Gå til innhold

Kornete skrift med LG Flatron L194WT *løst*


Anbefalte innlegg

Jeg antar at topic sier det meste, men hvis noen har opplevd det samme/ har funnet en løsning på det ville det vært fint å vite. Den kjører nå på 1440x900, som er maks, men det spiller ingen rolle hvilken oppløsning skjermen kjører på, ettersom skriften er like kornette uannsett.

 

Det er heller ikke noen galt med PC'en. Har prøvd med andre skjermer på den, og de har fungert fint. Skjermen har også blitt prøvd på andre PC'er, men skriften var likedan.

 

Skulle tro det var noe med akkurat denne skjermen, ettersom den har fått gode anmeldelser, men fikk byttet den i en helt lik på Expert, men vet du hva? Skriften var også helt lik! :dontgetit:

Endret av Artificin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det ville være fint med svar, så får bringe denne opp litt. Kunne kanskje hjelpe å si at skjermen har blitt prøvd på en bærbar PC, og den virket da utmerket. Tenkte kanskje at det var fordi det ble brukt en VGA-kabel, mens jeg bruker en DVI-kabel, men det viste seg at dette ikke stemte, ettersom den er testet på andre maskiner med VGA-kabel også, og da var den elendig.

 

Fra mitt synspunkt er dette bare en elendig skjerm, noe jeg på samme tid synes er rart; skjermen har fått utrolig gode brukeranmeldelser, bare se her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324781

Lenke til kommentar
Bytt til ClearType font. Høyreklikk på desktop>Properties>Apperance>Effects

 

Sjekk også skjermen er i native resolution(optimale oppløsning).

8626673[/snapback]

Dette funket veldig dårlig. Tvert om ble skriften mye dårligere, men takk for svar uannsett.

 

Har en bror her som sier at det kanskje kan være phasen som er feil innstilt, eneste problem er at det ikke går an å stille på dette. Noen som har en anelse om hvordan jeg kan stille på dette. Har driveren installert, men den virket ikke særlig godt...

 

Skjermen er også innstilt på den optimale oppløsningen, 1440x900.

Lenke til kommentar

Håper du ikke tar det fornærmende, men ble usikker på hvordan du faktisk hadde testet deg fram. Kjører du DVI nå? DVI = plug&play, ingen justering og best bilde. Punktum :)

 

VGA? Bytt til DVI fort som fy. VGA har "phase" / "clock", men disse blir normalt justert når du kjører en AUTO-justering på LCD skjermene for VGA signal.

 

Har lagt ved noen små bilder som du kan enten klone som skrivebordsbakgrunn eller åpne rett i nettleseren.

 

EDIT: AUTO-justering av bildet gjøres fra skjermmeny, om ikke automatisk hver gang du skifter oppløsning.

post-15998-1179344967_thumb.jpg

post-15998-1179344982_thumb.jpg

post-15998-1179344990_thumb.gif

post-15998-1179344996_thumb.gif

post-15998-1179345000_thumb.gif

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Håper du ikke tar det fornærmende, men ble usikker på hvordan du faktisk hadde testet deg fram. Kjører du DVI nå? DVI = plug&play, ingen justering og best bilde. Punktum :)

 

VGA? Bytt til DVI fort som fy. VGA har "phase" / "clock", men disse blir normalt justert når du kjører en AUTO-justering på LCD skjermene for VGA signal.

 

Har lagt ved noen små bilder som du kan enten klone som skrivebordsbakgrunn eller åpne rett i nettleseren.

 

EDIT: AUTO-justering av bildet gjøres fra skjermmeny, om ikke automatisk hver gang du skifter oppløsning.

8629190[/snapback]

Jeg kjører DVI for øyeblikket, ja. Hva de bildene skal være godt for, vet jeg ikke.. :!:

Lenke til kommentar

Vel, hvis du kjører DVI er ikke bildene så fryktelig mye verdt nei :) De er der for å sjekke for fokusproblemer. Hadde du hatt problemer, f.eks. drivere som kjørte skjermen feil, ville du ikke sett sjakkmønsteret som jeg regner med du så. Det skal være helt jevnt og like skarpt over hele skjermen, ellers er noe "funky" med oppsettet ditt :) F.eks. hadde jeg selv problemer med at skjermen min (1600x1200 photon20visionII) ble kjørt som 1604x1200, noe som ga en fryktelig uklar effekt på all tekst. Bildet var ikke 1:1, og problemet viste seg å være skjermkortdriverene (ATi....). Du kan eventuelt sjekke om du har liknende problem ved å se på bildene, eller sjekke via skjermens OSD/meny at den faktisk kjører det den skal kjøre.

 

Jeg har lest om flere brukere som ikke er helt fornøyde med teksten på LCD skjermer, selv om alt virker som det er i orden. Noen har litt problemer med å venne seg til pikselstrukturen på LCD skjermer, som er langt skarpere og mer firkantet enn CRT skjermer. Kan det være at alt rett og slett er greit, men at det er selve skjermen som er for grovkornet for deg? Personlig var jeg i ekstase den første natta jeg programmerte på LCD skjermene, og er en enorm tilhenger av LCD pga. skarpheten og pikselstrukturen (oppvokst med C64 har kanskje vært en medvirkende faktor...). Men hvis du synes det virker for grovt - forsøkt helt enkelt å skyve skjermen litt unna? Hvordan fungerer f.eks. 1600x1200 20" LCD skjermer? En annen skjerm? Forløpig har jeg egentlig ikke sett en LCD skjerm som har vist tekst bedre enn en annen, typisk er det respons, ergonomi og farger som varierer.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Har noen nye opplysninger å komme med.

 

På menyen til skjermen står det at skjermen er satt på 1280x1024 og 75 hz, selv om den egentlig skulle stå på 1440x900 og 60 hz. Dette er nok problemet som gjør at skriftene blir litt dratt utover, men jeg vet ikke hvordan dette skal bli fikset på. Har nyeste nVidia- driver til 8800 GTS 320MB og driver til skjermen.

 

EDIT: Det som er, er at skjermen kjører på 1440x900 med 1280x1024 piksler, slik at det ikke blir et dratt bilde, men noen av pikslene flyter over i hverandre.

Endret av Artificin
Lenke til kommentar

Det var bra. :) Da har du et problem som kan løses! Allerede her vil du nesten garantert få et bedre bilde med VGA/analog tilkobling, men nå forsøker vi DVI!

 

Før du går videre anbefaler jeg at du lagrer arbeid, lukker programmer/spill, nedlastinger etc., i tilfelle det skjærer seg.

 

Trykk WIN+R (START->KJØR). Skriv CMD for å komme til konsollen ("DOS" vindu). Skriv følgende:

 

Rundll32 nvcpl.dll, dtcfg setmode 1 1024 768 32 60

Setter oppløsning 1024 x 768 32-bit 60Hz på primærskjerm

 

Hva skjer? Hvilken oppløsning får du?

 

Videre:

Rundll32 nvcpl.dll, dtcfg setmode 1 1440 900 32 60

Setter oppløsning 1440 x 900 32-bit 60Hz på primærskjerm

 

Hva skjer her?

 

Videre:

Rundll32 nvcpl.dll, dtcfg setscaling 1 DA 2

Setter primærskjerm (1) LCD digitalpanel #1 (DA, DB=#2) til skaleringsmodus 2 (nVidia skalering).

 

Skaleringsmoduser (4 er utelatt):

0 – default: driveren bruker hva som er standard for skjermkortet/driveren

1 – native: driveren bruker LCD skjermens interne skalering, dersom en eksisterer

2 – scaled: driveren bruker nVidia skjermkort skalering

3 – centered: driveren forsøker gjennom nVidia skalering å plassere bildet midt på skjermen

5 – aspect-scaled: driveren bruker nVidia skalering, brukt på widescreen LCD skjermer for å beholde bildeforholdet

 

Det står en del om skalering og oppløsninger på stickytråden helt øverst, biten ovenfra er hentet derfra. Hvis noe skjer, vil du se det øyeblikkelig uten at du trenger å restarte maskin.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne legge til et bilde av hvordan skjermen er, i tillegg til å prøve å forklare litt av det nye som har kommet fram i denne saken.

 

Som dere ser på bilde er skjermen stilt inn på 1440x900 (noe som også nvidia-kontrollpanelet sier). Men derimot på menyen til skjermen står det at oppløsningen er stilt inn til 1280x1024. En jeg snakket med på StartIt sa at det var dette som var feilen og at jeg skulle installere alle drivere på ny. Dette ble gjort, men til ingen nytte, så jeg håpet på at noen skulle komme med et glupt svar her, noe som faktisk skjedde, men det var et glupt svar på et annet spørsmål.

 

(Ingen fornærmelse, Boye, bare jeg som forklarte litt dårlig. :p )

post-112193-1179600763_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jepp, har samme problemet med ATi kortet (samme skjermene fungerer knirkefritt på nVidia kortet, som er litt artig...). Dette var i mitt tilfelle driverproblemer (Catalyst Control Center lenge leve...). Den siste linjen i posten ovenfor lar deg kontrollere skalering, hvordan skjermen/skjermkort håndterer selve bildet. Hvis denne kan skrus av slik at bildet blir vist ubehandlet, da kanskje du vil få et rent bilde? Som standard på mitt oppsett var det skjermene som gjorde skalering.

 

PS: Hva viser skjermen når du starter maskinen? Oppstart har en rimelig lang periode før selve Windows er inne så du har god tid på å sjekke i skjermens meny - BIOS/ minne/cpu / OS boot skjerm etc. Ved DVI har nVidia en tendens til å kjøre fullt ut på skjermene (native). Hvis den her viser 1440x900 (merk: bildet kan framdeles virke uklart, helt normalt i dette tilfellet) og plutselig skifter over når loginskjerm/skrivebord og skjermkortdrivere er lastet inne, er det helt klart drivere i Windows (skjermkortdrivere sannsynligvis) som krøller det til :)

 

PS2: Bildet du postet er fysisk skarpt og riktig (selv om du kanskje ikke ser det på den skjermen akkurat NÅ hehe). Da er skjermen problemet, dvs. det kan være skjermkortet som misforstår og ber skjerm skalere det (har som sagt samme problem).

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Du hadde rett i at skjermen viser 1440x900 under oppstart, men i Windows skifter den til 1280x1024. Har skiftet skaleringen til alle tenkelige varianter, men ingenting ser ut til å virke. Det med å skru av skaleringen - hvordan gjør jeg det? Tror ikke det har noe å gjøre med driver, men man vet aldri med Pc'en :hrm:

Lenke til kommentar

Rundll32 nvcpl.dll, dtcfg setscaling 1 DA 3

(skjermkortet vil sentrere bildet på skjermen, ingen skalering)

 

Grunnen til kommandolinjen er at skalering via kontrollpanel ikke er pålitelig.

 

Den enkleste måten å sjekke om sentrering fungerer er å sette f.eks. 1024x768 og se hvordan bildet oppleves. Det skal ikke fylle skjermen, men kun sentreres.

Lenke til kommentar

Det er ved skalering alt går galt, ja... Det ser ikke ut til at skjermen skalerer det riktig, ettersom ved 1024x768 fyller bilde hele skjermen ved ingen skalering. Uannsett ser det ut til at skjermen er ødelagt, fordi med andre skjermer fungerer alt som det skal.

Lenke til kommentar

Veldig synd at du skal slite såpass mye med det - det at skjermen kjører 1440x900 før operativsystemet er tegn på at det er håp og at skjermkortet selv skalerer opp bildet til 1440x900. Da er det rimelig stor sjanse for at du kan få bildet "tilbake" igjen ved å fikle med driverene, ettersom det er her ting går galt. Det er derfor jeg mener du ikke bør gi deg :) Enten forsøker du så godt du kan, gjerne med Ubuntu Live CD som er gratis nedlastbar (tror det ligger linker på Hardware.no sin egen Ubuntu artikkel!), eller så forsøker du service. Uansett bør det kunne ordnes, kan jo ikke ha det sånn :)

 

Alternative tiltak:

- Hva skjer med VGA kabel? Får du ekte 1440x900 her?

- VGA kabel på utgang #1, DVI på utgang #2, sett skjermutgang #2 som primær, skru av skjermutgang #1. Kort fortalt: Bytt utgang! Hva skjer? Det var et liknende snodig "triks" som løste mine problemer på ATi kortet. Du må skru av maskinen innimellom.

- Bruker du kontrollpanelet for å endre skalering, eller kommandolinjene? Kontrollpanelet fungerer ikke på mine skjermer, men kommandolinjen fungerer.

 

Har forøvrig brukt en god stund nå på å lete opp feil angående skjermen din, men det er ikke enkelt....det eneste jeg fikk var noen småtreff på Ubuntu i kombinasjon med innebygget iNTEL skjermkort såvidt jeg forstod.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Boye, du er Guds gave til folk med skjermproblemer :!:

 

Satte kabelen i den andre DVI-utgangen, og plutslig var skjermen perfekt, og bilde knivskarpt. Må ha vært ødelagt på en eller annen måte, men nå er det fikst :D

 

Hvis det er noen som fortjener å bli nominert til årets bruker, er det deg, og som takk skal jeg sette deg på signaturen. Å vær så snill, ikke gråt :p

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tusen takk til Boye ja! Jeg hadde nøyaktig samme feil som beskrevet i posten her. Og det var jallaløsningen som fungerte... Benytt den andre utgangen på skjermkortet. :D

 

Edit: Betyr dette at den andre utgangen på skjermkortet er ødelagt, og at jeg burde sende pc-en inn til service allerede nå? Den er fire dager gammel.

Endret av Grillkongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...