Gå til innhold

Er dette oppsettet dumt?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og kikker litt på cpu og hovedkort ettersom jeg nok skal ha en spille/allround maskin fremover, men jeg sliter med å få oversikt over hvilke hovedkort og brikkesett som er de lureste å velge. Jeg er primært ute etter en Intel CPU til rundt 2000 og har sett på den C2D med 6600-rating, men hvilket brikkesett skal jeg da ha, og hvilke hovedkort er best til den opptil ca 1000 kroner?

Og hva slags type strømforsyning bør jeg har og hvor mye watt, er 400 nok enda?

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du overklokke?

Da anbefales som regel intel p965. Mange får god klokk med 650i-brikkesett også (fins med SLI). Jeg har Asus P5B (965 chipset) og er veldig fornøyd med stabilitet og klokk... Begge koster rundt tusingen.

Cpu hvis du skal overklokke: E6420. Lett å klokke til mer enn 2,4ghz og har samme cache-mengde som E6600.

Endret av tevil
Lenke til kommentar

Intel P965 eller Nvidia 650i SLi hovedkort er hva du leter etter i dag. Om ikke lenge kommer neste generasjons hovedkort fra Intel i ca samme prisklasse (P35)

I dag ville jeg sett på

Asus P5b

eller

Asus P5N-E SLI

Edit: 400 watt burde holde om PSUn er av grei kvalitet og du ikke planlegger monster skjermkort som 8800GTX og/eller mye overklokking.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Hvis du skal overklokke så kan det være lurt å velge en Xeon 3060 i stedet for Core 2 Duo E6600. Den er teknisk sett identisk, men er kvalitetstestet bedre i fabrikken. Noe som gjør at den har større potensiale for overklokking.

400W holder nok i lange baner for et normalt system, men skal du ha en haug med harddisker eller Crossfire/SLI med toppmodeller av skjermkort så blir det for lite.

Lenke til kommentar

Planen min er et Intel-oppsett med ok CPU, 2 gig ram, dvd-brenner, et 8800 GTS 320. Kan gjerne klokke litt,men er ute etter et oppsett som drar nye spill lett,men trenger ikke state-of-the-art da jeg har funnet ut at man heller kjøper noe billigere og oppgraderer oftere.

Jeg hadde opprinnelig sett på 6600 som sagt.

Kommer jeg i havn for 6-7 lapper?

Lenke til kommentar
Intel P965 eller Nvidia 650i SLi hovedkort er hva du leter etter i dag. Om ikke lenge kommer neste generasjons hovedkort fra Intel i ca samme prisklasse (P35)

I dag ville jeg sett på

Asus P5b

eller

Asus P5N-E SLI

Edit: 400 watt burde holde om PSUn er av grei kvalitet og du ikke planlegger monster skjermkort som 8800GTX og/eller mye overklokking.

8543118[/snapback]

Hva er fordelene med det nye P35?

Lenke til kommentar

Den chieftec-psuen har hhv 14A og 15A på 12v-railsene. Det skal nok holde, men ville kanskje sett på noe med mer. Om fremtida krever mer eller mindre power er vel ikke 100% bestemt enda, men er kanskje lurt å være på den sikre siden.

T-Evil

Lenke til kommentar

Det er ganske mye å spare på å velge DDR2-667 fremfor 800. Ellers så kan du jo gjerne gå ned et hakk på CPU til f.eks E6420. Den har også 4MB L2 cache, men er litt lavere klokket. Hvis du har tenkt til å overklokke så overklokker du jo bare opp ytelsen igjen. Jeg tror E6600 og E6420 lar seg klokke omtrent like langt. (Til ca 3GHz med god kjøling, litt økt spenning og minnet satt til fornuftige hastigheter)

Ellers: Har du sjekket prisene på tilsvarende oppsett andre plasser enn komplett? Komplett er sjeldent billigste plass å handle.

Redigert: Ja, den strømforsyninga ser litt svak ut til det skjermkortet. Hvis du skal overklokke prosessoren så hjelper ikke akkurat det på effektforbruket heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...