Gå til innhold

Sigma 50-500 eller teleskop til Pentax k10D?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe mye tele til Pentax k10D.det jeg har tenkt å kjøpe er sigma sin 50-500 (Bigmaen),men så kom jeg til å tenke på om det er like bra å kjøpe et teleskop med photo adapter ,feks et meade etx 125 eller televue 85,kan disse eller tilsvarende være et alternativ til bigmaen?vil man få gode telefotoer tatt med et teleskop av landskap fugler mm?

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du stiller det samme spørsmålet på DPReview vil to nok bli tipset om en del tråder om emnet. Kanskje ikke direkte sammenligning, men i hvert fall billedeksempler som gir det en pekepinn om hva du kan forvente. Det jeg har sett der fra slike teleskopløsninger imponerer ikke meg. Mens en del av det jeg har sett fra Bigmaen derimot... Det finnes i hvert fall en fyr der som tryller med den.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Hvis du stiller det samme spørsmålet på DPReview vil to nok bli tipset om en  del tråder om emnet. Kanskje ikke direkte sammenligning, men i hvert fall billedeksempler som gir det en pekepinn om hva du kan forvente. Det jeg har sett der fra slike teleskopløsninger imponerer ikke meg. Mens en del av det jeg har sett fra Bigmaen derimot... Det finnes i hvert fall en fyr der som tryller med den.

Mvh Tim Typo

8544132[/snapback]

Hvem?

Om du er fuglekikker så hadde det beste vært et teleskop, om du bare skal bruke det til fuglefoto, er Sigmaen best. Bedre kvalitet, samt mindre dilldall med adapter og dritt...

Lenke til kommentar
Hvis du stiller det samme spørsmålet på DPReview vil to nok bli tipset om en  del tråder om emnet. Kanskje ikke direkte sammenligning, men i hvert fall billedeksempler som gir det en pekepinn om hva du kan forvente. Det jeg har sett der fra slike teleskopløsninger imponerer ikke meg. Mens en del av det jeg har sett fra Bigmaen derimot... Det finnes i hvert fall en fyr der som tryller med den.

Mvh Tim Typo

8544132[/snapback]

Hvem?

8544380[/snapback]

The Hotell er nicket hans.

Profil på http://forums.dpreview.com/forums/postersp...er=hhiviwimhvik

Leter du i trådene hans så finner du utrolig mye bra fuglefoto. Det mest imponerende er at han ofte håndholder. I den seinere tid har han begynt å "jukse" med et pistolgrep-oppsett.

Mvh TT

Lenke til kommentar

Bare et tips til alternativ linse: Har nettopp kjøpt telelinse for fuglefotografering selv, og var innom Bigma på runden. For min del synes jeg linsen er alt for stor og tung, og endte derfor opp med Sigma sin 170-500 linse. Av erfaring bruker man sjelden annet enn 300-500 område ved fuglefotografering. Optisk skal denne linsen være god ifølge de testene jeg leste før kjøpet. Har ikke testet den så alt for mye enda, men det ser bra ut så langt...

Lenke til kommentar

BigMaen er vel å anbefale uansett, jeg har prøvd både denne og 170-500 alternativet, og Bigma'en var overlegen på det optiske. Greit den er noe større og tyngre men kvaliteten er også deretter.

Kjenner mange som henger en 2x converter på bigma'en for å få ennå lengre rekkevidde, dette spiser opp to blendertrinn ,men jeg så ikke noe veldig mye tap i kvaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...