PROuser Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Hvem har ansvar for å si opp det gamle abonnementet når man skifter bredbåndsleverandør? Kunden eller ny leverandør? Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Hvem har ansvar for å si opp det gamle abonnementet når man skifter bredbåndsleverandør?Kunden eller ny leverandør? 8542507[/snapback] Om det er snakk om DSL så er det sånn at den nye leverandøren automatisk sier opp. Du må sende fullmakt til dem om dette, men det får du beskjed om. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Om kunde seier opp sjølv ved bytte av ISP (vel og merke internett via telefonlinjene) så skaper det veldig kluss i systemene om ein sjølv seier opp linja hjå avgivende ISP. I verste fall kan det faktisk føre til at ein ikkje kan få dsl-linje igjen då det kan vere fullt i sentralen og den oppsagte linja blir tildelt ein anna i køen. Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Får at ny leverandør skal få sagt opp linje fra gammel leverandør er den avhengige av informasjon om at du har en adsl-linje fra før av. Hvis du ikke opplyser om det, kan du risikere å sitte der med to aktive adsl-linjer, fordi ny leverandør kun får beskjed om at det er ADSL til husstanden fra før av hvis den prøver å levere på det samme kobberparet. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Men jeg skiftet fra Los til televoip i august 2006 og oppga til televoip at jeg hadde Los. Jeg fikk koblet opp den nye leverandøren etter ca 2 mnd. men så fortsatte los å sende regninger! Jeg ringte los med hver regning og gjorde dem opmerksom på at jeg hadde bytta. og de skulle slette regingen. Men regningene fortsatte, og jeg ringte og klaget hver måned. Og de så tydelig at jeg ikke hadde vært på linja side august. Men regningene fortsatte. og de truet med å klippe linjen.. Jeg sa at de gjerne måtte gjøre det. Jeg spurte de om hvem som hadde ansvar for å si opp linjen.. Og de svarte at det var normalt den nye leverandøren. I februar ringte jeg atter en gang og klaget, og sa at jeg var meget lei av de regningene. og han skulle da sette en stopper for de og kutte linjen. Han sa jeg antakeligvis ville miste den nye linjen da, siden det var på samme paret. Så fikk jeg plutselig et sluttoppgjør på ca 1500 kr! og ingenting er skjedd med linjen. Jeg klaget og forklarte hele situsjonen, men fikk bare til svar at oppsigelse skulle være skriftlig og med en måneds varsel!! Hvorfor har de ikke nevnt det på telefonen før? De burde sagt det første gangen!! Og nå har de sendt det til inkasso! Lenke til kommentar
H_S Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Det er et selskap som heter jara som styrer med det aller meste av ADSL linjer i norge. Når du har en linje fra telenor, tele2 og mange av de andre ( o gde linjer fra f.eks NGT og bluecom som ikke er i eget nett) er det jara som har styringa på ditt abbonemang. Siden de i tilleg har linjeføringa er de nok innom de linjene som går i NGT og bluecom sitt eget nett oxo. Når du bestiller et opperatørbytte blir det sendt ordere til begge selskaper, både nye og gamle. Hender noen ganger at det gamle selskapet ikke er oppmerksom på byttet, iaf ikke med tanke på fakturering, men som nevnt her må det leveres med et opperatørbutte skjema, og dette skal godkjenns av din gamle ISP, så vist et opperatørbytte er utført har gamle ISP i det minste vært innom saken. Stort sett da holder det å få ny ISP til å skaffe deg info fra orderen til jara om når opperatørbytte er utført, og henvise det til gamle ISP. Det som kan være her er at din nye ISP har betilt en ny linje isteden for opperatørbytte. Da har din gamle isp ikke fått noe beskjed, og de blir forsat fakturert for sin linje fra kara, så naturligvis fakturerer de deg videre. Det du da må se på er hva nøyaktig du satte i orderen ( vist du har fått en ordere bekreftelse som sier opperatørbytte ) står det opperatørbytte der har ny ISP da gjort en feil og de bør stå for dine kostnader imot gammel ISP. Alt dette er såklart forutsatt at du kun har ADSL. Lenke til kommentar
Ridefort Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jara er IKKE et selskap det er et applikasjon. Og Jara er kun et ordre system (feilretting system også da). Det meste av telenettet eies av Telenor Networks, dermed må alle endringer gjennom de, det er der Jara brukes. Når det gjelder bytte av ISP er det verdt å merke seg et par ting. For det første finnes det et standard skjema for bytte av ISP, det er kun denne standard skjema som blir godtkjent, kommer det et annet fullmakt blir den avvist. Om Televoip ikke har bruk det skjemaet kan det hende at bytte av ISP ville blitt avvist (noe som jeg ikke tror her). Ordren blir da sendt gjennom Jara til den lokale telemontørselskapet som utfører den. For det meste bytte av ISP er ren automatikk, sjelden at noen er inne og gjør endringer (kanskje bare verifisere at alt er ok). Så for det meste når ting går galt er det skjemaet som er feil eller at ordren aldri ble plassert. Det som kan ha skjedd her er: Televoip tok en kjapp en og bestilte et nytt linje til deg fremfor å kjøre en ISP bytte, dermed var LOS linjen der forsatt, bare nedkoblet (noe som betyr at du forsatt har plass på LOS DSLAMen). Dette betyr at LOS har rett og de forventet en vanlig oppsigelse (tror ikke har skjedd). De du snakke med i LOS har ikke lagt merke til at denne linjen er sagt opp/deres systemer rotet og det ble foretatt en bytte av ISP men faktura delen av oppigelsen ble aldri kjørt og dermed var du forsatt kunde (mest sannsynlig). Husk at det meste det prates om her er automatiske systemer, og dermed kan det se ut for LOS at de har rett på sin side. Skriv en skriftlig klage og ta vare på korrespondasen. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Og eit merkanavn Jara ble etablert som merkenavn for Telenors samlede portefølje av produkter og tjenester rettet mot grossistmarkedet i 2001. Målet var å skape et tydeligere skille mellom grossist- og sluttbrukervirksomheten til Telenor og tydeliggjøre grossisttilbudet mot dette markedet. Meir ontopic Men det skal vere mulig for televoip å grave fram kva ordre som blei bestilt her. Står det i Jara at det er ein Bytt ISP så har LOS fått beskjed om oppsigelsen via Jara, er det ein ny linje så har ikkje LOS fått noko som helst beskjed om det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå