Drillo Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Tror du Gud hører på bønnene dine og oppfyller dem? Hvorfor/hvorfor ikke? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Tror du Gud hører på bønnene dine og oppfyller dem? Hvorfor/hvorfor ikke? 8541963[/snapback] Nei... Gud finnes nemlig ikke. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 jeg tror på bønn. Det har hendt noen ganger at de er besvart også. Derfor tror jeg Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Bønn har blitt vitenskaplig bevist til å ikke fungere. Bønn følger ja, nei og kanksje prinsippet. Dermed vil bønn alltid fungere, på godt og vondt. Lenke til kommentar
andir Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Nei, tror ikke på bønn. Uansett, dette ble diskutert for ikke så lenge siden. Riktignok gjaldt det helbredelse ved bønn, men det går vel på det samme. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=748476 Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) jeg tror på bønn. Det har hendt noen ganger at de er besvart også. Derfor tror jeg 8541983[/snapback] Ta og kast en terning. Be til Gud om å få 6. Får du det? Sannsynligvis ikke, men sjansen er tilstede. Betyr det at bønnen virket? Nei. Alt er sannsynlighet. Sannsynligheten for å bli helbredet fra kraft er ikke større for en som ber enn en som ikke ber. Sannsynlighetslovene er akkurat de samme uavhengig av bønn. Det samme gjelder naturlovene. Kristne utsettes ikke for andre naturlover og statistikklover enn oss andre. Bønn har blitt vitenskaplig bevist til å ikke fungere. Korrekt. Ignorante kristne nekter derimot å lytte til bevis. Endret 5. mai 2007 av Drillo Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 har aldri tenkt på å be om å få 6'er på en terning før. . Blir ikke det på en måte å 'teste' Gud? Om jeg ikke tar feil så står det vel i Bibelen ellerno at man ikke skal teste Gud med sånnt? Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 har aldri tenkt på å be om å få 6'er på en terning før. . Blir ikke det på en måte å 'teste' Gud? Om jeg ikke tar feil så står det vel i Bibelen ellerno at man ikke skal teste Gud med sånnt? 8542036[/snapback] Det har du helt rett i. De kristne vil sikkert komme med slike unnskyldninger. Men hva hvis jeg ber han om å helbrede alle kreftsyke? Unnskyldninger da også! "Det er for vanskelig for Gud" (er han ikke allmektig?), "Gud vil at vi skal lide" osv... Jaja, greit å alltid ha en unnskyldning å falle tilbake på. Personlig synes jeg heller vi skal akseptere at bønn ikke har noen innvirkning. Hjelpe fotballspillere med å score mål. men gi faen i kreftsyke? Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 du sier noe. . Jeg skjønner hva du mener. Og ja, unnskyldninger er tåpelig. Jeg er kristen, men må rett og slett si at jeg vet ikke hvorfor det er sånn at han lar de dø. Men jeg har selv vært med å be for en som var dødsyk. Og 30 sekunder etterpå fikk vi telefon om at vedkommende hadde begynnt å spise mat igjen. Kan være det med at når noe går galt, så er det så lett for folk å plutselig skulle ha hjelp? Å bare begynne å be. Selv ikke kristne folk kan begynne å be i en desperat situasjon. hmm.. Hvor mye tror man da Egentlig? -Jeg- tror ikke det hjelper så mye om man -bare- viser til Gud at man tror -bare- i slike desperate situasjoner. Formulerte meg sikkert dårlig, men kanskje et poeng kom fram inni der Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 "Men jeg har selv vært med å be for en som var dødsyk. Og 30 sekunder etterpå fikk vi telefon om at vedkommende hadde begynnt å spise mat igjen." Så bra! Imidlertid er det kun tilfeldigheter, i hvert fall har det ingenting med bønnen å gjøre. Det er bevist at tro kan flytte fjell, som det heter. En positiv innstilling til livet gjør at du lykkes bedre. Hvis du klarer å opparbeide deg tro gjennom bønn, kan det sikkert ha en effekt. Men effekten skyldes ikke Gud! Hvis Gud er allmektig og har en plan for universet og hvert menneske, ville han aldri endre den planen ved at små mennesker ber han endre den. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jødene som tenker sånn at Gud styrer alt er det ikke? Ikke vet jeg. Kan veldig godt hende du har helt rett og. Men jeg tror at Gud hører bønner. Jeg vet ikke. Men jeg tror. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) En bønn er som å lese horoskopet, du må lage det så utydelig at det er en stor sjangse at det skal gå i oppfyllelse. "Jeg ønsker at det skal gå bra på denne framføringen, vær så snill Gud!" *Går bra på framføringen* (Når man har gjort ei framføring som du gruet deg til så er man lettet uansett) "Takk Gud" Endret 5. mai 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Jødene som tenker sånn at Gud styrer alt er det ikke? Ikke vet jeg. Kan veldig godt hende du har helt rett og. Men jeg tror at Gud hører bønner. Jeg vet ikke. Men jeg tror. 8542301[/snapback] Hva letter du i "å tro"? Har du på rasjonalistisk vis kommet fram til at sjansene bør være større enn 50%? Eller er dette kun et tilfelle av "I want to believe, therefore I believe"? En bønn er som å lese horoskopet, du må be om noe å utydelig at det er en stor sjangse at det skal gå i oppfyllelse. "Jeg ønsker at det skal gå bra på denne framføringen, vær så snill Gud!" *Går bra på framføringen* (Når man har gjort ei framføring så er man lettet uansett) "Takk Gud" 8542361[/snapback] Hehe, ja vel. Så Gud vil hjelpe en rik nordmann med en uviktig framføring, mens han lar andre lide, selv om de er aldri så kristne? Applaus! Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Poster det samme jeg sa i en tidligere tråd her, kanskje du da ser hva bønn går ut på. Fungerer ikkje bønn for deg? Joda, hvis man er under illusjonen at det gjør det. Men jeg er ikke det. Ser du ikke at du kan bytte ut bønn med en kopp? Koppen svarer også "Ja, nei og kanskje" Altså. "Ja" - Du ber til koppen om å få 10,000 kroner. Neste uke popper en bonus fra jobben ned i postkassen din, dermed fikk du bønden besvart. "Nei" - Du får ingen bonus fra jobben, eller 10,000 kroner på annet vis. Det var ikke koppens vilje. "Kanskje" - Vent å se, kanskje det skjer om 1 år? 2 år? 10 år? ... Koppen får også alltid rett, bønn til koppen fungerer! -------------------------------------------------------------------- Overfør dette til bønn til Gud. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) En bønn er som å lese horoskopet, du må be om noe å utydelig at det er en stor sjangse at det skal gå i oppfyllelse. "Jeg ønsker at det skal gå bra på denne framføringen, vær så snill Gud!" *Går bra på framføringen* (Når man har gjort ei framføring så er man lettet uansett) "Takk Gud" 8542361[/snapback] Hehe, ja vel. Så Gud vil hjelpe en rik nordmann med en uviktig framføring, mens han lar andre lide, selv om de er aldri så kristne? Applaus! 8542375[/snapback] Ehmm, du misforstod nå Hvis du leser det jeg skrev igjen, men tenker på at jeg er en ateist så gir det vel mer mening.... Det handler bare om at du selv overbeviser deg selv om at det var Gud som gjorde slik at bønnen din ble hørt, men at det egentlig var svært sannsynlig at det skulle gå bra uansett om du hadde spurt Gud om noe eller ikke. Endret 5. mai 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Bønn har blitt vitenskaplig bevist til å ikke fungere. Bønn følger ja, nei og kanksje prinsippet. Dermed vil bønn alltid fungere, på godt og vondt. 8541985[/snapback] Vitenskapelig bevis er ikke så imponerende som det kanskje høres ut. Hvis noe er vitenskapelig bevist betyr det bare at ingen har klart å motbevise det. Altså siden ingen har klart å bevise at bønn fungerer er det vitenskapelig bevist at det ikke fungerer. Slik er hvertfall definisjonen jeg har lært. Endret 5. mai 2007 av Thoz Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jødene som tenker sånn at Gud styrer alt er det ikke? Ikke vet jeg. Kan veldig godt hende du har helt rett og. Men jeg tror at Gud hører bønner. Jeg vet ikke. Men jeg tror. 8542301[/snapback] Hva letter du i "å tro"? Har du på rasjonalistisk vis kommet fram til at sjansene bør være større enn 50%? Eller er dette kun et tilfelle av "I want to believe, therefore I believe"? 8542366[/snapback] På grunn av erfaringer. Og en slags følelsesmessig overbevisning Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Fair enough, men her må vi trekke inn hva som er logisk og ikke. På den ene siden har vi en Gud som ikke har gitt oss noe annet håndfast enn en bibel full av motsigelser, på den andre har vi den fornufte ved at det er snakk om tilfeldigheter. På grunn av erfaringer. Og en slags følelsesmessig overbevisning 8542406[/snapback] Det kalles illusjoner. http://www.whywontgodhealamputees.com/video.htm Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Hvordan kan vitenskapen bevise at bønn ikke fungerer? Selv om Gud ikke eksisterer så kan fortsatt bønn ha positive effekter for de som trenger å tro på noe. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Fair enough, men her må vi trekke inn hva som er logisk og ikke. På den ene siden har vi en Gud som ikke har gitt oss noe annet håndfast enn en bibel full av motsigelser, på den andre har vi den fornufte ved at det er snakk om tilfeldigheter. 8542411[/snapback] Før jeg stikker vil jeg bare igjen presisere at Gud ikke har gitt oss bibelen. Muslimene tror at Allah har gitt dem Koranen og at det er en ekskakt kopi i himmelen. Mulig at dere blander? Gud har ikke gitt oss noe håndfast annet enn de han skal ha vist seg for, og å sende Jesus ifølge de fire ganske like evangeliene av forskjellige forfattere. Tro det den som vil, det gjør hvertfall jeg. Jeg ser dog ingen grunn til å diskutere slike ting annet enn for underholdningens skyld. Vi kommer jo ikke akkurat til å bli enige, men synes man i det minste skal ha en del riktig fakta på bordet før man gjør seg opp en mening. Akkurat som at mange ateister og kristne for den saks skyld hopper i stolen av flotte argumenter, men ikke vet at bakgrunnsinformasjonen er feil og at argumentet på mange måter forfaller. Vitenskapelig bevis høres jo flott ut, hvertfall hvis man ikke vet hva det er. Endret 5. mai 2007 av Thoz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå