Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan fjerner jeg en lokaldisk?

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg lurer på om jeg trenger 2 lokaldisker, jeg trur jeg klarte og lage den ene som heter d:// når jeg hadde problemer med pc og oppretta en ny stasjon trur jeg :S

Hvordan sletter jeg lokaldisk D:// sån at jeg bare har C:// Trur D:// bare ligger og tar massevis av plass :(

Endret av Sindre-91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud for en ordlyd i spørsmålet.

Dersom du bruker XP, kan du kjøre disk manager ved å skrive diskmgmt.msc i ruten som dukker opp når du klikker på "RUN"

Med disk manager kan du fjerne den partisjonen du har laget, eller formatere den.

Det er også gode muligheter for å ødelegge alt, så hvis du ikke har ide om hva du holder på med, forslår jeg du går ut og kjøper snop til i kveld :D

Lenke til kommentar
Herregud for en ordlyd i spørsmålet.

Dersom du bruker XP, kan du kjøre disk manager ved å skrive diskmgmt.msc i ruten som dukker opp når du klikker på "RUN"

Med disk manager kan du fjerne den partisjonen du har laget, eller formatere den.

Det er også gode muligheter for å ødelegge alt, så hvis du ikke har ide om hva du holder på med, forslår jeg du går ut og kjøper snop til i kveld  :D

8542313[/snapback]

Ok takk for så god hjelp :)

Nå har jeg et program oppe og kjører som heter Diskbehandling. Gjorde det du sa og da komd et opp, nå ser jeg både C:/ og D:/ hva skalø jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar

Nå må du finne ut hvilken stasjon c: eller d: du har opprettet, og hva du vil gjøre videre med disse. Det enkleste blir vel å fjerne d: partisjonen helt.

Høyreklikk på partisjonene og se hvilke egenskaper de har. Din nye stajon skal ikke være klar til bruk, dersom du nettopp opprettet den. Så det bør være forskjell på dem.

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Nå må du finne ut hvilken stasjon c: eller d: du har opprettet, og hva du vil gjøre videre med disse. Det enkleste blir vel å fjerne d: partisjonen helt.

8542380[/snapback]

Ja så det med fargene.. D er utvidet partisjon mens c er primærpartisjon :) Hva skjer når jeg sletter den? .. altså d, vil det forårsake skade på min pc?

Lenke til kommentar

8542380[/snapback]

Ja så det med fargene.. D er utvidet partisjon mens c er primærpartisjon :) Hva skjer når jeg sletter den? .. altså d, vil det forårsake skade på min pc?

8542395[/snapback]

Et meget godt spørsmål jeg ikke kan svare på. Det er fordi jeg vet ikke hvor stor partisjon du har laget, og hvilke deler av harddisken som er dekket av D:

Bare å ta en sjans ;-)

Lenke til kommentar

8542380[/snapback]

8542395[/snapback]

Et meget godt spørsmål jeg ikke kan svare på. Det er fordi jeg vet ikke hvor stor partisjon du har laget, og hvilke deler av harddisken som er dekket av D:

Bare å ta en sjans ;-)

8542417[/snapback]

Jeg kan ta et print screen og legge ut her av boksen så kan du se om det er noen risk vist det hjelper?

EDIT: lokaldisk D bruker 10 gb NTFS står det

lokaldisk C bruker 64 gb NTFS

Endret av Sindre-91
Lenke til kommentar

Det du kan gjøre, er å kikke på C:

Hvor stor er C: nå ?

Eksempel:

100 GB disk, alt er C: , så lager du ny partisjon d:

Nå er c: blitt 30 gb

Altså er d: 70 gb når den er formatert.

Hvis du hadde 40 GB med programmer og spill på C: før du opprettet d: da vil det skje _et eller annet_

Altså det siste spillet du installerte, ligger da med overkroppen og halve ræva inni D: og kikker inn i et svart hull. Og du styrer giljotinen :D

( dæven steike det var bra sagt )

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Det du kan gjøre, er å kikke på C:

Hvor stor er C: nå ?

Eksempel:

100 GB disk, alt er C: , så lager du ny partisjon d:

Nå er c: blitt 30 gb

Altså er d: 70 gb når den er formatert.

Hvis du hadde 40 GB med programmer og spill på C: før du opprettet d: da vil det skje  _et eller annet_

Altså det siste spillet du installerte, ligger da med overkroppen og halve ræva inni D: og kikker inn i et svart hull. Og du styrer giljotinen  :D

( dæven steike det var bra sagt )

8542446[/snapback]

Ja jeg skjønner, men det står jo inne i diskbehandling da, hvor mye som er fordelt på lokaldiskene, skrev det over her på EDIT:

Disksjatasjon C: 64 gb NTFS

Diskstasjon D: 10 gb NTFS

Lenke til kommentar
Hvis maskinen kjører og starter normalt, og du kan bruke programmer og spill som vanlig, vil jeg TRO at det ikke er noen fare med å delete D:

nå må jeg visst ut og shoppe snop sjøl

8542475[/snapback]

Ok, takker for hjelpen din, da sletter jeg D: nå og ser hva som skjer :)

I be back :D

Lenke til kommentar
i am back already, og jeg har slettet en stasjon tidligere, så det tok meg 3 døgn å få tilbake 239 GB med film gjennom GetDataBack.

Gud løkk!

8542505[/snapback]

Den er nå slette :) Inne i Filbehandling så står det nå bare C: og ingen ting som skjedde uten om at det står at 10 gb ledig plass

Virker som om jeg forsatt kan opprette en lokaldisk med den gb og ikke ha den gb over til C: igjen?

Men så langt ingen feil skjedd :D

Endret av Sindre-91
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...