Shaper^ Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Heysann, har en AMD Athlon X2 4600+ CPU, 1Gigg DDR 400MHz minne, GeForce 8800GTS skjermkort og kjører currently Windows Vista.. La merke til at WoW lagga som faen, så sjekka jeg CPU greiene på Vista tingen.. Minneburk 79%, CPU bruk virra mellom 60-80% og det er når jeg står stille liksom.. en kamerat av meg som har en Intel CPU, dobbeltkjærne ting... 6300 eller noe tror jeg modellen heter.. Han bruker 1% CPU i WoW.. Jeg har lagt inn Dual Core omptimiseren men serke ut til at CPU'en min funker som den skal :/ Noen som kan hjelpe?? Var sånn i XP også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Med 79% minnebruk høres det ut som en "minnelekkasje", altså et program som ikke slutter å grabbe til seg minne. Når alt fysisk minne er oppbrukt så begynner den å bruke av virtuelt minne på harddisken. DET går virkelig tregt og er nok årsaken til lag. Åpne oppgavebehandling, velg fanen prosesser og se hvilket program det er som sluker minne. Lenke til kommentar
Shaper^ Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Her kan du se hva som bruker minne, og hvor mye minnet som er brukt (av 1GB), men jeg syns CPU bruken er sinnsyk! Og når jeg snur meg eller mye skjer, så dropper FPS'en ned til 11.. Og jeg har bare 1Gigg ram ja, jeg vet det er lite, men det holder liksom, jeg bruker ikke opp mer en ca 80-90% av det.. men at CPU'en skal brukes så mye syns jeg er rart når kameraten min sin pc bruker 1%... Lenke til kommentar
Locci Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Her kan du se hva som bruker minne, og hvor mye minnet som er brukt (av 1GB), men jeg syns CPU bruken er sinnsyk! Og når jeg snur meg eller mye skjer, så dropper FPS'en ned til 11.. Og jeg har bare 1Gigg ram ja, jeg vet det er lite, men det holder liksom, jeg bruker ikke opp mer en ca 80-90% av det.. men at CPU'en skal brukes så mye syns jeg er rart når kameraten min sin pc bruker 1%... 8544383[/snapback] ehm, det er bare normalt at det er mye last på CPU'en når man kjører spill. Sitter selv med 90-97% load når jeg spiller. Det du kan prøve er å slå av den ene kjærnen som kjører WoW, for sist jeg sjekka så var ikke den optimalisert for dual core. Lenke til kommentar
Shaper^ Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Joda, men det er litt snålt at kameraten min som har en Intel Core2Duo prosessor av modellen 6300 eller noe, har 1% bruk av CPU når han gamer WoW. Lenke til kommentar
Locci Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Joda, men det er litt snålt at kameraten min som har en Intel Core2Duo prosessor av modellen 6300 eller noe, har 1% bruk av CPU når han gamer WoW. 8544547[/snapback] Sikkert windows som bare raporterer på en kjærne som ikke har så stor last, for hadde han bare brukt 1% så hadde WoW hengt Lenke til kommentar
Aleksander Eide Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Det er helt normalt med både 70 og 100% cpu load under spilling. Det som mest trolig gjør at det går treigt til deg er Vista og 1 gig ram. Når du Alt+Tabber deg ut av spillet og ser i Task Manager vil du se 89 eller 90% minne og kanskje tro at det fortsatt er ledig plass, men i virkeligheten er det helt fullt, det blir bare ikke rapportert noe mer enn 90% minnebruk i Vista noen gang. Det har i hvertfall jeg inntrykk av. Kan det stemme at harddisken din blir jævlig mye brukt mens du spiller også? Hvis du går i Resource Manager eller hva det heter (den avanserte Task Manageren) og ser på lista over diskforbruk og sorterer lista etter hva som bruker harddisken mest mens du spiller og opplever mye hakking, kan det hende du finner Pagefila ganske høyt oppe der. Det er et tegn på at det er mangel på minne. Når jeg lot den være oppe en stund mens jeg spilte og sjekka den etterhvert som jeg fikk hakking og sånt så fant jeg hele tia slike ubrukelige greier som Vistaen bestemte seg for å gjøre mens jeg spilte, som å sjekke etter oppdateringer og installere dem, samt å defragmentere og flytte rundt på alskens filer. Jeg spilte også WoW med Vista og 1 gig ram inntil i går. Da fikk jeg nok av den konstante harddisklesinga og medfølgende henginga i spillet. Så jeg formaterte og la inn XP igjen. WoW går mye bedre nå. Oi det ble en lang post.. Lenke til kommentar
smy Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 siste gang såg så har wow smp støtte ? da er vel normal med 70% load på dual core prossesor Lenke til kommentar
andylove Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 haha, tenk om spilling faktisk ikke krevde rare CPU'en Lenke til kommentar
Shaper^ Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 jaok, fannt ut av det nå.. Det er minne bruk.. (som fører til disk bruk.) Men kameraten min hadde lagt ned WoW'en sin, så derofr hadde han bare 1% usage.. men i realiteten har han 33%.. Men det er iallefall MYE mindre enn det jeg hadde.. Men han har 2Gigg minne da, og alt går smooth hos han.. Men når jeg snur meg, eller beveger meg, så stoppre liksom pcen opp, kanskje i flere sekunder (dette varierer..) og den må loade textures.. Når texturesa er loada så går det smooth til jeg kommer til en annne plass.. Men i hovedbyer osv, med mye folk så stopper pcen HELE tia.. Men fikk opp Resource monitor nå, så skal se hva jeg kan finne ut av, trolig er det disken. Og jeg har 2 skjermer btw, 2 stk 17 tommere som står ved siden av hverandre.. Så jeg kan følge med når jeg spiller.. Lenke til kommentar
Moondawg Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) 1 gig ram for lite i Vista om man ønsker å spille. En annen ting er at Vista liker å utnytte systemet 100%, selv om man driver med andre ting. Superfetch og indeksering ligger hele tiden i bakgrunnen, og bruker resurser du ikke "trenger". Ah, kom på en ting.' Om du har en minnepinne liggende kan du bruke den til å aktivere Readyboost i Vista. Da skriver den swapdisken til den og ikke disken. Oppleves mye raskere. En slags"poor man's RAM" Endret 8. mai 2007 av Moondawg Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Shaper^: Så at du hadde 59 processer kjørende. Mangen av dem kan du fjerne/skrue av ved oppstart av windows. Med å gjøre det kan du spare en del ram, men hvordan du gjør det i vista, kan eg ikke svare deg på. Selv bruker eg WinPatrol til det formålet. Endret 8. mai 2007 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 1 gig ram for lite i Vista om man ønsker å spille.En annen ting er at Vista liker å utnytte systemet 100%, selv om man driver med andre ting. Superfetch og indeksering ligger hele tiden i bakgrunnen, og bruker resurser du ikke "trenger". Ah, kom på en ting.' Om du har en minnepinne liggende kan du bruke den til å aktivere Readyboost i Vista. Da skriver den swapdisken til den og ikke disken. Oppleves mye raskere. En slags"poor man's RAM" 8562648[/snapback] Readyboost fungerer riktignok langt dårligere enn å ha mer ram, men likevel bedre enn ingenting ekstra. En annen ting man kan gjøre for å bedre ytelsen er rett og slett å legge inn Windows XP. Hvis du liker utseendet til Vista så er det mulig å få noe tilsvarende i Windows XP. Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Her kan du se hva som bruker minne, og hvor mye minnet som er brukt (av 1GB), men jeg syns CPU bruken er sinnsyk! Og når jeg snur meg eller mye skjer, så dropper FPS'en ned til 11.. Og jeg har bare 1Gigg ram ja, jeg vet det er lite, men det holder liksom, jeg bruker ikke opp mer en ca 80-90% av det.. men at CPU'en skal brukes så mye syns jeg er rart når kameraten min sin pc bruker 1%... 8544383[/snapback] Skru av de fancy glass effektene i Vista du så skal du se mye bedre ytelse. Sett på Windows Classic theme. Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Oppgrader til 2GB ram, ny disk og kjør inn en fresh install av winvista(helst XP). Jeg selv kjører et oppsett som er langt dårligere: P42,8HT, 1GB DDR400, 6600GT AGP, 73,4GB Raptor og har aldri under 60 FPS i WoW. Dobbeltkjerne har ingenting å si i wow, siden wow ikke utnytter mer enn 1 kjerne. Som oftest så har jeg 100-140FPS i WOW, med unntak av i storbyene. Merket stor forskjell da jeg byttet disk fra en P-ATA100 (6 år gammel disk) til raptor disken min nå. Grunnen til at jeg anbefaler deg å oppgradere til 2gb minne er siden du kjører Vista med mye "stash". I tillegg er det alltid (i følge meg) bra å kjøre inn en "fresh" innstallasjon av windows en gang i blant. Personlig gjør jeg det min. 5 ganger i året. Håper dette kan være til hjelp. Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 1 gig ram for lite i Vista om man ønsker å spille.En annen ting er at Vista liker å utnytte systemet 100%, selv om man driver med andre ting. Superfetch og indeksering ligger hele tiden i bakgrunnen, og bruker resurser du ikke "trenger". Ah, kom på en ting.' Om du har en minnepinne liggende kan du bruke den til å aktivere Readyboost i Vista. Da skriver den swapdisken til den og ikke disken. Oppleves mye raskere. En slags"poor man's RAM" 8562648[/snapback] Så, når jeg kjøper 2gb til av samme minne som jeg har (da 4gb) vil 64bit Vista'n min bli mye bedre? synest det lagger litt nå og da (blir raid 0, igjenn, snart...) Trådstarter: Dual Core omptimiseren? forklar nermere er du snill Lenke til kommentar
Jon Ivar Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...71_9706,00.html Tror det er den han mener. (en kjapp google hjelper ofte ;-) ) Ang bruk av cpu, så har jeg oppdaget at noen spill ikke bruker noe som helst cpu når man alt tabber ut til task manager. Som f.eks. Counter Strike Source. Den ligger på 1% når jeg alt tabber ut til taskmanager. Og som sagt, 1 gig er for lite til spilling pr dags dato. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Så, når jeg kjøper 2gb til av samme minne som jeg har (da 4gb) vil 64bit Vista'n min bli mye bedre? synest det lagger litt nå og da (blir raid 0, igjenn, snart...) 8566390[/snapback] Svaret hans gjaldt 1GB. 2GB er nok for det meste, selv i Vista 64bit. Men det er mulig du vil få litt færre hikk i Battlefield 2 ved å øke fra 2 GB til f.eks 3. Vista er ikke bare dyrt å kjøpe, man får tydeligvis betale i form av rambrikker også. En mulighet er jo å legge inn Windows XP. (32 eller 64bit) Da vil du trolig også få færre hikk i BF2. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) WOW sluker minne. 1GB er akkurat på grensa til akseptabelt i XP om du ikke gjør noe ekstra ved siden av og ikke har bloata installen din med all slags warez. Jeg ville gått for 1,5GB eller 2GB RAM, WOW er litt sær på denne måten. GPU og CPU er ikke så viktig for god WOW opplevelse, det er mest nettverk (pakketap og ping latency) og minne som gjelder her. Nå har jeg ikke spillt så mye etter TBC, men jeg mener vel å ha registrert at GPU og CPU måtte jobbe litt hardere og det var sikkert behov for mer minne også, men jeg har 2GB og det var fremdeles nok. Endret 9. mai 2007 av Anders Jensen Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) 4600+, 8800GTS og EN gigabyte minne?!? Der har du nok flaskehalsen, ville slengt på 1 gig ekstra om jeg var deg EDIT: og det at cpuen jobber hardt er jo bare bra, ikke sant? da får du ivertfall flere fps, istedenfor lav fps og lav cpu bruk. Endret 9. mai 2007 av Storleer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå