Gå til innhold

Hvis man mister vitnemålet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Tar noen skoler faktisk penger for å skrive ut et vitnemål? Jaja. Det jeg synes er litt dårlig er at det tilsynelatende ikke finnes et digitalt arkiv, altså en database, som inneholder alle vitnemål i landet og som er tilgjengelige for universiteter og høyskoler.

Lenke til kommentar
Tar noen skoler faktisk penger for å skrive ut et vitnemål? Jaja. Det jeg synes er litt dårlig er at det tilsynelatende ikke finnes et digitalt arkiv, altså en database, som inneholder alle vitnemål i landet og som er tilgjengelige for universiteter og høyskoler.

8556366[/snapback]

Her søker en ivvertfall vgs skoler gjennom Vigo. Her inne ligger karakterene elektronisk, så det skulle da ikke være så vanskelig å tilby det til de forskjellige universiteter og høyskoler...

Lenke til kommentar

8556366[/snapback]

Gand VGS skal ha 200 kr for å printe ut et nytt vitnemål :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

8556366[/snapback]

Gand VGS skal ha 200 kr for å printe ut et nytt vitnemål :ermm:

8557018[/snapback]

Jeg har printet ut 5 vitnemål der, gratis...

Lenke til kommentar

Det finnes en database, nemlig Nasjonal vitnemåldatabase (NVB) som skolene kan levere karakterer til. De aller fleste velger å gjøre dette, med unntak av en del private skoler. NVB er koordinert ved Samordna opptak, og vi bruker den flittig ved opptakene til høyere utdanning.

Problemet er at man enn så lenge ikke har noen måte for søkerne å godkjenne at vi bruker det elektroniske vitnemålet ved opptak. Derfor er alle lærestedene avhengig av en attestert kopi av vitnemålet for å kunne behandle søkeren. Det skjer ting på dette feltet, og forhåpentligvis vil situasjonen være en annen om noen år.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

8556366[/snapback]

Jepp, jeg måtte faktisk betale 100 kr, da fikk jeg med 1 kopi. Det syns jeg var en ganske stiv pris..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...