, det var litt klur med å få ut den prosessoren, det er eit eller anna av jern over, det er ein slags jernklump (5*5*5cm?) som ligg oppå prosessoren, trur eg. Eller er det prosessoren? Eg er nok ikkje helt inni det. Er det det som heiter kjøleribber?

 

Om eg skal ha nytt HK, så vert det berre HK til ein testdatamaskin. Eg kjem til å byggje meg ein ny rundt jul! :)

 

Det er vel ikkje vanskeleg å bytte HK?

 

EDIT Det var visst ikkje berre ein ting eg lurte på...

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Tror ikke det vil være igjen noe fra Dell. Mulig det er noe fra dell på XP CDen også, men hvis du bruker en XP CD som ikke er fra Dell så tror jeg ikke det er noe igjen fra Dell. Tror du kan finne en XP CD på nettet og installere med den og så bruke CD keyen du fikk fra Dell, men det er ikke sikkert den virker siden du har byttet hovedkort.

 

Jernklumpen er en kjøleribbe ja. Prosessoren ligger under denne, så du må fjerne den for å komme til prosessoren. Det er nok bare å dytte vekk noen klips for å fjerne den, og så en hendel for å ta ut prosessoren. Du må sette på den eller en annen kjøleribbe når du setter i prosessoren. Vet ikke om du kan bruke de samme festeenhetene, eller om det følger med andre med hovedkortet (tror ikke det).

 

Det er ganske greit å bytte HK så lenge du er forsiktig.

Lenke til kommentar

Alle maskiner fra Dell har låste hovedkort og er umulig å overklokke. Det hjelper ikke å laste inn nytt BIOS siden hovedkortet er spesial lagd fra frabrikken for Dell slik at ingen skal kunne klokke de.

 

Når det gjelder resten av komponentene er de helt vanlige slik du får kjøp i butikken.

 

Ergo, skal du klokke må du ha et annet hovedkort.

 

Vet ikke om dette gjelder for andre slik som HP, IBM, osv.

 

EDIT: Skal jeg gjette litt så vedder jeg på at du har socket 478. Det holder på å bli faset ut, men så er de også billige (hvis du finner en da)

Endret av Jolt
Lenke til kommentar

Høres litt ut som oppsettet mitt ja. Hvis du er i tvil om hvordan du skal gå fram for å bytte HK så legg bilder på denne tråden så skal vi guide deg gjennom det.

 

Anbefaler at du laster ned et program som heter CPU-Z, der får du all informasjon om hvilken type "sokkel" du har på prosessoren din. Det ligger her og er helt gratis. På "package" vil det stå sokkeltype.

 

Det eneste som er litt snægg er at kjøleren til min Dell ikke var av "standardformat", dvs LGA775 slik som prosessoren, så jeg måtte faktisk bruke en annen kjøler når jeg bytta HK. Men du får alltids tak i en billig kjøler samtidig som du kjøper HK. Og ja, du MÅ ha kjøler...

Lenke til kommentar

Takk for hjelp!

Eg trur kanskje eg kjem til å kjøpe eit nytt HK. Eg har berre kjøleribbe, eg har ikkje prosessorvifte. Men, ved sida av kjøleribba, på baksida av datamaskinen, er det eit gitter. Der ligg det ei vifte som er 80x80 mm.

Den kan eg vel sikkert behalde? Forresten, det er eit grønt "luftrør" frå vifta til kjøleribba på prosessoren, slik at det funkar som ei prosessorvifte. Det er vel ikkje mogleg/nødvendig å ha prosessorvifte oppå kjøleribba?

 

Nokon som kan anbefale meg eit HK som eg kan bruke til dette?

PS: I skrivande stund installerar eg WinXP Home edition. Bruker mamma sin "Fittu Siemens"-plate, og skriv inn lisensnøkkelen som står på maskina. Får bruke win ei stund, det er vel kanskje lettare å overklokke med det... Så kan eg bytte til ubuntu etterpå! :)

 

Bus speed:              533MHz

Prosessor 0 ID:        F29

  Clock speed:          2.66GHz

  Cache Size:          512kb

 

Eg er nybyrjar, kor mykje trur du eg kan klokke han?

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...