Gå til innhold

ATI 9700Pro VS. GF4 TI4600

Izex

Anbefalte innlegg

ATI 9700(pro) VS. GF4 TI4600, ja da var det tid for skjermkort bytte...hva og hvorfor skal jeg ta en av disse storfabrikantene ATI / Nvidia - Jeg har sett endel Crucial's ATI kort, men jeg har fått inntrykk av at ATI er noe sløve med å gi ut drivere og det foreligger endel unødvendige bugs enda :roll: ?

Skal ha mest mulig kraft for minst mulig penger, uten at det skal være dårlig (Selvfølgelig) Kortet skal brukes til 3D modellering og endel gameing - Vil helst slippe å overklokke det som første ting jeg skal gjøre, men om det er overklokkings vennlig for senere bruk når ting merkes å gå litt tregere er stort pluss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

min mening, ati er meget slapp på driverne, det er dette jeg har erfart gjennom tidene..

en kompis har formatert x antall ganger etter at hans radeon 9700 pro begynte å få driver problemer.

men uansett, alt jeg kan anbefale er, vent til geforce fx slippes, da går alle prisene ned.. vil du ha radeon 9700 pro da så kan du sikre deg det for rundt 2300kr..

bare ta det med ro og vent

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

selvfølgelig er det et godt råd å komme med.

kjøper han nå så "taper" han på det..

radeon 9700 koster i de fleste butikkene ca 3300 kr.

asus v8460 geforce 4 ti 4600 deluxe koster 2800

ved geforce fx sin ankomst vil prisen synke dramatisk for de 2 skjermkortene ovenfor og han sparer penger..

geforce fx kommer i slutten av januar.

Lenke til kommentar

Det kommer alltid nye produkter som gjør at prisene faller. I slutten av Januar kan det kansje lønne seg å vente enda lengre fordi enda en generasjon skjermkort er rundt hjørnet. Om dette er et kort som er bedre enn 9700 Pro er heller ikke sikkert. Har aldri sett et Nvidia kort med bra 2d og tv ut. Sikkert greit til Counter Strike.

Lenke til kommentar

Venter på FX og ser hva som skjer da...Unskyld for at jeg tok opp denne saken jenn, men er ikke vant med forumet som det er nå, og med endel julebrygg innabords så var d fa€n meg bra bare det å treffe rett forum og greier :oops: :lol: en "Bud" til så var d om å finne senga kanskje hmm neh vi sier to hehe, jul er jul

Lenke til kommentar
Hvem er det som har sagt du skal velge et rent Nvidia eller ATI kort? Dersom noen andre har en bundle som passer deg bedre. Kortene er nesten identiske da de bruker samme brikkesett.

???

Skal han velge et kort etter bundle'en?

Har 9700pro og 4600 samme brikkesett?

*Alle* og alt av folk som lager drivere og software fokuserer mer på 9x kjernen og heller på NT kjernen som XP og 2000 bygger på.

This makes no sense.

Lenke til kommentar
Hvem er det som har sagt du skal velge et rent Nvidia eller ATI kort? Dersom noen andre har en bundle som passer deg bedre. Kortene er nesten identiske da de bruker samme brikkesett.

???

Skal han velge et kort etter bundle'en?

Har 9700pro og 4600 samme brikkesett?

Han mente selvfølgelig at ATI kort fra forskjellige fabrikanter er helt like og derfor bør man velge kort fra hercules, crucial eller ati etter hvilken bundle de leverer. Det blir jo bare dumt, gå etter pris heller. Hercules radeon 9500pro koster det samme som sapphire 9700 og forskjellen er et spill og ramsinks. Nvidia kortene varierer litt mer fra referanse kortene enn ati, (dette er bare noe jeg har snappet opp og vet ikke om det stemmer)

*Alle* og alt av folk som lager drivere og software fokuserer mer på 9x kjernen og heller på NT kjernen som XP og 2000 bygger på.

This makes no sense.

jo det gjør det.

Det at ATI´s drivere er dårlige er kanskje sant. Men de nye nvidia driverene er verre. Dessuten, hvilken revisjon av ati kortet hadde kameraten din? Har lest at det er mye bøgg med revisjon 1 og via brikkesett. Jeg har selv revisjon 3 og har ingen problemer med noen spill. Det er mer enn hva jeg kunne si om mitt asus 8460, det 40 og oppover var svært ustabile. de var nok beregnet mer for 3dmark enn for spill. i 30.82 driverene hadde jeg ca 30 fps i nature testen på full kvalitet uten aa. Men på 40.xx hadde jeg 70 ++ på quality settings, men bildet var redusert. Det var ikke mulig å se at hustaket var av strå en gang, så ut som et gulmalt panel tak. ser ingen grunn til å tro at gf fx blir mindre bøggy enn radeon 9700 pro, ihvertfall den første revisjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

jeg er godt vant med nvidia sine løsninger, dette pga jeg slipper stresset som noen av mine venner har opplevd når de må skaffe nye drivere for å spille div spill..

jeg liker heller dårlig at det er websider som viser en laaaaang liste over hovedkort som ikke radeon 9700 fungerer skikkelig på, er ikke det litt kjipt ? du blåser 1700 på et hovedkort og finner ut at skjermkortet ditt ikke fungerer pga hovedkortet ditt, ikke feilproduksjon eller noe som helst, det rett og slett ikke kan fungere med det.

har ingen problemer med å innse at ati har raskest kort på markedet for øyeblikket, skulle vel egentlig ikke være tvil om det heller, geforce 4 har vært ute i godt og vel 8-9 måneder.

Det at ATI´s drivere er dårlige er kanskje sant. Men de nye nvidia driverene er verre. Dessuten, hvilken revisjon av ati kortet hadde kameraten din? Har lest at det er mye bøgg med revisjon 1 og via brikkesett. Jeg har selv revisjon 3 og har ingen problemer med noen spill. Det er mer enn hva jeg kunne si om mitt asus 8460, det 40 og oppover var svært ustabile. de var nok beregnet mer for 3dmark enn for spill. i 30.82 driverene hadde jeg ca 30 fps i nature testen på full kvalitet uten aa. Men på 40.xx hadde jeg 70 ++ på quality settings, men bildet var redusert. Det var ikke mulig å se at hustaket var av strå en gang, så ut som et gulmalt panel tak. ser ingen grunn til å tro at gf fx blir mindre bøggy enn radeon 9700 pro, ihvertfall den første revisjonen.

de nye nvidia driverne er ikke dårlig, jeg gikk opp ca 300 poeng i 3dmark og la aldri merke til noe "redusert-bilde". det er heller ikke en eneste person som har nevnt noe lignende, vil derfor tro at feilen var noe med maskinen din..jeg ser god grunn til å tro at nvidia sitt geforce fx blir mindre buggy enn radeon 9700 pro, de har bedre erfaring med slikt!

ati har vært lengre, greit nok, nvidia har en laaang merittliste med det å levere feilfrie kort, ati har det motsatte.

Lenke til kommentar

Orker ikke flamewar, men jeg kan si et par ting:

Radeon serien har plenty med driveroppdateringer i det siste året ja, på Rage3D har det kommet drivere ekstremt ofte, bare i desember kom det to nye drivere for alle OS til Radeonserien.

Jeg har et Radeon8500 kort, kan ikke si at jeg hittil har vært plaget med "bøggy" ATi drivere, har også hatt et RageIIC+, Rage Magnum, Radeon64MB og prøver nå for morro skyld å ordnet et Rage Fury MAXX :D (Alt er BBA kort, retail). At drivere er "bøggy" kan også tyde på dårlig oppsett av maskin fra før av? (Skal ikke utfordre folk om deres datakunnskaper her, men kanskje et par-tre ting som kjører i bakgrunnen som ikke trengs å kjøre? Ser det ekstremt ofte hos mine venner, som også "kan" data ;)). Jeg har alltid vært påpasselig med hva jeg installerer, trenger jeg ikke et program fjerner jeg det med en gang osv. Sjekker hva som loades under "Run" for både local_machine og current_user i registerert og msconfig (Eksisterer ikke i Win2K).

RageIIC+ har jeg bare erfart under: Win98, 98SE, Win2K og WinXP

Rage Magnum: Win98, 98SE, WinME, Win2K, Win2K Adv. Serv., WinXP

Radeon64MB: Win98, 98SE, WinME, Win2K, WinXP

Radeon8500: Win2K, WinXP

Har brukt alt av drivere, beta og ikke-beta... Det var en driverrelease for Rage Magnum kortet som skapte problemer, beta driver, men det var lenge siden.

Har enda å oppleve den "crappy" driversupporten til ATi. De retter de aller fleste problemene i sine driverreleases.

Men, ryktet kan vel kanskje ikke starte uten en grunn... mine 4-5 år erfaring med ATi kort (Har sikkert vært lenger, men da var jeg ikke klar over dette med "skjermkort", er ikke så gammal :)) kan vel ikke baseres på hva ATi har gjort for andre...

Jeg tror at i 50-80% av tilfellene som mange kaller dårlige drivere er heller en brukerfeil enn faktiske driverfeil. men, hvis man vil finne feil, eller fremprovosere, så er vel helelr ikke det vanskelig.

Det er som det alltid har vært: Prøv, og lær av erfaring.

Lenke til kommentar

NVidia markedsfører veldig smart. Faktisk så er ikke GF4MX noe annet enn en GF2 brikke. GF3 er langt mer avansert! (tror du meg ikke, så følg denne linken: http://www.hardware.no/nyheter/desember02/..._ti4800se.html) Vil råde alle til å styre unna disse kortene...Nå som ATI Radeon 9500 har kommet på markedet bør dette være et mye hetere alternativ. Prisen er litt høyere, men du får hva du betaler for.

Lenke til kommentar
...MX kortet lager 0 desibel, og spiller fullscreen DVD fint.

Ikke si meg at du ville ha anbefalt familiepappa som ikke driver med spilling, det radeon kortet. Det er hva jeg kaller overkill.

MX-kortene er gode, fordi du får veldig mye for pengene.

Jeg bare låner AMD-guttas beste salgstriks.

Hmm... så var det det at han som skulle ha kortet sa så meget som:

...Skal ha mest mulig kraft for minst mulig penger, uten at det skal være dårlig (Selvfølgelig) Kortet skal brukes til 3D modellering og endel gameing...

Skjønner ikke hvor du kan lese at han bare skal se DVD i FullScreen... Eller var det en sammenlikning? Fordi en kjøper ikke et GF4MXdilldall når du explisitt sier at du skal game, og drive med 3D modelering... Det funker, men det gjør også et Matrox G200 kort...

Han snakket også om "mest mulig kraft for minst mulig penger", jeg synes ærlig talt at GF4MXdilldall ikke gir noe høy "best for minst" ratio, ytelsen til de er som sagt på nivå med GF2 serien, selges GF2 til den høye sum av 508.- NOK? Tviler sterkt, ivaffal hos respektable nettbutikker.

Hittil i hardwaretester så blir det sagt at Radeon9500Pro det beste valget i ytelse/penger ratio...

Hver har sin smak og behag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...