Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vil ikke boote fra SATA disk

Anbefalte innlegg

Oppsett:

P5N32-E SLI

DISK 1 + 2 : IDE master + Slave

DISK 3: WD raptor SATA

Har nettopp kjøpt disk 3 og installert XP på denne disken. Får ikke til å boote denne uten å bruke installasjons cd for XP. Har prøvd å koble fra IDE diskene, men da går det ikke å boote i det hele tatt, istedet starter XP installasjon på nytt.

Har installert SATA controller drivere som fulgte med HK etter å ha logget på Windows

Noen som vet hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk SATA kabelen, de kan løssne, og gå inn i BIOS og sjekk bootsekvens og harddisk boot sekvens

en venn a meg får ofte "NTLDR is missing", han må inn i kassa, feste kabel, inn i BIOS og velge rett HDD (et slit med 4 disker med samme modellnavn...)

Lenke til kommentar

Boot sekvens er CD rom og så HD

HD boot sekvens er SATA disken først.

Kan det ha noe å si at XP allerede var installert på den ene IDE disken da jeg installert XP på sata disken? Virker som om den ikke finner oppstartsfilene.

Lenke til kommentar

Ja, da kan det hende at den fremdeles prøver å boote fra den IDE disken din som opprinnelig hadde XP installert.

Men det kan også være feil innstillinger i BIOS. Dette har ikke noe med boot sekvens å gjøre. Men i biosen din finner du antakelig en innstilling som går på "Enhanced mode" når det gjelder å bruke SATA disker sammen med PATA disker, og denne innstilling må også være korrekt for at du skal kunne boote riktig fra riktig disk.

Lenke til kommentar

Case closed. Jeg deaktiverte IDE diskene og installerte XP på nytt. Tror at XP har et eller annet oppsett for å kjøre med flere OS og dersom XP finner en annen installasjon så vil den forholde seg til oppstartsfilene på opprinnelig installasjon, men gi deg mulighet til å velge OS etter at disse er kjørt. Siden jeg har byttet all hardware så virket ikke den opprinnelige installasjonen.... Dette er dog spekulasjoner....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...