ugotabanana Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jeg er fortiden lærling, men kun en-to måneder igjen før jeg tar fagbrevet, det jeg da lurer på er om jeg kan ta vare på ferien, for så selge den da man blir fast ansatt. Finnes det noe juridisk angående dette? Jeg vil jo såklart prøve få mest mulig for ferien min. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Ferieåret er fra 1/1 til 31/12. Ferie opptjent året før skal tas ut i denne perioden. Du kan overføre et begrenset antall dager til neste ferieår (etter avtale med arbeidsgiver). Har du feriedager utover dette vil de gå tapt (uten godtgjørelse). Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Ferieåret er fra 1/1 til 31/12. Ferie opptjent året før skal tas ut i denne perioden. Du kan overføre et begrenset antall dager til neste ferieår (etter avtale med arbeidsgiver). Har du feriedager utover dette vil de gå tapt (uten godtgjørelse). 8545087[/snapback] Skal selge ferien fra i år, jeg vil få godtgjørelse dette er noe som er blitt sagt på jobben. Om jeg troller? Nei, jeg vil ha penger jeg. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg droppa ferien i 2004, ikke noe som frister til gjenntakelse. Man blir sliten av å jobbe i ett fra mai til desember. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan inngå skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie og overføring av inntil 12 virkedager (6 dagers uke) eller 10 virkedager ( 5 dagers uke) til neste ferieår, jf. Ferieloven § 7. For arbeidstakere som ifølge tariffavtale eller intern avtale skal ha fem ferieuker, kan det skriftlig avtales at den avtalefestede ferien overføres i tillegg til de inntil 12 eller 10 dagene som kan overføres i henhold til loven, altså maksimalt hhv 17 (6 dagers uke) eller 14 (5 dagers uke) feriedager, jf Avtale mellom LO og NHO om Avtalefestet ferie pkt. 6 og B-Rundskriv nr. 23/2000 fra Kommunenes Sentralforbund. Overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales. Fra Sticos. Svaret er altså nei, det går ikke. Endret 7. mai 2007 av Sol79 Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 7. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2007 Jeg vet jeg kan selge ferien til jobben, dette er ikke det jeg lurer på fordi dette er noe jeg KAN. Regler finnes ikke her hehe... Det jeg lurer på er om man vil kunne få solgt for lærling pris eller fast ansatt pris når man er blitt det? Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Jeg vet jeg kan selge ferien til jobben, dette er ikke det jeg lurer på fordi dette er noe jeg KAN. Regler finnes ikke her hehe... Det jeg lurer på er om man vil kunne få solgt for lærling pris eller fast ansatt pris når man er blitt det? 8554422[/snapback] Ifølge ferieloven kan du ikke det, nei. Og slike regler finnes...de gjelder for alle bedrifter, offentlige og private. Om bedriften du jobber i, driter i reglene, får være opp til dem, men da er det kanskje dem du bør spørre... Pantera Lenke til kommentar
gorber Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Er sjefen din villig til å betale lærlingpris eller fastansattpris da? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Lønnen i ferien er opptjente feriepenger fra året før. Du kan sikkert jobbe som fast ansatt hele sommeren og i tillegg få de kronene du har tjent opp som lærling. Lenke til kommentar
TheInfamous Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Du sier du vet at det går, og at reglene og lovene ikke gjelder. Hvordan forventer du da å få ett vettug svar fra oss? Spørsmålet må jo heller bli om du klarer lure sjefen din til å betale deg senere/med full lønn i steden for lærlingelønn. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Haha. Hva slags bedrift er det du jobber for om ikke ferieloven gjelder da? Er du sikker på at du i det hele tatt får ferie? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Det er jo kjempevanlig å la vær å ta ferie. Spesielt for ungdom med lav inntekt. Gjorde det 3 av 5 sommere jeg jobbet i Trondheim. Edit: Jeg jobbet da fulltid hele året, og lot vær å ta ferie mot å få lønn og feriepenger. Men, du kan ikke utsette ferien din til du er blitt voksen, for så å ikke ta den. Hvis du skal la vær å ta den, må dere "late som" at du tar den i fellesferien. Det er vanlig praksis når man bryter ferieloven. I en slik overgangssituasjon finnes det ikke noen annen løsning enn å diskutere dette med sjefen din. Spesielt det om hvor mye han er villig å betale deg. Endret 7. mai 2007 av gorber Lenke til kommentar
TheInfamous Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Det er jo kjempevanlig å la vær å ta ferie. Spesielt for ungdom med lav inntekt. Gjorde det 3 av 5 sommere jeg jobbet i Trondheim. 8555745[/snapback] Sommere? Kompis, vi prater om fulltidsarbeid. Type hele året med 4/5 uker ferie. Å jobbe mellom skolesemesterne har lite med hva som diskuteres her å gjøre. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Da jobbet jeg fulltid ellers i året, og lot vær å ta ferie på sommeren. Skulle nok formulert meg bedre. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Da jobbet jeg fulltid ellers i året, og lot vær å ta ferie på sommeren. Skulle nok formulert meg bedre. 8559381[/snapback] Det er uansett ikke tillatt! Lenke til kommentar
gorber Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Det har fint lite å si om det er tillatt. Det er sånt man gjør. Edit: Det jeg mener å si, er man lavtlønnet, jobber i butikk for eksempel tik 115 kroner timen som mange ungdom gjør, tjener man ikke mer enn cirka 200 000 brutto. Da tjener man faktisk så dårlig at man enten blir nødt til, eller bare prioriterer det dithen at man jobber heller og tjener de ekstra kronene. Det er jævlig enkelt å si at det ikke er lov når du drar 3-4 hundre i året. Men har du lav inntekt gjør man nesten alt for å øke den. Endret 7. mai 2007 av gorber Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Vi har vel alle vært der fordi om vi kanskje tjener bedre nå? Arbeidsgivere som bryter lover som f.eks. ferieloven er ikke noe blivende sted. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg er fortiden lærling, men kun en-to måneder igjen før jeg tar fagbrevet, det jeg da lurer på er om jeg kan ta vare på ferien, for så selge den da man blir fast ansatt. Finnes det noe juridisk angående dette? Jeg vil jo såklart prøve få mest mulig for ferien min. 8543617[/snapback] Jeg vet jeg kan selge ferien til jobben, dette er ikke det jeg lurer på fordi dette er noe jeg KAN. Regler finnes ikke her hehe... Det jeg lurer på er om man vil kunne få solgt for lærling pris eller fast ansatt pris når man er blitt det? 8554422[/snapback] Dette henger ikke helt på greip, er jeg redd. Du kan ikke spørre om det juridiske og så avfeie de helt korrekte svarene du får med at "reglene gjelder ikke her". Hvis du jobber et sted der man ikke bryr seg om lovverket, kan du heller ikke påberope deg noen juridisk rettigheter om du er med på leken. Du har fått et klart svar om at dette er ulovlig. Om du vil ta din sjanse og gjøre en deal med sjefen får det bli mellom deg og ham. Men da står du ytterst svakt hvis han plutselig nekter å betale, uansett hva dere ble enige om. En lovstridig avtale er ikke bindende, og du får den neppe skriftlig... Ny Edit: Arbeidsgiver får seg antagelig en smekk om det blir oppdaget, men det hjelper ikke deg. Da går jo dealen i vasken uansett. Edit: Vi har vel alle vært der fordi om vi kanskje tjener bedre nå? Arbeidsgivere som bryter lover som f.eks. ferieloven er ikke noe blivende sted. 8561610[/snapback] Så sant som det er sagt. Disse lovene er der av en grunn, og det er ikke for vår skyld som tjener bra, det er for å beskytte de som ikke gjør det og som derfor er lett bytte for skruppelløse arbeidsgivere. Liten trøst i å tjene 20 000 ekstra når du er 20 om du er utbrent før du er 25. Geir Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Forstår deg veldig godt at det frister å jobbe istedet for å ha ferie. Jeg har selv gjort dette stort sett de siste 6 årene mer eller mindre. 1 av disse årene har jeg tatt ut 5 uker ferie. Aldri fått noen spørsmål om noen ting av noen. Visste ikke det var ulovlig engang jeg. Og det er desverre helt vanlig når en kommer til elektrikere og håndtverkere å gjøre slikt som dette. Men en ting som er viktig å huske på er at du blir sliten av å holde på den måten og alle trenger noen uker ferie sammenhengende også. Men en ting som faktisk er ganske syk er at når jeg var lærling hadde vi ulønnet juni måned siden vi hadde oppspart ferie. Men det de forklarte til oss var at vi hadde oppspart ferie med lønn i forhold til det vi tjente året før. Og når du tjener 47,- timen i ett år og året etter tjener 80,- timen så sier det seg selv at en ikke kan ta ferie, i tillegg jobber du hele Juni uten lønn. Skikkelig seriøse saker. Husker første 1,5 året hadde jeg 3 dager fri. Aldri vært så sliten i hele mitt liv. Dette er bare en av graverende historier fra det firmaet.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå