Gå til innhold

Nikon D40 med ekstra blitz til 4999,- godt kjøp?

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri før hatt speilrefleks, men har n lyst på nytt kamera og vurderer da å gå for et speilrefleks kamera.

Jeg ser at japan photo selger nikon D40 med ekstra blitz til 4999, og lurer da på om dette er et godt kjøp, eller om det er andre kamera rundt samme prisen som vil være et åpenbart bedre kjøp.

Om jeg nå kjøper dette hos japan photo, trenger jeg da noe ekstra utenom minnekort før jeg er klar for å ta bilder når jeg er ute på tur eller mens ungene leker i parken osv?

Håper noen kan gjøre meg litt klokere her i denne kamerajungelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du vil finne noe som kan kalles et "åpenbart bedre kjøp"... det kommer litt an på hva du er ute etter. Alle speilreflekskameraer i det prissegmentet leverer gode bilder og er greie å bruke, men de har litt forskjellige funksjoner og design.

Hvis jeg skal driste meg til å anbefale noe som etter min mening er et bedre tilbud, så ville jeg sett på dette. D70s er en eldre modell enn D40, men bruker samme sensor og leverer i utgangspunktet like bra bilder. D40 sine kan kanskje se bedre ut hvis du tar dem ut som jpg-bilder rett fra kameraet, men kvaliteten på sensoren er den samme. Det er bare forskjell på hvor stor grad de to kamerahusene justerer bildene etter at de er tatt.

Du mister den ekstra blitzen, men til gjengjeld får du et mye bedre begynnerobjektiv. D40 er kanskje litt mer nybegynnervennlig, men D70 har nok flere funksjoner du vil lære deg å sette pris på etter som du får erfaring.

Andre gode kameraer i samme prissegment er Canon EOS 350D og Pentax K100D. Hvilket som er "best" kommer egentlig an på personlige preferanser, og du vil nok finne at egenskaper som hvordan kamerahuset ligger i hånden og hvordan kontrollknapper er plassert har mer å si for hvor mye du liker å bruke kameraet enn hvilke avanserte funksjoner det har.

Lenke til kommentar
Hvordan går en fram for å motta denne gratis blitzen da om en alt har kjøpt kameraet?

8543085[/snapback]

Kjøpte du blitsen etter en viss dato (husker ikke akkurat nå), så skal butikken ha veiledet deg om hva du skal gjøre. Vi fikk et infoskriv om det, men jeg har ikke jobbet så mye i selve butikken den siste uka, så jeg har ikke gått gjennom prosedyren selv enda.

Lenke til kommentar
Ut fra japanphoto sine sider ser det ut som det gjelder både D40 og D40x. Men finner ikke noe om oppgradering til SB-600.
Stemmer... det gjelder både D40 og D40x kit. Du har, så vidt jeg vet, ikke noen mulighet til å oppgradere til SB600 som på D80-kampanjen.
Lenke til kommentar
Jeg har aldri før hatt speilrefleks, men har n lyst på nytt kamera og vurderer da å gå for et speilrefleks kamera.

Jeg ser at japan photo selger nikon D40 med ekstra blitz til 4999, og lurer da på om dette er et godt kjøp, eller om det er andre kamera rundt samme prisen som vil være et åpenbart bedre kjøp.

Om jeg nå kjøper dette hos japan photo, trenger jeg da noe ekstra utenom minnekort før jeg er klar for å ta bilder når jeg er ute på tur eller mens ungene leker i parken osv?

Håper noen kan gjøre meg litt klokere her i denne kamerajungelen.

8542490[/snapback]

Det er jo klart det er et bra kjøp, du får jo et fullverdig speilrefleks til i prinsippet under 4000,- Kameraet er meget bra til det det er ment til. Les testene som er referert til i produktguiden og ikke minst digit.no. Kameraet rent billedmessig har endel fra D80, og er ikke et D50/D70 uten fokusmotor. Kameraet tar i følge seriøse tester bedre bilder enn D50 og 70 ref "Med en "konservativ" bildebrikke på 6 Mp har Nikon kunne optimalisere bildekvaliteten ganske bemerkelsesverdig. En av disse kvalitetene er bildestøy, som på dette kameraet er noe man i praksis kan se bort fra. Også forgjengeren D50 hadde lav bildestøy, men der gikk støyreduksjonen merkbart ut over oppløsningen ved høyere lysfølsomheter. På D40 er støyreduksjonen mer avansert, og bildene beholder skarphet og oppløsning meget bra også ved høy ISO.

ISO 200-800 er støyfrie på utskrifter, og bare undereksponert bilder vil vise særlige forskjeller ved tonejustering, og da bare i mørke partier. Ved ISO 1600 er støy synlig, men ubetydelig, og fremdeles nesten ikke merkbar i mellomtoner og lyse partier. Ved ISO 3200 ses støyen klart i dype skygger, men er lavere enn de aller fleste kameraer. Fremdeles er støyen meget lav i mellomtoner og høylys. Skrur vi på den ekstra støyreduksjonen, ser vi merkbar gevinst ved ISO 1600, men ubetydelig forskjell ved ISO 3200.

Et av de beste kameraer vi har testet med hensyn til støy, og en meget god balanse mellom støyreduksjon og detaljgjengivelse" . Det er noen på dette forum som virker som de ikke tar dette kameraet seriøst, mulig fordi det er billig?? Det hele baserer seg på hva du egentlig skal bruke kameraet til. Du får ikke bedre bilder ved å gå opp 2, 3, 4000,- til det bruket som du beskriver. Blir nesten som å kjøpe en SUV når veien til hytta er asfaltert og salta :D

Endret av Håkon03
Lenke til kommentar
Det er noen på dette forum som virker som de ikke tar dette kameraet seriøst, mulig fordi det er billig??

Største problemet slik jeg ser det med D40(x) er at det ikke har fokusmotor og dermed utelukker en del av Nikkors eget sortiment og meget bra og billig tredjeparts objektiver hvis man ikke har lyst til å fokusere manuelt.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt D40 kameraet i ca 1mnd nå og er meget godt fornøyd med det, tar meget bra bilder.

Noe av det som jeg er mest positiv til med D40 er LCD skjermen, veldig god oversikt over lukkerhastighet, blender, iso osv. Har fikla litt med en D80 men synes faktisk at D40´n er et enklere

kamera å bruke med all informasjonen på LCD skjermen i stedet for på infoskjermen til D80´n.

Ser at det blir nevnt kompatiblitet med linser, tror nok at for mange så holder det nok med AF-S og HSM linser til normal fotografering.

Lenke til kommentar
Ser at det blir nevnt kompatiblitet med linser, tror nok at for mange så holder det nok med AF-S og HSM linser til normal fotografering.

Hehe, joda, det "holder", men det koster også. På bruktmarkedet er det ikke så mye AF-S/HSM ute og går, og de koster mer, så det blir dyrere dersom man er interessert i brukte objektiver. Dessuten er det noen veldig vanlige (og nyttige) fastobjektiver som ikke er å få med AF-S, bl.a. Nikons 50mm f/1.8 og f/1.4, og Sigma har heller ingen alternativer.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Prisen på D40 er helt normal, hverken et tilbud eller overpriset.

Tilsvarende ligger D80 med samme blitstilbud til 8750,- og D40x sånn midt imellom.

Spørsmålet er vel om du vil legge i 3500,- til og få et kamera med flere funksjoner, et statusdisplay utenom skjermen, noe bedre byggekvalitet (ihvertfall ifølge testerne), innebygget fokusmotor, trådløs blitsstyring, 4 Mp ekstra (selv om det ikke har så mye å si).

Lenke til kommentar

Men er d40x verdt de ekstra pengene i forhold til d40?

Eller bør jeg heller gå for Canon EOS 400D som koster 900 mer enn D40?'

Eller hva med D50, som er billigere enn D40?

Er utrolig vanskelig å ta et valg når det kommer til kamera. Er mye penger som skal brukes, og vil da få så bra kamera som mulig for de pengene jeg har å bruke.

Hvilket kamera skal jeg velge, kan strekke meg til max 6000, men da må kameraet være klart til bruk for den summen. Vil ikke har råd til noe ekstra utstyr på en god stund framover når så mye penger går med på kameraet, så vær så grei å hjelp meg her...

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Men er d40x verdt de ekstra pengene i forhold til d40?

Eller bør jeg heller gå for Canon EOS 400D som koster 900 mer enn D40?'

Eller hva med D50, som er billigere enn D40?

Er utrolig vanskelig å ta et valg når det kommer til kamera. Er mye penger som skal brukes, og vil da få så bra kamera som mulig for de pengene jeg har å bruke.

Hvilket kamera skal jeg velge, kan strekke meg til max 6000, men da må kameraet være klart til bruk for den summen. Vil ikke har råd til noe ekstra utstyr på en god stund framover når så mye penger går med på kameraet, så vær så grei å hjelp meg her...

8560445[/snapback]

Jeg er nesten blank på speilreflekskamera men har nettopp investert i et selv så tenkte jeg kunne dele mine tanker vedrørende kjøp. (subjektivt!)

Canon EOS 400D så veldig lukrativt ut på papiret da jeg skulle handle, men etter og ha prøvd dette i under et minutt var det allerede uaktuelt for meg, her er det spart inn godt på byggkvaliteten. Plastikk, ALT for lite for meg!

Har ikke testet Nikon D40 men har testet flere andre Nikon modeller og selv synes jeg f.eks Nikon D50 virker som et bedre produkt kvalitetsmessig en Canon 400D. Nikon D50 er "teknisk underlegen" men tror nok den dekker de aller fleste sine behov, om man har andre behov, så ser man vel på en annen klasse kamera i utgangspunktet.

Ville nok vurdert et Nikon D70 med 18-70mm objektivet sterkt om jeg var deg. Et godt objektiv er (vistnok) alfa og omega i denne verden, foruten en litt habil fotograf, og dette objektivet har fått mye skryt. De selger dette kittet til 5899 hos Japanphoto. Da trenger du bare et minnekort så er du klar for å ta bilder. Dette er en utgått modell slik som D50 men det bør ikke ha noe og si;)

Anbefaler deg å dra en tur i butikken, holde litt i kameraene, se litt på menyer, prøve litt. Hadde jeg bestilt et 400D på nettet hadde jeg nok blitt fryktelig skuffet når det kom fram, selv om det får mye skryt og har en kurrant pris.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...