Anathema Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Fair enough, men her må vi trekke inn hva som er logisk og ikke. På den ene siden har vi en Gud som ikke har gitt oss noe annet håndfast enn en bibel full av motsigelser, på den andre har vi den fornufte ved at det er snakk om tilfeldigheter. 8542411[/snapback] Før jeg stikker vil jeg bare igjen presisere at Gud ikke har gitt oss bibelen. Muslimene tror at Allah har gitt dem Koranen og at det er en ekskakt kopi i himmelen. Mulig at dere blander? 8542483[/snapback] Ikke les alt så bokstavlig nå da. Min henvisning til at Gud har gitt oss biblen er for NT, der forfatterne er "inspirert av Gud". I en hvilken som helst annen diskusjon vdr. religion ville de troende vært med på at Gud har gitt oss biblen. Har ikke Gud gitt oss biblen, eller inspirert de som skrev den er det sannelig liten grunn til å basere sin tro og sine liv etter den. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 [Vitenskapelig bevis høres jo flott ut, hvertfall hvis man ikke vet hva det er. 8542483[/snapback] Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Vitenskapelig bevis er ikke så imponerende som det kanskje høres ut. Hvis noe er vitenskapelig bevist betyr det bare at ingen har klart å motbevise det. Altså siden ingen har klart å bevise at bønn fungerer er det vitenskapelig bevist at det ikke fungerer. Slik er hvertfall definisjonen jeg har lært. 8542398[/snapback] Det er helt riktig. MEN: Det finnes ingen annen type beviser som er mer verdt enn de vitenskapelige. Ingenting kan bevises, bare sannsynliggjøres. Selv tyngdekraften er bare sannsynliggjort, ikke bevist på noen måte. Vitenskapen handler om å observere, foreta målinger, teste og lage teorier. Det finnes altså kun teorier. Vi kan ikke vite noen verdens ting. Men i praksis tenker vi jo ikke slik, og vi har lett for å si at ting er fakta. Sterke vitenskapelige teorier som evolusjon og tyngdekraft, regnes som fakta. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Tror du Gud hører på bønnene dine og oppfyller dem? Hvorfor/hvorfor ikke? 8541963[/snapback] Vet ikke om noen guder hører bønnene, men jeg tror på bønner. Troen er basert på egne erfaringer. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Moderator minner om knappen "Sitat" under hver post. Skal du svare på flere poster på rad klikker du på denne for hver post og til slutt på "Svar nå". Da legges alle sitatene inn i samme svarposten, og du kan svare på hver enkelt i sammenheng uten at det blir så mange nye poster av det. Jeg har slått sammen et par sånne dobbeltposter for dere. Geir Du mener bønner i tomatsaus? 8542655[/snapback] Prøv å holde diskusjonene her på Religionsoforumet litt saklige! Spam og tulleposter vi bli slettet. Edit: Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM, ikke her i tråden. Geir Endret 5. mai 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jeg føler for å utdype hvorfor jeg tror på bønn. Det ikke målbare beviset er de gangene jeg har vært i situasjoner hvor siste utveien var bønn, og alle disse gangene har det virket. Det kan jo så klart være tilfeldig. Mere spennende var det å oppleve at andre ba for meg med positiv virkning. Jeg fikk oversendt en mail med klokkesletter for bønn, og når de skulle virke, og det stemte på minuttene. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Når er bønn den siste utvei? Edit: Tja, du vil sikkert ikke si noe personlig, så ta et eksempel heller Endret 5. mai 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Når er bønn den siste utvei? 8542766[/snapback] rett før en person er på nippet til selvmord? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Når er bønn den siste utvei? Edit: Tja, du vil sikkert ikke si noe personlig, så ta et eksempel heller 8542766[/snapback] Det tror jeg blir individuelt. For meg betyr det de sjeldne gangene hvor "store" hendelser som er avgjørende for meg og mine, og hvor jeg selv ikke kan påvirke utfallet truer. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Når er bønn den siste utvei? Edit: Tja, du vil sikkert ikke si noe personlig, så ta et eksempel heller 8542766[/snapback] Det tror jeg blir individuelt. For meg betyr det de sjeldne gangene hvor "store" hendelser som er avgjørende for meg og mine, og hvor jeg selv ikke kan påvirke utfallet truer. 8542790[/snapback] Jeg hadde en slik opplevelse da jeg var liten. Jeg fikk ikke dra på leirskole sammens med vennene mine, det var 2 uker til vi skulle dra. Jeg ba til Gud og spurte om han kunne overbevise mamma om å la meg få dra Etter en uke så sa mamma at jeg kunne dra på leirskole. Da trodde jeg at det var Gud som gjorde det i flere år, men det var visst bare moren min som ikke tenkte seg godt nok om, hun var litt for beskyttende for at jeg skulle reise i en uke bort for første gang Det var svært lett for meg å starte å tro på Gud når slike ting hendte. Hun har alltid vært slik at hun må tenke på ting før hun svarer, som oftest til min vilje etter litt diskutering Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Fair enough, men her må vi trekke inn hva som er logisk og ikke. På den ene siden har vi en Gud som ikke har gitt oss noe annet håndfast enn en bibel full av motsigelser, på den andre har vi den fornufte ved at det er snakk om tilfeldigheter. 8542411[/snapback] Før jeg stikker vil jeg bare igjen presisere at Gud ikke har gitt oss bibelen. Muslimene tror at Allah har gitt dem Koranen og at det er en ekskakt kopi i himmelen. Mulig at dere blander? 8542483[/snapback] Ikke les alt så bokstavlig nå da. Min henvisning til at Gud har gitt oss biblen er for NT, der forfatterne er "inspirert av Gud". I en hvilken som helst annen diskusjon vdr. religion ville de troende vært med på at Gud har gitt oss biblen. Har ikke Gud gitt oss biblen, eller inspirert de som skrev den er det sannelig liten grunn til å basere sin tro og sine liv etter den. 8542575[/snapback] Selvfølgelig må jeg kommentere når det du skriver er direkte feil. Det siste du skriver der viser jo bare hvor lite du vet om bibelen og kristendommen. Du har rett i at de som har skrevet deler av bibelen er fremstående kristne om det brevene du henviser til. Evangeliene, som er det viktigste for trosinnholdet, er skrevet av fire forskjellige mennesker som skrev det de så og hørte. Innholdet i bibelen er på en måte gitt av Gud fordi vi mener han sendte Jesus, som jo må anses som en sentral figur og som har inspirert mange av brevskriverne, så du har rett i det. Men evangeliene handler om det Jesus gjorde og sa, og det er faktisk det som blir mest vektlagt. Vi har fire evangelier skrevet av forskjellige, mer eller mindre uavhengige forfattere. Mange av dem har med akkurat de samme historiene skrevet fra forskjellige vinkler ettersom hvordan de oppfattet det og så det, men alle beskriver stort sett det samme. Grunnen til at jeg skrev mer eller mindre er fordi evangelisten Lukas var det vel som levde ca 100 år senere og baserte seg på andre nedskrivelser og historier på folkemunne. Hvis tre uavhengige journalister vitnet om akkurat den samme hendelsen og en fjerde journalist rapporterte om det samme gjennom hva han hadde hørt av folk, ville det ikke da vært grunn for mange til å tro på det disse journalistene skrev? Endret 5. mai 2007 av Thoz Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Når er bønn den siste utvei? Edit: Tja, du vil sikkert ikke si noe personlig, så ta et eksempel heller 8542766[/snapback] Det tror jeg blir individuelt. For meg betyr det de sjeldne gangene hvor "store" hendelser som er avgjørende for meg og mine, og hvor jeg selv ikke kan påvirke utfallet truer. 8542790[/snapback] Jeg hadde en slik opplevelse da jeg var liten. Jeg fikk ikke dra på leirskole sammens med vennene mine, det var 2 uker til vi skulle dra. Jeg ba til Gud og spurte om han kunne overbevise mamma om å la meg få dra Etter en uke så sa mamma at jeg kunne dra på leirskole. Da trodde jeg at det var Gud som gjorde det i flere år, men det var visst bare moren min som ikke tenkte seg godt nok om, hun var litt for beskyttende for at jeg skulle reise i en uke bort for første gang Det var svært lett for meg å starte å tro på Gud når slike ting hendte. Hun har alltid vært slik at hun må tenke på ting før hun svarer, som oftest til min vilje etter litt diskutering 8542828[/snapback] Hehe, nå prøver du deg din vesle rakker. Bønn skal etter min mening ikke slenges ut i hytt og pine, men kun brukes når det virkelig gjelder. Den personen du egentlig er når du bokstavelig talt går ned i knestående og ber, kan være en helt annen enn den du ser i speilet hver dag. nyttig lærdom, spør du meg. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Selvfølgelig må jeg kommentere når det du skriver er direkte feil. Tok som utgangspunkt at du husket vår diskusjon om dette fra i går kveld / natt. Det siste du skriver der viser jo bare hvor lite du vet om bibelen og kristendommen. Du har rett i at de som har skrevet deler av bibelen er fremstående kristne om det brevene du henviser til. Jeg vet ikke alt om biblen, men når jeg sier at forfatterne av NT var inspirert av Gud er kilden min i stor grad Discovery channels programmer om The Bible uncovered (hvis jeg husker riktig). Hvis tre uavhengige journalister vitnet om akkurat den samme hendelsen og en fjerde journalist rapporterte om det samme gjennom hva han hadde hørt av folk, ville det ikke da vært grunn for mange til å tro på det disse journalistene skrev? Jo, men det betyr alikevell ikke at det de sier er sant. Hva mener du med uavhengige journalister? De hadde null, nada, zero kontakt med hverandre whatsoever? Redigert: Tull med quotes. Endret 5. mai 2007 av Anathema Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Husker diskusjonen ja, men da trodde jeg ikke det var nødvendig å presisere så klart hvordan ting henger sammen. Men da du tydeligvis ikke stolte på det jeg skrev, følte jeg det var nødvendig nå. Det står ingen steder, så vidt jeg vet, om de hadde kontakt men den vanligste oppfatningen er at de skrev det de så. Tekstene deres er såpass forskjellige at det ikke virker som om de er blitt samkjørt, likevel vitner de om akkurat de samme hendelsene på forskjellige måter. Poenget med denne lille one-on-one bibelleksjonen var at du stilte spørsmålstegn ved at folk baserte sin tro på noe Gud ikke hadde gitt oss, og det tror jeg vel jeg svarte på nå...? Endret 5. mai 2007 av Thoz Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Bønn funker ikke, det er bevist. End of story. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Bønn funker ikke, det er bevist. End of story. 8543105[/snapback] Javel, når du sier det så ... Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Husker diskusjonen ja, men da trodde jeg ikke det var nødvendig å presisere så klart hvordan ting henger sammen. Men da du tydeligvis ikke stolte på det jeg skrev, følte jeg det var nødvendig nå.Det står ingen steder, så vidt jeg vet, om de hadde kontakt men den vanligste oppfatningen er at de skrev det de så. Tekstene deres er såpass forskjellige at det ikke virker som om de er blitt samkjørt, likevel vitner de om akkurat de samme hendelsene på forskjellige måter. 8543061[/snapback] Nå må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har noen anelse på hva du snakker om her. Ikke stolte på det du sa? Når National Geographic sier noe helt annet (kom på hvilken kanal jeg så det på nå ;p) er det jo klart jeg stiller spørsmålstegn - hvor de har fått det fra, og hvorvidt det er riktig vet jeg ikke. De trakk i hvertfall spesielt ut "John" som hevdet å være under direkte inspirasjon for gud blandt annet da han skrev "the book of revelations" Har som sagt ikke all verdens bibelkunnskap, så jeg er usikker på hvor dette passer inn i hele smørja. Poenget med denne lille one-on-one bibelleksjonen var at du stilte spørsmålstegn ved at folk baserte sin tro på noe Gud ikke hadde gitt oss, og det tror jeg vel jeg svarte på nå...? Det er mulig, men den settningen der var det ikke lett å bli klok på. Men det kan selvsagt hende at jeg blander GT og NT. Klarer ikke helt å ordlegge meg riktig, til å kunne ta den diskusjonen noe videre. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jeg syntes den setningen var ganske ok jeg... Det er viktig å forstå at Johannes åpenbaring ikke akkurat er det mest sentrale i kristen tro, når det er nettopp denne troen vi diskuterer. Det er faktisk også mange kristne som stiller seg kritiske til Johannes`åpenbaring. Men jeg tror endelig mitt verk her er gjort, da stort sett alt jeg har prøvd å gjøre har vært å vise at mange ikke vet nok til å diskutere dette og langt mindre gjøre seg opp en gjennomtenkt mening. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Men jeg tror endelig mitt verk her er gjort, da stort sett alt jeg har prøvd å gjøre har vært å vise at mange ikke vet nok til å diskutere dette og langt mindre gjøre seg opp en gjennomtenkt mening. 8543240[/snapback] Ærlig talt, du hadde ikke trengt å ta deg alt dette bryet bare for å bevise dèt. Svært få vet *alt* om dette temaet, men man diskuterer tilbake utifra sitt ståsted. Har egentelig lite til overs for å bli idiotforklart da. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Det går jo egentlig ikke an å holde en fornuftig dialog med kristne, i ordets rette forstand. Det blir mer å prøve å banke selvfølgeligheter inn i huet på dem, mens de forsvarer seg som best de kan, og gjerne ender opp med innlegget "Jeg tror hva jeg vil tro" før de stikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå