Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Det går jo egentlig ikke an å holde en fornuftig dialog med kristne, i ordets rette forstand. Det blir mer å prøve å banke selvfølgeligheter inn i huet på dem, mens de forsvarer seg som best de kan, og gjerne ender opp med innlegget "Jeg tror hva jeg vil tro" før de stikker. 8543342[/snapback] Forsøk da med meg, eller blir det litt for vanskelig for deg? Det at du har den hensikt å måtte banke inn dine argumenter, er for meg ikke den beste start på en meningsutveksling, men du bestemmer såklart ... Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Tror du Gud hører på bønnene dine og oppfyller dem? Hvorfor/hvorfor ikke? 8541963[/snapback] Nei... Gud finnes nemlig ikke. 8541970[/snapback] Case closed Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Tror du Gud hører på bønnene dine og oppfyller dem? Hvorfor/hvorfor ikke? 8541963[/snapback] Nei... Gud finnes nemlig ikke. 8541970[/snapback] Case closed 8543466[/snapback] Det enkleste ville nå likevel vært en pistol da. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Det går jo egentlig ikke an å holde en fornuftig dialog med kristne, i ordets rette forstand. Det blir mer å prøve å banke selvfølgeligheter inn i huet på dem, mens de forsvarer seg som best de kan, og gjerne ender opp med innlegget "Jeg tror hva jeg vil tro" før de stikker. 8543342[/snapback] Er det det du mener jeg har gjort? Det går fint an å snakke fornuftig på tross av religiøsitet, men det blir vanskelig å diskutere religion uten at det bør komme som noen overraskelse... Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Men jeg tror endelig mitt verk her er gjort, da stort sett alt jeg har prøvd å gjøre har vært å vise at mange ikke vet nok til å diskutere dette og langt mindre gjøre seg opp en gjennomtenkt mening. 8543240[/snapback] Ærlig talt, du hadde ikke trengt å ta deg alt dette bryet bare for å bevise dèt. Svært få vet *alt* om dette temaet, men man diskuterer tilbake utifra sitt ståsted. Har egentelig lite til overs for å bli idiotforklart da. 8543312[/snapback] Ok, det var ikke bare derfor, men det var derfot jeg begynte. Så ble det litt morsomt etterhvert også, er det ikke dette diskusjonsforum er til for? Angående at du føler deg idiotforklart så synes jeg det er en artig vinkling. Det er jo nesten uten unntak de kristne som blir idiotforklart i slike sammenhenger, og dette var intet unntak sådan. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Det går fint an å snakke fornuftig på tross av religiøsitet, men det blir vanskelig å diskutere religion uten at det bør komme som noen overraskelse... 8543600[/snapback] Overhodet ikke overraskende. Det skyldes selvsagt at religion bygger på uoverenstemmelser, "undere", ulogisk tangegang, blind tro framfor kritisk sans og frykt for å komme til helvete. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Men jeg tror endelig mitt verk her er gjort, da stort sett alt jeg har prøvd å gjøre har vært å vise at mange ikke vet nok til å diskutere dette og langt mindre gjøre seg opp en gjennomtenkt mening. 8543240[/snapback] Ærlig talt, du hadde ikke trengt å ta deg alt dette bryet bare for å bevise dèt. Svært få vet *alt* om dette temaet, men man diskuterer tilbake utifra sitt ståsted. Har egentelig lite til overs for å bli idiotforklart da. 8543312[/snapback] Ok, det var ikke bare derfor, men det var derfot jeg begynte. Så ble det litt morsomt etterhvert også, er det ikke dette diskusjonsforum er til for? Angående at du føler deg idiotforklart så synes jeg det er en artig vinkling. Det er jo nesten uten unntak de kristne som blir idiotforklart i slike sammenhenger, og dette var intet unntak sådan. 8543624[/snapback] At du innkasserer sånn litt for tidlig, er jo så klart ikke din feil, du visste vel ikke at livet varer en god stund til, så da har du i alle "fulle" fall en tinsy bitsy sjanse for potensial for bedring av allmenkunnskaper, eller kanskje disse ikke spiller noen rolle da. Så da må man bare ønske slike slubberter, en riktig så fin(selvtennende) jul. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Angående at du føler deg idiotforklart så synes jeg det er en artig vinkling. Det er jo nesten uten unntak de kristne som blir idiotforklart i slike sammenhenger, og dette var intet unntak sådan. 8543624[/snapback] Jeg er da heller ikke noen tilhenger av å idiotforklare dere troende. Det kan dog komme litt lettere for oss å idiotforklare troende nettopp fordi ingenting kan bevises med logikk og vitenskap. Jeg prøver så godt som mulig og ikke gjøre dette, og om det oppfattes slik unskylder jeg for det. Det var måten du sa det på at jeg reagerte på: "Nå har jeg egentelig bevist at du ikke har en klar mening om saken, i tillegg vet du ikke hva du snakker om overhodet, derfor stikker jeg." Nuvel, dette blir litt mye OT. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jeg føler for å utdype hvorfor jeg tror på bønn. Det ikke målbare beviset er de gangene jeg har vært i situasjoner hvor siste utveien var bønn, og alle disse gangene har det virket. Det kan jo så klart være tilfeldig. Mere spennende var det å oppleve at andre ba for meg med positiv virkning. Jeg fikk oversendt en mail med klokkesletter for bønn, og når de skulle virke, og det stemte på minuttene. 8542738[/snapback] Dette vil jeg nesten se på som en selvfølge (hvis det folk ber for ikke er 2 millioner cash eller noe lignende). Hørt om placebo, yes? Ut fra studier gjort føler folk seg bedre hvis de får fortalt at folk ber for dem. Det blir jo nogenlunde det samme som at du har en gjeng folk som du vet bryr seg om deg.Får du en mail der det står at kl 15:00 ber menigheten for deg og at du skal være lykkelig, vil underbevisstheten din uten tvil føre til at du føler deg lykkelig rundt klokken 15:00. I tillegg bør du lese den ja/nei/kanskje saken når det gjelder svar på bønn, det er slik hjernen vår funker, så selvsagt vil troende alltid mene at bønn funker. Det blir dog noe helt annet å bevise bønn. Den må i så fall overgå placeboeffekten i effektivitet med god margin, og sådan gi et signifikant resultat. Noe som per dags dato aldri har skjedd. Og det sier litt med tanke på alle de studiene som har blitt utført på feltet. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Angående at du føler deg idiotforklart så synes jeg det er en artig vinkling. Det er jo nesten uten unntak de kristne som blir idiotforklart i slike sammenhenger, og dette var intet unntak sådan. 8543624[/snapback] Jeg er da heller ikke noen tilhenger av å idiotforklare dere troende. Det kan dog komme litt lettere for oss å idiotforklare troende nettopp fordi ingenting kan bevises med logikk og vitenskap. Jeg prøver så godt som mulig og ikke gjøre dette, og om det oppfattes slik unskylder jeg for det. Det var måten du sa det på at jeg reagerte på: "Nå har jeg egentelig bevist at du ikke har en klar mening om saken, i tillegg vet du ikke hva du snakker om overhodet, derfor stikker jeg." Nuvel, dette blir litt mye OT. 8543694[/snapback] Nå vet jeg ikke hva OT skal være en forkortelse for, men det er vel på sin plass å si unnskyld for min noen ganger litt krasse penn. Jeg tror nok du skjønte poenget mitt, men det var ikke meningen å virke så nedlatende. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Off Topic. Bare vær krass, det liker vi. Blir mer liv på forumet da. Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Okey, the fun is over everybody: http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121428681.47 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jeg føler for å utdype hvorfor jeg tror på bønn. Det ikke målbare beviset er de gangene jeg har vært i situasjoner hvor siste utveien var bønn, og alle disse gangene har det virket. Det kan jo så klart være tilfeldig. Mere spennende var det å oppleve at andre ba for meg med positiv virkning. Jeg fikk oversendt en mail med klokkesletter for bønn, og når de skulle virke, og det stemte på minuttene. 8542738[/snapback] Dette vil jeg nesten se på som en selvfølge (hvis det folk ber for ikke er 2 millioner cash eller noe lignende). Hørt om placebo, yes? Ut fra studier gjort føler folk seg bedre hvis de får fortalt at folk ber for dem. Det blir jo nogenlunde det samme som at du har en gjeng folk som du vet bryr seg om deg.Får du en mail der det står at kl 15:00 ber menigheten for deg og at du skal være lykkelig, vil underbevisstheten din uten tvil føre til at du føler deg lykkelig rundt klokken 15:00. I tillegg bør du lese den ja/nei/kanskje saken når det gjelder svar på bønn, det er slik hjernen vår funker, så selvsagt vil troende alltid mene at bønn funker. Det blir dog noe helt annet å bevise bønn. Den må i så fall overgå placeboeffekten i effektivitet med god margin, og sådan gi et signifikant resultat. Noe som per dags dato aldri har skjedd. Og det sier litt med tanke på alle de studiene som har blitt utført på feltet. 8543742[/snapback] Hyggen med mailen, var at den kom i ettertid ... Placebo, javel ja Lenke til kommentar
araziel Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Dette vil jeg nesten se på som en selvfølge (hvis det folk ber for ikke er 2 millioner cash eller noe lignende). Hørt om placebo, yes? Ut fra studier gjort føler folk seg bedre hvis de får fortalt at folk ber for dem. Det blir jo nogenlunde det samme som at du har en gjeng folk som du vet bryr seg om deg.Får du en mail der det står at kl 15:00 ber menigheten for deg og at du skal være lykkelig, vil underbevisstheten din uten tvil føre til at du føler deg lykkelig rundt klokken 15:00. I tillegg bør du lese den ja/nei/kanskje saken når det gjelder svar på bønn, det er slik hjernen vår funker, så selvsagt vil troende alltid mene at bønn funker. Det blir dog noe helt annet å bevise bønn. Den må i så fall overgå placeboeffekten i effektivitet med god margin, og sådan gi et signifikant resultat. Noe som per dags dato aldri har skjedd. Og det sier litt med tanke på alle de studiene som har blitt utført på feltet. 8543742[/snapback] Hyggen med mailen, var at den kom i ettertid ... Placebo, javel ja 8545943[/snapback] Hehe, ok, tok det som at det kom i forkant. Det virker jo interessant nok at det hjalp, men ærlig talt ville jeg ikke lagt for mye i det. Vi vet at bønn for mennesker ikke fungerer signifikant, så om du føler det virker, good for you, men ikke vedd livet ditt på det bare. Endret 6. mai 2007 av araziel Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121428681.478544174[/snapback] "Ingen vet hvilke mekanismer som eventuelt er i sving hvis bønn har en effekt, skriver forskerne. Dermed blir det også vanskelig å avgjøre hvilke dose som ville være tilstrekkelig, hvilke tidspunkt som er best eller hvilke religion som gir størst uttelling." :!: Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Tror på bønn? Ja, se værgudene måtte trekke seg i dag gitt. Sjekk ut www.bibelguiden.com Det var spådd gråvær.... hele uken... Ikke nå lenger tror jeg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå