Gå til innhold

Ta enkeltemner ved universitet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at du bare trenger studiekompetansen til å gå opp til eksamen og melde deg på lukkede studier. Er de åpne, er det ikke verre enn å følge undervisning, kjøpe pensum og ta eksamen ved en senere anledning, når det formelle er i orden. Det forutsetter selvsagt litt vedlikeholdslesning, men jeg vil uansett tro det kan gi deg et ganske formidabelt forsprang, samt noe å henge fingrene i hvis ikke videregående er utfordrende nok. :)

Lenke til kommentar
Ok, så da er det mulig å få til. Ved hvilket universitet gjorde han det? Tok han 2mx, 3mx, 2 og 3fy før han søkte?

8543144[/snapback]

Han tar emner i matte. Han hadde tatt 3MX i tiende klasse..

Lenke til kommentar

Ok.

Hvordan ser man om studier er åpne eller lukkede?

EDIT: Bare for å få alt på det rene; jeg kan søke som enkeltemnestudent og følge undervisningen, men kan ikke ta eksamen før jeg har generell studiekompetanse?

Endret av eivind lunder
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at _alle_ forelesninger er offentlige, det gjelder helt uavhengig av opptakskrav, om studiet er "lukket" eller ikke osv. De få unntakene som finnes er nettopp det, og jeg kan ikke tenke meg at forelesninger som er aktuelle for deg ikke er offentlige.

Med andre ord, hvem som helst kan følge en hver forelesning ved et offentlig universitetet eller en høyskole (med enkelte få unntak). Om det eneste du vil er å følge noen forelesninger trenger du med andre ord ikke en gang søke om opptak.

Som en liten kuriositet kan det nevnes at også muntlige eksamener i utgangspunktet er offentlige, selv om jeg ikke tror det er mange som benytter seg av muligheten.

Lenke til kommentar

Har funnet ut hvordan det kan gjøres nå. Mat.-nat.-fakultetet har en egen ordning, slik at elever med 5 eller 6 i 2 og 3mx, kan søke opptak, da før de er ferdig med videregående.

EDIT: Og takk for alle svar! :)

Endret av eivind lunder
Lenke til kommentar
Som en liten kuriositet kan det nevnes at også muntlige eksamener i utgangspunktet er offentlige, selv om jeg ikke tror det er mange som benytter seg av muligheten.

8560689[/snapback]

Så vidt jeg har fått høre betyr dette bare at hvem som helst i teorien har mulighet til å møte opp og overhøre en students muntlige eksamen. Altså ikke at man kan _ta_ en muntlig eksamen - dette krever at man er meldt opp innen fristen.

Vil for øvrig ikke anbefale noen å stille på en muntlig eksamen for å overhøre, dog. Tror ikke det blir spesielt godt tatt imot, verken av kandidat eller sensor :)

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har fått høre betyr dette bare at hvem som helst i teorien har mulighet til å møte opp og overhøre en students muntlige eksamen. Altså ikke at man kan _ta_ en muntlig eksamen - dette krever at man er meldt opp innen fristen.

8565125[/snapback]

Naturligvis. I likhet med at offentlig forelesning ikke betyr at alle kan være foreleser betyr selvfølgelig ikke offentlige muntlige eksamener at alle kan være sensor eller eksaminand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...